Στο πλαίσιο του Σχεδίου Μαθησιακής Κινητικότητας KA1 Εrasmus+, με τίτλο «Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future» και τελικό στόχο τη διάχυση στην κοινότητα καλών πρακτικών σε θέματα σχετικά με το περιβάλλον και την αειφορία, το 2ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου πραγματοποίησε επιμόρφωση εκπαιδευτικών στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας από 3 έως 8 Ιουλίου 2023.
Το επιμορφωτικό σεμινάριο οργάνωσε ο εκπαιδευτικός οργανισμός Europass Teacher Academy που εδρεύει στο Δουβλίνο και συμμετείχαν 8 εκπαιδευτικοί του σχολείου, διαφόρων ειδικοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της Διευθύντριας. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν είναι: Βροντάκη Μαγδαληνή, Ανδρεδάκης Ιωάννης, Γαγάνη Μαρία, Μαργαρίτη Ελένη, Ομαλιανάκης Κων/νος, Σαλβαράκη Ειρήνη, Σπανουδάκη Αργυρώ, Τζαγκαράκη Χρυσούλα.
Στόχος του προγράμματος, που παρακολούθησαν με επιτυχία οι εκπαιδευτικοί μας, ήταν:
- Η υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών στη διαχείριση περιβαλλοντικών θεμάτων που σχετίζονται με τη βιώσιμη ανάπτυξη και τις αρχές της αειφορίας.
- Η διάχυση αυτών των πρακτικών στην κοινότητα με την ενεργή εμπλοκή των μαθητών και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησής τους σε θέματα αειφορίας και περιβάλλοντος.
- Η επικοινωνία και η ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών μεταξύ συναδέλφων και από άλλες χώρες προκειμένου να γίνει κατανοητή η αξία της κατάλληλης διδασκαλίας σε περιβαλλοντικά ζητήματα.
- Η δημιουργία ενός φιλικού προς το περιβάλλον και ελεύθερου – όσο γίνεται – από πλαστικά σχολείου, μέσα από συγκεκριμένες πρακτικές και δράσεις.
- Η ενημέρωση για τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης και η συνειδητοποίηση της ανάγκης εφαρμογής τους για έναν δικαιότερο και πιο ειρηνικό κόσμο.
Πρόγραμμα επιμόρφωσης
Πρώτη μέρα: Εισαγωγή στο πρόγραμμα, δραστηριότητες γνωριμίας, παρουσίαση των σχολείων των συμμετεχόντων, συζήτηση σχετικά με τις αντιλήψεις και τις νοοτροπίες των μελών της σχολικής κοινότητας για την αειφορία και την κλιματική αλλαγή στα προγράμματα σπουδών. Εξοικείωση με τη σχετική ορολογία. Πραγματοποιήθηκε επίσης, γιορτή διατροφής στην οποία οι εκπαιδευτικοί από κάθε χώρα έφεραν τα τοπικά προϊόντα τους ώστε να δοκιμάσουν όλοι οι συμμετέχοντες.
Δεύτερη μέρα: α) Έγινε εξέταση των αιτιών και των συνεπειών της ρύπανσης από τα πλαστικά και αναζητήθηκαν οι λύσεις του προβλήματος.
β) Εντοπίστηκε το πρόβλημα της υπερκατανάλωσης αγαθών με εστίαση στη βιομηχανία μαζικής παραγωγής ρούχων και στα οφέλη που προκύπτουν για τον άνθρωπο και το περιβάλλον από τον εξορθολογισμό της παραγωγής και της κατανάλωσης.
Τρίτη μέρα: Αναλύθηκαν οι αιτίες απώλειας της βιοποικιλότητας και παρουσιάστηκαν τα συνοδά προβλήματα της καταστροφής του οικοσυστήματος αλλά και δράσεις που απαιτούνται για την ανάσχεση της περιβαλλοντικής καταστροφής.
Τέταρτη μέρα: Το μάθημα αφιερώθηκε στη βιώσιμη μετακίνηση (μέσα μεταφοράς) και την κλιματική δικαιοσύνη. Επίσης επικεντρωθήκαμε στα βασικά εμπόδια που χρειάζεται να υπερπηδήσουμε και στις δράσεις που είναι ανάγκη να αναληφθούν για να ενισχυθεί η αειφορία.
Πέμπτη μέρα: Σχεδιάσαμε πρακτικές εφαρμογές και εργαλεία, με τη βοήθεια των οποίων μπορούμε να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές μας και να τους εμπλέξουμε στην υιοθέτηση καλών πρακτικών με σκοπό τη βελτίωση των περιβαλλοντικών θεμάτων.
Έκτη μέρα: Έγινε αποτίμηση και ανατροφοδότηση του προγράμματος μέσα από τη δημιουργική συζήτηση με όλους τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα καθώς και απονομή των πιστοποιητικών στους συμμετέχοντες.
Επίσης, την τελευταία μέρα πραγματοποιήθηκε εκδρομή στο εθνικό πάρκο Glendalough και προσφέρθηκαν μαθήματα παραδοσιακών ιρλανδέζικων χορών στο κλείσιμο του προγράμματος.
Να σημειώσουμε τέλος ότι στο πλαίσιο της επίσκεψής μας στην Ιρλανδία είχαμε την ευκαιρία να ξεναγηθούμε στην πόλη του Δουβλίνου, να επισκεφτούμε ιστορικά μνημεία και μουσεία και να έρθουμε σε επαφή με την ιστορία, την κουλτούρα και τη γαστρονομία των Ιρλανδών.
Κοινή συνισταμένη και διαπίστωση ήταν ότι, αν και προερχόμαστε από διαφορετικές χώρες, τα προβλήματα είναι κοινά και απαιτείται συντονισμένη δράση, στην οποία οι εκπαιδευτικοί καλούμαστε, ως πολλαπλασιαστές, να παίξουμε κυρίαρχο ρόλο.
Από τη διεύθυνση του σχολείου