Σημαντική ανάσα στην «παγωμένη» αγορά του Ρεθύμνου έδωσε το τριήμερο της Αποκριάς όπου η πόλη γέμισε επισκέπτες με τους εμπόρους να επωμίζονται μέρος των οικονομικών οφελών της διοργάνωσης. Όπως χαρακτηριστικά λένε η αγορά «ζωντανεύει» κάθε φορά που η πόλη ανανεώνει τον πληθυσμό της, είτε πρόκειται για το καρναβάλι είτε για τουρίστες είτε για οποιοδήποτε άλλο φεστιβάλ ή διοργάνωση που προσελκύει κόσμο. Τέτοιου είδους ανάσες ακόμα και να είναι ολιγοήμερες δίνουν μια σημαντική τονωτική «ένεση» στα εμπορικά καταστήματα του τόπου, μας λέει χαρακτηριστικά η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Αθηνά Τσικιντίκου: «Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος το ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι έχει σημαντικά οφέλη και στην τοπική αγορά. Όταν υπάρχει κόσμος στην πόλη, η τοπική οικονομία ενισχύεται και αυτό είναι σημαντικό, ειδικά σε ένα κλάδο όπως είναι το εμπόριο που σε τοπικό επίπεδο τους χειμερινούς μήνες μπαίνει σε «χειμερία νάρκη».
Μετά την ολοκλήρωση των χειμερινών εκπτώσεων στο τέλος Φεβρουαρίου όπου η κίνηση δεν ήταν μεγάλη, μιας και η οικονομική κατάσταση που επικρατεί με τον υψηλό πληθωρισμό και την ακρίβεια έχουν συρρικνώσει το διαθέσιμο εισόδημα, οι έμποροι ποντάρουν τώρα στην πασχαλινή περίοδο και στον τουρισμό που αναμένεται να ξεκινήσει δειλά -δειλά από την επόμενη εβδομάδα.
Πάντως όπως λένε οι έμποροι στα περισσότερα καταστήματα υπάρχουν μεγάλες προσφορές σε χειμερινά είδη, τις οποίες μπορούν να εκμεταλλευτούν οι καταναλωτές αλλά και οι πρώτοι επισκέπτες που επέλεξαν την πόλη μας για να περάσουν τις γιορτές του Πάσχα των Καθολικών. Οι επιχειρηματίες του Ρεθύμνου προετοιμάζονται για τη νέα τουριστική περίοδο στην οποία στρέφουν τις ελπίδες τους για την ενίσχυση του τζίρου τους. Τα μηνύματα όπως λένε είναι θετικά ενώ δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους για το γεγονός ότι οι πρώτοι τουρίστες θα κάνουν την εμφάνισή τους την επόμενη εβδομάδα σηματοδοτώντας την έναρξη της σεζόν.
«Είμαστε αισιόδοξοι γιατί τα μηνύματα για τη νέα τουριστική περίοδο είναι ενθαρρυντικά και μάλιστα στις αρχές της επόμενης εβδομάδας περιμένουμε τους πρώτους επισκέπτες. Παράλληλα η αγορά ετοιμάζεται, οι βιτρίνες οι περισσότερες έχουν στολιστεί με τα ανοιξιάτικα εμπορεύματα, έχουμε μπροστά μας το Πάσχα, όπου εκτιμούμε ότι θα υπάρξει η κίνηση από τους ντόπιους και παράλληλα επενδύουμε στους τουρίστες οι οποίοι κάθε χρόνο ενισχύουν σημαντικά την τοπική αγορά» ανέφερε μεταξύ άλλων η κ. Τσικιντίκου.
Με αργούς ρυθμούς οι τεχνικές παρεμβάσεις για το Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου
Παράλληλα ο Εμπορικός Σύλλογος Ρεθύμνου έχοντας δρομολογήσει το κομμάτι της προβολής και προώθησης στο πλαίσιο της δράσης του «Open Mall» (ανοιχτό κέντρο εμπορίου), προετοιμάζει τις διαδικασίες για τις τεχνικές παρεμβάσεις που έχουν προβλεφτεί να γίνουν στα εμπορικά καταστήματα.
Ήδη σε λειτουργία είναι η ιστοσελίδα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Open Mall. Πρόκειται για τις διευθύνσεις www.rethymnon-open-mall.gr Facebook, Instagram, YouTube @rethymnonopenmall.
Η δημιουργία του ιστότοπου περιλαμβάνεται στις δράσεις προώθησης και προβολής της αγοράς του Ρεθύμνου σε Έλληνες και ξένους επισκέπτες που μπορούν μέσα από το κινητό τους τηλέφωνο να πάρουν όλες τις πληροφορίες για τα εμπορικά καταστήματα που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Όπως τόνισε η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου ήδη ο σύλλογος θα κάνει επαφές με τον Σύλλογο Ξενοδόχων προκειμένου να προβάλλει την ηλεκτρονική σελίδα του «Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου».
Συνολικά οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι 107. Υπενθυμίζουμε ότι στο συγκεκριμένο πρόγραμμα που συμμετέχουν από κοινού δήμος και Εμπορικός Σύλλογος, ο δεύτερος θα αξιοποιήσει ένα κονδύλι της τάξεως των 150.000 ευρώ σε μια ζώνη παρέμβασης που εκτίνεται από την οδό Γερακάρη, τη Βάρδα Καλλέργη, την Αρκαδίου μέχρι και τη συμβολή της με την οδό Σαλαμίνος, καθώς και την οδό Τσουδερών.
Οι τέσσερις παρεμβάσεις για τις οποίες θα γίνουν τέσσερις διαφορετικοί διαγωνισμοί αφορούν σε:
α) Ταμπέλα με την επιγραφή κάθε καταστήματος.
β) Βάψιμο στα χρώματα της αρχαιολογίας.
γ) Φωτιστικό σε κάθε κατάστημα.
δ) Ηχείο με bluetooth.
Ωστόσο φαίνεται πως αυτές δε θα υλοποιηθούν εν μέσω καλοκαιριού καθότι οι διαδικασίες προχωρούν ελεώ γραφειοκρατίας με πολύ αργούς ρυθμούς.
Συρρικνώνεται η απασχόληση στο λιανεμπόριο
Εν τω μεταξύ τάσεις ολοένα και μεγαλύτερης συγκέντρωσης παρατηρούνται πλέον στο ελληνικό εμπόριο, τάσεις που ακολουθούν – έστω και με χρονική υστέρηση – ό,τι συμβαίνει παγκοσμίως και που ίσως την τελευταία 15ετία ήταν σε μεγάλο βαθμό συνέπεια των πολλαπλών κρίσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία για την εξέλιξη και τη δομή της απασχόλησης στο εμπόριο που περιλαμβάνονται στην «Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2023 του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών» της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ), η συνολική απασχόληση στο εμπόριο από 814.283 άτομα το 2007 ήταν λίγο κάτω από 700.000 άτομα (699.260) το 2023. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι μετά τη ραγδαία πτώση της απασχόλησης στον κλάδο η οποία παρατηρήθηκε στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, φτάνοντας στο χαμηλότερο σημείο το 2014 (624.496 άτομα), επανήλθε σε πάνω από τις 700.000 το 2020 για να υποχωρήσει εκ νέου πέρυσι κατά 3,5% σε σύγκριση με το 2022. Η μείωση της απασχόλησης σχετίζεται και με το γεγονός της απροθυμίας ειδικά των νέων να εργαστούν στον κλάδο, αναζητώντας αλλού καλύτερες αμοιβές και συνθήκες εργασίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ το 2008 η μέση ηλικία των εργαζομένων στο εμπόριο ήταν 38,9 έτη, το 2022 έφτασε στα 43 έτη.
Εκεί που καταγράφεται η μεγαλύτερη μείωση είναι στους εργοδότες, τους αυτοαπασχολούμενους και τους βοηθούς στον κλάδο του εμπορίου. Οι εργοδότες από 95.436 το 2007 ήταν το 2023 79.322, λιγότεροι κατά 17%, ενώ στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας είχαν πέσει και κάτω από τους 70.000. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο μέσα σε έναν χρόνο, το 2023 σε σύγκριση με το 2022, ο αριθμός των εργοδοτών στο εμπόριο μειώθηκε κατά 12,4%. Αντίστοιχη είναι η εικόνα στους βοηθούς, κάτι αναμενόμενο, ο αριθμός των οποίων υποχώρησε κατά 10,8% το 2023 σε σύγκριση με το 2022, ενώ μείωση κατά 4,4% κατέγραψε ο αριθμός των αυτοαπασχολούμενων. Οι αυτοαπασχολούμενοι στο εμπόριο ήταν λιγότεροι σχεδόν κατά 100.000 άτομα το 2023 σε σύγκριση με το 2007, ενώ το μερίδιό τους στη συνολική απασχόληση στον κλάδο έχει μειωθεί σωρευτικά κατά 46,5%.