Αφορά δρόμους και δημόσια κτίρια της πόλης και δεκαεννέα οικισμών
Με κύριο στόχο να καταστούν οι δρόμοι και τα δημόσια κτίρια καθολικά προσβάσιμα για όλους, ο δήμος Ρεθύμνου προχωρά στην εκπόνηση του Σχεδίου Αστικής Προσβασιμότητας.
Πρόκειται για στρατηγικό σχέδιο που προβλέπει τις απαιτούμενες διαμορφώσεις, επεμβάσεις και κατασκευές ώστε να δημιουργηθεί, σε επίπεδο δήμου, ένα δίκτυο προσβάσιμων μετακινήσεων για όλους. Περιλαμβάνει παρεμβάσεις σε δρόμους, κοινόχρηστους χώρους και κτίρια ώστε να καταστούν προσβάσιμα σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα, τόσο στην πόλη, όσο και σε βασικούς οικισμούς.
Το Σ.Α.Π. χρηματοδοτείται εξ’ ολοκλήρου από το Πράσινο Ταμείο.
Χθες στο δημαρχείο της πόλης πραγματοποιήθηκε ενημέρωση από τους μελετητές που εκπονούν το σχέδιο. Το ενδιαφέρον των πολιτών αλλά και των φορέων ήταν τεράστιο για το θέμα, το οποίο αφορά ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού.
Στη διαβούλευση που ξεκίνησε χθες συμμετείχαν εκτός από τους δημοτικούς σύμβουλους, επαγγελματίες του τουρισμού – πράκτορες, ξενοδόχοι, εστιάτορες, πρατηριούχοι, μέλη του σωματείου ΑμεΑ αλλά και άνθρωποι από τους οικισμούς, καθώς το συγκεκριμένο σχέδιο θα περιλαμβάνει παρεμβάσεις και οικισμούς με αυξημένη επισκεψιμότητα.
O δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργης Μαρινάκης αναφερόμενος στη σημασία του σχεδίου αυτού για τον δήμο Ρεθύμνης ανέφερε: «Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το «Πράσινο Ταμείο» και εμείς με πολύ μεγάλη χαρά αξιοποιούμε αυτό τον πόρο ώστε η μελετητική ομάδα που έχει την εμπειρία, τη γνώση αλλά και πολύ καλή επαφή με το Ρέθυμνο, γιατί έχουμε κάνει αντίστοιχες συνεργασίες στον συγκεκριμένο τομέα, να μας δώσει την εικόνα που έχει η πόλη και 19 σημαντικοί οικισμοί του δήμου μας. Το δικαίωμα της επικοινωνίας της ανεμπόδιστης κυκλοφορίας ανήκει σε όλους. Και θεωρώ ότι είναι θέμα όχι μόνο πολιτισμού αλλά και στοιχειώδους νομικής υποχρέωσης σε επίπεδο δικαιωμάτων, όλοι να ανταποκριθούμε σε αυτή την επιταγή της εποχής και να ακτινογραφήσουμε τα προβλήματα για να δώσουμε μια εικόνα στην κεντρική πολιτεία, αλλά και στους υπόλοιπους φορείς που διαχειρίζονται χρηματοδοτικά εργαλεία, ούτως ώστε να καταφέρουμε βάζοντας φυσικά προτεραιότητες, να επιλύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα τέτοια ζητήματα στο συντομότερο δυνατόν διάστημα. Το Ρέθυμνο, το θέμα της βιώσιμης κινητικότητας το ξεκίνησε με μια πρωτοπορία από το 2007 και συνεχίζει προσηλωμένο σε αυτό τον στόχο. Όλα αυτά τα εργαλεία τα θεωρούμε συμπληρωματικά, για να δούμε που έχουμε αστοχήσει και που πρέπει να δώσουμε περισσότερο ενδιαφέρον. Χαίρομαι που υπάρχει τόσο ενδιαφέρον από ανθρώπους, φορείς αλλά και ωφελούμενος από μια τέτοια προσβασιμότητα και νομίζω ότι αυτοί είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές αυτών των αναγκών. Θα μπορέσουν να μας δώσουν την εικόνα και τις αδυναμίες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον δήμο και κυριότερα στην πόλη μας, μιας και εκεί κυκλοφορούν οι περισσότεροι άνθρωποι, όχι μόνο ντόπιοι αλλά και επισκέπτες. Ο τουρισμός που απευθύνεται στους ανθρώπους με ειδικά προβλήματα κινητικότητας και γενικότερα αναπηρίας είναι υψηλού επιπέδου τουρισμός και μας ενδιαφέρει η πόλη μας να ‘ναι φιλική και προσβάσιμη σε όλους».
Από τη πλευρά του ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Άγγελος Μαλάς, σε δηλώσεις του ανέφερε ότι: «Εμείς γνωρίζουμε ότι στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας και της προσβασιμότητας τα τελευταία χρόνια, είμαστε αρκετά μπροστά σε τεχνογνωσία. Εφαρμόζουμε μεθοδολογίες που σε ευρωπαϊκό επίπεδο βραβεύονται και ερχόμαστε πλέον σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία και καταθέτουμε το σχέδιο αστικής προσβασιμότητας σε διαβούλευση. Μέσα από αυτό το σχέδιο προκύπτουν οι κανόνες και οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να επιλυθούν τα όποια ζητήματα έχουμε με την προσβασιμότητα. Έχουμε μελετήσει πολλά κτίρια, πολλούς δημόσιους δρόμους και το σημαντικότερο όλων είναι ότι με την ολοκλήρωση του σχεδιασμού αυτού θα μπορέσουν να ακολουθήσουν όλα τα απαραίτητα έργα, τα οποία διεκδικούμε σε ευρωπαϊκούς και εθνικούς άξονες, προκειμένου η πόλη μας να πρωτοπορήσει σε θέματα προσβασιμότητας. Νομίζω ότι το μέλλον θα μας δικαιώσει για τον σχεδιασμό που έχουμε. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει άλματα προόδου στο θέμα της προσβασιμότητας. Γνωρίζουμε βέβαια ότι το αστικό περιβάλλον δεν μας επιτρέπει πολύ μεγάλη ευελιξία στον σχεδιασμό μεγαλύτερων πεζοδρομίων, προσβάσεων και ραμπών, όμως ο σχεδιασμός μας χρήζει μερικών βελτιώσεων και ταυτόχρονα θα επεκταθούμε στην ύπαιθρο και ευελπιστούμε στην εφαρμογή και εκεί αντίστοιχων προτύπων πρσοβασιμότητας».
Βελτίωση ραμπών, διαβάσεων, ηχητικές σημάνσεις και επιγραφές Braille
Βελτίωση των ραμπών με προδιαγραφές ασφαλείας, επαρκείς οδεύσεις τυφλών, ηχητικές σημάνσεις και επιγραφές με τη γραφή Braille, περιλαμβάνονται μεταξύ των παρεμβάσεων όπως ανέφερε η συγκοινωνιολόγος Mαρία Σίτη, μέλος της ομάδας μελέτης που εκπονεί το σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας του δήμου Ρεθύμνης.
Όπως είπε έχει μελετηθεί ένα οδικό δίκτυο 58 χλμ. στην πόλη και τους οικισμούς έχουν εντοπιστεί τα προβλήματα που υπάρχουν και το σχέδιο περιλαμβάνει διορθωτικές παρεμβάσεις με μετατροπή οδών σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας με ενιαία δαπεδόστρωση σε κέντρα οικισμών με οδηγό όδευσης τυφλών, με μετατόπιση αστικού εξοπλισμού από τα πεζοδρόμια, με επεκτάσεις πεζοδρομίων, με βελτιώσεις στις διαβάσεις πεζών.
Χαρακτηριστικά σε δηλώσεις της η κ. Σίτη, ανέφερε: «Έχουμε ένα μάστερ πλαν που προσδιορίζει τις διαδρομές που απαιτείται να γίνουν προσβάσιμες τα επόμενα χρόνια στην πόλη του Ρεθύμνου. Μιλάμε δηλαδή για πεζοδρόμια, διαβάσεις πεζών, νησίδες ράμπες ΑμεΑ αλλά μπαίνουμε και στη διαδικασία να εξετάσουμε κτίρια, βασικές υποδομές σχολειά γήπεδα, πάρκα αθλητικές εγκαταστάσεις καθώς και σημαντικά δημόσια κτίρια και μνημεία, ώστε να βρούμε τις ελάχιστες αυτές παρεμβάσεις, που θα καταστήσουν προσβάσιμο το περιβάλλον για άτομα με αναπηρία αλλά και εμποδιζόμενα άτομα. Να πούμε ότι με το σχέδιο αυτό πρακτικά θα βελτιωθεί το αστικό περιβάλλον και το όφελος αυτό θα το αντιληφθεί το 50% του πληθυσμού. Δηλαδή δεν θα ωφεληθούν όχι μόνο τα άτομα με αναπηρία, κινητική οπτική ή άλλη, αλλά και άτομα ηλικιωμένα, παιδιά, γονείς με καροτσάκια και άλλες ομάδες που έχουν εμπόδια στην κίνησή τους. Έχουμε εξετάσει περίπου 54 χλμ. οδικού δικτύου που δεν αφορούν μόνο την πόλη αλλά και αρκετούς οικισμούς του δήμου που δέχονται πολλούς επισκέπτες και έχει γίνει μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα προσβάσιμο δίκτυο κοινοχρήστων χώρων και δρόμων με στόχο αν μη τι άλλο να εξασφαλίσουμε την καθολική προσβασιμότητα σε όλα τα άτομα».
Παράλληλα, πρόσθεσε ότι έχει ολοκληρωθεί η ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης και πως οι μελετητές:
«Έχουμε εισέλθει στη διαδικασία της κατάθεσης προτάσεων μπαίνουμε στη διαδικασία να ενισχύσουμε όλες τις δημόσιες υποδομές με ηχητική σήμανση αλλά και με ανάγλυφη σήμανση Braille, για να μπορέσουν ουσιαστικά όλοι να έχουν αυτή τη βασική πληροφόρηση. Δηλαδή ποια είναι η βασική υποδομή που έχουμε μπροστά μας, όταν μιλάμε για βασικά κτίρια. Και από κει και πέρα θα ανοίξει η πρόταση αυτή προς το κοινό και τους φορείς να μας κάνουν επιπλέον προτάσεις».
Ο Γιώργος Διαλεκτάκης, δημότης που αντιμετωπίζει κινητικά προβλήματα και κυκλοφορεί στην πόλη με το αναπηρικό αμαξίδιο σε δηλώσεις του σημείωσε την ανάγκη βελτίωσης των ραμπών τόσο στους δρόμους όσο και στα δημόσια κτίρια, για να επιτευχθεί ο στόχος της καθολικής προσβασιμότητας: «Η συμμετοχή στη διαβούλευση δείχνει την πρόθεση και τη βούληση όλων να βελτιωθεί η προσβασιμότητα στην πόλη. Η καθημερινότητα ανθρώπων με κινητικά προβλήματα στο Ρέθυμνο θα έλεγα είναι και εύκολη αλλά ταυτόχρονα και δύσκολη και αυτό εξαρτάται από τα σημεία. Υπάρχουν προβλήματα σε σημεία με απότομες ράμπες, ή στραβές ράμπες οι οποίες χρήζουν βελτίωσης. Παράλληλα καλό θα είναι να εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα σε όλα τα κτίρια και φυσικά στη θάλασσα».
Η. Μοσχάκης: «Το ΚΤΕΛ προχώρησε σε παρεμβάσεις για την αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών προς τα ΑμεΑ»
ο Ηλίας Μοσχάκης υπεύθυνος γραφείου Κίνησης Ρεθύμνου της «ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου ΑΕ» στη διάρκεια της χθεσινής διαβούλευσης αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις που έχει κάνει τα τελευταία χρόνια το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου με σκοπό να αναβαθμίσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών του για τα ΑμεΑ και γενικότερα για το σύνολο του επιβατικού κοινού.
Μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του ανέφερε: «Τα Άτομα με Αναπηρία αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας μας και για την εταιρεία μας θεωρείται αυτονόητο να συμβάλει στη διευκόλυνση της μεταφοράς τους. Στις εγκαταστάσεις της εταιρίας μας στο Ρέθυμνο – παρόλο που το κτίριο δεν είναι ιδιοκτησίας του ΚΤΕΛ – κατά την ολική ανακαίνιση που έγινε στο πρόσφατο παρελθόν, υπήρξε ειδικός σχεδιασμός για την διευκόλυνση της προσβασιμότητας των ΑμεΑ. Συγκεκριμένα: Α) Κατασκευάστηκαν ειδικές ράμπες για την είσοδο των ατόμων σε αναπηρικά αμαξίδια στον κεντρικό χώρο του σταθμού. Β) Δημιουργήθηκε ειδική θυρίδα στα εκδοτήρια για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ΑμεΑ σε αναπηρικά αμαξίδια. Γ) Κατασκευάστηκε ξεχωριστό WC, κατάλληλα εξοπλισμένο για τη διευκόλυνση των ΑμεΑ.
Σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια και τον στόλο λεωφορείων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ΑμεΑ είτε σε τακτικά, είτε σε έκτακτα δρομολόγια η εταιρία μας παρέχει σύγχρονα λεωφορεία, τα οποία διαθέτουν πλήρως εξοπλισμένα συστήματα για τη μεταφορά ατόμων σε αναπηρικά αμαξίδια. Ακόμα και στα αρθρωτά λεωφορεία, που εκτελούν τα δρομολόγια στην αστική ζώνη του Ρεθύμνου έχουν εγκατασταθεί (στο 99% των οχημάτων, μόνο δύο δεν διαθέτουν επειδή σύντομα θα αντικατασταθούν) ειδικές μπάρες, ηλεκτρονικές και χειροκίνητες για την είσοδο ατόμων με αναπηρικά αμαξίδια. Επίσης διαθέτουμε 15 οχήματα ειδικά διαμορφωμένα (με ηλεκτρονικές μπάρες κ.τλ.) αποκλειστικά για την μεταφορά ΑμεΑ. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού και ιδίως των ΑμεΑ και των εμποδιζόμενων ατόμων, υπάρχουν στάσεις του ΚΤΕΛ στην αστική ζώνη με ειδικές προεξοχές, οι οποίες συμβάλλουν τα μέγιστα στην ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση των ατόμων αυτών στα λεωφορεία μας. Βέβαια σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα (αποβίβασης και επιβίβασης ατόμων σε αναπηρικά αμαξίδια και εμποδιζόμενα άτομα) οι οδηγοί μας προσπαθούν να κάνουν τα αδύνατα δυνατά για να βρουν λύση».