Από το Ρέθυμνο τιμήθηκε ο ναυπηγός κ. Εμμ. Γαλλιάκης
Όλος ο διαλεχτός κόσμος της κρητικής παροικίας της Αττικής ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του Συνδέσμου Κρητών Επιστημόνων για τη βράβευση τεσσάρων επιφανών επιστημόνων από το νησί και την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας.
Στην κατάμεστη αίθουσα του Κρητικού Κέντρου «Ζορμπάς» το μεσημέρι της π. Κυριακής ο Σύνδεσμος τίμησε τους Ιωάννη Χρυσουλάκη γενικό γραμματέα Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του υπουργείου Εξωτερικών από το Λασίθι, τον ζωγράφο εικαστικό Μιχαήλ Αγγελάκη από το Ηράκλειο, τον ναυπηγό μηχανολόγο μηχανικό Εμμανουήλ Γαλλιάκη από το Ρέθυμνο και τον ιατρό νεφρολόγο ομότιμο καθηγητή πανεπιστημίου Αθηνών πολιτικό Κυριάκο Βερβιδάκη από τα Χανιά.
Σε φορτισμένο συγκινησιακά κλίμα έγινε η βράβευση των τιμώμενων και η συνεστίαση κατέληξε με την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας και κρητικό γλέντι με το συγκρότημα Μιχάλη Τζουγανάκη.
Ανάμεσα στις αναρίθμητες επώνυμες παρουσίες που τίμησαν την εκδήλωση ήταν και η Μιλένα Αποστολάκη, βουλευτής, π. υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Γεώργιος Αποστολόπουλος, αντιδήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Ασκούνης, δήμαρχος Καλλιθέας, Στέλιος Κονταδάκης, διευθυντής του Πολιτικού Γραφείου του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, Ιωάννης Χατζαντωνάκης, πρέσβυς, διευθυντής της Διεύθυνσης Απόδημου Ελληνισμού και Προγραμμάτων του υπουργείου Εξωτερικών, Γεώργιος Βλατάκης πρόεδρος του συλλόγου των Απόδημων Ρεθυμνίων το «Αρκάδι» Ρένα Βασιλάκη, πρόεδρος της Παγκρητίου Ενώσεως κ.ά.
Για μια ακόμα φορά ο Σύνδεσμος Κρητών Επιστημόνων δικαίωσε τη φήμη του φορέα που δεν επιχειρεί απλά αλλά κάνει πραγματικότητα το πνεύμα του συγκρητισμού σε κάθε του εκδήλωση. Και δέχτηκε τα εύσημα από όλους τους ευτυχείς που απόλαυσαν την εκδήλωση.
Η βράβευση του κ. Μανόλη Γαλλιάκη χαιρετίστηκε με ιδιαίτερη χαρά καθώς ο επιφανής συμπολίτης, αν και είναι πάντα χαμηλών τόνων κερδίζει τους πάντες με την προσωπικότητα και το ήθος του. Με την ακούραστη σύζυγό του κ. Δέσποινα Γαλλιάκη κοσμούν την κρητική παροικία των Αθηνών με την πολυσήμαντη κοινωνική και πολιτιστική δράση τους.
Ιδιαίτερα συγκινημένη λόγω οικογενειακής φιλίας του τιμωμένου με τον ήρωα πεθερό της αείμνηστο Παντελή Σαββάκη παρουσίασε τον κ. Γαλλιάκη η κα Μαρία Σφακιανάκη – Σαββάκη, φιλόλογος στο Μαράσλειο Λύκειο, αντιπρόεδρος Β΄ του Συνδέσμου Κρητών Επιστημόνων.
Η πορεία του Εμμανουήλ Γαλλιάκη
Με την ευχέρεια και το λογοτεχνικό ύφος που τη διακρίνει η κα Σφακιανάκη ανέπτυξε το πλούσιο βιογραφικό του τιμωμένου, αναφέροντας:
«Γεννήθηκε στο Ρέθυμνο το 1938. Γονείς του ο Βασίλης και η Άννα. Μεγάλωσε στη παλιά πόλη του Ρεθύμνου στα Μπιτσαξίδικα τη σημερινή Σουλίου. Τελείωσε το δημοτικό σχολείο της κας Αμαλίας και το πρακτικό τμήμα του γυμνασίου Αρρένων Ρεθύμνου.
Έφυγε για σπουδές (μοναδική διέξοδος, για τους περισσότερους τελειόφοιτους του γυμνασίου Ρεθύμνου), στο πανεπιστήμιο της Μόντενα Ιταλίας, πήρε τις πρώτες πανεπιστημιακές του γνώσεις. Την εποχή εκείνη δεν υπήρχε τμήμα Ναυπηγικής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ).
Συνέχισε τις σπουδές του στο Universita Degli Studi Di Trieste (ιδρύθηκε το 1924), πανεπιστήμιο που έδινε και δίνει ιδιαίτερη σημασία στην επιστημονική έρευνα, παίρνοντας το δίπλωμα του Διδάκτορος Ναυπηγού και Μηχανολόγου Μηχανικού. Υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία ως έφεδρος ανθυπολοχαγός του Μηχανικού στη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών Πεζικού (ΣΕΑΠ) στο Ηράκλειο.
Την άνοιξη του 1965 εγκαθίσταται στον Πειραιά, ο οποίος έμελλε να γίνει και ο μόνιμος τόπος της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας.
Πέρασε επιτυχώς τις σχετικές εξετάσεις αναγνώρισης του διπλώματος του Ναυπηγού Μηχανικού (Αρ. Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας 10650) και απέκτησε από το υπουργείο Βιομηχανίας την άδεια για πάσης φύσεως μηχανολογικές και ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις.
Tην εποχή λίγο πριν το ναυάγιο του πλοίου «Ηράκλειο», συνεργάζεται με τους συναδέλφους του, Χρίστο Σιμόπουλο και Γιάννη Κουϊμάνη, δημιουργώντας το πρώτο οργανωμένο ναυπηγικό γραφείο στον Πειραιά, με ειδικότητα κυρίως στις μετασκευές και νέες κατασκευές πλοίων. Συμμετείχε ουσιαστικά στην εκπόνηση της μελέτης μετασκευής του πλοίου «Ελεάννα» του Κ. Ευθυμιάδη.
Σε παγκόσμια πρώτη, μελετήθηκε και οριστικοποιήθηκε στη βασική του σημερινή μορφή, η πρόταση αξιοποίησης του χώρου κάτω του καταστρώματος στεγανών, με τη δημιουργία χώρου οχημάτων μέσα από τα Β/5 και πάνω από τα νέα διπύθμενα, ικανοποιώντας πλήρως τόσο τα ουσιαστικά όσο και τα συμβατικά κριτήρια των κανονισμών, με σημαντικά οφέλη για τις εταιρείες. Μελέτες μετασκευής φέρουν την υπογραφή του και είναι εγκεκριμένες από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων (ΕΕΠ).
Στις παραπάνω μελέτες βασίστηκε αμέσως και η μετασκευή του πλοίου – «Κύδων», της Anek Lines, με αξιοποίηση των κάτω του καταστρώματος στεγανών χώρων. Ήταν τόσο γρήγορη η αποδοχή αυτής της λύσης από τη Διεθνή ναυπηγική και ναυτιλιακή κοινότητα, ώστε τα πλοία «Κάντια» και «Ρέθυμνο», όταν αγοράστηκαν από την Anek Lines, είχαν ήδη διαμορφωμένους τους χώρους, κάτω του καταστρώματος στεγανών, μέσα από τα Β/5 και πάνω από τα νέα διπύθμενα.
Το 1970 δημιουργεί το δικό του ναυπηγικό γραφείο στον Πειραιά.
Ξεκινά, τη συνεργασία του σαν τεχνικός σύμβουλος και μελετητής με δυο ναυτιλιακές οικογένειες έχοντας την εμπιστοσύνη τους, μέχρι και την αποχώρησή του από την ενεργό δράση.
Η πρώτη είναι η εταιρεία Φραγκουδάκη, Fragline, στη γραμμή Πάτρα-Πρίντιζι.
Η δεύτερη είναι η μεγάλη οικογένεια της Anek Lines. Η σχέση ξεκίνησε με τις μετασκευές των πλοίων Κάντια και Ρέθυμνο.
Αποκλειστικά υπεύθυνος συνεχώς του κάθε πλοίου και όλων των απαιτήσεων των αρχών από πλευράς ναυπηγικών, κατασκευαστικών, μηχανολογικών και ηλεκτρολογικών μελετών και σχεδίων. Κάθε νέα μελέτη και προδιαγραφή που απαιτείτο για μικρότερη η μεγαλύτερη σε έκταση μετασκευή. Αξιολογήσεις προσφορών και υλικών. Σε κάθε νέα αγορά πλοίου έκθεση καταλληλότητας μετά από επιθεώρησή του.
Το 1974 συμμετέχει εθελοντικά σε αρμόδιες επιτροπές του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας για θέματα κοινού ενδιαφέροντος των διπλωματούχων μηχανικών του ΤΕΕ.
Το 1988, λόγω της ραγδαίας αύξησης του στόλου της Anek Lines, δημιουργεί με τον συνάδελφο του Κυριάκο Μητσοτάκη, μια από τις σοβαρότερες ομάδες ειδικών (Ναυπηγών, Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων και Σχεδιαστών) για την μετασκευή πλοίων. Μερικά από τα έργα τους είναι τα πλοία «Λατώ», «Ελ. Βενιζέλος», «Κρήτη Ι», Κρήτη ΙΙ» και όχι μόνο. Το 1991 αγοράζει το γραφείο το ναυπηγικό πακέτο Sikob της Seasafe. Ήταν ένα ολοκληρωμένο ναυπηγικό λογισμικό, εγκεκριμένο από τους νηογνώμονες.
Από τους πρώτους μάχιμους διπλωματούχους ναυπηγούς και μηχανολόγους μηχανικούς συνέβαλε καθοριστικά στην επιστημονική άνοδο και καταξίωση του κλάδου των μάχιμων ναυπηγών.
Πρωταγωνιστής στη συμμόρφωση με τους ισχύοντας διεθνείς και εθνικούς κανονισμούς, ειδικά των υπαρχόντων και νέων πλοίων, ιδιαίτερα σε θέματα υποδιαιρέσεως και ευστάθειας (αρχικής και μετά βλάβη) και όχι μόνο.
Με συγκεντρωτικές ικανότητες, αυτόνομος και μοναδικός στην άμεση εκπόνηση οποιασδήποτε νέας μελέτης:
- Καθαρή ευανάγνωστη γραφή και σχεδίαση.
- Δημιουργούσε προδιαγραφές μελετών.
- Διέθετε το απαραίτητο κοινό μαθηματικό υπόβαθρο, ώστε να μετουσιώνει τα καθημερινά υπολογιστικά προβλήματα σε απλές λειτουργικές φόρμες οι οποίες επέτρεπαν τη γρήγορη επίλυση τους.
- Προγραμματιστής στους φανταστικούς φορητούς (μεγέθους σημερινού κινητού αφής) επιστημονικούς προγραμματιζόμενους υπολογιστές της HP με το σύστημα RPN, τους οποίους θεωρούσε και θεωρεί ότι είναι αναπόσπαστο μέρος ενός μάχιμου μελετητή λόγω του σχετικά χαμηλού κόστους τους, του μικρού μεγέθους των και της αμεσότητας προγραμματισμούς των.
- Ένας από τους πρώτους στην Ελλάδα Χειριστές ενός από τα πρώτα πλήρη προγράμματα για ναυπηγικές μελέτες, το Sikob της Seasafe.
- Όλες οι μελέτες στην Αγγλική γλώσσα λόγω του διεθνούς χαρακτήρα του πλοίου.
Πολλά χειρόγραφα, και μελέτες με το χέρι, εκτίθενται στα κεντρικά γραφεία της ΑΝΕΚ στα Χανιά, στη μόνιμη έκθεση προς τιμή του Μανώλη Γαλλιάκη «Όλα με το χέρι».
Έχαιρε εκτίμησης και εμπιστοσύνης, στους κύκλους της Ναυτιλίας, μάλιστα όταν η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων (ΕΕΠ) αγόρασε το ναυπηγικό λογισμικό Sikob της Seasafe το τεστάρισε με μια δική του χειρόγραφη μελέτη, υπολογισμού των απαιτούμενων GM μετά βλάβη, του πλοίου «Eolos» της εταιρείας Fgagline, όπου υπήρξε εξοργιστική ταύτιση σημείων. Ότι νέο δημιουργούσε, γινότανε αμέσως αποδεκτό από τη ναυπηγική κοινότητα.
Επαγγελματικά ξεκίνησε από μια εποχή πρωτόγονη και τελείωσε σε μια εποχή σχεδόν ολιστικής αντιμετώπισης των προβλημάτων, λόγω της ραγδαίας εξέλιξης των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Αποσύρθηκε από την ενεργή δράση το 2006, αφήνοντας πίσω του μόνο φίλους και δίδοντας την σκυτάλη σε νεότερους, σε νέα αστέρια της Ναυπηγικής Επιστήμης.
Συνεχίζει όπως πάντα, την ήσυχη ζωή του, ακολουθεί την υπέροχη διαδρομή Αθήνα-Ρέθυμνο-Μαργαρίτες Μυλοποτάμου, απολαμβάνοντας την οικογένεια του, διαβάζοντας και περνώντας μοναδικές στιγμές παρέα με καλούς φίλους».
Συγκινημένος απάντησε ο κ. Γαλλιάκης τονίζοντας: «Ευχαριστώ θερμά τον πρόεδρο του Συνδέσμου Κρητών Επιστημόνων, αγαπητό ιατρό, κ. Μύρωνα Φασουλάκη, και όλα τα εκλεκτά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του εν λόγω Συνδέσμου, για την τιμή που μου έκαναν να με επιλέξουν ως τον βραβευόμενο από το αγαπημένο μου Ρέθυμνο!
Η θάλασσα που μας ενώνει όλους με τράβηξε κοντά της από τα νεανικά μου μου χρόνια. Κινητήριος δύναμή μου η Κρήτη μας, το πανέμορφο νησί μας που αέναα λούζεται τη δροσιά της και φυσικά το πανέμορφο Ρέθυμνο η γενέτειρά μου.
Η ναυτιλία μας που κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις παγκοσμίως και διακρίνεται για τον πλούτο των ανθρώπων της, κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου και είμαι προσδεδεμένος μαζί της μια ολόκληρη ζωή.
Εύχομαι το 2024 να ’ναι μια ευτυχισμένη και δημιουργική χρονιά για όλους μας!
Κλείνοντας, ευχαριστώ όλους εσάς που βρίσκεστε σήμερα κοντά μας και μας τιμάτε με την παρουσία σας!».