Κατακυρώθηκε στην τελευταία συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής του δήμου Ρεθύμνου ο προσωρινός ανάδοχος για το έργο της ανάπλασης της οδού Κονδυλάκη. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» του προγράμματος Οδικής Ασφάλειας με προϋπολογισμό 1.840.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α).
Το έργο αυτό χαρακτηρίζεται υψίστης σημασίας για τον δήμο Ρεθύμνου με δεδομένο ότι πρόκειται για ένα κεντρικό δρόμο της πόλης, που σήμερα αντιμετωπίζει προβλήματα οδικής ασφάλειας.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργος Μαρινάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν». για το έργο αυτό ανέφερε: «Ο δήμος Ρεθύμνης σε κάθε ευκαιρία, αξιοποιώντας κάθε δυνατή χρηματοδότηση καταθέτει την αντίληψή του πως πρέπει να είναι μια σύγχρονη πόλη. Επιλέξαμε αυτήν τη φορά έναν κεντρικό δρόμο, βασική αρτηρία που ενώνει τον νότο με την πόλη μας, καθώς είναι ένας βασικός συγκοινωνιακός κόμβος -την οδό Κονδυλάκη- για να καταθέσουμε την αντίληψή μας πως πρέπει να είναι μια βιώσιμη περιοχή. Είναι ένα σπουδαίο έργο, ένα ακριβό. Θα γίνει με όλες τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές μιας σύγχρονης βιοκλιματικής ανάπλασης, που σημαίνει μεγάλα πεζοδρόμια, υπογειοποίηση των καλωδίων της ΔΕΗ, καλό οδόστρωμα και καλύτερες συνθήκες ζωής και για τους επισκέπτες, αλλά κυρίως για τους κατοίκους της περιοχής. Ήταν μια πολύ σοβαρή διεκδίκηση, είχαμε εμπόδια. Συνεργαστήκαμε με τον κ. Κεφαλογιάννη, θέλω να ευχαριστήσω και εκείνον και τον κ. Πέτσα, ο οποίος πραγματικά έβαλε βέτο για αυτήν τη χρηματοδότηση και ο κ. Σκυλακάκης υπέγραψε το τελικό ποσό που να μας επιτρέπει, ώστε να κάνουμε την οδό Κονδυλάκη, αλλά και ο δρόμος της Αργυρούπολης να μην εγκαταλειφθεί.
Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, ορίζεται σε δώδεκα μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.
Αναλυτικότερα, η μελέτη που εκπόνησε ο μηχανικός της τεχνικής υπηρεσίας, του δήμου Χαράλαμπος Κυδωνάκης, αφορά την ανάπλαση και βελτίωση της οδικής ασφάλειας της οδού Ι. Κονδυλάκη και έχει δηλαδή εξασφαλίσει την έγκριση του συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Ρεθύμνου.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, η οδός αποτελεί την είσοδο της πόλης από τον επαρχιακό δρόμο και συνδέει την οδό Κουρμούλη στα νότια με την οδό Μοάτσου στα βόρεια, δύο οδούς στις οποίες έχει πραγματοποιηθεί ανάπλαση τα προηγούμενα χρόνια. Η κύρια χρήση στα Ο.Τ. της οδού Κονδυλάκη είναι η κατοικία, σε περιορισμένη χρήση ορισμένες εμπορικές δραστηριότητες και τέλος σημειώνεται η ύπαρξη δύο σχολικών συγκροτημάτων, του 13ου δημοτικού σχολείου και του 1ου Γ.Ε.Λ. και Πειραματικού λυκείου. Η οδός έχει μονοδρομηθεί εκτός το τμήμα μεταξύ των οδών Χ. Γιάνναρη και Ζαμπελίου, το οποίο έχει διπλή κατεύθυνση.
Σύμφωνα με την έκθεση η κατάσταση των πεζοδρομίων της οδού κρίνεται ανεπαρκής για τη χρήση τους σύμφωνα με τις σύγχρονες προδιαγραφές, ενώ η μη οριοθέτηση των θέσεων παρόδιας στάθμευσης συμβάλει σε μια άναρχη κατανομή των οχημάτων εντός του οδοστρώματος.
Να σημειωθεί ότι οι εγκεκριμένες ρυμοτομικές γραμμές του σχεδίου πόλης τέμνουν σε κάποια σημεία τις περιφράξεις ορισμένων ιδιοκτησιών επί της οδού. Επίσης ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της οδού είναι η ύπαρξη πολυπληθών εισόδων σε θέσεις στάθμευσης εντός της πρασιάς των οικοπέδων κατά μήκος της οδού. Το γεγονός αυτό από τη στιγμή που οι είσοδοι αυτές διατηρούνται μειώνει σημαντικά τον αριθμό των θέσεων παρόδιας στάθμευσης που θα μπορούσε θεωρητικά να εξασφαλιστεί. Στα σημεία που το απαιτούμενο πλάτος πεζοδρομίου το επιτρέπει και όπου δε χωρούν θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων δημιουργούνται λωρίδες στάθμευσης δικύκλων.
Η μελέτη αποσκοπεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη νότια πύλη εισόδου της πόλης, όπως επίσης στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής με την ανάπλαση των περιμετρικών πεζοδρομίων, την εξασφάλιση της προσβασιμότητας των δρόμων σε χρήστες ΑΜΕΑ, τον φωτισμό των κοινόχρηστων χώρων, τη φύτευση κι επιλογή ψυχρών υλικών που μειώνουν τη θερμική ακτινοβολία και δημιουργούν ένα μικροκλίμα εντός της περιοχής επέμβασης.
Ως προς τη γεωμετρία της μελέτης:
– Επανακαθορίζεται ο άξονας της οδού σύμφωνα με τα απαραίτητα πλάτη, διαπλατύνσεις και συναρμογές με τις κάθετες στην Ι. Κονδυλάκη οδούς.
– Σχεδιάζονται πεζοδρόμια σύμφωνα με τις προδιαγραφές, τα οποία είναι προσπελάσιμα μέσω ραμπών και στα οποία υπάρχουν σε εσοχή θέσεις στάθμευσης τόσο για αυτοκίνητα όσο για μοτοσικλέτες, καθώς και νησίδες πρασίνου.
– Προτείνεται διαμόρφωση για υποδοχή υποσταθμού ΔΕΔΔΗΕ που θα χρειαστεί μετά την υπογειοποίηση των δικτύων ηλεκτρισμού και μικρή πλατεία και χώρο πρασίνου στην οδό Κνωσού στη βόρεια πλευρά του 13ου δημοτικού σχολείου.
Λόγω των πρόσφατων αναπλάσεων στις οδούς Μοάτσου και Κουρμούλη που ακολουθούν παρόμοια φιλοσοφία, τα υλικά που επιλέγονται για την ενδιάμεσή τους οδό Ι. Κονδυλάκη είναι παρόμοια με τα υλικά που έχουν εφαρμοστεί έως τώρα στις αναπλάσεις των δρόμων αυτών κι η επιλογή τους έγινε για τον λόγο αυτό, καθώς και λαμβάνοντας την αντοχή τους, το μελλοντικό κόστος συντήρησης, τη βιοκλιματική συμπεριφορά τους και τις αντιολισθηρές ιδιότητές τους λόγω της κλίσης της οδού Ι. Κονδυλάκη.
Σημειώνεται ότι συνοδά έργα της ανάπλασης Κονδυλάκη, είναι διαμόρφωση υπαίθριου χώρου στάθμευσης στον Κουμπέ, 160 θέσεων, προϋπολογισμού 200.000 και η προμήθεια φορτιστών και φωτοβολταϊκών στεγάστρων, για τον χώρο προϋπολογισμού 63.115,96 τα οποία υποέργα θα καλυφθούν με πόρους του δήμου. «Από την προκήρυξη του έργου έχουμε δεσμεύσει αυτές τις πιστώσεις. Τώρα πλέον δεν μπορεί να γίνει καμία δημοπρασία χωρίς να έχεις προβλέψει τη δαπάνη, η οποία προφανώς μετατίθεται τον επόμενο χρόνο, αφού είναι αδύνατο να απορροφήσουμε εντός του τρέχοντος οικονομικού έτους το σύνολο των χρημάτων που παίρνουμε από το Ταμείο Ανάκαμψης» ανέφερε ο κ. Μαρινάκης.
Βελτίωση οδικής ασφάλειας στην Αργυρούπολη
Παράλληλα από το ίδιο πρόγραμμα οδικής ασφάλειας και χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης συνολικού ύψους 850.000 ευρώ ο δήμος θα υλοποιήσει το έργο με τίτλο: «Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας οδών οικισμού Αργυρούπολης».
Η συγκεκριμένη παρέμβαση αφορά στην ανακατασκευή οδοστρώματος και τοποθέτηση των απαραίτητων προστατευτικών στηθαίων και σημάνσεων. Πρόκειται για ένα δρόμο 1,5 περίπου χιλιομέτρου που εξυπηρετεί τους περισσότερους οικισμούς του δήμου Λαππαίων.