Στο τραπέζι της συζήτησης το οξύ στεγαστικό πρόβλημα του 1ου ΕΠΑΛ και ο σχεδιασμός για την ανέγερση σχολείων στου Γάλλου και δομών Ειδικής Αγωγής στα Μισίρια
Τα προβλήματα σχολικής στέγης αλλά και η κατάσταση των υφιστάμενων υποδομών στα Γυμνάσια και τα Λύκεια του νομού Ρεθύμνου συζητήθηκαν χθες στη διάρκεια σύσκεψης που συγκάλεσε η Δ/νση Β/θμιας παρουσία των εκπροσώπων των δήμων.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Δ/ντης Β/θμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Μανούσος Μαραγκάκης, στη διάρκεια συνέντευξης τύπου, η σημερινή πραγματικότητα της σχολικής στέγης στην Β/θμια, δεν ικανοποιεί κανέναν, τονίζοντας ότι τα προβλήματα που συναντώνται καθημερινά είναι πολλά και πρέπει να αντιμετωπιστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε για το οξύ στεγαστικό ζήτημα που αντιμετωπίζει η ημερήσια επαγγελματική εκπαίδευσης της πόλης, ενώ έμφαση δόθηκε και στην απουσία χωροθέτησης σχολικών συγκροτημάτων Β/θμιας εκπαίδευσης στην περιοχή της Καλλιθέας.
Στη διάρκεια της συζήτησης έγινε αναφορά στο μεγάλο έργο που σχεδιάζεται να υλοποιηθεί στου Γάλλου με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ που προβλέπει την ανέγερση σχολικών μονάδων όπως και η αξιοποίηση του κτιρίου του ΚΕΓΕ για τη λειτουργία δομών Ειδικής Αγωγής για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Αντιρρήσεις από πλευράς αυτοδιοίκησης για το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»
Στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε καταγράφηκαν σοβαρές αντιδράσεις από πλευράς αυτοδιοίκησης αναφορικά με την ιεράρχηση των σχολείων στο πλαίσιο του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι παρεμβάσεις σε αυτά.
Όπως τόνισαν οι αυτοδιοικητικοί, οι δήμοι αν και αρμόδιοι για τη σχολική στέγη εν τούτοις όπως ισχυρίζονται δεν ερωτήθηκαν για την ιεράρχηση των σχολείων που χρήζουν παρεμβάσεων.
Σύμφωνα με τον Δ/ντη Β/θμιας δόθηκε προτεραία σε σχολεια που εξυπηρετούν μαθητές από όλο τον νομό όπως είναι το 1ο ΕΠΑΛ. Όπως εξήγησε παρότι βρίσκεται στη γεωγραφική περιφέρεια του δήμου Ρεθύμνης, εν τούτοις εξυπηρετεί μαθητές από όλο τον νομό αλλά και τον Αποκρωνα. Στο πλαίσιο αυτό, μάλισταμ σημειώνοντας το οξύ στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο σχολείο, επανέλαβε την αναγκαιότητα εξεύρεσης χώρου για τη στέγαση ενός 3ου ΕΠΑΛ έως ότου υλοποιηθεί ο σχεδιασμός του μεγάλου έργου ΣΔΙΤ.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Μαραγκάκης τόνισε: «Στην ιεράρχηση των αναγκών έχουμε βάλει λοιπόν το 1ο ΕΠΑΛ καθώς φιλοξενεί 650 μαθητές, μέσα σε μια σχολική μονάδα – είναι η μεγαλύτερη σχολική μονάδα. Ανησυχούμε και για θέματα ασφάλειας των παιδιών για αυτό τον λόγο πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην επισκευή αυτού του κτιρίου. Ένα κτίριο το οποίο στεγάζει μαθητές από όλους τους δήμους. Αφορά εν ολίγοις όλους τους δήμους και για αυτό στη λίστα μας είναι πρώτο το 1ο ΕΠΑΛ και στη συνέχεια τα υπόλοιπα τα οποία είναι ήδη προγραμματισμένα για παρεμβάσεις να κατασκευαστούν νέα κτίρια».
Λύση στο πρόβλημα σύμφωνα με τον κ. Μαραγκάκη μακροπρόθεσμα θα δώσουν τα νέα σχολεια που έχουν σχεδιαστεί να λειτουργήσουν στου Γάλλου και αφορούν στο νέο πειραματικό νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο, μουσικό γυμνάσιο και λύκειο αλλά και το 2ο ΕΠΑΛ.
Ο Σωκράτης Κεφαλογιάννης, δήμαρχος Ανωγείων, που παραβρέθηκε στη σύσκεψη ανέφερε χαρακτηριστικά: «Θεωρώ ότι είναι εντελώς λάθος ο σχεδιασμός που έγινε στο κομμάτι της καταγραφής, της αποτύπωσης και της προτεραιοποίησης στις ανάγκες των σχολικών μονάδων του Νομού στο Πρόγραμμα Μαριέττα. Ο λόγος είναι απλός και ευδιάκριτος. Η αρμοδιότητα, η ευθύνη και ο νόμος κρέμεται πάνω από τα κεφάλια των Δημάρχων. Αυτοί έχουν την αρμοδιότητα της σχολικής στέγης, σε αυτούς απευθύνονται όλοι οι εισαγγελείς όταν προκύψει κάποιο ατύχημα ή οτιδήποτε συμβεί στα σχολεία. Άρα το ότι μάθαμε εκ των υστέρων την προτεραιοποίηση που έκανε η διεύθυνση πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, αυτό μας εκπλήσσει και σαφώς μας βρίσκει αντίθετους».
Από την πλευρά του ο κ. Παπαδογιάννης σημείωσε: «Εφόσον μας έχουν δώσει στους δήμους να έχουμε τα σχολεία και τη σχολική στέγη δεν μπορεί αυτή η αρμοδιότητα να αφαιρείται, να μην ερωτόμαστε για το ποια σχολεία θα μπουν στο συγκεκριμένο πρότζεκτ και επίσης να βρισκόμαστε ξαφνικά με το πιστόλι στον κρόταφο μέσα σε 10 μέρες να μαζέψουμε σχέδια και νομιμοποιήσεις για τα στείλουμε στο υπουργείο για ένταξη. Παρ όλα αυτά εντάξαμε έναν αριθμό σχολείων τα οποία αυτή τη στιγμή δεν είναι ανακοινώσιμος διότι ο φάκελος είναι υπό έλεγχο και αυτή η ένταξη αφορά «ήπιες» παρεμβάσεις δηλαδή βαψίματα, αυλές, τουαλέτες και προσβασιμότητα ΑΜΕΑ. Όμως έχουμε εντάξει έναν αριθμό σχολείων που θα είναι τέσσερα ή πέντε, αυτό θα εξαρτηθεί από κάποιους ελέγχους νομιμότητας που γίνονται αυτή τη στιγμή».
Για τον δήμο Μυλοποτάμου, ο Δημήτρης Μιχόπουλος, αντιδήμαρχος Παιδείας ανέφερε: «Εμείς δεν γνωρίζαμε για την προτεραιοποίηση που έχει γίνει. Εμάς μας ήρθε μία απάντηση για το πρώτο δημοτικό σχολείο Περάματος και θεωρώ ότι υπάρχουν σχολεία που έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα. Απλά θεωρώ ότι έγινε μία προτεραιοποίηση,, με βάση κάποια νούμερα που βλέπουν από αριθμούς μαθητών που φοιτούν. Στον δήμο Μυλοποτάμου μας ενημέρωσαν για εργασίες στο πρώτο δημοτικό σχολείο Περάματος προκειμένου να γίνουν βαψίματα, εγκαταστάσεις προσβασιμότητας ΑΜΕΑ, παιδική χαρά, και ανελκυστήρας. Οι παρεμβάσεις αυτές προφανώς δεν είναι αμελητέες αλλά θεωρώ ότι ίσως σε κάποια άλλα σχολεία να έχουμε μεγαλύτερα ζητήματα».
Κύριο ζητούμενο για τον κ. Μαραγκάκη, τη δεδομένη στιγμή είναι η υλοποίηση όλων των παρεμβάσεων που «τρέχουν» αλλά και όσων πρόκειται να ξεκινήσουν το επόμενο διάστημα, κατά τη θερινή περίοδο: «Έχουν ενταχθεί 49 μονάδες στην Κρήτη στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» είτε Α/θμιας είτε Β/θμιας εκπαίδευσης και θέλουμε να δούμε πως θα συντονίσουμε όλοι μαζί τις δυνάμεις μας προκειμένου να πετύχουμε έγκαιρα κατά τη θερινή περίοδο – αν είναι δυνατόν – τις όποιες παρεμβάσεις για να πάνε τα παιδιά στις σχολικές τους μονάδες τον Σεπτέμβριο χωρίς να έχουν να αντιμετωπίσουν ό,τι για παράδειγμα αντιμετωπίζουμε φέτος: όπου γίνονται εργασίες και έχουμε εργοτάξια, την ίδια στιγμή με τη λειτουργία των σχολικών μονάδων» είπε και κατέληξε λέγοντας ότι το πρόβλημα στέγης που αντιμετωπίζουν πολλά σχολεία της πόλη εξυπηρετούν μαθητές από όλο τον νομό: «Οι μαθητές μας αυξάνονται, έχουμε καλέσει και τους δήμους που βρίσκονται εκτός του μητροπολιτικού δήμου για να δούμε ότι ορισμένες σχολικές δομές όπως είναι για παράδειγμα το Μουσικό Σχολείο, το Εργαστηριακό Κέντρο, το 1ο και 2ο ΕΠΑΛ και τα Ειδικά Σχολεία, εξυπηρετούν όλο τον νομό με αποτέλεσμα το πρόβλημα των σχολικών μονάδων που ενώ εμφανίζεται ότι είναι του δήμου Ρεθύμνης είναι πρόβλημα που αφορά όλη την Π.Ε. Ρεθύμνου. Πρέπει αν είναι δυνατόν τον επόμενο σχολικό έτος ή το μεθεπόμενο να έχουμε φροντίσει όλοι να λειτουργήσει στα ανατολικά της πόλης ένα επιπλέον ΕΠΑΛ προκειμένου να στεγάσει τον αυξημένο αριθμό μαθητών που επιθυμούν να σπουδάσουν στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και δεν υπάρχουν θέσεις».
Ν. Παπαδογιάννης: Έχουμε λύσει το κτιριολογικό ζήτημα των νέων σχολείων μέσω ΣΔΙΤ από κει και πέρα είναι θέμα πολιτικής απόφασης
Ο Νεκτάριος Παπαδογιάννης, αντιδήμαρχος Παιδείας – Δια Βίου Μάθησης – Νέας Γενιάς Ρεθύμνου στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου αναφέρθηκε στον σχεδιασμό για την ανέγερση νέου Ειδικού Σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στον οικοπεδικό χώρο του ΚΕΓΕ που έχει παραχωρήσει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης στον δήμο και μάλιστα ενημέρωσε για την έγκριση του αιτήματος του δήμου για κατασκευή νέου κτιρίου και όχι ανακατασκευή του υπάρχοντος. Ο σχεδιασμός αφορά εάν κτίριο 3.850 τ.μ. και τα χρήματα συνολικού ύψους 9 εκ. ευρώ έχουν εξασφαλιστεί από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης».
Σε ό,τι αφορά το έργο ΣΔΙΤ στην πανεπιστημιούπολη του Γάλλου σημείωσε πως ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες και πλέον αναμένεται η έγκριση του κτιριολογικού προγράμματος και κυρίως η εξασφάλιση της απαιτούμενης χρηματοδότησης για το έργο: «Όσον αφορά το εμβληματικό έργο ΣΔΙΤ στον Γάλλο εκεί πέρα από την οικονομοτεχνική μελέτη που έχει κατατεθεί εδώ και πάρα πολύ καιρό στο αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών που χειρίζεται τα ΣΔΙΤ, υπάρχει συνεχής επικοινωνία με το υπουργείο Παιδείας. Πλέον λύσαμε όλα τα θέματα, που τρία με τέσσερα χρόνια τώρα δεν έχουμε πάρει τα κτιριολογικά προγράμματα των σχολείων, πράγμα που οφειλόταν δε διάφορους δευτερογενείς παράγοντες. Έχουμε ζητήσει πολύ συγκεκριμένα έγγραφα τα οποία είναι αυτή τη στιγμή έτοιμα για να τα καταθέσουμε. Οπότε θα λάβουμε και το κτιριολογικό το οποίο είναι πολύ σημαντικό διότι σημαίνει ότι η ελληνική πολιτεία αποδέχεται αυτά τα σχολεία ότι χρειάζονται, ότι θα έχουν αυτούς τους μαθητές, αυτές τις αίθουσες, αυτά τα τετραγωνικά. Από κει και πέρα είναι ξεκάθαρα θέμα πολιτικής απόφασης γιατί η ένταξη σε ΣΔΙΤ σημαίνει δανεισμός. Δανεισμός από ιδιώτες. Αρά αυτή τη στιγμή έχουμε μια κυβέρνηση η οποία είναι θετική σε αυτό και έχουμε και όλες τις τεχνικές διεργασίες τελειωμένες. Από κει και πέρα είναι θέμα πολιτικής απόφασης. Νομίζω θα παρθεί».
Αναφορικά με το στεγαστικό για το ΕΠΑΛ και την πρόταση που είχε γίνει από τη ΔΔΕ για δημιουργία τρίτου, ο κ. Παπαδογιάννης αναγνώρισε την ύπαρξη το προβλήματος, το οποίο ιδίως τα τελευταία χρονιά είναι ιδιαίτερά πιεστικό. Ανέφερε όμως ότι η απόρριψη της πρότασης της ΔΔΕ έχει να κάνει με το ότι χρειάζεται συγκεκριμένος και σοβαρός σχεδιασμός, όπως ανέφερε, και αν θα συζητηθεί η δημιουργία τρίτου ΕΠΑΛ, αυτό θα πρέπει να αναζητηθεί στα ανατολικά της πόλης.
Το πολεοδομικό «κενό» της Καλλιθέας
Σημαντική παράμετρο στο στεγαστικό ζήτημα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία της πόλης, αποτελεί και το γεγονός πως οι προηγούμενες πολεοδομικές επεκτάσεις που έγιναν δεν προέβλεψαν την οικοδόμηση σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως αναφέρθηκε από τον κ. Μαραγκάκη, η περιοχή της Καλλιθέας, στην οποία δεν τοποθετείται καμία σχολική μονάδα: «Οι προηγούμενες πολεοδομικές επεκτάσεις μας άφησαν χωρίς σχολεία. Δηλαδή η πολεοδομική επέκταση προς την Καλλιθέα δεν μας άφησε σχολική μονάδα έτσι λοιπόν έχουμε το τελευταίο σχολείο στο συνεκτικό τμήμα της πόλης που είναι το 2ο Γυμνάσιο – Λύκειο στα ανατολικά και η επόμενη σχολική μονάδα είναι το 1ο ΕΠΑΛ. Άρα μεταξύ τους – δηλαδή όλη η Καλλιθέα – ενώ έχει οικοδομηθεί ενώ έχει γίνει η επέκταση η πολεοδομική, δεν έχει πρόβλεψη για σχολική μονάδα. Άρα στην επικείμενη πολεοδόμηση πρέπει να είναι από τώρα βέβαιο ότι έχει διασφαλιστεί γη για να χτιστεί σχολική δομή της Β/μιας εκπαίδευσης που θα υποστηρίζει τα Γυμνάσια και Λύκεια, διότι οι μαθητές της περιοχής της Καλλιθέας – και ένα κομμάτι της πόλης πολύ σημαντικό – μαζεύονται στο 2ο Λύκειο, έχει έναν πάρα πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών όπου οι μαθητές κάνουν μάθημα στις ταράτσες σε λυόμενα. Μια προσωρινή επιλογή που δόθηκε πριν 20-30 χρόνια και έχει γίνει πάγια διαδικασία».
Α. Τσουρδαλάκης: «Ο δήμος Αγίου Βασιλείου έχει φροντίσει με τρόπο κατά το δυνατόν άμεσο και αποτελεσματικό να ανταποκρίνεται»
Τον δήμο Αγίου Βασιλείου στη σύσκεψη εκπροσώπησε ο υπεύθυνος Παιδείας Αντώνης Τσουρδαλάκης ο οποίος μετέφερε μια θετική εικόνα σε ό,τι αφορά τα σχολεία του Δήμου. Τόνισε ότι παρόλα τα προβλήματα υπάρχει καλή συνεργασία, ενώ ανέφερε πως διαφαίνεται η ανάγκη ίδρυσης νέου σχολείου δευτεροβάθμιας στον δήμο Αγίου Βασίλειου: «Θεωρώ ότι η συνεργασία με τους διευθυντές των σχολείων μας είναι σε πολύ καλό βαθμό και ο δήμος έχει φροντίσει με τρόπο κατά το δυνατόν άμεσο και αποτελεσματικό να ανταποκρίνεται. Σίγουρα υπάρχουν προβλήματα, σίγουρα τα κτήριά μας στην πλειονότητά τους είναι παλιά, γι’ αυτό και τα έχουμε εντάξει στα προγράμματα αυτά, τα οποία είναι τα παλαιότερα, κάποια από αυτά πετρόχτιστα. Βέβαια πρέπει να πούμε, όπως είπε και ο κ. Μαραγκάκης, αρχίζει να αναδεικνύεται το θέμα ενός νέου σχολείου δευτεροβάθμιας, κάτι το οποίο βλέπουμε με προσοχή, το επιβάλλουν οι συνθήκες και η αναπτυξιακή εξέλιξη της περιοχής μας και είναι κάτι το οποίο θα δούμε με προσοχή. Σημαντικό ρόλο στα σχέδια αυτά θα παίξει και το νέοϊδρυθέν Εσπερινό ΕΠΑΛ Σπηλίου, στο οποίο τυγχάνει να είμαι διευθυντής και θέλω να πιστεύω ότι θα έρθει να στηρίξει σε σημαντικό βαθμό το αύριο και τις προοπτικές αυτού του τόπου, κυρίως στους τομείς της οικονομίας, της διοίκησης, του τουρισμού και βεβαίως του πρωτογενή τομέα».
Πενιχρή η χρηματοδότηση του δήμου Μυλοποτάμου για θέματα επισκευής σχολείων σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο
Ο Δημήτρης Μιχόπουλος, αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Μυλοποτάμου, ανέφερε πως πολλά σχολεία του Δήμου έχουν εξασφαλίσει τη συντήρηση και τις επισκευές τους από χρηματοδοτούμενα προγράμματα όπως το «Ατνώνης Τρίτσης» ενώ γίνονται σκέψεις, όπως είπε, για την ανέγερση νέων καθώς ο Μυλοπόταμος έχει αυξανόμενο αριθμό μαθητών και είναι ο μόνος δήμος που καταγραφεί αύξηση στον αριθμό γεννήσεων.
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι στον «Αντώνη Τρίτση» έχουν ενταχθεί τα σχολεία: Γυμνάσιο – Λύκειο Πανόρμου, Γυμνάσιο – Λύκειο Περάματος, Γυμνάσιο και ΕΠΑΛ Γαράζου, Γυμνάσιο Κράνας και Εσπερινό Λύκειο Μελιδονίου.
Αναφορικά με το ζήτημα στατικότητας στο Γυμνάσιο Περάματος δήλωσε: «Στο Πέραμα είχαμε γνωστά προβλήματα στατικότητας στο Γυμνάσιο. Υλοποιήθηκαν κάποιες παρεμβάσεις στο Λύκειο, οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί και στο Γυμνάσιο Περάματος έχει αποπερατωθεί το ένα κτήριο και προχωράμε στο δεύτερο αυτή τη στιγμή. Οι εργασίες είχαν σταματήσει για καθαρά γραφειοκρατικούς λόγους. Αναμένουμε την χρηματοδότηση, 700.000 ευρώ που έχει εξασφαλίσει ο Δήμαρχος για να προχωρήσουμε στις παρεμβάσεις».
Τέλος έκανε λόγο για το ελάχιστο ποσό που λαμβάνει ο δήμος ετησίως για τη συντήρηση των σχολικών του μονάδων: «Εμείς κάθε χρόνο για επισκευή και συντήρηση σχολικών κτιρίων παίρνουμε ένα πενιχρό ποσό, περίπου 50.000 ευρώ. Ερχόμαστε να διαχειριστούμε τα προβλήματα των σχολείων, που όταν έχουμε 40 σχολικές μονάδες, μπορείτε να καταλάβετε ότι αυτά τα λεφτά δεν φτάνουν».
Στη σύσκεψη μεταξύ άλλων παραβρέθηκαν: Ηλίας Μιχαλάκης από το 3ο ΓΕΛ, Μιχαήλ Λαμπαθάκης διευθυντής από το 1ο ΓΕΛ, Στυλιανή Σκανδαλάκη από το Πειραματικό Γυμνάσιο, ο Νικόλαος Βασιλόπουλος διευθυντής από το Εργαστηριακό Κέντρο, ο Σπυρίδων Ραφτάκης από το Μουσικό Σχολείο, η Μαρία Μπρόκου από το 2ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου, η Ευαγγελία Μαμαλάκη από το 1ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου, η Αικατερίνη Ψυχαράκη από το Γυμνάσιο Σπηλίου, η Αναστασία Πεντοβούλου διευθύντρια Ε.Ε.Ε.Ε. Ρεθύμνου, ο Αλέξανδρος Χατζόγλου διευθυντής ΕΝΕΕΓΥΛ Ρεθύμνου.