Το μεγάλο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, έργο πνοής γα ολόκληρη την Κρήτη αφού εκτίνεται από την Κίσσαμο ως τη Σητεία που θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια στο νησί παρέχοντας στους Κρητικούς ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο από άκρη σε άκρη του νησιού, μειώνοντας τις αποστάσεις, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης με στόχο το 2029 να παραδοθεί προς χρήση στους κάτοικους του νησιού και τα εκατομμύρια επισκεπτών. Την πορεία του έργου από το 2012 μέχρι και σήμερα παρουσίασε στη διάρκεια εκδήλωσης σήμερα ο υποψήφιος βουλευτής της ΝΔ Γιάννης Κεφαλογιάννης μέσα από μια έκδοση με τίτλο «ΒΟΑΚ: Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης 2012-2023: Από τη διεκδίκηση στην υλοποίηση του έργου». Ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρεται αναλυτικά στις επίπονες και συστηματικές προσπάθειες που ξεκίνησαν ήδη από το 2014 και εντάθηκαν από το 2019 με συστηματική δουλειά, συνεργασίες με όλους τους θεσμικούς φορείς ώστε πλέον όπως είπε σήμερα «Με περηφάνια να μπορέσουμε να παρουσιάσουμε στους Κρητικούς ένα ολιστικό και οριοθετούμενο βηματισμό για την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου οδικού έργου που έγινε ποτέ στο νησί μας».
Στην εκδήλωση – παρουσίαση του κ. Κεφαλογιάννη, για το έργο του ΒΟΑΚ μίλησαν ο Θοδωρής Νίνος, πρόεδρος του ΟΑΚ, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή ενώ τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου τη χάραξη αλλά και τα συμπεράσματα της μελέτης από την περιβαλλοντική αδειοδότηση παρουσίασε ο διευθυντής συγκοινωνιακών έργων του ΟΑΚ Γιώργος Αγαπάκης.
Ο κ. Κεφαλογιάννης καθ’ όλη τη διάρκεια της ομιλίας του υπογράμμιζε τη σημασία του έργου που επί δεκαετίες αποτελούσε ζητούμενο και τώρα μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Ένα τόσο σπουδαίο έργο όπως ο ΒΟΑΚ, θα ανέμενε κανείς ότι, κατά τις προηγούμενες δεκαετίες, θα είχε τεθεί σε απόλυτη προτεραιότητα και θα είχε αντιμετωπισθεί με την ανάλογη σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Δυστυχώς, όμως στην πράξη έγινε ακριβώς το αντίθετο με αποτέλεσμα η Κρήτη να είναι η μοναδική Περιφέρεια της χώρας χωρίς σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Επισημαίνω ότι όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών ήταν σύμφωνες με την κατασκευή του έργου. Χωρίς όμως αυτό να αποτυπώνεται σε χρηματοδότηση η μελετητική προεργασία. Για να μπει σε τροχιά το έργο αυτό χρειαζόταν ισχυρή πολιτική βούληση, σταθερή οικονομία με αναπτυξιακές προοπτικές και συνεργασία όλων των φορέων.
Με γνώμονα το γεγονός ότι για μένα προσωπικά η οραματική διεκδίκηση του ΒΟΑΚ αποτέλεσε ήδη από το 2012 μια μάχη για το αύριο του Ρεθύμνου, για την άρση της απομόνωσης του και την αναπτυξιακή του αντεπίθεση, βρισκόμαστε σήμερα εδώ προκείμενου, κοιτάζοντας στα μάτια τους θεσμικούς φορείς του τόπου αλλά και τους συμπολίτες μας να ενώσουμε τις δυνάμεις μας έτσι ώστε να είμαστε σε θέση το 2029 να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές της Κρήτης έναν πραγματικά σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο.
Ο συγγραφέας Χρήστος Χωμενίδης αναφέρει ότι το τραγικό στοιχείο της πολιτικής, είναι ότι χτίζεις σε κινούμενη άμμο, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «ο,τι και να υψώσεις, ό,τι και να κατορθώσεις, μπορεί ο διάδοχος σου – ή και ένα φύσημα απλώς του αέρα – εν ριπή οφθαλμού να το αφανίσει».
Και ποιος είναι ο μονός τρόπος να το αποτρέψεις αυτό;
Η δημιουργία ενός ισχυρού θεσμικού μετώπου! Αυτό ζήτησα να κάνουμε για πρώτη φορά όλοι οι φορείς της Κρήτης το 2014 για το ΒΟΑΚ κάτι που επετεύχθη με την προσωπική συμβολή του περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρου Αρναουτάκη και που δυστυχώς υπήρξε προσπάθεια να ανακοπεί από τα πισωγυρίσματα της περιόδου που ακολούθησε. Η απόσταση όμως από τα γεγονότα μας κάνει όλους σοφότερους και πιο ψύχραιμους.
Ακριβώς για αυτό το 2019 που ξεκινήσαμε την προσπάθεια για το ΒΟΑΚ επιλέξαμε σταθερά την προσέγγιση της συστηματικής προεργασίας κάθε σκέλους ωρίμανσης του έργου μακριά από βαρύγδουπες δηλώσεις και εξαγγελίες».
Συνεχίζοντας ο κ. Κεφαλογιάννης τόνισε ότι κατά τη θητεία το στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά από δυο χρόνια συστηματικής εργασίας σε σχέση με το Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, «μέσα σε τέσσερα μόλις χρόνια ωριμάσαμε όλα τα απαραίτητα βήματα, και καταθέσαμε προς έγκριση το σύνολο των απαραίτητων μελετών, προχωρήσαμε στην ολοκλήρωση των απαραίτητων περιβαλλοντικών εγκρίσεων και έχουμε αναπτύξει το συνόλου των διαδικασιών για την ωρίμανση των δημοπρατήσεων για ένα έργο που θα αλλάξει τις ζωές μας, διασφαλίζοντας ταχύτερες, ποιοτικότερες και κυρίως ασφαλέστερες μετακινήσεις από τη μια άκρη της Κρήτης έως την άλλη.
Με δεδομένη τη σημασία και το μέγεθος του έργου, είναι ξεκάθαρο ότι όταν ξεκινήσαμε αυτή την προσπάθεια δεν ήταν καθόλου αυτονόητο ότι σήμερα θα είχαμε διασφαλίσει σαφές και ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα, πλήρη χρηματοδότηση μελετημένη χάραξη με βάση τα διεθνή πρότυπα και ολοκλήρωση όλων των κρίσιμων προ της κατασκευής φάσεων.
Έτσι, αντίθετα με τις διαχρονικές εξαγγελίες για το συγκεκριμένο έργο, η μόνη υπόσχεση μας ήταν η σκληρή δουλειά. Αποφύγαμε κάθε προσπάθεια προβολής των ενεργειών που αναπτύχθηκαν και τέσσερα χρονιά μετά βλέπουμε αυτή η σκληρή δουλεία να μετουσιώνεται σε πράξη. Ακριβώς για αυτό τον λόγο ο ΒΟΑΚ είναι για πρώτη φορά ένα έργο σε τροχιά υλοποίησης με οριοθετημένο περιεχόμενο».
Ο κ. Κεφαλογιάννης ευχαρίστησε για μια ακόμα φορά τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη τόσο για την ήδη από την προεκλογική περίοδο στοχοθέτηση που έθεσε τον ΒΟΑΚ για πρώτη φορά στην κορυφή της εθνικής ατζέντας σε επίπεδο υποδομών, όσο και για τη συνεχή παρακολούθηση και υποβοήθηση που παρείχε σε κάθε πτυχή του σχεδιασμού, όπως είπε χαρακτηριστικά.”Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα ενώνει το νησί από την Κίσσαμο ως τη Σητεία. Είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο που χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.
Το έργο εντάσσεται στο εκτεταμένο δίκτυο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών Πρόκειται για το τελευταίο και πλέον δύσκολο μεγάλου μήκους αυτοκινητόδρομο, που θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα. Ένα έργο που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των κατοίκων της Κρήτης, θα μειώσει το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων και θα συμβάλλει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη. Αλλά κυρίως θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια».
Ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις του που ξεκίνησαν από το 2012 με επισημάνσεις για την επικινδυνότητα του οδικού δικτύου που είχε ξεπεράσει προ πολλού τη λειτουργική του δυνατότητα, ενώ οι ανάγκες των μετακινήσεων και των μεταφορών στη Βόρεια Κρήτη συνεχώς αυξάνονταν αλλά και στο χρέος της πολιτείας να δρομολογηθεί μια ρεαλιστική λύση επισημαίνοντας πως: «Με βάση αυτή την πεποίθηση πετύχαμε μέσα σε ελάχιστο διάστημα όσα δεν είχαν γίνει για χρόνια. Αφήσαμε πίσω τις αστειότητες του κυρίου Βαρουφάκη που μας έλεγε ότι δε θέλει αυτοκινητόδρομο στην Κρήτη, αφήσαμε πίσω τα μπρος – πίσω με τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, το «ανάθεμα» στα ΣΔΙΤ και τις εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα και προχωρήσαμε.
Έγινε προσπάθεια να σχεδιάσουμε, και κυρίως παραδώσουμε ένα σύγχρονο από κάθε άποψη έργο. Κερδίσαμε το στοίχημα και με δεδομένο ότι διανύουμε την πρώτη προεκλογική περίοδο που ο ΒΟΑΚ δεν αποτελεί ζητούμενο αλλά έργο προς υλοποίηση είμαστε σήμερα εδώ και σας ζητάμε και πάλι να στηριχθεί στην πράξη ο σχεδιασμός που θα αλλάξει ριζικά την Κρήτη τοποθετώντας την στο επίκεντρο της εθνικής αναπτυξιακής μας προσπάθειας».
Παράλληλα, ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε στον περιφερειακό δρόμο του Ρεθύμνου, στο ανατολικό μέτωπο του Ρεθύμνου αλλά και στη σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο Χανίων τονίζοντας ότι μόνο με την καλή συνεργασία μπορούν να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα μεταξύ άλλων:
«Υπάρχει όμως ακόμα δρόμος. Υπάρχουν περιθώρια βελτιώσεων κατά το επόμενο τελικό στάδιο του έργου. Και υπάρχει η βούληση με την συμβολή όλων να το βελτιώσουμε και να το παραδώσουμε ακόμα καλύτερο. Αυτό όμως μπορούμε να το κάνουμε μόνο όλοι μαζί μέσα από την συνεργασία. Γιατί όπως ακριβώς ο ΒΟΑΚ θα ενώνει από το 2029 την Κρήτη με ασφάλεια, έτσι ακριβώς θα πρέπει και εμείς να προχωρήσουμε ενωμένοι για το μεγάλο αυτό έργο αλλά και για αυτά που θα ακολουθήσουν.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να επενδύσουμε ακόμα περισσότερο στην οδική ασφάλεια. Η οδική ασφάλεια είναι αποτέλεσμα της ανάληψης κοινής ευθύνης όλων των εμπλεκομένων μερών σε ένα οδικό σύστημα και όχι μόνο του χρήστη αυτού του συστήματος. Κατ’ επέκταση, όλα τα εμπλεκόμενα μέρη ενός οδικού συστήματος πρέπει να συνεργαστούν και να εξετάσουν τι είδους τροχαία ατυχήματα συμβαίνουν, είναι πιθανόν να συμβούν στο μέλλον και με ποια μέτρα μπορούν αυτά να προληφθούν. Η επένδυση στην οδική ασφάλεια είναι επένδυση στην ανθρώπινη ζωή και ακριβώς για αυτό πρέπει να ενταθεί η προσπάθεια που ξεκινήσαμε το 2019-2021».
Θ. Νινος: Η έκδοση για το ΒΟΑΚ μεταφέρει το μήνυμα της θεσμικής συνεργασίας
Ο πρόεδρος του ΟΑΚ Θοδωρής Νίνος που ήταν και ο συντονιστής της εκδήλωσης, στην τοποθέτησή του, αφού ευχαρίστησε τον κ. Κεφαλογιάννη για τη συνεργασία αναφερόμενος στο βιβλίο είπε: «Πολλές διαδρομές είναι ανηφορικές, ενώ άλλες είναι σαν μια ευθεία ενός αυτοκινητόδρομου όπως ο νέος ΒΟΑΚ που φιλοδοξούμε σε λίγα χρονιά να εξυπηρετεί τις μετακινήσεις των κρητικών και των επισκεπτών μας με ασφάλεια.
Η συνεργασία μου με τον Γιάννη Κεφαλογιάννη έχει ακριβώς αυτή την υπόσταση: Είναι μια ουσιαστική σχέση θεσμικής αλληλεπίδρασης και αλληλοσεβασμού με κοινή στόχευση στην υλοποίηση έργων υποδομών που ξεπερνούν τα όρια του Ρεθύμνου όπως ο ΒΟΑΚ και η διαχείριση των υδάτινων πόρων της Κρήτης αλλά και έργων ιδιαίτερης σημασίας για το Ρέθυμνο όπως είναι ο περιφερειακός δρόμος της πόλης, το υπόγειο parking, η εγκατάσταση επεξεργασίας νερού κ.ά.
Η έκδοση για το ΒΟΑΚ μεταφέρει την πραγματικά «ανηφορική» πορεία της εξέλιξης του ΒΟΑΚ χωρίς να κρύβει τα λάθη και τα πισωγυρίσματα σε σχέση με την πορεία ωρίμανσης του έργου. Προσπαθεί να αποτυπώσει το χθες ενός δρόμου που ξεκίνησε την πορεία του στα τέλη του 1960, να περιγράψει την υφισταμένη κατάσταση του δικτύου, να αναπτύξει τον στρατηγικό σχεδιασμό εξέλιξης ενός οράματος σε ένα υπερώριμο έργο και να περιγράψει τα οικονομικά και τεχνικά χαρακτηριστικά του. Φυσικά και δεν λείπει η πολιτική διάσταση και η οπτική του Γιάννη Κεφαλογιάννη. Μια οπτική που διαμορφώθηκε στην πρώτη φάση από την κοινοβουλευτική του πορεία, ειδικά την περίοδο 2014-2016 που προσπαθούσε σταθερά και εν τέλη πέτυχε για πρώτη φορά έναν συντονισμό των ενεργειών μέσα από ένα ενιαίο θεσμικό μέτωπο για την παρακολούθηση των εξελίξεων, προκειμένου να ολοκληρωθούν άμεσα οι απαιτούμενες διαδικασίες που θα μετατρέψουν το ΒΟΑΚ σε ένα σύγχρονο, ασφαλές και ποιοτικό οδικό δίκτυο. Με αφετηρία αυτή την οπτική και τη σταθερή συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης και τον ΟΑΚ ξεκίνησε από το 2019 ως μέρος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τη συστηματική προσπάθεια να μετατρέψει το ΒΟΑΚ από μια διεκδίκηση, της προηγούμενης περιόδου, σε ένα έργο προς υλοποίηση. Πάντα με την καθοδήγηση και τη σταθερή στήριξη του κρητικού πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη».
Ο κ. Νίνος αναφέρθηκε στην πολύ καλή συνεργασία με την Περιφέρεια και τον ΟΑΚ επισημαίνοντας τη σημασία για κοινωνικές αυτοδιοικητικές και ποιοτικές συναινέσεις και αναφερόμενος ξεχωριστά στην αντιπεριφερειάρχη Μαρία Λιονή και τον διευθυντή του ΟΑΚ Γιώργο Αγαπάκη τονίζοντας: «Το βιβλίο θέλει να μεταφέρει το μήνυμα της θεσμικής συνεργασίας. Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου κ. Μαίρη Λιονή είναι για όλους εμάς τους νεότερους αυτοδιοικητικούς πρόσωπο αναφοράς σε θέματα θεσμικής συνεργασίας, με προσήλωση στη διαφάνεια, στη σύνθεση και στη συλλογική διεκδίκηση. Είναι διπλά σε κάθε ευκαιρία, σε κάθε διεκδίκηση για το Ρέθυμνο προτάσσοντας πάντα το εμείς. Ο Γιώργος Αγαπάκης είναι ένας από τους αξιότερους εκπροσώπους του τεχνικού κόσμου της Κρήτης και ο άνθρωπος που ξέρει το ΒΟΑΚ όσο κανείς. Είναι η «καρδιά» της ΔΣΕ του ΟΑΚ, ένας ακούραστος μηχανικός που αυτό το έργο αποτελεί τη μεγαλύτερη παρακαταθήκη μιας ολόκληρης και ιδιαίτερα ξεχωριστής και παραγωγικής καριέρας. Όταν λοιπόν μέσα σε τρία χρόνια η ισχυρή πολιτική βούληση για υλοποίηση του ΒΟΑΚ σε συνδυασμό με τη θεσμική συνεργασία ένα τόσο μεγάλο έργο πήρε περιβαλλοντικούς όρους ακριβώς επειδή συνεργαστήκαμε όλοι οι φορείς, σκεφτείτε τι τεράστια δυναμική και αποτελεσματικότητα μπορούμε να πετύχουμε αλλάζοντας ριζικά την Κρήτη σε όλα τα επίπεδα προς την κατεύθυνση της αειφορίας και της βιώσιμης ανάπτυξης.
Αν πετύχουμε ευρύτερες κοινωνικές, αυτοδιοικητικές και πολιτικές συναινέσεις, η Κρήτη θα έχει μια πολύ πιο αισιόδοξη προοπτική. Είναι στο χέρι μας να παλέψουμε για αυτόν τον στόχο και να μεταφέρουμε παντού το μήνυμα της επιτακτικής ανάγκης για συνεργασία. Αυτό έκανε με την πολιτική δράση του και κάνει και τώρα με το συγκεκριμένο βιβλίο ο Γιάννης Κεφαλογιάννης με τον καλύτερο τρόπο».
Μ. Λιονή: Ένα όνειρο γίνεται πραγματικότητα
Για ένα όνειρο δεκαετιών που γίνεται πραγματικότητα έκανε λόγο η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή επισημαίνοντας τη σημασία του έργου για την ανάπτυξη όλης της Κρήτης αλλά κυρίως σημείωσε το τεράστιο ζήτημα οδικής ασφάλειας για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της το οποίο αντιμετωπίζει η υλοποίηση του έργου: «Ένα μεγάλο έργο, το οποίο περίμενε πολλές δεκαετίες η Κρήτη φαίνεται ότι ξεκινάει, αφού έχουν εξευρεθεί οι πόροι. Έχουμε προσφορές για το μεγάλο κομμάτι, το οποίο μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα και αφορά το τμήμα από τα Χανιά ως τη Χερσόνησο. Επομένως, αυτό το όνειρο, όχι μόνο των κρητικών αλλά και των επισκεπτών μας, γίνεται πραγματικότητα και σε αυτό θα είναι αρωγός η Περιφέρεια.
Η εμπλοκή μας όλο αυτό το διάστημα ήταν στην θετική κατεύθυνση, να βοηθήσουμε δηλαδή να εξελιχθεί το έργο αυτό. Από την περιφέρεια πέρασαν δύο φορές οι ΜΠΕ, πρώτον σε ό,τι αφορά την χάραξη του δρόμου και δεύτερον σε ό,τι αφορά τις τρεις παρακάμψεις των τριών μεγάλων πόλεων.
Εμείς κάναμε διαβούλευση με όλους τους δήμους, με όλους τους φορείς και ομάδες ανθρώπων και άτομα, τα οποία είχαν ενστάσεις και εξακολουθούν να έχουν. Σαν Ρέθυμνο, θα θέλαμε οι παρατηρήσεις που έκανε η επιτροπή Περιβάλλοντος και το περιφερειακό συμβούλιο σε μεγαλύτερο βαθμό να τις είχε κάνει δεκτές το υπουργείο, σε ό,τι αφορά κάποιες αλλαγές στη χάραξη. Παρά ταύτα όμως, εκείνο που προέχει είναι να ξεκινήσει αυτό το μεγάλο έργο επιτέλους.
Επίσης, μας χαροποιεί ιδιαίτερα ως Ρέθυμνο και στις παρατηρήσεις του υπουργείου – αλλά είδαμε ότι γίνεται και πραγματικότητα – ότι θα χρηματοδοτηθούν παράλληλα με τις παρακάμψεις των πόλεων και οι μελέτες του περιφερειακού δρόμου της πόλης του Ρεθύμνου, κάτι το οποίο ζητούσαμε μετ’ επιτάσεως και εμείς ως περιφέρεια, αλλά και ο δήμος Ρεθύμνου, καθώς εκτός του ότι θα αναπνεύσει η πόλη και θα γίνεται η κυκλοφορία αποτελεσματικά, το σπουδαίο είναι ότι με την κατασκευή του περιφερειακού δρόμου λύνεται και ένα μεγάλο θέμα πολιτικής προστασίας.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και ο αντιπεριφερειάχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης ο οποίος μεταξύ άλλων ευχαρίστησε για τη συνεργασία, η οποία ήταν άψογη όπως είπε και επισήμανε ότι αυτό θα πρέπει να γίνει παράδειγμα για τα υπόλοιπα έργα της Κρήτης: «Ενώ έθεσε και το θέμα των μέσων σταθερής τροχιάς τουλάχιστον σε πρώτη φάση» όπως είπε από το αεροδρόμιο ως το Ηράκλειο και ακολούθως από ανατολή σε δύση της Κρήτης.
Στον χαιρετισμό του στην παρουσίαση της έκδοσης για τον ΒΟΑΚ ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου Γιώργος Γιακουμάκης ευχαρίστησε τον κ. Κεφαλογιάννη για τις προσπάθειες που κατέβαλλε για να βρισκόμαστε σήμερα στο στάδιο υλοποίησης του έργου.
Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του επιμελητηρίου παραβρέθηκε πλήθος κόσμου, φίλοι και στελέχη της παράταξης ενώ παρόντες της οι δήμαρχοι Αγίου Βασιλείου Γιάννης Ταταράκης, Μυλοποτάμου Δημήτρης Κόκκινος, Ανωγείων Σωκράτης Κεφαλογιάννης αντιδήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι των δήμων του νομού.