Θα επιβληθεί ποινική ρήτρα στον ανάδοχο για κάθε μέρα εργασίας μετά την 1η Ιανουαρίου
Προχωρά μεν με αργούς ρυθμούς δε το μεγάλο για τον μητροπολιτικό δήμο έργο, που αφορά στην άρδευση επιπλέον 14.000 στρεμμάτων στην ανατολική περιοχή του Ρεθύμνου. Το έργο παρά την κρισιμότητα της υλοποίησής του, καθώς αναμένεται με την ολοκλήρωσή του να εξασφαλίσει εξοικονόμηση υδάτινων πόρων για την ύδρευση, έχει περάσει από σαράντα κύματα, καθώς η εκτέλεση των εργασιών καθόλη τη διάρκεια της πανδημίας αρχικά και την οικονομική κρίση με την αύξηση των οικοδομικών υλικών στην συνέχεια, γίνεται με ρυθμούς χελώνας. Πλέον βρίσκεται σε τελικό στάδιο, καθώς εκκρεμή η περιοχή της Βιράν Επισκοπής και του Πρίνου, η έκταση όμως των εργασιών, όπου απαιτούνται δεν είναι μικρή.
Παρά τις συστηματικές προσπάθειες και πιέσεις που ασκούνται από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, που είναι και ο επιβλέπων του έργου, για να ολοκληρωθεί ως το τέλος του χρόνου, αυτό δεν είναι βέβαιο.
Σίγουρα όμως, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Ο.Α.Κ., αν το έργο δεν παραδοθεί ως την 31η Δεκεμβρίου του 2023, οι εναπομείνασες εργασίες θα συνεχιστούν από τον ανάδοχο με την επιβολή ποινικής ρήτρας (προστίμου). Για κάθε επιπλέον μέρα που θα εργάζεται για να παραδώσει το έργο.
Όπως ανέφερε στα «Ρ.Ν.», ο πρόεδρος του Ο.Α.Κ., Θοδωρής Νίνος,
«Το αρδευτικό προχωράει με αργούς ρυθμού. Έχει τελειώσει το κομμάτι μέχρι και τη Λούτρα, δίνουμε νερό, όπως και στο Παγκαλοχώρι. Προχωράει αυτές τις ημέρες ο εργολάβος προς τη Βιράν Επισκοπή. Εκεί έχουμε τον μεγάλο αγωγό των 400 μέτρων που πρέπει να βάλει, και έχουμε και τον Πρίνο. Οπότε είμαστε στο τελικό στάδιο. Τα υπόλοιπα τμήματα του έργου έχουν δοθεί σε χρήση, δηλαδή εξυπηρετούνται οι πολίτες με νερό για άρδευση και η Δ.Ε.Υ.Α.Ρ. Οπότε η Βιράν Επισκοπή, που είναι μεγάλο κομμάτι και ο Πρίνος δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη. Με αυτά τα δεδομένα φαίνεται ότι οριακά δεν προλαβαίνει να τελειώσει, εάν συνεχίσει με τους ρυθμούς αυτούς το έργο ως το τέλος του χρόνου. Σίγουρα όμως ότι εργασίες απομένουν με το νέο έτος θα εκτελούνται με την επιβολή ρήτρας.
Πλέον το στοίχημα είναι να ολοκληρωθεί το δίκτυο πριν τη νέα υδρολογική χρονιά με τις υψηλές απαιτήσεις για αρδεύσεις κ.λπ., καθώς με την υλοποίηση του έργου αυτού, εξοικονομούμε ποσότητες νερού που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην ύδρευση» ανέφερε ο κ. Νίνος.
Υπενθυμίζεται, ότι η σύμβαση του έργου έχει υπογραφεί από τον Νοέμβριο του 2020 και προέβλεπε χρόνο παράδοσης του έργου τους 18 μήνες. Ήδη έχουν παρέλθει δυόμιση χρόνια και το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί.
Το συγκεκριμένο έργο με τίτλο «Αξιοποίηση ταμιευτήρα φράγματος Ποταμών Αμαρίου, επέκταση κεντρικού αγωγού» έχει ενταχθεί σε τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης με προϋπολογισμό 4.8 εκ. ευρώ.
Το έργο αφορά στο σύνολο των αναγκαίων και απαραίτητων εργασιών για την επέκταση του κεντρικού αγωγού, με συνολικό μήκος 6,7 χλμ. μεταφοράς ύδατος, από το Φράγμα Ποταμών προς τον κάμπο Ρεθύμνης και συγκεκριμένα για το τμήμα από τον οικισμό Πηγής έως τον οικισμό Πρίνου, που περιλαμβάνει τις περιοχές των οικισμών Λούτρα, Παγκαλοχώρι, Αστέρι, Χαμαλεύρι, Βιράν Επισκοπή, Έρφοι και Πρίνος, ώστε να καταστεί απολύτως λειτουργικό το σύνολο του έργου, όπως αυτό αρχικά σχεδιάσθηκε για την άρδευση 24.000 στρεμμάτων του κάμπου Ρεθύμνου.
Η επιπλέον αρδευόμενη έκταση που εντάσσεται είναι περίπου 14.000 στρέμματα. Επιπλέον, περιλαμβάνονται οι αναγκαίες βελτιώσεις στην τροφοδοσία των αρδευτικών υποδομών των οικισμών Άδελε και της Πηγής με νέους αγωγούς σύνδεσης από πολυαιθυλένιο. Παράλληλα το έργο περιλαμβάνει και νέα αρδευτικά δίκτυα που θα καλύπτουν τμήματα των περιοχών Γιαννούδι, Ξηρό Χωριό και Μισίρια, καθώς και μία νέα μεταλλική δεξαμενή στην περιοχή Γιαννουδίου.
Σήμερα εκδικάζεται στο ΣτΕ το μέλλον του διαγωνισμού για το μεγάλο διυλιστήριο στο Γιαννούδι
Για σήμερα έχει προγραμματιστεί η εκδίκαση των ενστάσεων που έχουν γίνει για το μεγάλο έργο που αφορά στην «Αξιοποίηση Εγκατάσταση Επεξεργασίας Νερού». Πρόκειται για το μεγάλο έργο κατασκευής του διυλιστηρίου στο Γιαννούδι που θα εξασφαλίσει λύση στο ζήτημα της υδροδότησης του δήμου. Υπενθυμίζεται ότι για το έργο είχε αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος η εταιρία «Άκτωρ», ωστόσο ακολούθησαν ενστάσεις του δεύτερου και του τρίτου υποψήφιου αντίστοιχα (ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΘΑΛΗΣ.ΑΕ) και στην συνέχεια και η «Άκτωρ» προς τους δυο άλλους.
Η ανησυχία είναι διάχυτη για την εξέλιξη του έργου που χαρακτηρίζεται ζωτικής σημασίας για το Ρέθυμνο, ενώ νέες καθυστερήσεις που τυχόν προκύψουν ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο ακόμα και την εξασφαλισμένη προς το παρόν χρηματοδότηση του έργου.
Σημειώνεται ότι το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 22,744,480 ευρώ και είναι ενταγμένο στο Πρόγραμμα του ΥΠ.ΑΝ., «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» με συγχρηματοδότηση από το «Ταμείο Συνοχής», στο οποίο ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, καταφέρνει για πρώτη φορά να εντάξει κάποιο έργο του ως «δικαιούχος».