1.2 εκ. ευρώ τα χρέη προς τους ξενοδόχους του νησιού από τα προηγούμενα χρόνια
Αναταράξεις στον τουρισμό της Κρήτης έχει προκαλέσει η πτώχευση του τρίτου μεγαλύτερου ευρωπαϊκού τουριστικού πρακτορείου FTI αφού το νησί ήταν ο μεγαλύτερός του πελάτης.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης Μιχάλης Βλατάκης, αυτή τη στιγμή οι πελάτες του τουριστικού πρακτορείου που βρίσκονται στην Κρήτη αυτή την περίοδο είναι 4.000, ενώ συνολικά 80.000 είχαν προγραμματίσει τις διακοπές τους για τη φετινή σεζόν. Σε ό,τι αφορά τα χρέη αυτά ανέρχονται για τους ξενοδόχους του νησιού σε 1.2 εκ. ευρώ, ενώ σε επίπεδο χώρας φτάνουν το 1,8 εκ. ευρώ. Οι ίδιος πάντως συνιστά ψυχραιμία, επισημαίνοντας ότι ο τουρισμός είναι ένα ευάλωτο προϊόν και πρέπει οι επιχειρηματίες να είναι σε συνεχή ετοιμότητα και επαγρύπνηση.
Όπως εξήγησε «Αυτή τη στιγμή στο νησί βρίσκονται 4000 επισκέπτες από το τουριστικό πρακτορείο της FTI. Η συντριπτική πλειοψηφία έχουν προπληρώσει και οι λίγοι που δεν έχουν, καλύπτονται από τον ασφαλιστικό φορέα. Οι άνθρωποι αυτοί θα ολοκληρώσουν τις διακοπές τους, θα επιστρέψουν στις πατρίδες τους και το μέλημά μας είναι να επιστρέψουν με τις καλύτερες εντυπώσεις και με την κρητική φιλοξενία στο μυαλό τους. Από εκεί και πέρα για τις επόμενες κρατήσεις που είναι περίπου 70 με 80 χιλιάδες για φέτος, για την Κρήτη, αυτοί θα πάρουν τις προκαταβολές που έχουν δώσει από την ασφάλεια πίσω. Θα διαρκέσει κάμποσες εβδομάδες η γραφειοκρατία βέβαια μέχρι να τα πάρουν, αλλά θα πρέπει να επιλέξουν άλλο tour operator ή άλλο προορισμό, εξαρτάται. Και θα δούμε ποιοι θα μείνουν σαν κρατήσεις στην Κρήτη. Αυτό τώρα θα το δούμε με ψυχραιμία και με καθαρό μυαλό τον επόμενο καιρό. Αυτοί, οι οποίοι είναι αυτή τη βδομάδα, την επόμενη, ίσως και τη μεθεπόμενη, επειδή θα αργήσουν να πάρουν τα λεφτά τους πίσω, αν δεν έχουν λεφτά να κρατήσουν μόνοι τους να έρθουν διακοπές, θα πρέπει να αλλάξουν ημερομηνίες.
Έτσι είναι τα πράγματα, από τις 5 Ιουνίου δεν ισχύουν οι κρατήσεις από το συγκεκριμένο tour operator, οπότε προχωράμε με καθαρό μυαλό που σας είπα και ψυχραιμία».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γιάννης Χατζής συνιστά σε αυτή τη φάση ψυχραιμία σε σχέση με τις τελευταίες εξελίξεις και την αίτηση πτώχευσης που κατέθεσε στο περιφερειακό δικαστήριο του Μονάχου ο τρίτος μεγαλύτερος ταξιδιωτικός πράκτορας της Ευρώπης. Σύμφωνα με τον ίδιο και δη την ενημέρωση από τον FTI, αυτή την στιγμή στη χώρα μας υπολογίζεται ότι βρίσκονται κοντά στις 7.500 τουρίστες σε περίπου 250 ξενοδοχεία σε δημοφιλείς προορισμούς, δεδομένου ότι ο γνωστός tour operator έχει σημαντική παρουσία στην Ελλάδα σε κορυφαίους προορισμούς όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Κώς, η Κέρκυρα ή η Χαλκιδική, έχοντας και τα ξενοδοχεία με το εμπορικό σήμα «Labranda». Από την άλλη πλευρά, η αίτηση πτώχευσης του διεθνούς tour operator, επιβεβαιώνει στην πράξη το πόσο ευάλωτος είναι ο κλάδος σε αιφνίδιες, εξωτερικές παραμέτρους ακόμη και σε περιόδους όπου οι συνθήκες διαφαίνονται ευνοϊκές όπως συμβαίνει φέτος με τον ελληνικό τουρισμό, όπως σχολιάζουν σχετικά οι ξενοδόχοι. «Τίποτα δε μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο για τον κλάδο που είναι εκτεθειμένος ανά πάσα στιγμή σε εξωτερικούς παράγοντες, οι οποίοι με τη σειρά τους μπορεί να επηρεάσουν ανά πάσα στιγμή την τουριστική κίνηση».
Αποδεικνύεται μία ακόμη φορά πως ο τουρισμός δεν προσφέρεται ούτε για υπεραισιοδοξία ούτε για εφησυχασμό, αφού από τη μια στιγμή στην άλλη μπορούν να ανατραπούν πολλά δεδομένα. Μέλημα όλων μας τώρα είναι να τύχουν της ζεστής ελληνικής φιλοξενίας οι επισκέπτες που βρίσκονται στη χώρα μας μέσω του συγκεκριμένου tour operator. Αυτό τονίζει με ανακοίνωσή του ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) Αλέξανδρος Βασιλικός, σχετικά με τη πτώχευση του FTI και προσθέτει: «Ωστόσο δεν μπορεί κάθε φορά η αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων να επαφίεται αποκλειστικά στη φιλοπατρία του ξενοδόχου, ο οποίος υφίσταται και την οικονομική ζημιά. Πρέπει άμεσα να δημιουργηθεί μια ευρωπαϊκή νομοθετική ομπρέλα, η οποία θα επιτρέπει στα κράτη-μέλη να παρεμβαίνουν προστατεύοντας τα δικαιώματα των καταναλωτών-επισκεπτών, αλλά και των ξενοδόχων. Τώρα, για τη συγκεκριμένη περίπτωση, είμαστε σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού και την κυβέρνηση, διερευνώντας πώς μπορούν να μετριασθούν οι οικονομικές απώλειες για τους ξενοδόχους-μέλη μας» προσθέτει.
Σημειώνεται ότι ο γερμανικός tοur operator έστειλε επιστολή στα ξενοδοχεία με τα οποία συνεργάζεται στη χώρα μας, επισημαίνοντας ότι οποιοσδήποτε οικονομικός κραδασμός τυχόν υπάρξει από την πτώχευση του FTI θα αποσβεστεί θεσμικά μέσω του Γερμανικού Ταμείου Ταξιδιωτικής Ασφάλισης (DRFS).
Στο μεταξύ, να επισημανθεί ότι ο ΕΟΤ και τα αρμόδια τμήματα του υπουργείου αντέδρασαν με αμεσότητα, και σε αυτή τη φάση συλλέγουν στοιχεία για να προβούν σε συγκεκριμένες, τεκμηριωμένες ανακοινώσεις. Ήδη έχουν γίνει σχετικές επαφές από το γραφείο ΕΟΤ Γερμανίας, ενώ στελέχη του ΕΟΤ είναι σε επικοινωνία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και τον αντιπρόσωπο της FTI στην Ελλάδα.
Σε περίπτωση δε που διαπιστωθούν μεμονωμένα προβλήματα και περιστατικά δυσλειτουργίας, οι υπηρεσίες του υπουργείου και του Οργανισμού Τουρισμού βρίσκονται σε ετοιμότητα και συντονισμό ώστε να συμβάλλουν άμεσα στην ουσιαστική αντιμετώπισή τους. Σημειώνεται ότι η εταιρεία FTI είναι ασφαλισμένη κατά της αφερεγγυότητας μέσω του Γερμανικού Ταμείου Ταξιδιωτικής Ασφάλισης (DRFS).
Σύμφωνα και με την ενημέρωση από τον Σύνδεσμο Γερμανικών Τουριστικών Πρακτόρων DRV αλλά και την επίσημη ανακοίνωση του FTI, αυτό συνεπάγεται ότι οι πληρωμές που πραγματοποιήθηκαν – ολόκληρη η τιμή του ταξιδιού εάν έχει ήδη πληρωθεί, καθώς και οι προκαταβολές – προστατεύονται σε περίπτωση αφερεγγυότητας.