Στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Ημέρες Ρεθύμνου 2022» που διοργανώνουν ο σύλλογος Κατοίκων Παλιάς Πόλης Ρεθύμνου και ο δήμος Ρεθύμνης με την υποστήριξη της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, θα πραγματοποιηθεί συναυλία με το μουσικό σχήμα «Oros Ensemble» το Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου στο Κάστρο της Φορτέτζας, ώρα 21.00. Η συναυλία είναι αφιερωμένη στα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή.
Το μουσικό σύνολο Oros Ensemble αποτελούν οι:
– Κωνσταντίνος Ζιγκερίδης – ακορντεόν
– Αποστολής Κουτσογιάννης – σύνθεση/ φλογέρες
– Ειρήνη Κρικώνη – βιολί
– Αντώνης Τσαχτάνης – κλαρινέτο
– Κωνσταντίνος Σηφάκης – κοντραμπάσο
Για τη συναυλία,οι διοργανωτές σημειώνουν: Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από τη Μικρασιατική καταστροφή, το μουσικό σύνολο Oros Ensemble παρουσιάζει μια συναυλία με βασικό άξονα έργα Ρεθυμνιωτών συνθετών μικρασιατικής καταγωγής. Η μικρασιατική καταστροφή, δηλαδή ο διωγμός των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από τις πατρογονικές εστίες, αποτελεί το σημαντικότερο συλλογικό τραύμα του νεότερου ελληνικού κράτους. Έκτοτε, οι συνέπειες του ιστορικού αυτού γεγονότος, εκτός του ανυπολόγιστου ανθρώπινου πόνου, καθόρισαν όλο το φάσμα της ζωής των νεοελλήνων.
Στην Κρήτη, και ιδιαίτερα στο Ρέθυμνο, η άφιξη των προσφύγων μπόλιασε τον ντόπιο πληθυσμό με μια ευεργετική νοοτροπία προκοπής η οποία, παρά τις τραγικές συγκυρίες άφιξης των Μικρασιατών, ευνόησε μακροπρόθεσμα την συνολικότερη πρόοδο της τοπικής κοινωνίας. Εστιάζοντας ακριβώς στη θετική πλευρά της σύμπτυξης των διαφορετικών πολιτισμικών αναφορών, το κοίταγμα στην καταστροφή αποκτάει τα ουσιαστικά χαρακτηριστικά του: Η απάντηση στην τραγωδία μέσα από το χτίσιμο μιας νέας καθημερινής ζωής που συντελέστηκε από τους ανθρώπους που βίωσαν την καταστροφή αλλά μπόρεσαν να επανανοηματοδοτήσουν τη ζωή στον νέο τόπο.
Η συναυλία του Oros Ensemble στο Ρέθυμνο έρχεται ακριβώς να εστιάσει σε αυτή την πτυχή της επετείου: Αποφεύγοντας τη στείρα μνημονική της συμφοράς εστιάζει στα ζώντα έργα των απογόνων του μικρασιατικού Ρεθύμνου. Έτσι, θα παρουσιαστούν νέα έργα των συνθετών Γιώργου Κυριακάκη και Γιώργου Κουμεντάκη αλλά και σύγχρονες διασκευές πάνω σε μελωδίες από ταμπαχανιώτικους σκοπούς του Αποστόλη Κουτσογιάννη.