Σε χαμηλά επίπεδα παραμένει η αγοραστική κίνηση στο Ρέθυμνο παρά την αύξηση του τουρισμού. Οι έμποροι έχουν εφοδιάσει τα καταστήματά τους με καλοκαιρινά εμπορεύματα, τα οποία παραμένουν απούλητα προς το παρόν, ενώ πλέον οι προσδοκίες όλων στρέφονται στην περίοδο των εκπτώσεων που ξεκινά την επόμενη Δευτέρα 10 Ιουλίου. Παρά το γεγονός ότι η επισκεψιμότητα στην πόλη είναι ενισχυμένη, εν τούτοις η αγορά δεν επωφελείται προς το παρόν από αυτή την αύξηση κάτι που αποδίδεται στην περιορισμένη αγοραστική δύναμη των τουριστών. Όπως έχουν επανειλημμένως αναφέρει και οι παράγοντες του τουρισμού, οι επιπτώσεις της ενεργειακής και γενικότερα της οικονομικής κρίσης που πλήττει την Ευρώπη είναι πλέον ορατές. Μπορεί όπως εξηγούν να μην «έκοψαν» τις διακοπές, όμως είναι πλέον φανερό ότι ο προϋπολογισμός των διακοπών τους είναι ψαλιδισμένος, με τις αγορές να είναι πρώτες στη λίστα των περικοπών. Σε αυτό το δεδομένο προστίθεται και η περιορισμένη οικονομική δυνατότητα των ντόπιων που καθημερινά αγωνιούν και προβληματίζονται με τα έξοδα για τα βασικά είδη διατροφής, αλλά και τους λογαριασμούς νερού και ρεύματος που δεν αφήνουν περιθώρια για επιπλέον έξοδα.
Όπως λένε οι έμποροι, τα λειτουργικά κόστη των εμπορικών επιχειρήσεων έχουν εκτοξευτεί στα ύψη κυρίως λόγω της τεράστιας αύξησης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ έχουν συσσωρευτεί χρέη και υποχρεώσεις από την περίοδο του covid. Αυτός άλλωστε είναι και ο βασικότερος λόγος για τον οποίο είχαν από νωρίς στρέψει τις ελπίδες τους στον τουρισμό. Ήδη η τριετία της πανδημίας, αλλά και η ενεργειακή κρίση που ακολούθησε με τον πόλεμο στην Ουκρανία έχει αφήσει ανοιχτές πληγές στον εμπορικό κόσμο. Χρέη και οικονομικές υποθέσεις έχουν συσσωρευτεί με τους ίδιους καθημερινά, όπως δηλώνουν, να δίνουν τον δικό τους αγώνα επιβίωσης για να καταφέρουν να ανταποκριθούν στα αυξημένα έξοδά τους και να διατηρήσουν βιώσιμες τις επιχειρήσεις. Και αυτό, χωρίς κίνηση στα καταστήματα, είναι αδύνατον.
Για αυτό άλλωστε περιμένουν πολλά από τον τουρισμό. Βασικό ζητούμενο για τον εμπορικό κόσμο είναι η στήριξη της πολιτείας. Προσδοκούν από τη νέα κυβέρνηση στήριξη, κυρίως σε ό,τι αφορά τις φοροελαφρύνσεις για να μπορέσουν, όπως λένε, αφενός να ανταποκριθούν στα λειτουργικά τους έξοδα, αλλά και να διατηρήσουν βιώσιμες τις επιχειρήσεις τους.
Ο εμπορικός κόσμος εμφανίζεται προβληματισμένος, παραμένει όμως αισιόδοξος βλέποντας σταδιακά το κλίμα να αντιστρέφεται και την κίνηση δειλά δειλά να ανεβαίνει. Εκτιμούν ότι σε συνδυασμό με την περίοδο των εκπτώσεων η αγορά θα κινηθεί. Οι χαμηλές τιμές των προϊόντων πάντα αποτελούν ένα καλό δέλεαρ, όχι μόνο για τους τουρίστες, αλλά και για τους ντόπιους, οι οποίοι θα μπορούν να αγοράσουν προϊόντα που έχουν ανάγκη σε χαμηλότερες τιμές.
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Αθηνά Τσικιντίκου, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Σίγουρα ο Ιούνιος δεν είναι όπως ο Μάιος, σίγουρα είναι καλύτερα τα πράγματα στην αγορά. Από εκεί και πέρα όμως αυτό που βλέπουμε φέτος μέχρι στιγμής, είναι ότι τα εμπορικά καταστήματα δεν επωφελούνται από την τουριστική κίνηση. Είναι ελάχιστοι οι επισκέπτες που έρχονται στην αγορά. Πρέπει λοιπόν να βρούμε έναν τρόπο οι άνθρωποι που επισκέπτονται την πόλη να επισκέπτονται και την αγορά μας, εκεί προσανατολίζεται ο Εμπορικός Σύλλογος. Για την επίτευξη αυτού του στόχου επενδύω στο open mall με την προώθηση και τη διαφήμιση που ετοιμάζουμε. Παράλληλα περιμένουμε ενίσχυση της κίνησης την περίοδο των εκπτώσεων που ξεκινούν την άλλη εβδομάδα -10 Ιουλίου και θα διαρκέσουν έως τις 31 Αυγούστου. Σίγουρα το μικρότερο ποσοστό έκπτωσης στα καταστήματα θα ξεκινά από το 30%. Είναι κάποια εμπορεύματα καθαρά καλοκαιρινά, που δεν μπορούν να πουληθούν τον Σεπτέμβρη. Σίγουρα αυτά θα μπουν σε μια μεγαλύτερη έκπτωση για να μπορέσει ο έμπορος να επιστρέψει τα χρήματα μέσα στο μαγαζί του και το 30%, είναι μια σημαντική πτώση της τιμής. Παράλληλα περιμένουμε από την νέα κυβέρνηση να ασχοληθεί με τα ζητήματα του εμπορικού κλάδου δίδοντας προτεραιότητα στις φοροελαφρύνσεις που αποτελούν πάγιο αίτημά μας».
Από 10 Ιουλίου έως 31 Αυγούστου οι θερινές εκπτώσεις
Οι καλοκαιρινές εκπτώσεις για το 2023 βρίσκονται προ των πυλών, καθώς θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 10 Ιουλίου και θα έχουν διάρκεια περίπου δύο μηνών με προβλεπόμενη λήξη την Πέμπτη 31 Αυγούστου.
Την πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων στις 16 Ιουλίου, τα εμπορικά καταστήματα αναμένεται να είναι ανοιχτά.
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) με σχετική της ανακοίνωση υπενθυμίζει ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στις αγορές μας: «Όπως κάθε φορά τονίζουμε, οι καταναλωτές θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά την περίοδο αυτή, έτσι ώστε να ψωνίζουμε με πραγματικές εκπτώσεις και για προϊόντα ίδιας ποσότητας και ποιότητας.
Δεν είναι λίγες φορές που κατά την περίοδο των εκπτώσεων προσφέρονται (ευτυχώς από μειοψηφία των εμπόρων) προϊόντα υποβαθμισμένης ποιότητας σε σχέση με αυτά που υπήρχαν προ των εκπτώσεων.
Πολλές επίσης είναι οι καταγγελίες ότι σε προϊόντα όπως αντηλιακά, κρέμες αλλά και σε άλλα προϊόντα σε υγρή μορφή που δίνονται σε προσφορές ή στις εκπτώσεις, είναι σε μικρότερη συσκευασία από αυτή που δίνονται προ και μετά τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Τα μάτια μας δεκατέσσερα λοιπόν, οι καταναλωτές, γιατί οι επιτήδειοι πάντα υπάρχουν για να μας παραπλανήσουν».
Την καθαρογραμμένη απόφαση της Αρχαιολογίας αναμένει ο Εμπορικός Σύλλογος για το Open Mall
Το πράσινο φως για τις παρεμβάσεις από πλευράς Εμπορικού Συλλόγου σε καταστήματα του ιστορικού κέντρου στο πλαίσιο της δράσης «Ανοιχτό κέντρο εμπορίου» έχει λάβει ο σύλλογος από το Τοπικό Συμβούλιο Αρχαιολογίας, ωστόσο απαιτείται να καθαρογραφεί η απόφαση αυτή και να παραδοθεί στον σύλλογο, προκειμένου να προχωρήσει στην υλοποίηση των παρεμβάσεων.
Αναλυτικά, το Συμβούλιο Αρχαιολογίας Ηρακλείου έδωσε το πράσινο φως για τις εξής παρεμβάσεις:
α) Ταμπέλα με την επιγραφή κάθε καταστήματος.
β) Βάψιμο στα χρώματα της αρχαιολογίας.
γ) Φωτιστικό σε κάθε κατάστημα.
δ) Ηχείο με bluetooth.
Παράλληλα, εκτός από αυτές τις παρεμβάσεις το πρόγραμμα περιλαμβάνει και δράσεις προβολής και προώθησης των καταστημάτων που περιλαμβάνονται στο ανοικτό κέντρο εμπορίου.
Συνολικά οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι 107. Υπενθυμίζουμε ότι στο συγκεκριμένο πρόγραμμα που συμμετέχουν από κοινού δήμος και Εμπορικός Σύλλογος, ο δεύτερος θα αξιοποιήσει ένα κονδύλι της τάξεως των 150.000 ευρώ σε μια ζώνη παρέμβασης που εκτίνεται από την οδό Γερακάρη, τη Βάρδα Καλλέργη, την Αρκαδίου μέχρι και τη συμβολή της με την οδό Σαλαμίνος καθώς και την οδό Τσουδερών.
Κονδύλι ύψους 20.000 ευρώ αφορά στη διαφήμιση – προβολή των εμπορικών καταστημάτων που βρίσκονται στη ζώνη παρέμβασης.
«Θέλω να πιστεύω ότι μέχρι τέλος του μήνα θα έχουμε στα χέρια μας την καθαρογραμμένη απόφαση για να ξεκινήσει η διαδικασία.
Ως Εμπορικός Σύλλογος ήδη είμαστε έτοιμοι στο υποέργο της προβολής και της προώθησης. Οπότε θα κοιτάξουμε αυτό το έργο να υλοποιηθεί έστω και μισό, χωρίς τα τεχνικά έργα, ώστε να βοηθήσουμε τους συναδέλφους στη διαφήμιση της αγοράς. Αυτά όμως είναι κουβέντες που πρέπει να γίνουν με τη διαχειριστική αρχή και με τον συνέταιρό μας τον δήμο για να δούμε τι είναι εφικτό, έτσι ώστε το πρόγραμμα να λειτουργήσει σωστά και κανονικά».