Απλοποίηση των διαδικασιών και περιορισμός της γραφειοκρατίας θα δώσουν τέλος στην ταλαιπωρία των πολιτών υπογράμμισε ο Δημήτρης Παπαστεργίου
Σε ένα χρόνο η χώρα θα έχει ένα ολοκληρωμένο κτηματολόγιο τόνισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, ο οποίος σημείωσε πως η ολοκλήρωση της κτηματογράφησης αποτελεί το μεγαλύτερο έργο για την Ελλάδα, αφού πλέον θα ξεκαθαριστεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ακίνητης περιουσίας, για να μπορεί στη συνέχεια να ακολουθήσει η αξιοποίησή της είτε πρόκειται για επένδυση ή πώληση ή αγορά.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, φιλοξενήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας στην εκπομπή Up…Date της τηλεόρασης «Creta» με την Σώτια Πεντεδήμου και αναφέρθηκε σε μια σειρά από σημαντικά ζητήματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του.
Συγκεκριμένα για το νομοσχέδιο που αφορά στην ολοκλήρωση της κτηματογράφησης και την απλοποίηση των διαδικασιών για τη λειτουργία του Ελληνικού Κτηματολογίου, τονίζοντας ότι αυτό θα δώσει λύσεις σε παθογένειες πολλών ετών. Στόχος, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου ψηφιακού κτηματολογίου, που θα μειώνει την γραφειοκρατία και δεν θα ταλαιπωρεί τους πολίτες.
«Όλα αυτά τα χρόνια έγιναν πολλές προσπάθειες, κάποιες επιτυχημένες και κάποιες όχι, αλλά ήρθε η ώρα να δούμε φως στην άκρη του τούνελ. 31/10/25 η χώρα θα έχει ολοκληρωμένο κτηματολόγιο, με τα όποια προβλήματα και ζητήματα υπήρχαν, αλλά αυτά δεν θα τελειώσουν ποτέ ή τουλάχιστον δεν τελειώνουν τόσο γρήγορα όσο θα θέλαμε. Πλέον, τα έχουμε περιορίσει σε πολύ μεγάλο βαθμό, η δουλειά που γίνεται από τον υφυπουργό Κώστα Κυρανάκη, ο οποίος έχει και την αρμοδιότητα του κτηματολογίου, μαζί με την ομάδα του κτηματολογίου και το νομοσχέδιο που φέραμε την προηγούμενη εβδομάδα, κάνουμε πολύ απλές κάποιες διαδικασίες, όπως οι γεωμετρικές μεταβολές, δηλαδή το χωράφι μας ή το οικόπεδό μας έχει λίγο διαφορετικό σχήμα σε σχέση με αυτό το οποίο φαίνεται, από την ώρα που δεν θίγονται άλλες ιδιοκτησίες μπορεί ο μηχανικός μας μόνος του, με δική του υπεύθυνη δήλωση και υπογραφή, να καταθέσει αυτές τις διαφορές. Αυτή η διαδικασία γινόταν παλιά από το κτηματολόγιο και έπαιρνε μήνες. Το διαμέρισμά μας δεν είναι 100 τ.μ., αλλά 101 ή 102, μέχρι σήμερα για μπορέσουμε να διορθώσουμε την μικρή απόκλιση έπρεπε να συμφωνήσουν όλοι οι ιδιοκτήτες της πολυκατοικίες, κάτι που μπορεί να γίνει πλέον χωρίς τη συναίνεσή τους. Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης επισπεύδει επίσης τον νομικό έλεγχο.
Μέχρι σήμερα πολλές φορές, πολίτες και φορείς δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν, ο δήμος για παράδειγμα έστελνε μία επιστολή για ένα ακαθάριστο οικόπεδο σε έναν πολίτη στη διεύθυνση που είχε ή δεν είχε, δεν έφτανε ποτέ, ο πολίτης έτρωγε πρόστιμο γιατί δεν ήταν ενημερωμένος. Πλέον έχουμε τη δυνατότητα να έχουμε πρόσβαση στα στοιχεία των πολιτών που μπορούν να δηλώσουν ότι εμένα μπορείτε να με βρίσκετε εκεί, είτε σε κινητό είτε σε μέιλ ή στη φυσική διεύθυνση.
Οι βεβαιώσεις, τα έγγραφα και τα πρόστιμα ενδεχομένως θα τα γνωρίζει ο πολίτης και θα καταλαβαίνει την υποχρέωσή του απέναντι στο δημόσιο.
Είναι υποχρέωση των πολιτών σε κάθε ευνομούμενη κοινωνία να ξέρουμε πώς μπορούμε να επικοινωνήσουμε μαζί τους και για το καλό του κράτους, αλλά κυρίως για το καλό του πολίτη. Υπήρχαν περιπτώσεις στις οποίες πολίτες χάσανε δικαιώματα που είχαν, διότι δεν κατάφεραν οι διάφοροι φορείς να τους εντοπίσουν. Αυτά πλέον γίνονται πολύ πιο εύκολα και γρήγορα και με ηλεκτρονικό τρόπο, εκτός αν ο πολίτης έχει κινητό τηλέφωνο και ξέρει να το χρησιμοποιεί, αλλά και με φυσικό τρόπο. Αυτό είναι το εθνικό μητρώο επικοινωνίας» ανέφερε μεταξύ άλλων.
Νέα πλατφόρμα για την έκδοση ταυτότητας
Ο υπουργός ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δ. Παπαστεργίου, αναφέρθηκε επίσης στη νέα πλατφόρμα id.gov.gr, η οποία λειτουργεί για την έκδοση νέου τύπου ταυτότητας ή την αντικατάστασή της λόγω μεταβολής των στοιχείων, λήξης ισχύος, φθοράς ή παλαιότητας. Όπως σημείωσε, μέσω της νέας πλατφόρμας οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα με την χρήση των κωδικών Taxisnet, να προγραμματίζουν ψηφιακά το ραντεβού τους για αμεσότερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση.
«Η πλατφόρμα ήρθε να συμπληρώσει την προηγούμενη πλατφόρμα την οποία είχαμε δημιουργήσει μαζί με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Πέρασε ένα πρώτος χρόνος που ήταν ενδεικτικός και για την αστυνομία προκειμένου να δει πόσο γρήγορα μπορεί να τρέξει τις διαδικασίες έκδοσης ταυτοτήτων. Τον πρώτο χρόνο εκδόθηκαν περίπου ένα εκατομμύριο ταυτότητες, πλέον με τη νέα πλατφόρμα που δημιουργήσαμε η επικοινωνία του πολίτη με την αστυνομία είναι πιο συστηματική και επιβεβαιώνεται πιο γρήγορα. Μπήκαν περισσότερα ραντεβού, γιατί μπόρεσε και η αστυνομία να ρυθμίσει με μεγαλύτερη λεπτομέρεια, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα και τη δυναμικότητα που είχε το κάθε αστυνομικό τμήμα. Τις πρώτες δύο μέρες έχουμε περίπου 100.000 νέα ραντεβού. Υπάρχουν και τα έκτακτα ραντεβού, που μπορούν να κλειστούν σε περιπτώσεις που ένας πολίτης πρέπει να βγάλει σήμερα ταυτότητα ή διαβατήριο για να ταξιδέψει ή είχε χάσει την ταυτότητά του».
Πρόγραμμα μικροδορυφόρων για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών
Τέλος ο κ. Παπαστεργίου μίλησε για το νέο εθνικό πρόγραμμα μικροδορυφόρων μέσω του οποίου θα ενισχυθεί η δυνατότητα της χώρας να αντιμετωπίζει φυσικές καταστροφές μέσω προηγμένων διαστημικών τεχνολογιών.
Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι: «Το υπουργείο μας είναι το αρμόδιο για το διάστημα αυτό, έχουμε όλες τις πολιτικές, έχουμε το Ελληνικό Κέντρο Διαστήματος αλλά και τη χρονιά που πέρασε κάναμε κάτι πάρα πολύ χρήσιμο και η αξία του θα φανεί το επόμενο χρονικό διάστημα. Τρέξαμε το νέο διαγωνισμό για τους ελληνικούς μικροδορυφόρους, μία διαγωνιστική διαδικασία που έτρεξε παράλληλα και από τον ευρωπαϊκό διαγωνισμό διαστήματος, με αποτέλεσμα πλέον να έχουμε υπογράψει τρεις πολύ σημαντικές συμβάσεις για να αποκτήσουμε όντως το δικό μας παράθυρο στο διάστημα και τον δικό μας εξοπλισμό. Υπογράφουμε σε περίπου ένα μήνα την 4η και τελευταία σύμβαση, η οποία αφορά σε όλη την υποδομή του εδάφους. Στην ουσία το πως όλη αυτή η πληροφορία που οι ελληνικοί δορυφόροι θα μας κατεβάσουν από το 2025 και 2026 θα αποθηκεύεται σε ένα μέρος, έτσι ώστε τόσο το ελληνικό δημόσιο όσο και ιδιωτικοί φορείς όπως πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, σταρτ ΑΠ επιχειρήσεις να έχουν αυτή την πληροφορία διαθέσιμη για οποιαδήποτε χρήση» και πρόσθεσε ότι: «Η κλιματική κρίση, η μετεωρολογία και η έγκαιρη πρόγνωση, η αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών, το πριν και το μετά, η αντιμετώπιση πυρκαγιών ήταν ζητήματα για τα οποία ήδη από αυτό το καλοκαίρι είχαμε πληροφορίες από τα συστήματα των δορυφόρων, οι οποίες ήταν χρήσιμες για το πως θα μπορούσαμε να διαχειριστούμε τέτοια φαινόμενα. Η διάβρωση των ακτών, τα δάση και η έκτασή τους ή η καταστροφή τους, οι αγροτικές καλλιέργειες, η πολεοδομία και η χωροταξία, η ασφάλεια στα σύνορα, αυτά είναι μόνο κάποια από τα δεδομένα και τις πληροφορίες που μπορούμε να πάρουμε και μάλιστα θα πει κάποιος ότι και τώρα είχαμε το σύστημα Copernicus και παίρναμε πληροφορία. Οι δορυφόροι του συστήματος Copernicus περνούσαν πάνω από την Ελλάδα μία φορά στις δύο μέρες και μάλιστα με μία ακρίβεια περίπου δέκα μέτρα. Πλέον με αυτό το σύστημα δορυφόρων και αυτούς που θα συνεργαστούμε, θα έχουμε πολλές φορές κάθε μέρα επίσκεψη δορυφόρων πάνω από την Ελλάδα και μάλιστα με ακρίβεια που θα φτάνει το μισό μέτρο και τα τριάντα εκατοστά».