Σ’ έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει και λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλές από αυτές τις αλλαγές έχουν άμεσο αντίκτυπο στη διεθνή κοινότητα και τη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών, η σχολική κοινότητα του Πειραματικού Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου Πανεπιστημίου Κρήτης θεώρησε χρέος της να ευαισθητοποιηθεί στα αντίστοιχα θέματα. Έτσι, μια αντιπροσωπία αποτελούμενη από τρεις καθηγητές, τους κ.κ. Αναστασία Δεικτάκη, Κοινωνιολόγο, Λουλούδη Ηλία, Μαθηματικό, Χόμπη Αμαλία, καθηγήτρια Αγγλικών, και τους μαθητές Κισσανδράκη Μαριλένα, Κωστούλα Κωνσταντίνο, Ντουμανά Μαρία και Σπυρόπουλο Λουκά, ταξίδεψαν στο Σόγκνταλ της Νορβηγίας για να παρευρεθούν σε συνάντηση εργασίας των εταίρων στο πλαίσιο του σχεδίου Erasmus+/ΚΑ 229 με τίτλο “ DEMOCRACY MATTERS!”.
Οι θεματικές ενότητες με τις οποίες ασχολήθηκαν οι Παιδαγωγικές Ομάδες ήταν «το δικαίωμα όλων των ανθρώπων σε περιβάλλον που εξασφαλίζει μια υγιή ζωή και η προστασία των περιοχών μοναδικού κάλλους». Άλλα θέματα ήταν τα δικαιώματα κι οι υποχρεώσεις των πολιτών σχετικά με την υποβάθμιση του εδάφους, την αποψίλωση των δασών, τη διαχείριση των τοξικών αποβλήτων, τη βιώσιμη ανάπτυξη της ενέργειας και των πόρων. Τέλος, τους απασχόλησε η εταιρική και κοινωνική ευθύνη, η επονομαζόμενη «περιβαλλοντική δικαιοσύνη», η εξέλιξη του περιβαλλοντικού νόμου, οι κανονισμοί και οι πρακτικές που ακολουθεί το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Σε πρώτο στάδιο ζητήθηκε από τους μαθητές να διεξάγουν μια έρευνα στις χώρες προέλευσης για να ανακαλύψουν κατά πόσο τα θέματα αυτά απασχολούν το κοινωνικό σύνολο και πως συμβάλουν οι πολίτες στη λύση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών προβλημάτων που προκαλούνται από το οικολογικό αποτύπωμα του ανθρώπου στον πλανήτη.
Κατόπιν, τους ζητήθηκε να κάνουν έναν καταιγισμό ιδεών για τους τρόπους με τους οποίους η ενεργειακή κρίση μπορεί ν’ αποτελέσει απειλή για τη Δημοκρατία και τ’ Ανθρώπινα Δικαιώματα, να δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά πάνω στα διάφορα υποθέματα και να τα παρουσιάσουν στην ολομέλεια δίνοντας το έναυσμα για μια καρποφόρα συζήτηση και ένα μεγάλο προβληματισμό. Σε άμεση σχέση με το θέμα αυτό ήταν τα επιστημονικά πειράματα στο εργαστήριο της Βιολογίας του σχολείου, το κουίζ της αυτοαξιολόγησης με χρήση της δωρεάν πλατφόρμας για δημιουργία παιχνιδιών Kahoot, το παιχνίδι ρόλων και η δημόσια αντιπαράθεση που ακολούθησαν.
Αργότερα, επισκέφτηκαν το Κέντρο Παγετώνων και Κλίματος όπου έγινε αναλυτική παρουσίαση του τρόπου δημιουργίας τους και συζητήθηκαν εκτενώς οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής πάνω σε αυτούς και κατ’ επέκταση στη χλωρίδα, την πανίδα και το ανθρώπινο είδος. Ακολούθησε η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου ως εργαλείου διερεύνησης της επίτευξης των στόχων της εκπαιδευτικής επίσκεψης και η βιντεοσκόπηση συνεντεύξεων, στις οποίες μαθητές εξήγησαν ποιο είναι το αληθινό νόημα της Δημοκρατίας, όταν αναφερόμαστε στο περιβάλλον και τους λόγους για τους οποίους πρέπει να σεβόμαστε το δικαίωμα κάθε ανθρώπου σε μια αξιοπρεπή διαβίωση.
Tα παραδοτέα της κινητικότητας αναρτήθηκαν σε ηλεκτρονικό πίνακα ανακοινώσεων (Padlet) η ηλεκτρονική διεύθυνση του οποίου είναι https://padlet.com/achompi081/wegyii2z5y7guthb
Όμως, ένα σχέδιο Erasmus+/KA229 δεν προσανατολίζεται μόνο στο γνωστικό αντικείμενο. Συμπεριλαμβάνει πλήθος εκπαιδευτικών και πολιτισμικών δραστηριοτήτων. Αυτές βοηθούν την ολιστική παιδεία των εφήβων, την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και την απόκτηση δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες στην πολυπολιτισμική κοινωνία του 21ου αιώνα. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται δραστηριότητες όπως η παρουσίαση του σχολείου, του εκπαιδευτικού συστήματος της Νορβηγίας και της τοπικής κοινότητας από τη Διευθύντρια, κ. J. Felde, τα παιχνίδια γνωριμίας, οι ξεναγήσεις στους χώρους του σχολείου και την πανέμορφη ευρύτερη περιοχή, η συμμετοχή στις δραστηριότητες που γίνονται μετά το σχολείο, η παρακολούθηση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα, η αλληλεπίδραση των εταίρων και η ανταλλαγή ιδεών και η κοινωνική ζωή.
Ένα είναι σίγουρο. Αυτή η κινητικότητα πρόσφερε ανεκτίμητες εμπειρίες στην ομάδα. Μας έκανε πιο σοφούς, ανεκτικούς και αλληλέγγυους και απέδειξε περίτρανα ότι «Το ταξίδι είναι το μόνο πράγμα που μπορείς να αποκτήσεις και σε κάνει πλουσιότερο».
Από το Πειραματικό Γενικό Λύκειο Πανεπιστημίου Κρήτης