Σε υψηλά επίπεδα διατηρείται η αγοραστική κίνηση στο Ρέθυμνο και τον Οκτώβριο με τους φθινοπωρινούς επισκέπτες να ενισχύουν σε ικανοποιητικό βαθμό τους τζίρους των εμπορικών καταστημάτων. Η αγορά είναι ακόμα «ζωντανή» ιδίως τις πρωινές ώρες και μέχρι αργά το απόγευμα και οι επιχειρηματίες εμφανίζονται ευχαριστημένοι και ευελπιστούν να συνεχιστεί η ίδια εικόνα ως το τέλος του μήνα.
Η φετινή σεζόν πήγε καλά και αυτό οφείλεται στον τουρισμό αφού οι επισκέπτες αν και φειδωλοί ήταν πολλοί και άφησαν το αποτύπωμά τους στην αγορά του Ρεθύμνου.
Ωστόσο η ανησυχία είναι διάχυτη εν όψει χειμώνα. Η παρατεταμένη ακρίβεια, με το ενεργειακό κόστος να παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα ανεβάζοντας σημαντικά τα έξοδα λειτουργίας μιας επιχείρησης, σε συνδυασμό με τις συνεχείς ανατιμήσεις των τροφίμων, τον υψηλό πληθωρισμό αλλά και τις επιπτώσεις των καταστροφών της Θεσσαλίας και του πολέμου στο Ισραήλ που αναμένεται να αποτυπωθούν στην αγορά το επόμενο διάστημα, είναι παράγοντες που προκαλούν τεράστιο πρόβλημα στον εμπορικό κόσμο.
Ακόμα και όσοι κατάφεραν στη διάρκεια του καλοκαιριού να κάνουν αποταμίευση, σε καμιά περίπτωση δεν θα μπορέσουν να τα βγάλουν πέρα τον χειμώνα αν η κίνηση στην αγορά περιοριστεί στο ελάχιστο. Η ρευστότητα είναι μεγάλο αγκάθι για τον κλάδο του λιανεμπορίου, ο οποίος τα τελευταία χρόνια είναι αντιμέτωπος με πολλαπλές κρίσεις και προκλήσεις.
Η πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Αθηνά Τσικιντίκου, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» για την αγοραστική κίνηση ανέφερε:
«Τον Οκτώβριο ευτυχώς έχουμε ακόμα αρκετούς τουρίστες και οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν ευνοούν την αγορά. Η διάφορα είναι ότι η κίνηση σταματάει πλέον νωρίς. Δηλαδή ενώ η κίνηση είναι αυξημένη το πρωί σταματάει από νωρίς το απόγευμα περίπου στις 20:00, δηλαδή δεν πάει 22:00, 23:00 όπως τους προηγούμενους μήνες. Αυτό οφείλεται στον σταδιακό περιορισμό του τουρισμού και στο γεγονός ότι έρχονται μεγαλύτερης ηλικίας επισκέπτες στην πόλη. Σε γενικές γραμμές όμως η αγορά διατηρείται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Βέβαια είμαστε πολύ προβληματισμένοι για τον χειμώνα. Το ενεργειακό παραμένει μια αρνητική σταθερά για τον κλάδο μας. Τα είδη πρώτης και άμεσης ανάγκης με όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας και με τη Θεσσαλία και με την παραγωγή θα τα βρούμε μπροστά μας τους επόμενους μήνες με αυξήσεις τιμών. Δεν μπορώ φέτος να αισιοδοξώ όπως πέρυσι που έλεγα ότι έχουμε μόνο το ενεργειακό. Ο φετινός χειμώνας θα έχει και ενεργειακό, θα έχει και ελλείψεις στα είδη πρώτης ανάγκης στη διατροφή μας. Έχουμε έναν πόλεμο που εξελίσσεται στο Ισραήλ, είναι πάρα πολύ κοντά μας. Δυστυχώς το όποιο «μαξιλάρι» έφτιαξαν οι έμποροι την καλοκαιρινή περίοδο θα εξαφανιστεί άμεσα. Και αυτό γιατί η φετινή σεζόν δεν ήταν καλύτερα οικονομικά από πέρυσι, καθώς φέτος καθυστέρησε πολύ να ξεκινήσει. Κάναμε ένα ωραίο άνοιγμα τον Απρίλιο, είχαμε μια καθίζηση Μάιο και Ιούνιο, και ξεκίνησε ξανά από Ιούλιο. Τον Ιούλιο, τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο οι καταναλωτές ψώνισαν με τιμές εκπτώσεων. Δηλαδή τα μαγαζιά είχαν αγοράσει σε κανονικές τιμές και πούλησαν το εμπόρευμά τους με ένα μείον 40%. Αυτό το 40% ήταν το «μαξιλάρι» που πλέον δεν υπάρχει. Άρα με αυτά τα δεδομένα, η κατάσταση θα ‘ναι δύσκολη και αυτό είναι που με ανησυχεί. Δεν έχουμε μια ασφαλής ατμόσφαιρα στην αγορά».
Η πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου τονίζει ότι δεν αποκλείεται λόγω της οικονομικής κρίσης πολλές εμπορικές επιχειρήσεις να στραφούν σε εναλλακτικές λύσεις, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης των εισπράξεών τους και προσέλκυσης μεγαλύτερου αριθμού καταναλωτών. «Προσωπικά δεν βλέπω να έρχονται λουκέτα σε καταστήματα του Ρεθύμνου τον χειμώνα. Πιθανολογώ όμως ότι ίσως να γίνουν αλλαγές σε κάποια καταστήματα, δηλαδή να έχει ξεκινήσει μια επιχείρηση με ένα συγκεκριμένο είδος και εφόσον διαπιστώνει ότι δεν είχε το άμεσο κέρδος να κάνει μια αλλαγή στο ίδιο περίπου μοτίβο, πιο φτηνό ή πιο exclusive. Δεν θέλω να φτάσει το μάτι μου μέχρι το λουκέτο και αυτό σημαίνει ότι έχει μια νότα αισιοδοξίας».
Δεδομένο είναι ότι ο υψηλός πληθωρισμός έχει ροκανίσει σε μεγάλο βαθμό το διαθέσιμο εισόδημα και η εμπορική αγορά είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επωμιστεί τις συνέπειες, αφού προτεραιότητα όπως είναι λογικό θα δοθεί από τους καταναλωτές στην εξασφάλιση των βασικών για τα προς το ζην και για την κάλυψη των οικονομικών και φορολογικών υποχρεώσεων και εκκρεμοτήτων.
Το τελευταίο διάστημα όπως συχνά αποτυπώνεται από σχετικές έρευνες μεγάλη μερίδα των νοικοκυριών έχει περικόψει τις δαπάνες για αγαθά, όπως τα είδη ένδυσης, υπόδησης, τα έπιπλα και οι συσκευές, εικόνα που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες.