Τεράστιες διαστάσεις παίρνει χρόνο με τον χρόνο το στεγαστικό πρόβλημα στην επαγγελματική εκπαίδευση στο Ρέθυμνο, καθώς τα υπάρχοντα κτίρια δεν μπορούν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια καταγράφεται αυξημένη ζήτηση μαθητών για τα ΕΠΑΛ. Και παρά το γεγονός ότι στον δήμο Ρεθύμνου υπάρχουν δυο ΕΠΑΛ και ένα στο Γαράζο εν τούτοις υπάρχει συγχρωτισμός στο ένα σχολικό συγκρότημα το οποίο «ασφυκτιά».
Ειδικότερα, σήμερα στο 1ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου φοιτούν 670 μαθητές σε κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν κορεστεί. Στο 2ο ΕΠΑΛ σε μισθωμένο από τον δήμο κτίριο φοιτούν 180 μαθητές, ενώ στο Ειδικό Επαγγελματικό γυμνάσιο -λύκειο επίσης σε μισθωμένο από τον δήμο κτίριο φοιτούν 60 μαθητές, ενώ στα ΕΕΕΕΚ (Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) φοιτούν 50 μαθητές.
Το πρόβλημα είναι σοβαρό ειδικά στο 1ο ΕΠΑΛ όπου ο αριθμός των μαθητών είναι τεράστιος. Τα επαγγελματικά λύκεια για να λειτουργήσουν χρειάζονται ένα εργαστηριακό κέντρο που σήμερα λειτουργεί στις εγκαταστάσεις του 1ου ΕΠΑΛ το οποίο (κέντρο) χρησιμοποιείται και από το νυχτερινό ΕΠΑΛ και από το ΔΙΕΚ.
Στο πλαίσιο της γνωμοδότησης που ζητείται (κάθε χρόνο) από το δημοτικό συμβούλιο για τις μεταβολές των σχολείων – μετά από πρόταση των διευθύνσεων Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης, συζητήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση η πρόταση για τη δημιουργία ενός 3ου ΕΠΑΛ που είναι και η πρόταση της διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου.
Το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα υπέρ της δημιουργίας ενός 3ου ΕΠΑΛ. Επισημαίνει δε πως αφού δεν υπάρχει καμιά υποδομή μπορεί να γίνει η χρήση των εκτάσεων του 1ου ΕΠΑΛ και το 3ο να λειτουργήσει ως απογευματινό. Παράλληλα στην απόφασή του το δημοτικό συμβούλιο επισημαίνει την επιτακτική ανάγκη να ανοίξουν προγράμματα ανοικοδόμησης κτιρίων για επαγγελματική εκπαίδευση.
Οι προτάσεις που τεθήκαν στο τραπέζι
Όπως εξήγησε στην εισήγησή του ο αντιδήμαρχος Παιδείας Γιώργος Γεωργαλής, κάθε χρόνο προτείνουν οι διευθύνσεις στις σχολικές επιτροπές την ίδρυση ή την κατάργηση σχολείων. Το δημοτικό συμβούλιο οφείλει να γνωμοδοτήσει, ωστόσο την τελική απόφαση τη λαμβάνει το υπουργείο Παιδείας.
Προσέθεσε επίσης ότι εδώ και 12 χρονιά, δηλαδή από το 2010 το υπουργείο Παιδείας επισημαίνει ότι σε περίπτωση που τα δημοτικά συμβούλια θέλουν ίδρυση σχολείων τότε θα πρέπει να αναλάβουν και το κόστος λειτουργίας του.
Ήδη όπως είπε για την επαγγελματική εκπαίδευση οι σχολικές επιτροπές είναι υποχρεωμένες να τριπλασιάζουν τον αριθμό των μαθητών και να κάνουν την κατανομή με το σκεπτικό ότι υπάρχουν πολλά εργαστήρια.
Μεταφέροντας στο δημοτικό συμβούλιο τα όσα συζητήθηκαν στη δημοτική επιτροπή Παιδείας – με βάση την πρόταση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης – ο κ. Γεωργαλής ενημέρωσε ότι οι συνδικαλιστές του ΕΠΑΛ ρώτησαν τον προϊστάμενο εάν σε κάποια από τα γενικά λύκεια ή γυμνάσια υπάρχει διαθέσιμος χώρος για την αξιοποίησή του για την επαγγελματική εκπαίδευση και η απάντηση ήταν αρνητική.
«Το πρόβλημα είναι στο 1ο ΕΠΑΛ. Ένα σχολείο που δύσκολα μπορεί να διαχειριστεί από μια διεύθυνση. Ο σύλλογος καθηγητών είναι άνω των 100 ατόμων, και είναι πολύ δύσκολος ο έλεγχος. Ο διευθυντής Β/βάθμιας προτείνει ίδρυση ενός 3ου ΕΠΑΛ» σημείωσε ο αντιδήμαρχος Παιδείας.
Όπως πρόσθεσε ο κ, Γεωργαλής τέθηκε ζήτημα ενεργειών σε ότι αφορά στην αναβάθμιση του ΕΠΑΛ Γαράζου με στελέχωσή του με το απαραίτητο προσωπικό και με προσθήκη ελκυστικών ειδικοτήτων, ώστε να απορροφήσει μέρος των μαθητών του Ρεθύμνου.
«Στα Χανιά για παράδειγμα που έχουν υπερδιπλάσιο πληθυσμό, έχουν δύο ΕΠΑΛ και ένα Εσπερινό. Η διαφορά είναι ότι ΕΠΑΛ έχουν ακόμα έξι δήμοι του νομού. Εμείς στην Περιφέρεια έχουμε ένα ΕΠΑΛ, το οποίο μάλιστα συρρικνώνεται και πάει να σβήσει (ΕΠΑΛ Γαράζου). Ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας προτείνει την ίδρυση 3ου ΕΠΑΛ στον δήμο Ρεθύμνου. Έγιναν δυο προτάσεις επ’ αυτού: Μια της ΕΛΤΕΕΡ (Ένωση Λειτουργιών Τεχνικών Εκπαίδευσης) που υποστηρίζει την ίδρυση ενός 3ου ημερήσιου ΕΠΑΛ που θα στεγαστεί σε χώρους της γενικής εκπαίδευσης και η δεύτερη πρόταση ήταν να ιδρυθεί ένα 3ο ΕΠΑΛ και προτείνουμε συστέγαση με 1ο ΕΠΑΛ και να «σπάσει» σε 1ο και 3ο και μια εναλλακτική είναι να λειτουργήσει για όσο διάστημα χρειαστεί μέχρι να βρεθείτε στέγη στο 2ο ΕΠΑΛ. Αν το υπουργείο αποφασίσει να το στεγάσει στο 2ο ΕΠΑΛ θα πρέπει να λειτουργήσει ως απογευματινό από τις 2 το μεσημέρι έως τις 8 το βράδυ. Επιμένω να προτείνουμε την ίδρυση του 3ου ΕΠΑΛ έστω και με αναστολή για δυο χρόνια ώσπου να βρούμε χώρους» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργαλής και υπενθύμισε ότι όταν εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ το 4ο γυμνάσιο και το 5ο λύκειο, το ΦΕΚ ίδρυσής τους προϋπήρχε προ τετραετίας.
«Σε αυτή τη λογική προτείνω να γνωμοδοτήσουμε την ίδρυση του 3ου ΕΠΑΛ έστω και με αναστολή λειτουργίας» κατέληξε.
Σημειώνεται ότι η πρόταση της διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας περιλαμβάνει την προσθήκη στο 2ο ΕΠΑΛ της ειδικότητας «Τεχνικός τροφίμων ποτών» στον κλάδο της γεωπονίας, καθώς και την ίδρυση στο Ειδικό Επαγγελματικό γυμνάσιο – λύκειο του «τομέα οικονομίας και διοίκησης» καθώς και της ειδικότητάς του «υπαλλήλου τουριστικών επιχειρήσεων».
«Προϋπόθεση είναι ότι πρέπει να στείλουμε βεβαιώσεις ότι αναλαμβάνουμε κόστος λειτουργίας τριών νέων ειδικοτήτων» τόνισε ο κ. Γεωργαλής, κάτι στο οποίο συμφώνησε το δημοτικό συμβούλιο.
Ο αντιδήμαρχος Παιδείας αναφερόμενος στις ενέργειες του δήμου για την επαγγελματική εκπαίδευση υποστήριξε πως: «Έχουμε κάνει πολλά για την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Ήδη στο 1ο ΕΠΑΛ εξελίσσονται παρεμβάσεις 500.000 ευρώ και έχουμε την υπόσχεση του περιφερειάρχη για 100.000 ευρώ επιπλέον. Επίσης έχουμε ζητήσει τρείς προκάτ αίθουσες για το 2ο ΕΠΑΛ και υπάρχει και το ΚΕΓΕ που αν εξασφαλιστεί η ένταξή του αποδεσμεύονται χώροι από το ΕΕΕΕΚ που μπορεί μελλοντικά να στεγαστεί εκεί. Υπάρχει πρόταση για κατασκευή ΕΠΑΛ στα 65 στρέμματα στου Γάλλου, έχουμε δεσμεύσει 35 στρέμματα στην τοποθεσία «Νησί» για ένα πράσινο ΕΠΑΛ. Επίσης η σχολική επιτροπή και η οικονομική έχουν κάνει δυο φορές διαγωνισμό για να «σπάσουμε» το πρώτο ΕΠΑΛ στα δύο».
«Παραβλέπουν μια έτοιμη δομή»
Στο πλαίσιο της συζήτησης στο δημοτικό συμβούλιο ο δήμαρχος Ρεθύμνου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη λειτουργία του ΕΠΑΛ Γαράζου ένα σχολείο το οποίο όπως είπε θα μπορούσε να ενισχυθεί με προσωπικό και ειδικότητες για να απορροφήσει μέρος του μαθητικού πληθυσμού από τα ΕΠΑΛ της πόλης.
«Πως θα διεκδικήσουμε λεφτά για νέα υποδομή, όταν είναι χτισμένο ένα σύγχρονο ΕΠΑΛ και του έχουμε γυρίσει την πλάτη όλοι. Μιλώ για το ΕΠΑΛ Γαράζου. Η Περιφέρεια δεν έχει αντίρρηση να κάνει δρομολόγια για να μεταφέρει τους μαθητές. Έχουμε κτίριο πλήρες που θα μπορούσε να αποσυμφορήσει τα σχολεία της πόλης. Δηλαδή κουβεντιάζουμε που θα χτίσουμε ένα ΕΠΑΛ ενώ έχουμε έτοιμο κτίριο; Παραβλέπουν μια δομή έτοιμη».
Ο Γιώργος Μαρινάκης ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχουν χρηματοδοτικά προγράμματα για την ανέγερση γυμνασίων λυκείων από το νέο ΕΣΠΑ και τόνισε την επιτακτική ανάγκη να υπάρξει πρόβλεψη για πρόγραμμα όπου θα χρηματοδοτεί επαγγελματικές δομές εκπαίδευσης. Ειδικότερα, είπε: «Κανένα πρόγραμμα για ανέγερση ΕΠΑΛ δεν έχει ανοίξει. Το, νέο ΕΣΠΑ δεν προβλέπει κονδύλια παρά μόνο για δημοτικά και νηπιαγωγεία. Ο μοναδικός δρόμος χρηματοδότησης είναι δικοί μας πόροι – αντιλαμβάνεστε ότι είναι ασύλληπτο να βρούμε 3 εκ. ευρώ – . Αλλιώς πρέπει να πάμε με δημόσιο ΣΔΙΤ μαζί με τα υπόλοιπα σχολεία που έχουμε προγραμματίσει. Αν πάλι βρεθεί κατάλληλος χώρος να νοικιάσουμε, ο δήμος θα δώσει ότι χρειάζεται για να βοηθήσουμε την επαγγελματική εκπαίδευση».
Η αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Άννα Ελευθεριάδου Γκίκα έθεσε θέμα χωρητικότητας στα εργαστήρια των ΕΠΑΛ επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως είναι προϋπόθεση η αύξηση τω εργαστηρίων για να καλυφθεί η ζήτηση: «Το πρόβλημα των ΕΠΑΛ δεν λύνεται αν θα το «σπάσουμε» στα δυο. Το πρόβλημα είναι ότι μένουν παιδιά απ’ έξω σε συγκεκριμένες ειδικότητες γιατί τα εργαστήρια έχουν συγκεκριμένη χωρητικότητα. Άρα το να κάνουμε ένα ακόμα ΕΠΑΛ, τη στιγμή που δεν θα κάνουμε αντίστοιχη αύξηση στους χώρους των εργαστηρίων σημαίνει ότι θα συνεχίζουν να μένουν από έξω παιδιά. Άρα το πραγματικό πρόβλημα δεν θα το λύσουμε. Εγώ θεωρώ είναι δώρον άδωρον».
Από τη πλευρά του ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης ανέφερε:
«Υπάρχει τάση συγκεντροποίησης των παιδιών σε μεγάλα σχολειά για να εξοικονομούνται καθηγητές. Και αυτό έχει τα όρια του όμως. Στο ΕΠΑΛ τα όρια αυτά έχουν ξεπεραστεί. Έχουμε κατά τη γνώμη μου βίαιη στροφή στην επαγγελματική εκπαίδευση. 700 παιδιά δεν ελέγχονται. Χρειάζεται να πάμε και να απαιτήσουμε ένα κτιριακό συγκρότημα για ένα επιπλέον ΕΠΑΛ στο Ρέθυμνο για να δώσουμε λύση στο πρόβλημα. Αλλιώς θα κοροϊδεύουμε και τον εαυτό μας και την κοινωνία. Εμείς δεν συμφωνούμε με το ΣΔΙΤ. Συμφωνούμε με την ίδρυση 3ου ΕΠΑΛ, θέλουμε να αποφύγουμε συστέγαση και το απογευματινό ωράριο».