Με ραντεβού η αποκομιδή στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος της παλιάς πόλης
Προσλήψεις συμβασιούχων, επέκταση της εργολαβίας καθαριότητας από ιδιώτη στην ανατολική Δημοτική Ενότητα (Αρκαδίου) και νέο σύστημα αποκομιδής απορριμμάτων στο ιστορικό κέντρο περιλαμβάνοντας στον σχεδιασμό της Διεύθυνσης Υπηρεσιών Περιβάλλοντος, Κυκλικής Οικονομίας και Ποιότητας Ζωής του δήμου Ρεθύμνου για τη φετινή τουριστική περίοδο σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν τα φαινόμενα της περυσινής χρονιάς με τους υπερχειλισμένους κάδους. Η εξασφάλιση μιας καθαρής πόλης αλλά και φυσικά των οικισμών αποτελεί μεγάλο στοίχημα για τη Δημοτική Αρχή η οποία με το υπάρχον προσωπικό αλλά και με τη συνδρομή ιδιωτών επιχειρεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες των δημοτών και των εκατοντάδων τουριστών της. Σε κάθε περίπτωση βέβαια όπως επανειλημμένως τονίζεται με δεδομένη τη μεγάλη παραγωγή απορριμμάτων – ειδικά την τουριστική περίοδο- και του μικρού αριθμού προσωπικού, η συνεργασία και συμμόρφωση των δημοτών είναι μονόδρομος για να έχουν αποτέλεσμα οι προσπάθειες.
Η αρχή έγινε με την παλιά πόλη του Ρεθύμνου και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος όπου από το τέλος Μαρτίου η αποκομιδή απορριμμάτων και ανακυκλώσιμων γίνεται κατόπιν ραντεβού σε συγκεκριμένες ώρες και σε συγκεκριμένα σημεία (Πλατεία Μικρασιατών, Μεγάλη Πόρτα, Πλατεία Μητροπόλεως, Καθολική Εκκλησία, Οδός Κατεχάκη και Πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου). Μεσημεριανές ώρες γίνεται η αποκομιδή οργανικών και ανακυκλώσιμων και βραδινές η αποκομιδή οργανικών και σύμμεικτων, για τις οποίες έχουν ενημερωθεί τόσο κατ’ ιδίαν όσο και με σχετικά φυλλάδια οι επιχειρηματίες.
Ο στόχος της εφαρμογής του προγράμματος αυτού έχει να κάνει με την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων (διαλογή στην πηγή) ειδικά στους μεγάλους παραγωγούς όπως είναι τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Η εφαρμογή του νέου συστήματος αποκομιδής είναι κρίσιμη για τη βιώσιμη διαχείριση των απορριμμάτων, τη βελτίωση της εικόνας της πόλης μας και τη μείωση του οικονομικού κόστους για όλους τους πολίτες, τονίζει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Στέλιος Σπανουδάκης. Όπως επισημαίνει στον ένα μήνα εφαρμογής του προγράμματος πάρα τις δυσκολίες και τα προβλήματα που υπήρχαν οι επιχειρηματίες πλέον στην πλειοψηφία τους ανταποκρίνονται. Για όσους εξακολουθούν να αδιαφορούν θα επιβάλλονται πρόστιμα. Ήδη έχουν επιβληθεί τέσσερα.
Υπενθυμίζεται ότι η νέα διαδικασία για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος βασίζεται σε δύο άξονες:
1. Αποκομιδή μόνο με ραντεβού σε συγκεκριμένες ώρες και σημεία που κάθε επιχείρηση οφείλει να τηρήσει – Καταργείται το σύστημα της ανεξέλεγκτης απόθεσης απορριμμάτων στους κοινόχρηστους χώρους.
2. Υποχρεωτική διαλογή στην πηγή – Κάθε επιχείρηση υποχρεούται να διαχωρίζει τα απορρίμματά της σύμφωνα με τις κατηγορίες που ορίζονται παρακάτω:
Ανακυκλώσιμα υλικά
• Χαρτί (χαρτοκιβώτια, χάρτινες συσκευασίες, εφημερίδες, περιοδικά)
• Πλαστικό (μπουκάλια, δοχεία, συσκευασίες)
• Μέταλλο και αλουμίνιο (κουτάκια, συσκευασίες τροφίμων)
Όλα τα παραπάνω πρέπει να απορρίπτονται καθαρά και χωρίς υπολείμματα τροφών.
Οργανικά απόβλητα (βιοαπόβλητα)
• Υπολείμματα τροφών από την προετοιμασία των γευμάτων και μετά την κατανάλωση, υπολείμματα καφέ, φλούδες, χαρτοπετσέτες κλπ. Αναλυτικές οδηγίες δίνονται στο σχετικό φυλλάδιο.
Η οργανική ύλη δεν πρέπει να καταλήγει στα σύμμεικτα απορρίμματα αλλά στους ειδικούς κάδους που θα παρέχονται.
Γυαλί
• Το γυαλί θα συλλέγεται ξεχωριστά σε ειδικούς κάδους ή μέσω του νέου συστήματος αποκομιδής.
Η ανάμειξή του με άλλα απορρίμματα απαγορεύεται, καθώς δυσχεραίνει τη διαχείριση και αυξάνει το κόστος επεξεργασίας.
Υπόλοιπα απορρίμματα (σύμμεικτα)
• Μόνο όσα δεν μπορούν να ανακυκλωθούν ή να κομποστοποιηθούν.
Η ποσότητα τους πρέπει να περιοριστεί στο ελάχιστο.
Παράλληλα, ο δήμος Ρεθύμνης επανεξετάζει και το σύστημα αποκομιδής αποκριμάτων στις κατοικίες του ιστορικού κέντρου και στα εμπορικά καταστήματα, καθώς έχουν διαπιστωθεί προβλήματα. Γίνεται μία προσπάθεια έτσι ώστε το σύστημα να απλοποιηθεί και να γίνεται η αποκομιδή ίδια μέρα για εμπορικές επιχειρήσεις και κατοικίες, ώστε να εξυπηρετεί το σύνολο των κατοίκων και των επιχειρηματιών και να πάψουν οι καθυστερήσεις που καταγράφονται στην αποκομιδή. Για τον λόγο αυτό τις επόμενες ημέρες προγραμματίζει σχετική συνάντηση με τον Σύλλογο Κατοίκων Παλιάς Πόλης, όπως ανέφερε ο κ. Σπανουδάκης. Ήδη έχουν γίνει οι πρώτες επαφές με τον εργολάβο που κάνει την αποκομιδή ο οποίος ωστόσο επισημαίνει ότι οι αλλαγές του προγράμματος συνεπάγονται με αύξηση του κόστους, καθώς θα χρειαστούν επιπλέον άτομα προσωπικό.
Προσλήψεις συμβασιούχων για την ενίσχυση της υπηρεσίας
Την ιδιά στιγμή θέμα ημέρων είναι η προκήρυξη που θα αφορά συνολικά 47 άτομα με σύμβαση έργου που θα στελεχώσουν την υπηρεσία καθαριότητας τη φετινή σεζόν. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό οι 35 εξ αυτών θα αναλάβουν καθήκοντα και οι υπόλοιποι τον Δεκέμβριο. Αυτό σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο διασφαλίζει ότι δεν θα απογυμνωθεί η υπηρεσία τον Δεκέμβριο οπότε και θα λήξουν ο συμβάσεις.
Στο ελεγκτικό συνέδριο η σύμβαση για την ανάθεση σε ιδιώτη της αποκομιδής στη ΔΕ Αρκαδίου
Εν τω μεταξύ στο Ελεγκτικό Συνέδριο βρίσκεται η σύμβαση για την ανάθεση σε ιδιώτη της αποκομιδής των απορριμμάτων του ανατολικού μετώπου του δήμου. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η ανάθεση υπηρεσιών αποκομιδής οικιακών (σύμμεικτων) απορριμμάτων και ανακυκλώσιμων υλικών, καθώς και εργασίες συλλογής και μεταφοράς ογκωδών και πράσινων αποβλήτων για ολόκληρη τη γεωγραφική περιοχή της Δημοτικής Ενότητας Αρκαδίου και τμήματος της Δημοτικής Ενότητας Ρεθύμνου από την οδό Νικομήδειας (διασταύρωση για Ι.Μ. Αρκαδίου στον Πλατανιά) και ανατολικά. Με τον τρόπο αυτό η Δημοτική Αρχή επιχειρεί να βελτιώσει την εικόνα της πόλης με αποτελεσματική διαχείριση του ελάχιστου ανθρωπίνου δυναμικού της υπηρεσίας καθαριότητας.
Παράλληλα, ένα άλλο βασικό ζήτημα που απασχολεί τη Δημοτική Αρχή έχει να κάνει με την ανακύκλωση η οποία πέρυσι αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα, καθώς από τη μια το Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Ηρακλείου αδυνατεί να υποδεχτεί το σύνολο των ανακυκλώσιμων υλικών του Ρεθύμνου, καθώς εκεί η διαλογή γίνεται χειρωνακτικά, ενώ και η ΔΕΔΙΣΑ Χανίων δεν μπορεί να εξυπηρετήσει καθημερινά τις ανάγκες του νομού. Ο εκσυγχρονισμός του Κέντρου Διαλογής Ανακυκλώσιμων Ηρακλείου, αλλά και η εγκατάσταση γραμμής ανακύκλωσης στη μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων Αμαρίου πρέπει να τεθούν σε προτεραιότητα, διαφορετικά η Κρήτη παρά την όποια προσπάθεια καταβάλλεται για αύξηση των ποσοστών ανακύκλωσης θα βρεθεί ουραγός σε ένα θέμα το οποίο δήμοι, περιφέρεια και πολιτεία τοποθετούν ως κυρίαρχα.
Χρειάζεται η συνεργασία των πολιτών – Η απάντηση του Δήμου για την αποκομιδή απορριμμάτων στον Αδελιανό Κάμπο
Εν τω μεταξύ σε απάντησή του στην επιστολή του συμπολίτη Γιάννη Καραθανάση αναφορικά με την εικόνα που επικρατεί στον Αδελιανό Κάμπο σε σχέση με τα απορρίμματα ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Στέλιος Σπανουδάκης τονίζει ότι είναι αναγκαία η συνεργασία των πολιτών προκειμένου το πρόβλημα να αντιμετωπιστεί. Όπως επισημαίνει καθημερινά γίνεται αποκομιδή απορριμμάτων, ενώ μια φορά την εβδομάδα γίνεται και απομάκρυνση των ογκωδών.
Αναφέρει χαρακτηριστικά στην απάντησή του ο αρμόδιος αντιδήμαρχος:
«Σχετικά με το σχόλιο που δημοσιεύσατε στην 4η σελίδα του με ημερ. 6/5/2005 φύλλου της εφημερίδας σας και αναφέρεται σε επιστολή αναγνώστη σας με τίτλο «Για τα απορρίμματα στον Αδελιανό Κάμπο», θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τα εξής:
Η παράνομη εναπόθεση ογκωδών αντικειμένων, κλαδεμάτων, μπαζών και άλλων απορριμμάτων σε διάφορα σημεία της περιοχής του Άδελε και γενικότερα της Δ.Ε. Αρκαδίου, αποτελεί ένα από τα μείζονα προβλήματα της περιοχής. Προκαλείται από μερίδα επιχειρηματιών του τουρισμού αλλά και κατοίκων της περιοχής που επιμένουν να θεωρούν το νότιο παράλληλο του ΒΟΑΚ ως ΧΑΔΑ, να μην συνεργάζονται με την Υπηρεσία Καθαριότητας του Δήμου και να μην ακολουθούν του σχετικούς κανόνες διαχείρισης των απορριμμάτων.
Το συγκεκριμένο ζήτημα είναι ιδιαιτέρως προβεβλημένο και έχει απασχολήσει την επικαιρότητα επανειλημμένως. Αντίστοιχα προβεβλημένο είναι το γεγονός, ότι υπάρχει η δυνατότητα συνεννόησης με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Τμήματος Καθαριότητας της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, ώστε να γίνεται αποκομιδή ογκωδών απορριμμάτων από κατοικίες και επιχειρήσεις, όπως προβλέπεται από τον σχετικό κανονισμός.
Χαρακτηριστικά επισημαίνουμε ότι, η αποκομιδή των απορριμμάτων γίνεται καθημερινά σε ολόκληρη την εν λόγω περιοχή, ενώ τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα οργανώνεται επιχείρηση απομάκρυνσης μπαζών και ογκωδών απορριμμάτων, γεγονός που σημαίνει ότι ενεργοποιείται επιπλέον προσωπικό και μηχανήματα έργου.
Όσο θα συνεχίζει να υπάρχει αυτή η συμπεριφορά από μερίδα συμπολιτών, είναι προφανές ότι δεν επαρκεί η απομάκρυνση των ογκωδών μία φορά την εβδομάδα. Ωστόσο το συγκεκριμένο συνεργείο καλείται να ανταποκριθεί σε αντίστοιχα προβλήματα που προκύπτουν και σε άλλα σημείου του Δήμου.
Όλα τα παραπάνω, σε συνάρτηση με το επίσης γνωστό ζήτημα, της έλλειψης προσωπικού και του μεγάλου όγκου δουλειάς, οδήγησαν στο να εκκινήσει ο Δήμος διαδικασίες ανάθεσης του έργου αποκομιδής των απορριμμάτων της Δ.Ε. Αρκαδίου σε ιδιώτη επιχειρηματία.
Ωστόσο, παρά την μεγάλη δημοσιότητα που έχει πάρει το όλο θέμα, το οποίο απασχόλησε επί μακρόν και το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ρεθύμνης, δυστυχώς, κάποιοι κωφεύουν και συνεχίζουν να συσσωρεύουν κάθε είδους απορρίμματα σε διάφορα σημεία της Δ.Ε. Αρκαδίου (φυσικά και στις άλλες Δημοτικές Ενότητες).
Οι υπηρεσίες, παρά τα συνεχή δρομολόγια και τις επιχειρήσεις απομάκρυνσής τους, είναι γεγονός, ότι δεν προλαβαίνουν να τα αντιμετωπίσουν όλα έγκαιρα, καθώς ολοένα και αυξάνονται οι αντίστοιχες περιπτώσεις που προκύπτουν κάθε εβδομάδα. (Σχ. φωτογραφικό υλικό, στο οποίο καταδεικνύεται ο όγκος των απορριμμάτων που υπήρχε σε συγκεκριμένο σημείο στις 29 Απριλίου 2025, την αποκομιδή που έγινε στις 30 Απριλίου 2025 και ποια ήταν η εικόνα του ίδιου σημείου την 1η Μαΐου 2025).
Θα πρέπει να γίνει κατανοητό, όπως πολλές φορές έχουμε επισημάνει, ότι αν δεν συνεργαστούν όλοι οι συμπολίτες μας με τις υπηρεσίες της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και αν δεν γίνει κοινός τόπος η υποχρέωση διατήρησης της καθαριότητας και της ευπρεπούς εικόνας της πόλης και των οικισμών, προβλήματα τέτοιου είδους θα συνεχίσουν να υφίστανται. Θα το επαναλάβω μια φορά ακόμα, δεν γίνεται 50 άνθρωποι να καθαρίζουν τα απόβλητα 50.000 ανθρώπους, αν και οι ίδιοι δεν συνειδητοποιήσουν τις βασικές κοινωνικές τους υποχρεώσεις.
Από την πλευρά μας θεωρούμε πως η τοποθέτηση εργολάβου θα επιλύσει σε μεγάλο βαθμό αυτή την κατάσταση, ωστόσο, προτρέπουμε τους συμπολίτες μας να συνεργαστούν και να ανταποκριθούν στους κανόνες που διέπουν την διαχείριση των απορριμμάτων, μετέχοντας έμπρακτα στην προσπάθεια για το κοινό όφελος, ώστε αν εξαλείψουμε τέτοια αρνητικά φαινόμενα που ντροπιάζουν την τοπική κοινωνία».