Ο πολίτης ουδενί των άλλων ορίζεται μάλλον ή τω μετέχειν κρίσεων και αρχής (Η έννοια του πολίτη ορίζεται με βάση τη συμμετοχή του στην εξουσία και τις αποφάσεις) Αριστοτέλης.
Το Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνου συμμετείχε στις 9 και 10 Δεκεμβρίου 2023 στην Προσομοίωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που διοργανώθηκε από το Europe Direct της Περιφέρειας Κρήτης σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Έρευνας και Κατάρτισης Ευρωπαϊκών Θεμάτων (I.R.T.E.A). Θέμα της προσομοίωσης ήταν: Συμμετοχική Δημοκρατία και Ευρωεκλογές 2024: «Ο ρόλος των νέων στη διαμόρφωση της Ευρώπης του μέλλοντος».
Υπεύθυνες καθηγήτριες ήταν η Αμαλία Χόμπη, η Μαρία Μανιουδάκη και η Χαρά Ανάγνου και οι μαθητές που συμμετείχαν ήταν η Κατερίνα Ignat, η Μαρία Σαββάκη, η Ειρήνη Σηφακάκη, η Κατερίνα Ξηρογιάννη και ο Δημήτρης Ροδινός.
Μέσα σε ένα διήμερο οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να υποδυθούν το ρόλο των Ευρωβουλευτών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υιοθετώντας τις πολιτικές θέσεις διαφορετικών ευρωπαϊκών κομμάτων. Η προσομοίωση περιελάμβανε αρχικά πληροφορίες για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους τρόπους λειτουργίας των θεσμών, τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, τις θέσεις των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων πάνω σε ζητήματα επικαιρότητας και τα προβλήματα που απασχολούν όλα τα κράτη μέλη.
Το βασικό θέμα που κυριάρχησε και πάνω στο οποίο αντάλλαξαν απόψεις ήταν οι λόγοι για τους οποίους οι νέοι απαξιώνουν την Ευρωπαϊκή Ένωση και απέχουν από τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, όπως είναι οι Ευρωεκλογές. Στην πρώτη συνεδρίαση έγινε προετοιμασία των μαθητών για την προσομοίωση, ορίστηκαν οι κανόνες της και αποτυπώθηκαν σχεδιαγραμματικά σε flipcharts (πίνακες παρουσιάσεων). Στη δεύτερη συνεδρίαση, η οποία αποτελούσε και το βασικό τμήμα της προσομοίωσης, οι μαθητές έκαναν τοποθετήσεις σχετικά με τις αιτίες του προβλήματος και αναζήτησαν λύσεις. Τη δεύτερη μέρα, στην τρίτη συνεδρίαση προτάθηκαν λύσεις, οι οποίες συζητήθηκαν και από αυτές προέκυψε ένα κοινό νομικό κείμενο κάθε άρθρο του οποίου ψηφίστηκε από την ολομέλεια.
Αποτέλεσμα της διαδικασίας της Προσομοίωσης της Ευρωβουλής ήταν οι μαθητές να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους σχετικά με τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των Ευρωπαϊκών Θεσμικών Οργάνων και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη και τις διαπραγματευτικές τους ικανότητες μέσα από την πρακτική εξάσκηση και να δομήσουν την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα μέσα από εποικοδομητικούς διαλόγους και συζητήσεις. Σε ευρύτερο πλαίσιο, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν βιωματικά τις διαδικασίες που αποτελούν δομικά στοιχεία μιας δημοκρατικής κοινωνίας και να κατανοήσουν ότι μπορούν να αποτελέσουν τμήμα της εξουσίας και φορείς της κοινωνικής αλλαγής.
Όλη η διαδικασία ενθουσίασε τους μαθητές και εξέφρασαν την επιθυμία τους να υπάρξει και συνέχεια με ανάλογες δράσεις.
Ευχαριστούμε το Europe Direct της Περιφέρειας Κρήτης και το Ινστιτούτο Έρευνας και Κατάρτισης Ευρωπαϊκών Θεμάτων (I.R.T.E.A) που μας έδωσαν την ευκαιρία να συμμετέχουμε σε αυτή την διοργάνωση και ελπίζουμε να ανταποκριθούν στην επιθυμία των μαθητών μας.
Από την Διεύθυνση του Πειραματικού ΓΕΛ Ρεθύμνου Πανεπιστημίου Κρήτης