Στόχος η αξιοποίηση του συνόλου των χρηματοδοτικών εργαλείων
Ο στρατηγικός σχεδιασμός ανάπτυξης της Περιφέρειας Κρήτης την επόμενη προγραμματική περίοδο 2024-2028 αποτέλεσε το αντικείμενο της χθεσινής ενημέρωσης που έγινε στην αίθουσα συνεδριάσεων της Π.Ε.Ρ. από τη γενική διευθύντρια Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Περιφέρειας Κρήτης, Χρύσα Δασκαλάκη και τον Γιάννη Μαυρογιάννη, που είναι σύμβουλος για την εκπόνηση του σχεδίου.
Παρουσία της αντιπεριφερειάρχη, Μαρίας Λιονή, αλλά και των διευθυντών και στελεχών των υπηρεσιών του νομού έγινε αναλυτική παρουσίαση του σχεδίου, το οποίο είχε ήδη εγκριθεί από το περιφερειακό συμβούλιο Κρήτης.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός της Περιφέρειας Κρήτης για την περίοδο 2024-2028 ενσωματώνει τις νέες εξελίξεις και προτεραιότητες και αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις αναπτυξιακές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις της εποχής μας και περιλαμβάνει όπως επεσήμανε η κα Χρύσα Δασκαλάκη, γενική διευθύντρια Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Περιφέρειας Κρήτης, το όραμα της περιφερειακής αρχής και τους άξονες προτεραιότητας, σύμφωνα με τους οποίους θα υλοποιηθεί η πολιτική της περιφερειακής αρχής.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι συνεκτικός και ευέλικτος, ώστε να είναι περισσότερο προσαρμοστικός στις εξελίξεις και στις νέες προκλήσεις, ενώ βασικός μοχλός ανάπτυξης θα είναι και πάλι το ΕΣΠΑ. Οι άξονες του σχεδίου είναι οι εξής:
1) Ποιοτική περιφερειακή οικονομία
2) Δίκαιη συμπεριληπτική κοινωνία
3) Βιώσιμη και ανθεκτική περιφέρεια
4) Ανοικτή διακυβέρνηση και συμμετοχή
Τα στελέχη της Διεύθυνσης Ανάπτυξης ζήτησαν τη στελέχωση -διευθυντές κάθε υπηρεσίας να ετοιμάσουν και να υποβάλουν εγγράφως τόσο τα έργα τα οποία εκτελούνται και είναι σε εξέλιξη όσο και εκείνα τα οποία έχουν σχεδιαστεί να γίνουν και είναι έτοιμα μελετητικά, δεν έχουμε όμως χρηματοδότηση. Στον στρατηγικό σχεδιασμό ελήφθησαν υπόψη όλες οι χρηματοδοτήσεις που έχει διαθέσιμες η Περιφέρεια Κρήτης, το ΠΕΠ Κρήτης 21-27, το Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, τα ιδία έσοδα και τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους που διαθέτει η Περιφέρεια Κρήτης, ενώ ταυτόχρονα θα αναζητηθούν χρηματοδοτήσεις και από ευρωπαϊκές πηγές και από περιφερειακά εθνικά προγράμματα.
Όπως ανέφερε ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, κατά την τοποθέτησή του στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου με τον νέο στρατηγικό σχεδιασμό αναδεικνύονται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ανάπτυξης με στήριξη των εδραιωμένων παραγωγικών δραστηριοτήτων και ενίσχυση των αναδυομένων. Αναβαθμίζεται το τουριστικό προϊόν και διασφαλίζεται η βιωσιμότητα της Κρήτης ως τουριστικού προορισμού, προωθείται η αναγεννητική γεωργία, η πιστοποίηση των προϊόντων και η επέκταση της βιολογικής καλλιέργειας, ενθαρρύνεται η υγιής καινοτόμος επιχειρηματικότητα, η εξωστρέφεια και η επιτάχυνση δραστηριοτήτων μπλε και πράσινης ανάπτυξης, με παράλληλη διεύρυνση της απασχόλησης.
Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαρία Λιονή, σημείωσε ότι κάθε υπηρεσία θα καταθέσει τόσο τα έργα που υλοποιεί όσο και εκείνα που σχεδιάζει να υλοποιήσει. Μίλησε για έργα και δράσεις ρεαλιστικές που θα συμπεριληφθούν στον στρατηγικό σχεδιασμό, ενώ, όπως πρόσθεσε, στον ίδιο σχεδιασμό θα ενσωματωθούν και έργα τα οποία είναι σε εξέλιξη. Για τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων προτεραιότητα σίγουρα είναι τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, τα οποία κοστολογούνται σε 100 εκ. ευρώ.
Το όραμα για μια «Κρήτη δυναμική, βιώσιμη, ευφυή, με κοινές αξίες και κοινωνική συνοχή, δημιουργική με ταυτότητα και αυτοπεποίθηση» παραμένει επίκαιρο και η αναθεωρημένη στρατηγική στόχευση είναι προσανατολισμένη προς την επίτευξή του, τονίζεται στο σχέδιο. Όπως αναφέρεται, το γεωοικονομικό και κανονιστικό περιβάλλον της Περιφέρειας Κρήτης παραμένει σταθερό με ορισμένες όμως σημαντικές διαφοροποιήσεις, οι οποίες είναι οι εξής:
Πρώτο, η γενικότερη αστάθεια που επικρατεί στην ευρύτερη περιοχή δημιουργεί κάποιες απειλές για τον τουρισμό, καθώς και ενδεχόμενες πιέσεις στις μεταναστευτικές ροές.
Δεύτερο, οι επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις ενισχύουν την ανάγκη για στήριξη αναδυόμενων δραστηριοτήτων αιχμής, ενώ παράλληλα απαιτούνται παρεμβάσεις για την αποφυγή εκδήλωσης νέων ανισοτήτων.
Τρίτο, η ενίσχυση των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής επιβάλλει ενδυνάμωση των προσπαθειών για την αντιμετώπισή τους, καθώς και το κανονιστικό πλαίσιο είναι πλέον πιο συνεκτικό και επιβάλλει προσαρμογές στη λειτουργία φορέων, παραγωγών και πολιτών.
Τέταρτο, οι αργοί ρυθμοί μετάβασης στην κυκλική οικονομία απαιτούν μια συστηματικότερη εφαρμογή των κατάλληλων πολιτικών ανάκτησης και ανακύκλωσης, που άλλωστε επιβάλλονται και από σχετικές ρυθμίσεις, καθώς ένα νέο κύμα ευρωπαϊκών κανονισμών και δεσμεύσεων που συνοδεύουν τις χρηματοδοτήσεις οδηγεί σε επιτάχυνση των αναγκαίων επενδύσεων και μετασχηματισμού τους συστήματος συλλογής και διαχείρισης των αποβλήτων.
Πέμπτο, οι δημογραφικές και κοινωνικοοικονομικές αντιθέσεις μεταξύ υπαίθρου και αστικών περιοχών εντείνονται και χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης με την υιοθέτηση καινοτόμων χωρικών παρεμβάσεων.
Στο νέο περιβάλλον, όπως τονίζεται στο σχέδιο με αφετηρία τα επιτεύγματα της προηγούμενης περιόδου συνεχίζεται η προσπάθεια που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ θα πρέπει να ενσωματωθούν και πολιτικές αντιμετώπισης των νέων προκλήσεων που αναδύονται κυρίως σε ό,τι αφορά στην κλιματική αλλαγή, την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση και την αυξημένη κυκλικότητα, καθώς και την ισορροπία μεταξύ υπαίθρου και αστικού χώρου. Επίσης, είναι αναγκαίο να υιοθετηθούν σύγχρονες πολιτικές στήριξης των παραγωγικών πυλώνων της κρητικής οικονομίας και ενθάρρυνσης της καινοτόμου επιχειρηματικότητας. Τέλος, είναι κρίσιμο να διαμορφωθούν κατάλληλες πολιτικές ενίσχυσης της δημόσιας διοίκησης με περαιτέρω αναβάθμιση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, και διάχυση της ψηφιακής διάστασης παντού, ως προϋπόθεση όχι μόνο καινοτομίας αλλά και ουσιαστικής δημοκρατίας στο πλευρό των πολιτών.
Προς αυτή την κατεύθυνση είναι αναγκαίο να αξιοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και να ενθαρρυνθεί παράλληλα η πραγματοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων.