Ερώτηση στη Βουλή αναφορικά με τα αναγκαία έργα στα φαράγγια του Κοτσυφού και του Κουρταλιώτη κατέθεσαν βουλευτές του ΚΚΕ.
Ειδικότερα, οι βουλευτές Μανόλης Συντυχάκης, Μαρία Κομνηνάκα και Λεωνίδας Στολτίδης στην ερώτησή τους στους υπουργούς Εσωτερικών και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τονίζουν:
«Η σύνδεση του βόρειου τμήματος της ΠΕ Ρεθύμνου με το νότιο και κατ’ επέκταση με τμήμα του νότου της ΠΕ Χανίων (Δήμος Σφακίων), γίνεται με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο που διέρχεται από δύο φαράγγια (Κουρταλιώτη και Κοτσυφού), με έργα διάνοιξης που έγιναν πριν πολλές δεκαετίες, με προδιαγραφές που καμία σχέση δεν έχουν με τις σύγχρονες ανάγκες, αλλά και τις τεχνικές δυνατότητες της εποχής. Αυτό το απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο δεν παρέχει προϋποθέσεις ασφάλειας και είναι πραγματικά τραγικό στον 21ο αιώνα να έχουν κινδυνεύσει και να κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές, λόγω της κατάστασης με τις επικίνδυνες βραχοπτώσεις στο φαράγγι του Κοτσυφού και του Κουρταλιώτη.
Η λύση που προκρίνεται για την ασφάλεια στη διέλευση, σύμφωνα και με το επιστημονικό προσωπικό της Περιφέρειας, είναι η άμεση χρηματοδότηση μελέτης και κατασκευής σήραγγας (τούνελ). Η κατασκευή σήραγγας θα εξυπηρετεί με ασφάλεια τους κατοίκους του νότιου Ρεθύμνου και θα αποφευχθεί η διέλευση μέσω των φαραγγιών Κοτσυφού και Κουρταλιώτη. Μάλιστα, σύμφωνα με εμπειρογνώμονα της περιφέρειας απαιτείται κατασκευή διπλής σήραγγας ή δύο σηράγγων, για λόγους περισσότερης ασφαλείας και αποφυγής οδικών ατυχημάτων σε σήραγγα διπλής κατεύθυνσης.
Ωστόσο, στα πλαίσια της αντιλαϊκής πολιτικής «κόστους οφέλους», η κυβέρνηση, ακολουθεί τη μέθοδο «στρίβειν δια του αρραβώνος» για ένα τόσο σοβαρό θέμα. Αυτό αποκαλύπτουν και οι απαντήσεις που έδωσε, μέσω των Υπουργείων της, στην 4197 Ερώτηση του ΚΚΕ, στις αρχές του Απρίλη 2024, για τις βραχοπτώσεις στο φαράγγι του Κοτσυφού. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επικαλούνται «αναρμοδιότητα» και το Υπουργείο Εσωτερικών γενικά «γνωστοποιεί» την πολιτική του!
Μπαίνουν μπροστά οι συζητήσεις για το κόστος του τούνελ, οι «αντοχές της οικονομίας» που, βέβαια, ισχύουν μόνο για έργα σχετικά με την αντιμετώπιση των λαϊκών προβλημάτων και αναγκών, αλλά καταργούνται όταν πρόκειται να χρηματοδοτηθούν μεγάλες επιχειρήσεις και οι Νατοϊκές διευκολύνσεις.
Όσο για τις πολυδιαφημισμένες από την κυβέρνηση και την περιφερειακή αρχή παρεμβάσεις, μέχρι τώρα, στα φαράγγια, αποδεικνύεται από την ίδια την πραγματικότητα ότι δεν έδωσαν οποιαδήποτε ουσιαστική μόνιμη λύση, αλλά είχαν ορίζοντα περιορισμένο, αποκλειστικά για την αντιμετώπιση των βραχοπτώσεων κι αυτό κατά τμήματα. Είχαν χαρακτήρα αποσπασματικό, όπως γενικά συμβαίνει με τα έργα για την προστασία της ζωής, τα οποία ή καρκινοβατούν ή μένουν μόνο στα λόγια, στις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις κεντρικού και τοπικού κράτους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το έργο για την αντιμετώπιση των βραχοπτώσεων στο φαράγγι του Κοτσυφού, μετά τη μεγάλη κατολίσθηση τον Μάρτη του 2024. Ανατέθηκε χωρίς διαγωνισμό, αλλά με διαπραγμάτευση, για πιο γρήγορες διαδικασίες, τάχα για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας μέχρι το καλοκαίρι του 2024, ενώ και δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Επιπλέον, δεν υπολογίστηκε στην αρχική μελέτη, αλλά εκ των υστέρων πάρθηκαν μέτρα, για την επέκταση των εργασιών ανάσχεσης των βραχοπτώσεων και στο υπόλοιπο τμήμα του φαραγγιού του Κοτσυφού, όπου υπήρχε πρόβλημα.
Την ίδια ώρα, συνεχίζονται οι βραχοπτώσεις και στο φαράγγι του Κουρταλιώτη, με πιο πρόσφατη αυτήν στις 28 Γενάρη, οπότε κομμάτια βράχων έπεσαν από μεγάλο ύψος πάνω στον δρόμο που περνά μέσα από το φαράγγι και μόνο από τύχη δεν υπήρξε κάποιος τραυματισμός.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι αυτή η απαράδεκτη κατάσταση έχει σοβαρές επιπτώσεις στους μικροεπαγγελματίες της εστίασης και του τουρισμού, που έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα και δεν έχουν αποζημιωθεί για την οικονομική ζημιά και την απώλεια εισοδήματος.
Τα παραπάνω εντάσσονται στα πλαίσια της αντιλαϊκής πολιτικής «κόστους – οφέλους» διαχρονικά των κυβερνήσεων – περιφερειακών αρχών, που θέτει ως κριτήριο για την υλοποίηση έργων το αν έχουν όφελος για τους επιχειρηματικούς ομίλους και όχι αν εξυπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες. Οι συνέπειες αυτής της κατάστασης βαραίνουν τον λαό της περιοχής, όπως και όλους τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Κρήτης, με δεδομένη, μάλιστα, τη μεγάλη επισκεψιμότητα της περιοχής, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί, ποια μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση για:
– Κατεπείγουσες λύσεις με την απαιτούμενη κρατική χρηματοδότηση για την εκπόνηση όλων των αναγκαίων συμπληρωματικών μελετών και έργων για την αντιμετώπιση των επικίνδυνων βραχοπτώσεων στο φαράγγι του Κοτσυφού και στο φαράγγι του Κουρταλιώτη και για την ασφαλή αποκατάσταση της συγκοινωνιακής σύνδεσης της περιοχής το συντομότερο δυνατόν.
– Την άμεση χρηματοδότηση μελέτης και κατασκευής σήραγγας που θα εξυπηρετεί τους κατοίκους του νότιου Ρεθύμνου και θα αντικαταστήσει, με όρους ασφαλείας για την αποφυγή οδικών ατυχημάτων, τη διέλευση μέσω των φαραγγιών Κοτσυφού και Κουρταλιώτη.
– Την άμεση αποζημίωση των αυτοαπασχολούμενων – επαγγελματιών του τουρισμού, λόγω της ζημιάς στο εισόδημά τους, εξαιτίας του αποκλεισμού της περιοχής, κατά την τουριστική περίοδο του 2024».