Σε χαμηλότερα επίπεδα από την περσινή θερινή σεζόν βρίσκονται οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων στο Ρέθυμνο, με τους επιχειρηματίες να παρατηρούν αισθητή μείωση του ενδιαφέροντος. Όπως αναφέρουν μιλώντας στα «Ρ.Ν.» διακρίνουν μία μείωση της τάξης του 10-20% σε σχέση με το 2023 αξιολογώντας τη φετινή σεζόν σαν μία από τις χειρότερες των τελευταίων ετών. Ο μαζικός τουρισμός, η χαμηλότερη αγοραστική δύναμη των πελατών και ο εκτεταμένος ανταγωνισμός είναι μερικές από τις αιτίες που οι τουρίστες δεν επιλέγουν τη μίσθωση οχημάτων, όπως αναφέρουν. Τα πρώτα χρόνια μετά την πανδημία, λόγω υγειονομικών κριτηρίων και της ανάγκης για ιδιωτικότητα και απομόνωση, οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων σημείωσαν μεγάλη άνοδο, έκτοτε ωστόσο βρίσκονται σε καθοδική πορεία.
Τις φθηνότερες λύσεις και τα οχήματα χαμηλότερων κατηγοριών προτιμούν οι ενοικιαστές, με τα υψηλά κυβικά και τα σύγχρονα μοντέλα τους να είναι αδιάφορα, προφανώς λόγω κόστους. Κατά μέσο όρο, οι τουρίστες νοικιάζουν αυτοκίνητα για λιγότερο από πέντε-έξι μέρες, με τις τιμές να ξεκινούν από τα 30 ευρώ ημερησίως. Ο Σεπτέμβριος είναι μήνας προσφορών, η διαφορά του ωστόσο, από τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι μεγάλη.
Ο Γιώργος ιδιοκτήτης επιχείρησης ενοικιάσεων αυτοκινήτων, δήλωσε στα «Ρ.Ν.»: «Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος αποτελούν την κορύφωση της καλοκαιρινής σεζόν, με τις πρώτες ενοικιάσεις να ξεκινούν από τον Απρίλιο. Η φετινή σεζόν εμφανίζει μία μείωση 10% σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που οφείλεται στον μαζικό τουρισμό. Γίνονται πολλές μαζικές εκδρομές με πούλμαν και λεωφορεία. Τα πρώτα χρόνια μετά τον κορονοϊό υπήρχε ανοδική τάση, τώρα βλέπουμε πτωτική χρόνο με τον χρόνο».
Παρόμοιες εκτιμήσεις για τη φετινή σεζόν έκανε και ο Σταμάτης, επίσης ιδιοκτήτης επιχείρησης, τονίζοντας: «Φέτος έχουμε λιγότερες ενοικιάσεις αυτοκινήτων, σε ένα ποσοστό περίπου 5. Αυτό οφείλεται στα πολλά βανάκια, στο μεγάλο ανταγωνισμό και στην οικονομική κρίση που υπάρχει σε χώρες του εξωτερικού».
Ο Δημήτρης, υπεύθυνος σε επιχείρηση ενοικιάσεων, υπογράμμισε πως οι διαφορές μπορεί να μην είναι μεγάλες και ευδιάκριτες, αλλά στο βάθος της καλοκαιρινής σεζόν συνειδητοποιείς ότι υπάρχουν αυτοκίνητα που δεν έχουν ενοικιαστεί καθόλου. «Δεν μπορώ να πω ότι έχουμε κάποια τεράστια διαφορά από πέρυσι. Υπήρχαν μήνες που μπορώ να πω ότι είδαμε 20% μείωση και μήνες που κυμάνθηκαν από 5 έως 15%. Οι διαφορές είναι μικρές και στη μέση της σεζόν δεν γίνονται αντιληπτές, αλλά τώρα που έχουμε Σεπτέμβριο, βλέπεις αυτοκίνητα που δεν τα έχουν μισθώσει καθόλου τόσους μήνες».
Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και ο Νίκος, ιδιοκτήτης ενοικιαζόμενων αποδίδοντας τις μειωμένες μισθώσεις στις προσαρμοσμένες οικονομικές δυνατότητες των πελατών. «Η κίνηση φέτος είναι πολύ νωχελική, δεν υπάρχει η δυναμική της προηγούμενης χρονιάς. Η αγορά είναι λίγο πεσμένη, παρατηρούμε μία μείωση 15%. Αυτό οφείλεται στην ποιότητα του τουρισμού και στα σφιχτά πορτοφόλια. Ο κόσμος που έρχεται δεν ξοδεύει πολλά χρήματα και προτιμάει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Οι οικονομικές δυνατότητες είναι περιορισμένες και φάνηκε ο κόσμος πόσο σφιγμένος ήταν από την αρχή της χρονιάς. Ο Σεπτέμβρης ελαφρώς ανέκαμψε, όπως και ο Αύγουστος, σε ένα ανεκτό ποσοστό, σε σύγκριση με την αρχή της χρονιάς που δεν υπήρχε καθόλου κίνηση».
Οχήματα Α’ κατηγορίας για μερικές μόνο μέρες
Η συντριπτική πλειοψηφία των ενοικιαστών στρέφονται προς το πιο οικονομικό μοντέλο αυτοκινήτου που είναι διαθέσιμο, χωρίς να τους ενδιαφέρει ιδιαίτερα ο τύπος, τα κυβικά και τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά. «Οι πελάτες επιλέγουν τα πιο φθηνά μοντέλα και δεν πλησιάζουν καν τις μακροχρόνιες μισθώσεις του παρελθόντος. Φέτος έχουμε δει μέχρι και ενοικιάσεις μίας ημέρας. Από εκεί που βλέπαμε ενοικιάσεις επτά ημερών και άνω, τώρα έχει πέσει στις τρεις-τέσσερις»,δήλωσε ο Σταύρος, υπάλληλος σε επιχείρηση με ενοικιαζόμενα οχήματα.
Αυτοκίνητα Α’ κατηγορίας και ενοικιάσεις μικρότερες της μίας εβδομάδας οι προτιμήσεις του μέσου πελάτη, επισημαίνει ο Γιώργος: «Οι περισσότεροι ενοικιαστές προτιμούν μικρές κατηγορίες οχημάτων, επιλέγοντας τη φθηνότερη δυνατή λύση. Αν πρόκειται για οικογένεια, τότε προχωρούν σε οχήματα με μεγαλύτερη ασφάλεια. Υπάρχει και η κατηγορία πελατών που νοικιάζει ένα πολυτελές όχημα, ένα κάμπριο για μία-δύο μέρες. Τα πιο συνηθισμένα μοντέλα που μισθώνονται είναι της Α’ Κατηγορίας, κοντά στα 1.000 κυβικά. Ο μέσος όρος ημερών ενοικίασης είναι στις τέσσερις, σπάνια παρατηρούνται ενοικιάσεις πάνω από μία εβδομάδα. Πιο συχνό είναι να δεις να νοικιάζουν για λιγότερες μέρες».
Από την πλευρά του ο Νίκος, ιδιοκτήτης ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων ανάφερε: «Ο κόσμος προτιμάει τα οικονομικά μοντέλα και όχι για πολυήμερες ενοικιάσεις. Μιλάμε για βραχυχρόνιες μισθώσεις στην πλειοψηφία των πελατών. Το τουριστικό επίπεδο, αν το αξιολογήσουμε οικονομικά, είναι πάρα πολύ μέτριο».
Αντίστοιχα ο Σταμάτης σημείωσε ότι κάποιες φορές, αν οι επιβάτες είναι πολλοί, μπορεί να οδηγηθούν σε ένα πιο ευρύχωρο και συνεπώς μεγαλύτερης κλάσης αυτοκίνητο. «Τα αυτοκίνητα που επιλέγουν συνήθως οι πελάτες είναι τα πιο οικονομικά. Όσο πιο φθηνό, τόσο πιο καλό. Όλοι ψάχνουν οικονομικές λύσεις, γιατί η αγοραστική δύναμη είναι μικρή. Προτιμούν μοντέλα χαμηλής κατηγορίας, όπως είναι το Fiat Panda ή κάποιο Polo. Ανάλογα τις ανάγκες και τους επιβάτες. Σε περίπτωση που πρόκειται για μεγαλύτερη παρέα, μπορεί να δούμε και μεγαλύτερα μοντέλα. Η πλειοψηφία νοικιάζει κατά μέσο όρο τέσσερις-πέντε μέρες».