Την ανάγκη αμέσων παρεμβάσεων και έργων οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης επεσήμανε με δηλώσεις του χθες ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης μετά και την τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε υπό την προεδρεία του πρωθυπουργού και 10 υπουργών για το θέμα. «Αυτό το οποίο τέθηκε από τον πρωθυπουργό είναι να μπορεί άμεσα να γίνει μια μελέτη οδικής ασφάλειας σε τμήματα που δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής μελέτες. Διότι υπάρχουν αρκετές μελέτες που έχουν εγκριθεί από το υπουργείο και ειδικά από το τμήμα Χανιά μέχρι Κίσσαμο, έτσι ώστε μέχρι τον επόμενο χρόνο και μέχρι να ξεκινήσει ο Βόρειος Οδικός Άξονας να μπορεί να γίνει μια καλύτερη διευθέτηση πάνω στην οδική ασφάλεια» τόνισε ο περιφερειάρχης.
Ο κ. Αρναουτάκης επισήμανε επίσης τη σημασία της έγκαιρης υπογραφής της σύμβασης για την κατασκευή του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο, με την ελπίδα ότι αυτό θα γίνει έως το τέλος του χρόνου.
«Παράλληλα αυτό το οποίο έθεσα είναι ότι πρέπει να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Η δέσμευση είναι ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα υπογραφεί, ώστε τον επόμενο χρόνο να μπορεί να ξεκινήσει το έργο από Χανιά προς Ηράκλειο» σημείωσε.
Σημαντικά έργα, όπως είπε προχωρούν ήδη, όπως η σήραγγα από Άγιο Γεώργιο προς Σεληνάρι, η οποία θα ενωθεί με άλλα τμήματα μέχρι τον Σεπτέμβριο, παρά τις προκλήσεις που προκύπτουν από τις απαλλοτριώσεις.
Ωστόσο, το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο παραμένει το πιο δύσκολο έργο και απαιτεί εντατικές συζητήσεις με τους δήμους και τις αρμόδιες αρχές, καθώς υπάρχουν προσφυγές στο ΣτΕ.
«Το δύσκολο έργο είναι Χανιά και Ηράκλειο που εκεί θα πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειες και το υπουργείο, αλλά και ο ανάδοχος του έργου ούτως ώστε να γίνουν αποδεχτά και τα αιτήματα του δήμου Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, γιατί έχουν τεθεί θέματα πάνω στις εισόδους των πόλεων, που βρίσκεται μια λύση ρεαλιστική. Ο κ. Σταϊκούρας θα έρθει τον Σεπτέμβριο για να κάνουμε επί τόπου συναντήσεις σε όλη την Κρήτη με τα επιμέρους προβλήματα που υπάρχουν. Υπάρχει η δέσμευση του πρωθυπουργού ότι το έργο πρέπει να προχωρήσει και θα προχωρήσει. Υπάρχουν οι γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, όμως εμείς μέχρι να ξεκινήσει πρέπει να γίνει μια παρέμβαση για την οδική ασφάλεια» ανέφερε.
Χ. Σταϊκούρας: Έρχονται βελτιώσεις στον ΒΟΑΚ και παρεμβάσεις με κολωνάκια
Εν τω μεταξύ τις προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών φαίνεται ότι βρίσκεται το ζήτημα του ΒΟΑΚ, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σε συνέντευξη του στην ΕΡΤ ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας.
Ειδικότερα ο κ. Σταϊκούρας τόνισε την «Ανάγκη άμεσης δράσης για την αντιμετώπιση των τροχαίων δυστυχημάτων μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος ΒΟΑΚ, με παρεμβάσεις όπως αυτές που εφαρμόστηκαν στην Πατρών-Πύργου, που περιλαμβάνουν βελτιώσεις στο οδόστρωμα και χρήση προστατευτικών κολωνακίων» επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
Σε σχέση με τον ΒΟΑΚ, ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε την ανάγκη άμεσης δράσης για την αντιμετώπιση των τροχαίων δυστυχημάτων μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος δρόμος, με παρεμβάσεις όπως αυτές που εφαρμόστηκαν στην Πατρών-Πύργου, που περιλαμβάνουν βελτιώσεις στο οδόστρωμα και χρήση προστατευτικών κολωνακίων. Αναγνώρισε τις δυσκολίες που υπάρχουν με τις απαλλοτριώσεις και την αργή πρόοδο των έργων, αλλά επιβεβαίωσε ότι γίνονται προσπάθειες για την επιτάχυνση των διαδικασιών.
Όπως ανέφερε: «Το επόμενο χρονικό διάστημα θα δείτε εκεί πρωτοβουλίες. Υπάρχει ενδιαφέρον από τον ίδιο τον πρωθυπουργό έτσι ώστε να περιορίσουμε όσο είναι εφικτό μια τραγική πραγματικότητα. Θα πάμε σε πρωτοβουλίες αντίστοιχες που έχουμε αυτόν που έχουμε υλοποιήσει στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος και οι οποίες έχουν βοηθήσει τα δύο τελευταία χρόνια. Ο ετήσιος αριθμός δυστυχημάτων από 14 να πέσει στο ένα και το ένα είναι παραβίαση ΚΟΚ.
Ουσιαστικά είναι κάποιες παρεμβάσεις στο οδόστρωμα και αρκετές παρεμβάσεις με χρήση αυτό που λέμε κολωνάκια. Έχουμε εντοπίσει τα σημεία σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το επόμενο χρονικό διάστημα θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες έτσι ώστε να υλοποιηθεί το έργο.
Να πω όμως κάτι. Δεν αποφασίζεις τη μία μέρα και την άλλη μέρα υλοποιείται. Θα κάνουμε γρηγορότερες διαδικασίες σήμερα, αλλά στο Πάτρα-Πύργος πήρε περίπου 15-16 μήνες για να ολοκληρωθεί η διαδικασία προκειμένου να μπουν τα κολωνάκια.
Χρειάζεται διεθνής διαγωνισμός. Κόστισαν 30.000.000 ευρώ τα κολωνάκια στο Πάτρα-Πύργος. Θα τρέξουμε πιο γρήγορα τις διαδικασίες για να προσπαθήσουμε ένα κομμάτι του έργου να το έχουμε υλοποιήσει μέχρι του χρόνου το καλοκαίρι».
Νέο έγγραφο του δημάρχου Πλατανιά στον υπουργό Υποδομών: «Αναγκαίες οι προσωρινές και άμεσες παρεμβάσεις στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ»
Ο δήμαρχος Πλατανιά κ. Ι. Μαλανδράκης, επανέρχεται με νεότερο έγγραφό του προς τον υπουργό Υποδομών κ. Σταϊκούρα με κοινοποίησή του στο γραφείο πρωθυπουργού και τους εμπλεκόμενους φορείς, απαιτώντας την λήψη άμεσων μέτρων προκειμένου μέχρι την ολοκλήρωση του έργου που προγραμματίζεται αισίως το 2030, για άμεσα και βραχυπρόθεσμα μέτρα κυρίως σε σημεία που αποδεδειγμένα και επίσημα καταγεγραμμένα, έχουν σημειωθεί τροχαία δυστυχήματα. Ο δήμαρχος Πλατανιά κ. Ιωάννης Μαλανδράκης υπογράμμισε στην παραπάνω επιστολή που απέστειλε, μεταξύ άλλων « ….. από τη θέση που είμαστε, παίρνουμε την πρωτοβουλία να προτείνουμε μια σειρά άμεσων παρεμβάσεων τις οποίες θα αξιολογήσουν οι υπηρεσίες σας, προκειμένου και με αυτά που θα προτείνουν αυτές, να τύχουν άμεσης υλοποίησης. Μέτρα όπως:
- Δημιουργία Υποχρεωτικής Μονής Λωρίδας με Οριοδείκτες για συγκεκριμένο διάστημα και σε συνέχεια η μετατροπή της μονής λωρίδας σε διπλής, προκειμένου να επιτρέπονται οι προσπεράσεις, εξακολουθώντας όμως να υπάρχουν οριοδείκτες για τον διαχωρισμό από το αντίθετο ρεύμα κατεύθυνσης.
- Αντικατάσταση και τοποθέτηση αντιολισθητικού τάπητα σε κατωφερή σημεία του συγκεκριμένου οδικού δικτύου
- Τοποθέτηση συστήματος «μάτιας γάτας» επί των λωρίδων διπλής κυκλοφορίας, όπου απαγορεύεται η προσπέραση.
- Ανακατασκευή σημειακή του οδοστρώματος, όπου υπάρχουν «καθίσματα», βυθίσματα και τεχνικές παραλείψεις, όπως η δημιουργία πρόπλακας σε αρκετά σημεία που υφίστανται και τεχνικά έργα.
- Να αυξηθεί ο ηλεκτροφωτισμός όχι μόνο στους κόμβους (όπου η συντήρηση είναι ήδη ελλιπής) αλλά και στα σημεία που έχουν καταγραφεί ως «ιδιαιτέρως επικίνδυνα» για την οδική ασφάλεια.
- Να εξεταστεί το ενδεχόμενο σημειακής διαπλάτυνσης του οδοστρώματος του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, με δεδομένο ότι υπάρχουν ήδη απαλλοτριωμένες ζώνες εκατέρωθεν του οδικού δικτύου.
- Να προστεθεί κάθετη και οριζόντια σήμανση (πινακίδες πληροφοριακές και ρυθμιστικές που αρκετές έχουν υποστεί φθορές ή δεν υφίστανται.
- Αποκατάσταση και συμπλήρωση στηθαίων ασφαλείας.
- Συντήρηση / βελτίωση των διαγραμμίσεων οδοστρώματος.
- Εκτέλεση φυτοτεχνικών εργασιών και κλαδοκοπής, για την τοπική βελτίωση της ορατότητας.
- Τοποθέτηση καμερών ασφαλείας και παρακολούθησης της συγκοινωνιακής ροής.
- Την ολοκλήρωση του παράλληλου/παράπλευρου οδικού δικτύου από Βαμβακόπουλο έως Κολυμβάρι εκατέρωθεν του ΒΟΑΚ, ώστε να παραλάβει μέρος της αυξημένης κυκλοφορίας…».
Το παραπάνω έγγραφο αποτελεί συνέχεια μιας σειράς εγγράφων από το 2017, όπου και η Ελληνική Πολιτεία αποδέχτηκε το πάγιο αίτημα του δήμου Πλατανιά τελικά να συμπεριλάβει την επέκταση του του Νέου Αυτοκινητόδρομου Χανιά – Ηράκλειο και για το τμήμα Χανιά – Κολυμπάρι – Κίσσαμος, με την πρόβλεψη προαίρεσης και την κατασκευή του, από τον παραχωρησιούχο.
Ολοκληρώνοντας το έγγραφό του, ο δήμαρχος Πλατανιά αναφέρει ότι τα άμεσα μέτρα που προτείνονται, να εφαρμοστούν στο σύνολο του ΒΟΑΚ και καταλήγει «….Προσδοκούμε ότι η Ελληνική Πολιτεία θα επιδείξει ταχύτατα αντανακλαστικά προκειμένου τα Έργα Παρέμβασης που απαιτούνται τώρα, να γίνουν στόχος άμεσης υλοποίησης και όχι εξαγγελίας».