Διαδραστικό πρόγραμμα «Αποκαλύπτοντας το περιπετειώδες ταξίδι ενός ευρήματος, από το ανασκαφικό σκάμμα μέχρι την έκθεση στο μουσείο».
Στον ρόλο του συντηρητή αρχαιολογικών ευρημάτων έχουν την ευκαιρία για λίγες ώρες να μπουν οι μαθητές της Δ’ τάξης των δημοτικών σχολείων στον χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Ρεθύμνου μέσα από το διαδραστικό πρόγραμμα «Αποκαλύπτοντας το περιπετειώδες ταξίδι ενός ευρήματος, από το ανασκαφικό σκάμμα μέχρι την έκθεση στο μουσείο».
Είναι η δεύτερη χρονιά που πραγματοποιείται το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου και το Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Ημερών Συντήρησης, στη διάρκεια του οποίου οι επαγγελματίες συντηρητές υποδέχονται τους μικρούς μαθητές κάθε Τρίτη για μερικές εβδομάδες στον αύλειο χώρο του μουσείου.
Με ενθουσιασμό και χαρά οι μαθητές συμμετέχουν σε όλα τα στάδια της διαδικασίας της συντήρησης ενός αρχαιολογικού ευρήματος με τη βοήθεια των επαγγελματιών και ζουν την εμπειρία βιωματικά με αυτήν την προσομοίωση που έχει σχεδιαστεί ειδικά για αυτόν τον σκοπό, καθώς επίσης κατανοούν τη σημασία της συντήρησης στη διαφύλαξη της πολιτισμικής κληρονομιάς.
«Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιείται προκειμένου να γνωρίσουν τα παιδιά το επάγγελμα του συντηρητή και πως οι συντηρητές αρχαιοτήτων βρίσκονται πίσω από τα ευρήματα των αρχαιολόγων από τη στιγμή που ανακαλύπτονται στην ανασκαφή μέχρι την ώρα που εκτίθενται. Εξηγούμε στους μαθητές αυτό που ακριβώς κάνουμε σε κάθε φάση της διαδικασίας», τόνισε η συντηρήτρια αρχαιολογικών ευρημάτων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου Μαρία Χαλκιαδάκη, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» για το πρόγραμμα που υλοποιούν, ενώ συμπλήρωσε για τη διαδικασία: «Έχουμε κάνει μια προσομοίωση ανασκαφής που τους δείχνουμε πως βγάζουμε τα αντικείμενα για να είναι ασφαλή και μετά τα ίδια τα παιδιά γίνονται συντηρητές και κάνουν διαλογή και συγκόλληση των αγγείων που έχουν σπάσει και τους βάζουμε να τα φτιάξουν αυτά. Στην ουσία παίρνουν τον ρόλο του συντηρητή όπως κάνουμε στο εργαστήριο εμείς».
Αναφερόμενη στον στόχο της δράσης τόνισε: «Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τον χώρο του μουσείου για να δουν ότι τα αντικείμενα τα οποία βρίσκονται σε αυτό προϋποθέτουν μια δουλειά. Το εύρημα πρέπει να φωτογραφηθεί, να σχεδιαστεί να μεταποιηθεί. Εκεί που εμβαθύνουμε είναι στην πλευρά της συντήρησης, τι υλικά χρησιμοποιούμε και πως κάθε υλικό έχει διαφορετική αντιμετώπιση, όπως επίσης και ότι για να εκτεθούν χρειάζονται συγκεκριμένες περιβαλλοντικές συνθήκες για να αποθηκευτούν το ίδιο. Πιο πολύ δηλαδή εστιάζουμε στη μεριά της συντήρησης. Αυτό που παρατηρούμε είναι ότι τα παιδιά ενθουσιάζονται με αυτό το πρόγραμμα και φεύγουν όλα πάρα πολύ χαρούμενα, καθώς δεν είναι στατικό με το να τους μιλάμε μόνο. Είναι διαδραστικό, τους αρέσει και περνάνε καλά».
Ο συντηρητής αρχαιολογικών ευρημάτων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου, Κωνσταντίνος Νικηφόρος, ο οποίος συμμετέχει στο πρόγραμμα, μίλησε στα «Ρ.Ν.» για τους σκοπούς του προγράμματος, που είναι μεταξύ άλλων να γνωρίσουν τα μικρά παιδιά τη συμβολή των συντηρητών στα εκθέματα των μουσείων
Όπως περιέγραψε ο κ. Νικηφόρος: «Με αυτό το πρόγραμμα επιδιώκουμε να γνωρίσουν οι μαθητές το επάγγελμα του συντηρητή. Το επάγγελμα που γνωρίζουν όλοι είναι ο αρχαιολόγος, όμως τη διαδικασία από την ανασκαφή, να μεταφερθεί και να μπει σε μια αποθήκη την κάνει ο συντηρητής. Ακόμα, ο συντηρητής στήνει και την έκθεση στα μουσείο, καθώς επίσης είναι υπεύθυνος για το πως θα διατηρηθεί το κάθε εύρημα στην προθήκη στις κατάλληλες συνθήκες. Οι συντηρητές είναι κάποιοι αφανείς ήρωες που κανείς δεν γνωρίζει ότι υπάρχουν. Ακόμα και όταν παρουσιαστεί ένα αντικείμενο, παρουσιάζεται από τον αρχαιολόγο, όπως και μια μελέτη. Οπότε αυτή η δράση γίνεται για να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με το επάγγελμα του συντηρητή και να το γνωρίσουν καλύτερα».
Ενώ ανέφερε ο κ. Νικηφόρος: «Κάθε χρόνο με αφορμή της Ευρωπαϊκές Ημέρες Συντήρησης γίνονται κάποιες δράσεις και εμείς τα δύο τελευταία χρόνια επιλέξαμε να απευθυνθούμε σε παιδιά κάνοντας αυτήν τη δράση. Αποφασίσαμε να γίνεται εδώ στο μουσείο κάθε Τρίτη επειδή το μουσείο δεν είναι επισκέψιμο αυτήν την ημέρα και το αφιερώνουμε μόνο για παιδιά. Θα το κάνουμε όσες Τρίτες χρειαστεί για να καλύψουμε όλα τα σχολεία που έδειξαν ενδιαφέρον».
To εκπαιδευτικό πρόγραμμα υλοποιείται με τη στήριξη της Εφορείας Αρχαιοτήτων και της προϊσταμένης Αναστασίας Τζιγκουνάκη, η οποία διέθεσε τη χρηματοδότηση για τα υλικά και τον εξοπλισμό.