21 °C Rethymno, GR
25/09/2022

ΕΤΟΙΜΗ Η ΜΕΛΕΤΗ

Στόχος η ένταξη στο ΕΣΠΑ για το τμήμα Σπήλι – Άγιος Δημήτριος του ΝΟΑΚ

Έως το τέλος του έτους θα έχει παραδοθεί το τμήμα Αρμένοι - Παλέ

Σε υψηλή προτεραιότητα βρίσκεται για την περιφέρεια Κρήτης η υλοποίηση του νότιου οδικού άξονα Κρήτης, ο δρόμος δηλαδή που θα συνδέει το Ρέθυμνο με την Αγία Γαλήνη. Ήδη έχει ξεκινήσει με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, και θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους, το πρώτο υποέργο που αφορά στο οδικό τμήμα Αρμένοι – Παλέ.

Ο επόμενος στόχος της Περιφέρειας Κρήτης είναι να εντάξει στο ΕΣΠΑ το οδικό τμήμα Σπήλι – Άγιος Δημήτριος, το οποίο δεν αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου έχει κριθεί ωστόσο ως τμήμα που χρήζει άμεσης βελτίωσης και παρέμβασης και για αυτό και προκρίνεται προς ένταξη.

Ειδικότερα, τo εκτελούμενο τμήμα Αρμένοι – Παλέ αποτελεί το πρώτο τμήμα του νότιου οδικού άξονα.

Υπάρχουν ακόμη ώριμα προς δημοπράτηση έργα, τριών τμημάτων που υπολείπονται για να ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας.

1οΤμήμα: Παλέ – Σπήλι μήκους 8,30 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 29.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).

2οΤμήμα: Σπήλι – Ακούμια μήκους 8.50 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 22.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).

3οΤμήμα: Ακούμια – Άγιος Δημήτριος μήκους 8.90 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 22.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).

Ο προϋπολογισμός συνολικά των τριών αυτών τμημάτων ανέρχεται σε 70 εκ. ευρώ και θα αναζητηθεί η χρηματοδότηση τους είτε από το νέο ΕΣΠΑ ή άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο.

Παράλληλα, μέχρι στιγμής έχει ολοκληρωθεί το 40% των μελετών του υποστηρικτικού δικτύου του ΝΟΑΚ δηλαδή σε σύνολο 102 χλμ. έχουν μελετηθεί τα 42.

Ειδικότερα η Περιφέρεια Κρήτης χρηματοδοτεί τις μελέτες που αφορούν στο υποστηρικτικό δίκτυο, δηλαδή τα οδικά τμήματα που θα συνδέουν τα χωριά και τις κοινότητες του δήμου Αγίου Βασιλείου με τον νότιο οδικό άξονα Κρήτης και συγκεκριμένα τμήμα Ροδάκινο – Σελλιά – Λευκώγεια – Ακούμια – Αγ. Γαλήνη. Η συνολική εγκεκριμένη χρηματοδότηση της μελέτης ανέρχεται στο ποσό των 3.404.000€.

Η βελτίωση του υποστηρικτικού (του Ν.Ο.Α.Κ.) τοπικού δικτύου που αξιοποιώντας – κατά το δυνατό – το υφιστάμενο παραλιακό τοπικό δίκτυο της περιοχής, ενοποιεί μέσω της κυκλοφοριακής σύνδεσης τους βασικούς πόλους τουριστικής Ανάπτυξης της περιοχής (Αγ. Γαλήνη, Ροδακινόκαμπο, Τριόπετρα, Αγ. Παρασκεύη, Κεραμέ, Πρέβελη, Δαμνόνι, Πλακιά, Σελλιά, Ροδάκινο) και αποσυμφορεί τον Ν.Ο.Α.Κ. από μετακινήσεις τοπικής κλίμακας ή πρόσβασης σε τουριστικούς και λοιπούς πόλους της περιοχής.

Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε: «Οι μελέτες και για τα υπόλοιπα τμήματα είναι έτοιμες και μόλις ανοίξει το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ θα υποβάλλουμε ένα ακόμα οδικό τμήμα προς ένταξη. Πρόκειται για το οδικό τμήμα Σπήλι – Άγιος Δημήτριος, γιατί είναι το πιο κοστοβόρο και το πιο δύσκολο. Ωστόσο θα προηγηθεί σχετική συζήτηση και συνεννόηση με τη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Κρήτης. Παράλληλα προσχωρούν οι μελέτες για το υποστηρικτικό δίκτυο».

 

Έως το τέλος του χρόνου παραδίδεται το τμήμα Αρμένοι – Παλέ

Εν τω μεταξύ χρήση του δικαιώματος της παράτασης κατά έξι μήνες θα κάνει όπως φαίνεται ο ανάδοχος του οδικού έργου Αρμένοι – Παλέ ο οποίος αναμένεται να παραδώσει σε κυκλοφορία το έργο έως το τέλος του χρόνου.

Σημειώνεται ότι πρόκειται για ένα έργο, συνολικού προϋπολογισμού, 14.800.000€, που βρίσκεται μεταξύ των οικισμών Αρμένοι και Παλέ και αποτελείται από δύο οδικά τμήματα: Τμήμα Α και τμήμα Β.

Στο τμήμα Α (Παράκαμψη Αρμένων) μήκους 3,8 χλμ. γίνεται νέα χάραξη ενιαίας επιφάνειας κυκλοφορίας. Η αρχή του τμήματος Α ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ. Τ. Ε. Ο.

Το τμήμα Α έχει ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο μήκος του, το οποίο είναι ασφαλτοστρωμένο και απομένει τμήμα 150 μέτρων, στο οποίο υπάρχει δυσκολία εκσκαφής λόγω κτισμάτων και σκληρού βράχου.

Στο τμήμα Β, προβλέπεται η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ. μειώνοντας παράλληλα και τον αριθμό των καμπυλών αυτής. Έχει αρχή επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού περί τα 300 μ. πριν τη συμβολή της οδού προς Αμπελάκια και τέλος ομοίως επ’ αυτής περί το 1,0 χλμ. πριν τον οικισμό Παλέ.

Επίσης προβλέπονται οι συνδέσεις με το τοπικό οδικό δίκτυο και αποκαταστάσεις αυτού. Στο τμήμα Β’ έχει ολοκληρωθεί το 85%. Υπολείπεται ασφαλτόστρωση τμήματος μήκους 200 μέτρων στην Παλέ, καθώς και παρεμβάσεις στις συναρμογές με την υφιστάμενη οδό.

Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνης, κυρία Μαρία Λιονή, τονίζει «Ένα πολύ σημαντικό έργο, που θα αλλάξει τη φυσιογνωμία του επαρχιακού οδικού δικτύου στον δήμο Αγίου Βασιλείου και θα παρέχει οδική ασφάλεια και ποιότητα στις μετακινήσεις οδεύει προς την ολοκλήρωσή του. Έχει εκτελεστεί ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του τμήματος, απομένουν περίπου 100 μέτρα στο Σωματά για να πέσει το τελευταίο κομμάτι του βουνού, ώστε να ενωθεί ο δρόμος. Σε ό,τι αφορά τη νέα χάραξη, από την παράκαμψη των Αρμένων στο Σωματά μέχρι το δρόμο που πάμε προς Αμπελάκι, είναι ήδη διανοιγμένο, χρειάζεται ασφαλτόστρωση και υπολείπεται ακόμα ένα τμήμα 100 μέτρων. Υπάρχουν μεγάλα μηχανήματα στο βουνό για να τελειώσει αυτή η παράκαμψη και απομένουν και κάποια τμήματα όπου πρέπει να γίνουν ειδικές τοποθετήσεις πασάλων – επειδή σε αρκετά σημεία παρουσιάζει καθιζήσεις και κατολισθήσεις από το βουνό, οπότε τα αντιμετωπίζουν τώρα για να μην έχουμε αργότερα θέματα».