14 °C Rethymno, GR
30/11/2022

ΥΠΕΓΡΑΦΗ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ

Σημαντική η συμβολή του Πανεπιστημίου Κρήτης στις κοινωνικές δομές του δήμου Ρεθύμνου

Την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τα σύγχρονα εργαλεία εκπαίδευσης, όπως αυτά διδάσκονται και προάγονται στο πανεπιστήμιο Κρήτης, μεταφέρουν καθηγητές και φοιτητές στις κοινωνικές δομές του δήμου και συγκεκριμένα στους παιδικούς σταθμούς και στα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ).

Πρόκειται για μια ακόμα συνεργασία του δήμου Ρεθύμνου και συγκεκριμένα της κοινωνικής του υπηρεσίας με δυο τμήματα του Πανεπιστημίου Κρήτης – το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής και το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης. Το σχετικό υπόμνημα υπεγράφη τη Δευτέρα μεταξύ του δημάρχου και του πρύτανη του πανεπιστημίου Κρήτης, με στόχο την ανάπτυξη πρωτότυπων προγραμμάτων που θα αναβαθμίσουν αισθητά την λειτουργία και το πρόγραμμα των κοινωνικών δομών. Μέσα από τη συνεργασία με το ακαδημαϊκό ίδρυμα, θα εισαχθούν στην εκπαίδευση νέα «εργαλεία», θα υπάρχει εποπτεία από πλευράς του πανεπιστημίου και πολλές καινοτομίες στο πρόγραμμα των βρεφονηπιακών παιδικών σταθμών του Δήμου, οι οποίοι θα λειτουργούν στα πρότυπα των πειραματικών δομών εκπαίδευσης.

Χαρακτηριστικά, όπως ανέφερε η αρμόδια αντιδήμαρχος κοινωνικής πολιτικής Άννα Ελευθεριάδου-Γκίκα: «Είναι ένα μνημόνιο συνεργασίας της κοινωνικής υπηρεσίας με τα δύο παιδαγωγικά τμήματα, το προσχολικής και το δημοτικής εκπαίδευσης, του πανεπιστημίου Κρήτης, όπου οι παιδικοί μας και τα ΚΔΑΠ θα δεχτούν και ασκούμενους φοιτητές και κυρίως τεχνογνωσία, όπως στα πειραματικά σχολεία. Ό,τι καινούργιο κάνουν στο πανεπιστήμιο, ό,τι καινοτόμο κάνει το πανεπιστήμιο θα το εφαρμόζει εκεί. Θα είναι ένα «φυτώριο ερευνητικό» και οι κοινωνικές μας δομές ωφελούνται με το να εφαρμόζονται καινοτόμα πράγματα στα παιδιά των παιδικών μας και στα παιδιά των ΚΔΑΠ. Με αυτόν τον τρόπο επιμορφώνονται και θα μπουν και σε κανονικές επιμορφώσεις και οι εκπαιδευτικοί μας, δηλαδή προχωράμε στη λεγόμενη δια βίου μάθηση του προσωπικού μας. Εμείς επενδύουμε πάρα πολύ στην καινοτομία. Η εποχή προχωράει. Θέλουμε ουσιαστικά να αξιοποιήσουμε τα σύγχρονα εργαλεία, αυτά τα οποία μας πάνε στα παραδοσιακά και στα παλιά. Η σύγχρονη παιδαγωγική δίνει έμφαση στα στοιχειώδη, δηλαδή στην επαφή με την φύση, στη δουλειά με τα χέρια, στο θέατρο, την έκφραση κ.α».

Όπως εξήγησε ήδη από πέρυσι με το Κέντρο Επιστήμης και Τεχνολογίας «Science in the City», που φιλοξενείται στον χώρο της πρώην δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης (στην Αγία Βαρβάρα), το οποίο αποτελεί σύμπραξη του Εργαστηρίου Διδακτικής Θετικών Επιστημών (ΕΔΘΕ) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) του Πανεπιστημίου Κρήτης, και του τμήματος Παιδείας του δήμου Ρεθύμνης, το Κέντρο έχει αναπτύξει αξιόλογη δράση με επίκεντρο την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Σεμιναριακά Εργαστήρια Φυσικών Επιστημών», το οποίο απευθύνεται σε μαθητές του Δημοτικού (τάξεις Δ’, Ε’ και Στ’).

«Το Science in The City που φιλοξενούμε στην παλιά πόλη στην Αγ. Βαρβάρα, στο οποίο ήδη ξεκίνησαν να πηγαίνουν τα παιδιά του ΚΔΑΠ, να κάνουν επισκέψεις. Εμείς τους παρέχουμε τον χώρο και αυτοί έχουν μια κοιτίδα έρευνας και επιμόρφωσης των παιδιών με νέες τεχνολογίες μέσα στην καρδιά της πόλης», σημείωσε η κα Ελευθεριάδου.

Επίσης, η κα Ελευθεριάδου αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Οδυσσέας στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου», που είναι ένα διαδραστικό ψηφιακό παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας, που σε συνδυασμό με το ειδικά σχεδιασμένο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, έχει σαν σκοπό να κινητοποιήσει τους μαθητές να ανακαλύψουν την παλιά πόλη του Ρεθύμνου αλληλεπιδρώντας με τον πολιτισμό, την ιστορία, την αρχιτεκτονική της αλλά και την αισθητική αξία των μνημείων της.

«Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε από το Πανεπιστήμιο Κρήτης και ειδικότερα το «Εργαστήριο Προηγμένων Μαθησιακών Τεχνολογιών στην Δια Βίου και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Ε.ΔΙ.Β.Ε.Α)» και υλοποιείται σε συνεργασία με το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου». Ο Οδυσσέας στην παλιά πόλη που ήδη εφαρμόζεται και είναι μια στενή συνεργασία του Δήμου με το πανεπιστήμιο Κρήτης» υπογράμμισε.

Και κατέληξε λέγοντας πως: «Επεκτείνουμε τη συνεργασία μας με το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, που ουσιαστικά έχει πάρα πολλά καινούργια πράγματα να μας προσφέρει. Γίνεται μια προσπάθεια να προσεγγίσει το πανεπιστήμιο την κοινωνία και η κοινωνία το πανεπιστήμιο, να μπει το πανεπιστήμιο στο γίγνεσθαι της πόλης. Αυτό είναι δική μας πρωτοβουλία, του Δήμου, αλλά βρήκαμε πολύ θερμή ανταπόκριση από το ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα του νησιού μας. Σε κάθε περίπτωση είναι προς ωφέλεια όλων και ήδη έχει αρχίσει να φαίνεται. Την Τρίτη έχουμε συνάντηση ομάδα με τον καθηγητή κ. Οικονομίδη, ο καθηγητής ήδη μας συμβουλεύει σε περιπτώσεις παιδιών που έχουμε δυσκολίες στις παιδαγωγικές μεθόδους, δηλαδή τους έχουμε και σαν συμβούλους».

 

Σημαντική αναβάθμιση στο ΚΗΦΗ Ρεθύμνου

Με την εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης από πρόγραμμα του ΕΣΠΑ προχωρά η αναβάθμιση των υπηρεσιών και η λειτουργία του Κέντρου Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ), το οποίο στελεχώθηκε με επιπλέον εξειδικευμένο προσωπικό δίδοντας τη δυνατότητα στο κέντρο να εξυπηρετήσει μεγαλύτερο αριθμό ωφελούμενων. Έτσι στο ΚΗΦΗ θα εξυπηρετούνται συνολικά 40 ηλικιωμένοι από 25 που ήταν μέχρι πρότινος, ενώ το προσωπικό θα ενισχυθεί με πέντε ακόμα άτομα φτάνοντας τους εννέα, ανάμεσά τους και γιατρός, κοινωνικός λειτουργός, αλλά και ένας οδηγός που θα μπορεί να μεταφέρει τους ηλικιωμένους από το σπίτι τους προς το κέντρο και αντίστοιχα.

Παράλληλα, ο δήμος Ρεθύμνου προχώρησε στην επέκταση του Κέντρου Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων που βρίσκεται στην καρδιά της παλιάς πόλης, καθώς μετά την μεταφορά του ΚΔΑΠ, που στεγάζονταν στον ισόγειο χώρο του κτιρίου στο χώρο του 15ου δημοτικού, πλέον το ΚΗΦΗ έχει στη διάθεσή του το ισόγειο και τον πρώτο όροφο για να αναπτύξει τις δράσεις του. Μάλιστα στον σχεδιασμό της δημοτικής αρχής είναι ο χώρος του ισογείου να αξιοποιηθεί για την φιλοξενία ηλικιωμένων με Αλτσχάιμερ.

«Υπογράφουν αυτές τις μέρες οι καινούργιοι εργαζόμενοι τις συμβάσεις τους και ουσιαστικά θα καλέσουμε τους υπόλοιπους ανθρώπους που περιμένουμε να συμπληρωθούν για να φτάσουμε τους 45, που είναι το πλήρες δυναμικό που μπορούμε να υποστηρίξουμε σαν ΚΗΦΗ. Θα ξεκινήσουν κανονικά και οι μεταφορές των ηλικιωμένων από το σπίτι τους, γι’ αυτό και προσλαμβάνουμε έναν επαγγελματία οδηγό με ένα λεωφορειάκι, στο οποίο μπορεί να έχουν πρόσβαση και τα ΑμεΑ, (μας το παραχωρεί ο Δήμος). Θα αρχίσουν οι μεταφορές από παντού, δεν αποκλείονται πλέον οι άνθρωποι που μένουν στην περιφέρεια. Στο προσωπικό μας τώρα προστίθεται κοινωνική λειτουργός που δεν υπήρχε, προστίθεται γιατρός που δεν υπήρχε, οπότε η παροχή των υπηρεσιών είναι σημαντικά αναβαθμισμένη. Παράλληλα στο ΚΗΦΗ έχουμε συνεργασία με την κ. Τριλίβα, από το τμήμα Ψυχολογίας του Π.Κ., η οποία αρχίζει και στέλνει από το τμήμα ψυχολογίας ασκούμενους και τους έχουμε μοιράσει. Ήδη ξεκινάνε τα πρώτα παιδιά σαν εθελοντές και ασκούμενοι. Μπαίνουν στο ΚΗΦΗ, στο ΚΑΠΗ, στο Κοινωνικό Παντοπωλείο, στο συσσίτιο».

 

Εκκρεμότητες με τους παιδικούς σταθμούς

Σε ό,τι αφορά τους παιδικούς σταθμούς υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες, καθώς λόγω απουσίας ενδιαφέροντος βρεφονηπιοκόμων στην πρόσκληση του δήμου για σύναψη δίμηνων συμβάσεων δεν μπορούν να λειτουργήσουν προς το παρόν ο παιδικός σταθμός της Γωνιάς, ένα τμήμα στο βρεφονηπιακό «Δελφινάκια» στην παλιά πόλη και ένα τμήμα στα Μισίρια.

«Χρειάζεται να προσλάβουμε πολύ προσωπικό ακόμα, γιατί αναβαθμίστηκαν κτιριακά οι δομές μας, άρα αυξήθηκαν και οι θέσεις. Αυξήθηκαν οι εκπαιδευτικοί που χρειαζόμαστε, άρα η Γωνιά, το ένα τμήμα στα «Δελφινάκια» και ένα τμήμα νηπίων στα Μισίρια δεν μπορούν να ανοίξουν παρά μόνο αν έρθει προσωπικό. Εμείς κάναμε μια πρόσκληση για δίμηνες, δεν ανταποκρίθηκε καμία βρεφονηπιοκόμος παρά μόνο 5 βοηθοί βρεφοκόμου. Με αυτούς τους πέντε βοηθούς θα προσπαθήσουμε να ξεκινήσουμε όσο πιο σύντομα μπορέσουμε. Παράλληλα στείλαμε στον ΑΣΕΠ για έγκριση την κανονική πρόσκληση, για προσλήψεις προσωπικού. Θα προσπαθήσουμε να πιέσουμε να δώσει έγκριση ο ΑΣΕΠ και αμέσως κάνουμε την πρόσληψη, την έχουμε έτοιμη εμείς», ανέφερε η κα Ελευθεριάδου.