Του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΤΙΣΤΑΚΗ
Με πολλαπλές παρεμβάσεις το προηγούμενα χρόνια προσπάθησα να αναδείξω τα προβλήματα της μελέτης παράκαμψης των Αρμένων. Μοναδικός σκοπός και στόχος της προσπάθειας ήταν η υλοποίηση της καλύτερης δυνατής λύσης που θα εξασφάλιζε της ανάγκες της περιοχής και την ασφάλεια των διερχομένων οχημάτων.
Με γνώμονα τον ίδιο σκοπό και στόχο και αφού έχομε όλοι διαπιστώσει την ανεπάρκεια της μελέτης που υλοποιήθηκε καταθέτω τις παρακάτω σκέψεις – προτάσεις για να ληφθούν υπόψη στη μελέτη βελτίωσης του έργου που όπως πληροφορηθήκαμε έχει ανατεθεί.
Α) Ανισόπεδος κόμβος αντί κυκλικού στη διακλάδωση προς Καρέ
Διακόσια μέτρα πιο βόρεια από το κόμβο προς Καρέ για της ανάγκες του δρόμου υφίσταται γέφυρα ύψους περίπου οκτώ μέτρων και πλάτος έξι. Έχω επανηλλειμένα προτείνει και επιμένω στην πρότασή μου για τη χρήση της συγκεκριμένης γέφυρας ως βάσης ανισόπεδου κόμβου. Η καταλληλότητα της για τη δημιουργία ανισόπεδου θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διερεύνησης από τους μελετητές. Η απόρριψη της προτάσεις αυτής θα πρέπει να αιτιολογηθεί αφού η υλοποίηση της θα προσφέρει τα παρακάτω οφέλη.
1) Πλήρη ασφάλεια των διερχόμενων οχημάτων προς όλες τις κατευθύνσεις, έναντι οποιαδήποτε άλλης λύσης (βλέπε κυκλικός) που ακούγονται.
2) Επανασύνδεση των χωριών του βρύσινα με τη φυσική τους έδρα τούς Αρμένους.
3) Το κόστος κατασκευής δεν είναι απαγορευτικό αφού η γέφυρα έχει ήδη κατασκευαστεί και ένα μεγάλο μέρος των συνδέσεων.
Β) Παράλληλο δίκτυο από Αρμένους προς τα χωριά του Βρύσινα
Το ήδη διαμορφωμένο αγροτικό δίκτυο από το κόμβο καρέ μέχρι την γέφυρα προς ποιμνιοστάσιο Ξηρά θα πρέπει να αναβαθμιστεί και να ασφαλτοστρωθεί καθώς και το κομμάτι από το βενζινάδικο Δρουδάκη, είσοδος Αρμέμων μέχρι και την συγκεκριμένη γέφυρα (ποιμνιοστάσιο) Ξηρά. Με τον τρόπο αυτό δημιουργούμε ένα παράλληλο δίκτυο σύνδεσης των Αρμένων από και προς τα χωριά του βρύσινα χωρίς την χρήση της παράκαμψης και των κόμβων με πολλαπλά οφέλη. Ιδιαίτερα αν απορριφθεί η λύση του ανισόπεδου στην διακλάδωση Καρέ αποκτά βαρύνουσα σημασία.
Γ) Κόμβος εισόδου Αρμένων – Υστερομινωικό
Δυστυχώς η ευκαιρία που το ανάγλυφο της περιοχής πρόσφερε για την υλοποίηση ανισόπεδου χάθηκε με την υλοποίηση της υφιστάμενης μελέτης. Το κόστος για υλοποίηση τέτοιων σκέψεων έχει γίνει απαγορευτικό. Η κατασκευή κυκλικού κόμβου θα βελτιώσει την κατάσταση, αλλά και πάλι θα υπάρξουν προβλήματα από τη διέλευση των βαρέων οχημάτων, και ιδιαίτερα των τουριστικών λεωφορείων από και προς τον Αρχαιολογικό χώρο. Για την καλύτερη λειτουργία του υφιστάμενου κόμβου, αλλά και του κυκλικού αν αυτός υλοποιηθεί θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι παρακάτω προτάσεις.
1) Η έξοδος των οχημάτων από Ρέθυμνο προς Αρμένους θα πρέπει να δημιουργηθεί 200 μέτρα πιο χαμηλά και ανεξάρτητη από τον κόμβο.
2) Αν δεν κατασκευασθεί κυκλικός θα πρέπει να κατασκευαστούν νησίδες προστασίας για την αναμονή των οχημάτων προς τις διάφορες κατευθύνσεις του κόμβου.
3) Η κατασκευή του ανισόπεδου στην διακλάδωση της Καρέ γίνεται πιο επιτακτική γιατί με αυτό τον τρόπο μηδενίζεται η ροή των οχημάτων από νότο προς Αρμένους στο ύψος του Υστερομινωικού.
Δ) Παράλληλα έργα
1) Με ικανοποίηση δέχτηκα την αναγνώριση ανάγκης υλοποίησης παράλληλων έργων για την υποστήριξη της περιοχής των Αρμένων που αλλάζει εμπορικό προσανατολισμό και από διερχόμενη θα πρέπει να γίνει ελκυστική και επισκέψιμη. Αργήσαμε, αλλά κάλιο αργά παρά ποτέ, έστω και τώρα θα πρέπει με γρήγορους ρυθμούς να μελετηθούν και να υλοποιηθούν τα απαραίτητα έργα υποδομής που θα βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Επιπρόσθετα θα πρέπει τώρα που αποκόπτεται ο αρχαιολογικός χώρος από τους Αρμένους (λόγω της μη διέλευσης των οχημάτων) να συνδεθεί το χωριό με αυτό. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει περιφέρεια και Δήμος να εξετάσουν την υλοποιήσει των παρακάτω προτάσεων.
α) Επικαιροποίηση και υλοποίηση της μελέτης του περιφερειακού δακτύλιου του Βρύσινα -τμήμα Υστερομινωικό -γήπεδο Αρμένων (μελέτη Φραντζεσκάκη).
Η περιφέρεια έχει την ευθύνη υλοποίησης στο τμήμα από το Υστερομινωικό μέχρι την είσοδο του χωριού και ο δήμος εντός οικισμού. Η μελέτη θα πρέπει απαραίτητα να προβλέπει εκτός από την δημιουργία πεζοδρομιών, παρκινγκ, δεντροφυτεύσεων και ποδηλατικής σύνδεσης. Η κατασκευή παρκινγκ στην είσοδο του οικισμού και η δημιουργία διαδρομής – πάρκινγκ – πηγή Ρουκουνελιού – παραδοσιακός οικισμός – μουσειακός χώρος ελαιοτριβείου -μεσοχωριά – Σωτήρας Χριστός θα τονώσει το ενδιαφέρον στους ξένους επισκέπτες.
β) Βελτίωση σήμανσης.
Υπάρχουν αρκετά προβλήματα με τίς πινακίδες ενημέρωσης που θα πρέπει να εξεταστούν και ως προς την θέση τοποθέτησης και ως προς την πληροφόρηση. Επιλεκτικά αναφέρω:
– Ο επισκέπτης που αναχωρεί από το αρχαιολογικό δεν πληροφορείται την δυνατότητα διέλευσης από Αρμένους προς νότο.
– Ο επισκέπτης που επιστρέφει από νότο και θέλει να πάει Ρουσσοσπίτι κλ.π δεν πληροφορείται τη δυνατότητα επιλογής της διαδρομής Παράδεισος (αλήθεια σκέτος παράδεισος όχι Παράδεισος Αρμένων) – Ρουσσοσπίτι.
Ε) Βελτιωτικές παρεμβάσεις γενικά
Όπως έχω τονίσει και παλαιότερα σε δημοσιεύματα η παράκαμψη των Αρμένων όχι μόνο δε βελτιώνει τον χρόνο της διαδρομής προς Αγ. Γαλήνη αλλά μπορεί και να τον αυξάνει με την προσθήκη των δύο κόμβων. Από το Ρέθυμνο μέχρι το Υστερομινωικό έχει ένα μόνο σημείο μονής διακεκομμένης γραμμής για προσπέραση και αυτό για 30 μέτρα περίπου – προφήτη Ηλείας. Η απότομη ανάβαση από την στάθμη της θάλασσας στα 362 μέτρα σε μια διαδρομή εννέα χιλιομέτρων, η στενότητα του δρόμου, οι πολλές έξοδοι, και η είσοδος – έξοδος της πόλης μπλοκάρουν την κυκλοφορία και δημιουργούν τεράστιες ουρές αυτοκινήτων προτρέποντας σε παράνομα και επικίνδυνα προσπεράσματα. Προτεραιότητα θα έπρεπε να δοθεί κατά την γνώμη μου στην δημιουργία δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση τουλάχιστον μέχρι τον προφήτη Ηλεία (τρία μοναστήρια) η εναλλακτικά εκ περιτροπής δεύτερη λωρίδα κυκλοφορίας εκτόνωσης και στις δύο κατευθύνσεις. Θεωρώ ότι είναι επιτακτική η ανάγκη μελέτης ενός τέτοιου έργου».
Σημ. Οι παραπάνω προτάσεις κατατέθηκαν στην Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης και στον δήμο Ρεθύμνης και στην Τοπική Κοινότητα Αρμένων.