Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης συμμετέχει στο καινοτόμο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Ακαδημίας Εκπαιδευτικών Erasmus+ με θέμα την κλιματική αλλαγή (Climademy), το οποίο συντονίζει το πανεπιστήμιο Κρήτης.
Οι Ακαδημίες Erasmus+ αποτελούν μια νέα ναυαρχίδα του προγράμματος Erasmus+, για τα έτη 2021-2027, με στόχο να αναπτυχθεί η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών με διεθνή και ευρωπαϊκή διάσταση, συνεισφέροντας έτσι στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Ζώνης Εκπαίδευσης.
Τι είναι η ακαδημία Climademy
Η Ακαδημία Εκπαιδευτικών για την Κλιματική Αλλαγή (Climademy) έχει ως στόχο την ανάπτυξη και την ίδρυση ενός δικτύου και μιας κοινότητας καλών πρακτικών για τη δημιουργία καινοτόμων στρατηγικών και προγραμμάτων για την επαγγελματική κατάρτιση των εκπαιδευτικών σχετικά με την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της. Η κοινοπραξία αποτελείται από τέσσερις χώρες της ΕΕ (Φινλανδία, Γερμανία, Ελλάδα και Ιταλία) και μόλις τεθεί σε πλήρη λειτουργία θα είναι ανοιχτή και σε νέα μέλη.
Κλιματική αλλαγή
Η κλιματική αλλαγή αποδίδεται αναμφίβολα στις ανθρώπινες δραστηριότητες και ήδη έχει επηρεάσει ολόκληρη την Ευρώπη, επιδρώντας στην ανθρώπινη υγεία, οδηγώντας σε καύσωνες, ακραίες εκδηλώσεις ξηρασίας και πλημμύρες, δασικές πυρκαγιές, απώλεια βιοποικιλότητας και μείωση της απόδοσης των καλλιεργειών. Το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο αναγνωρίζει ότι:
«Η εκπαίδευση για τους νέους αντιπροσωπεύει ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία για τη καταστολή της κλιματικής αλλαγής».
Θεωρούμε ότι η κλιματική αλλαγή πρέπει να ενσωματωθεί στα προγράμματα σπουδών των σχολείων όσο αφορά τη διδακτέα ύλη των φυσικών επιστημών.
Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η εκπαίδευση αποτελεί βασικό μοχλό για τη μεταμόρφωση της ανθρωπότητας σε μια ανθρωπότητα που σέβεται το περιβάλλον, που επιθυμεί και μπορεί να αναπτυχθεί σε αρμονία με αυτό.
Πλατφόρμα Claudi
Ένα κοινό εικονικό αμφιθέατρο για το κλίμα (Claudi) είναι η βάση για την Ακαδημία Εκπαιδευτικών για την εκπαίδευση και τη δικτύωση στην κλιματική αλλαγή και συνδέει τέσσερις κόμβους, έναν σε κάθε χώρα, με συγκεκριμένες εστίες που καθοδηγούνται από τις περιφερειακές ιδιαιτερότητες.
Το Claudi είναι μια πλατφόρμα που υποστηρίζει μια αποτελεσματική οικοδόμηση κοινότητας που θα βοηθήσει όλους τους εμπλεκόμενους στην εκπαίδευση να προετοιμάσουν, να προσαρμόσουν και να εμπλουτίσουν τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Το Claudi θα διαθέσει όλο το εκπαιδευτικό υλικό που έχει προετοιμαστεί στο Climademy. Θα είναι δομημένο έτσι ώστε κάθε εθνικός κόμβος να έχει τον τομέα του. Επομένως, οι χρήστες από κάθε χώρα μπορούν να βρουν εύκολα πληροφορίες σχετικές με το γεωγραφικό, πολιτιστικό και γλωσσικό τους πλαίσιο. Το Claudi θα προσφέρει επιπλέον στον χρήστη την επιλογή να περιηγηθεί στο περιεχόμενό του με βάση θεματικά κριτήρια και να έχει πρόσβαση σε πρόσθετο υλικό.
Η πρόσβαση στο Claudi είναι δυνατή μέσω της ιστοσελίδας της Ακαδημίας https://climademy.eu (Enter Claudi).
Υλοποίηση
Από τον Δεκέμβριο του 2022, η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης διοργανώνει εικονικές συναντήσεις με εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης για να διαφημίσει τους στόχους του Climademy και να τους προσελκύσει να ενώσουν τις προσπάθειες για την ανάπτυξη του δικτύου της Ακαδημίας Εκπαιδευτικών και να συν-διαμορφώσουν το εκπαιδευτικό υλικό για την κλιματική αλλαγή.
Οι εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν τον περιβαλλοντικό σταθμό στον Φινοκαλιά του πανεπιστημίου Κρήτης, στο Λασίθι, στις 21 και 22 Ιανουαρίου 2023, και μυήθηκαν σε θέματα κλιματικής αλλαγής και ξεναγήθηκαν στις ερευνητικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες του σταθμού. Οι εκπαιδευτικοί ήταν ενθουσιασμένοι με τη συμμετοχή τους στις δραστηριότητες δικτύωσης και συν-σχεδιασμού της Climademy, αλλά και για την πρόσβαση στο υποστηρικτικό υλικό που θα διατεθεί μέσω του Claudi.
Στις 17 Μαρτίου 2023, οι επιλεγμένοι Έλληνες Εκπαιδευτικοί συναντήθηκαν με τους Έλληνες συνεργάτες του Climademy στο Κέντρο Ερευνών και Μελετών (ΚΕΜΕ) του Πανεπιστημίου Κρήτης στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου στο Ρέθυμνο. Αντιπροσωπεύουν 5 σχολεία και 5 Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από την Κρήτη. Είχαν μεγάλο κίνητρο και παρουσίασαν μια ποικιλία από καλές ιδέες για πιθανές εκπαιδευτικές δραστηριότητες για μαθητές που σχετίζονται με την τεχνογνωσία που επιθυμούν να αναπτύξουν στο Climademy.
Πραγματοποιήθηκαν πολλά εικονικά εργαστήρια των Ελλήνων εκπαιδευτικών και των συνεργατών του Climademy με γόνιμες συζητήσεις για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών να εφαρμόσουν τις παιδαγωγικές αρχές στο σχεδιασμό του διδακτικού υλικού (13 και 27 Μαρτίου και 02 Μαΐου). Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στο εικονικό εργαστήρι της κοινότητας Climademy στις 9 Μαΐου, που διοργάνωσε η Fondazione Golinelli.
Συνεργάτες Climademy:
- Πανεπιστήμιο Κρήτης – Universityofcrete (UOC – Ελλάδα – Συντονιστής)
- Alma Mater Studiorum – Universita Di Bologna (Unibo – Ιταλία)
- Universitaet Bremen (Ubremen – Γερμανία)
- Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης (RDPSEC – Ελλάδα)
- Ελληνογερμανική Αγωγή Σχολή Παναγέα Σάββα Α.Ε. (EA – Ελλάδα)
- Helsingin Yliopisto (UH – Φινλανδία)
- Fondazione Golinelli (FG – Ιταλία).
Συνδεδεμένοι εταίροι:
- Liceo Scientifico Tatale Albert Einstein (Ιταλία)
- Oberschule Findorff Bremen (Γερμανία).