Αυξημένη είναι τις τελευταίες μέρες η κίνηση στην αγορά του Ρεθύμνου μιας και τα εμπορικά καταστήματα γίνονται πόλος έλξης των επισκεπτών που κάνουν τις διακοπές τους στην πόλη μας. Η παρουσία των τουριστών είναι ιδιαίτερα εμφανής τόσο στα στενά της παλιάς πόλης, όπου έχουν ανοίξει και οι εποχικές εμπορικές επιχειρήσεις, όσο και στους κεντρικούς δρόμους Εθνικής Αντιστάσεως και Αρκαδίου. Ο μουντός καιρός πιθανότατα ήταν ένας παράγοντας που οδήγησε τους επισκέπτες στην αγορά η οποία επωφελείται σε μεγάλο βαθμό. Οι τουρίστες ενδιαφέρονται τόσο για είδη ένδυσης και υπόδησης όσο κυρίως για σουβενίρ και φυσικά για ντόπια προϊόντα.
Άλλωστε είναι αποτυπωμένο και σε επίσημες μετρήσεις πως ο τουρισμός συνεισφέρει στους τζίρους των εμπορικών καταστημάτων της πόλης, αφού οι εισπράξεις υπερπολλαπλασιάζονται το διάστημα Μαΐου – Οκτωβρίου. Η φετινή σεζόν που ξεκίνησε νωρίτερα, από την 1η Απριλίου και συνεχίζει με τα μηνύματα να είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για την πόλη – γεμίζει ικανοποίηση τον εμπορικό κόσμο, που επενδύει πολύ στον τουρισμό για την ενίσχυση των εισπράξεών του, αλλά και για την κάλυψη των τρεχουσών και των συσσωρευμένων οικονομικών υποχρεώσεων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Επιμελητήριο Ρεθύμνου με τον Εμπορικό σύλλογο του νομού και παρουσιάστηκε τον προηγούμενο μήνα, οι βασικές αγορές που γίνονται από τους τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη μας για τις καλοκαιρινές τους διακοπές αφορούν είδη λαϊκής τέχνης και προϊόντα κρητικής διατροφής. Όπως προκύπτει από την έρευνα στην πρώτη θέση των αγορών που γίνονται από τα καταστήματα του τόπου είναι τα σουβενίρ (64%) και ακολουθούν τα τοπικά παραδοσιακά τρόφιμα σε ποσοστό 58%. Στην τρίτη θέση είναι τα είδη ένδυσης με 33% και ακολουθούν τα κοσμήματα, τα κεραμικά, τα υποδήματα και τα εποχικά είδη. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι επισκέπτες έχουν αποφασίσει εκ των προτέρων για τα χρήματα που θα διαθέσουν για ψώνια από την τοπική αγορά, ενώ ένα ποσοστό ίσο με το 34% όπως δήλωσε θα ψωνίσει αυθόρμητα.
Ωστόσο, η ακρίβεια σε βασικά είδη διατροφής σε συνδυασμό με τη μείωση της αγοραστικής δύναμης λόγω των αυξημένων οικονομικών υποχρεώσεων σε λογαριασμούς ΔΕΚΟ και άλλες φορολογικές υποχρεώσεις που έχει ανατρέψει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, έχει σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά.
Όπως λένε οι έμποροι τα λειτουργικά κόστη των εμπορικών επιχειρήσεων έχουν εκτοξευτεί στα ύψη κυρίως λόγω της τεράστιας αύξησης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ έχουν συσσωρευτεί χρέη και υποχρεώσεις από την περίοδο του covid. Αυτός άλλωστε είναι και ο βασικότερος λόγος για τον οποίο είχαν από νωρίς στρέψει τις ελπίδες τους στον τουρισμό.
«Καλπάζουν» οι αυξήσεις στα τρόφιμα παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού
Αποκλιμακώθηκε ο πληθωρισμός της χώρας τον Απρίλιο, ωστόσο συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα, όπως προέκυψε από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Όπως επισημαίνεται, από τη σύγκριση του γενικού ΔΤΚ του μηνός Απριλίου 2023 με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2022 προέκυψε αύξηση 3% έναντι αύξησης 10,2% κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Απρίλιο 2023, σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2023 παρουσίασε αύξηση 0,6%, έναντι αύξησης 2,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Μαΐου 2022 – Απριλίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Μαΐου 2021 – Απριλίου 2022, παρουσίασε αύξηση 8,6% έναντι αύξησης 4,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Μαΐου 2021 – Απριλίου 2022 με το δωδεκάμηνο Μαΐου 2020 – Απριλίου 2021.
Η αύξηση του γενικού ΔΤΚ κατά 3,0% τον μήνα Απρίλιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 11,4% στην ομάδα διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη -σοκολάτες – γλυκάπαγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ – κακάο – τσάι, μεταλλικό νερό – αναψυκτικά – χυμούς φρούτων.
- 4,0% στην ομάδα αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 5,6% στην ομάδα ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 10,9% στην ομάδα διαρκή αγαθά-είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: Έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 6,5% στην ομάδα υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: Φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 1,4% στην ομάδα μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: Καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
- 3,7% στην ομάδα αναψυχή – πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής – άνθη – κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους – θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
- 2,2% στην ομάδα εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: Δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 8,5% στην ομάδα ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: Εστιατόρια -ζαχαροπλαστεία – καφενεία – κυλικεία, ξενοδοχεία – μοτέλ – πανδοχεία.
- 6,4% στην ομάδα άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
- 13,4% στην ομάδα στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: Ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
- 1,8% στην ομάδα επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.