Με τη μεγάλη συμμετοχή από εκπαιδευτικούς τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης στα σχολεία της πρωτοβάθμιας του Ρεθύμνου, πραγματοποιήθηκε η ημερίδα με θέμα «Ανάπτυξη Ενταξιακής κουλτούρας και στρατηγικές συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης», χθες την Τρίτη στο Σπίτι του Πολιτισμού.
Η επιστημονική ημερίδα, η οποία διοργανώθηκε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας, είχε στόχο να προσφέρει εργαλεία και γνώσεις για την καλύτερη ένταξη όλων των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον, με τους εκπαιδευτικούς να είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για σύγχρονες στρατηγικές που στοχεύουν στη δημιουργία ενός σχολείου ισότιμου για όλους τους μαθητές.
Στο διοικητικό και παιδαγωγικό πλαίσιο της ενταξιακής εκπαίδευσης επικεντρώθηκε η πρώτη συνεδρία, αναδεικνύοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί. Η Μαρία Πετράκη, Αναπληρώτρια Προϊσταμένη του ΚΕΔΑΣΥ Ρεθύμνου, σε δήλωσή της υπογράμμισε τη σημασία της υποστήριξης των εκπαιδευτικών, οι οποίοι εργάζονται στην «πρώτη γραμμή», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρίες.
«Οι συνάδελφοι που βρίσκονται στην ημερίδα στηρίζουν παιδιά με σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες, διάφορες μορφές αναπηρίας, διαταραχές, μαθητές που χρειάζονται στην τάξη να έχουν τον δικό τους άνθρωπο και μια εξατομικευμένη υποστήριξη. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να επεκταθεί αυτό το πλαίσιο υποστήριξης και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που επίσης υπάρχουν ανάγκες αλλά το νομικό πλαίσιο δεν προβλέπει κάτι αντίστοιχο», ανέφερε η κ. Πετράκη. Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη για πρακτικές συμβουλές και παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα της διαφοροποίησης στη διδασκαλία.
Η δεύτερη συνεδρία αφορούσε στις στρατηγικές συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, δίνοντας έμφαση στην ανάγκη για ένα σχολείο που περιλαμβάνει όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως αναπηρίας ή άλλων δυσκολιών. Η σύμβουλος ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης Ελένη Γκιργκινούδη ανέφερε χαρακτηριστικά σε δήλωσή της: «Η Παγκόσμια Ημέρα της Αναπηρίας δεν είναι ημέρα γιορτής, αλλά ορατότητας, θελήσαμε και εμείς να γίνουμε ορατοί».
Με τη συμμετοχή πάνω από 250 εκπαιδευτικών, η κ. Γκιργκινούδη επισήμανε την ανάγκη να υποστηρίζονται παιδιά με αυτισμό, νοητική ανεπάρκεια, μαθησιακές δυσκολίες, με δυσκολίες συμπεριφοράς και άλλες διαγνωσμένες ανάγκες, ώστε να ενσωματώνονται ισότιμα στη σχολική κοινότητα, ενώ για τον στόχο της διοργάνωσης τόνισε: «Στόχος της σημερινής ημερίδας είναι να αποκτήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα εργαλεία για ένα ενταξιακό και συμπεριληπτικό σχολείο, ένα σχολείο για όλους που να μπορεί να περιλαμβάνει όλους τους μαθητές, είτε έχουν αναπηρία, είτε προέρχονται από διάφορα άλλα πλαίσια».
«Η μάθηση έρχεται μέσα από τη χαρά και την αποδοχή»
Ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Λάμπρος Καρβούνης, σε δήλωσή του αναφέρθηκε στον ρόλο της χαράς στη μαθησιακή διαδικασία: «Πρέπει κάθε παιδί, ανεξαρτήτως δυσκολιών, να νιώθει αποδεκτό από τους συμμαθητές του και να χαίρεται μέσα στην τάξη. Η μάθηση δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς χαρά και αποδοχή», τόνισε, ενώ συμπλήρωσε: «Θέλουμε να βλέπουμε το παιδί μέσα στο σχολείο να χαίρεται. Πρέπει να καλύψουμε τα δικαιώματα του παιδιού και κάθε παιδί να νιώθει χαρούμενο μέσα στην τάξη σε όποια ομάδα κι αν ανήκει. Είτε είναι παιδί τυπικής εκπαίδευσης, είτε είναι παιδί ειδικής αγωγής. Πρώτα από όλα να πηγαίνει στο σχολείο και να χαίρεται για αυτό που κάνει. Εάν δεν χαρεί το παιδί δεν μπορεί να μάθει. Η μάθηση έρχεται μέσα από τη χαρά, μέσα από το παιχνίδι και την αποδοχή από τους άλλους. Θέλουμε τα παιδιά που χαρακτηρίζονται με ειδικές ανάγκες να γίνονται πρώτα αποδεκτά από τους συμμαθητές τους και να μπορούν να απολαμβάνουν την εκπαιδευτική διαδικασία».