Στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus+ KA2 LeCoLe «Learners As Co- creators of their own Learning», που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, εταίροι από την Λετονία, Ισλανδία, Πορτογαλία και Ιρλανδία, επισκέφτηκαν το Ινστιτούτο Ευρωπαϊκής Εκπαίδευσης στο Ρέθυμνο.Το εν λόγω πρόγραμμα στοχεύει στην ενίσχυση της ενεργούς συμμετοχής των μαθητών στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας εντός κι εκτός σχολείου, προκειμένου να τους καταστήσει συν-δημιουργούς της δικής τους μάθησης, στο πλαίσιο μιας συνεργατικής μαθησιακής διαδικασίας.
Συγκεκριμένα, επισκέφτηκαν το Ρέθυμνο εκπαιδευτικοί από τους φορείς:The National Centre for Education (VISC), Λετονία,Education Development Centre, Λετονία,Directorate-General for School Administration, Πορτογαλία,Marino Institute of Education-Trinity College, Ιρλανδία και από το Πανεπιστήμιο της Ισλανδίας.
Η πρώτη μέρα της τριήμερης επίσκεψης ξεκίνησε στο Μουσικό Σχολείο Ρεθύμνου, όπου μας καλωσόρισαν ο διευθυντής κ. Ραφτάκης Σπυρίδων και ο υποδιευθυντής κ. Πίτερης Ηλίας. Είχαμε την ευκαιρία, να μιλήσουμε με τον καθηγητή πληροφορικής κ. Βουλγαρέλη Αντώνη, ο οποίος μαζί με τους μαθητές του δημιούργησε τη σειρά podcasts “Schoolikes’’. Στη συγκεκριμένη σειρά οι μαθητές ερευνούν και συζητούν θέματα τα οποία τους αφορούν, ενώ εμπλέκονται ενεργά και στο τεχνικό κομμάτι.
Ο φιλόλογος κ. Παπαδόπουλος Φώτιος και η οικονομολόγος κ. Ρούγκα Γερασιμούλα, μαζί με μαθητές, μας παρουσίασαν τις δράσεις τους σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος και την ανακύκλωση, καθώς και τη συμμετοχή του σχολείου στους πανευρωπαϊκούς σχολικούς ρητορικούς αγώνες.
Η επίσκεψή μας ολοκληρώθηκε με τη παρουσίαση μέρους του προγράμματος της συναυλίας πνευστών οργάνων (επιμέλεια: Παπαδοπούλου Ευαγγελία και Βούζη Ειρήνη) που πραγματοποίησε τo Mουσικό Σχολείο Ρεθύμνου σε συνεργασία με το Μουσικό Σχολείο Χανίων.
Στην συνέχεια επισκεφθήκαμε το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και η κ. Λεμπιδάκη, Συντονίστρια Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, μας υποδέχθηκε στα Εικαστικά Εργαστήρια του Μουσείου. Μας μίλησε για τον ρόλο της τέχνης στην εκπαιδευτική διαδικασία, τα προγράμματα που φιλοξενούν τα εργαστήρια και την εμπειρία παιδιών κι ενηλίκων.
Το πρόγραμμα της δεύτερης μέρας ξεκίνησε στο Εργαστήριο Οπτικής Ανθρωπολογίας του τμήματος Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών, που στεγάζεται στο Κέντρο Ερευνών & Μελετών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Ο διευθυντής του Εργαστηρίου, κ. Άρης Τσαντηρόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμ. Φ.Κ.Σ. μας μίλησε για τα ερευνητικά προγράμματα που βρίσκονται εν εξελίξει καθώς και για την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην επιτόπια εθνογραφική έρευνα. Στην συνέχεια η Διευθύντρια του Κέντρου Επιστημών & Μελέτης για τις Ανθρωπιστικές, τις Κοινωνικές και Επιστήμες της Αγωγής και Πρόεδρος του Τμ. Ψυχολογίας, κ. Γιακουμάκη αναφέρθηκε στην ιστορία του κέντρου και την συνεισφορά των εργαστηρίων στην ερεύνα.
Η τελευταία ημέρα των επισκέψεων του προγράμματος ξεκίνησε από το 4ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου, όπου μας υποδέχτηκε η διευθύντρια, κα Φλωρέττα Συκιώτη (φιλόλογος) και οι εκπαιδευτικοί, κα Μαρία Βασάκη (φιλόλογος) και ο κος Νεκτάριος Τσαντάκης (καθηγητής Πληροφορικής). Αρχικά, ξεναγηθήκαμε στους χώρους του σχολείου, στα εργαστήρια, στη βιβλιοθήκη και στις αίθουσες.Οι μαθητές του σχολείου, μας ενθουσίασαν με την προθυμία τους να παρουσιάσουν στους επισκέπτες από το εξωτερικό τις δράσεις τους στην αγγλική γλώσσα. Πρώτα, οι μαθητές παρουσίασαν τη σχολική εφημερίδα «Τετ@rto», η οποία εκδίδεται κάθε χρόνο σε συνεργασία των μαθητών με τους καθηγητές τους. Οι μαθητές μέσω αυτής της συν-δημιουργίας καθίστανται ικανοί να συλλέξουν πληροφορίες, να διακρίνουν τις ψευδείς ειδήσεις, καθώς και να συντονίσουν το στήσιμο και την έκδοση της εφημερίδας τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές προέβαλαν τη δράση τους σε padlet που υλοποιήθηκε στο σχολείο, αφιερωμένη στην Παγκόσμια Ειρήνη, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης. Πρόκειται για μία συν-δημιουργία, από την οποία μαθητές, εκπαιδευτικοί, αλλά και γονείς εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν δικά τους ποιήματα, συννεφόλεξα, ανάρτησαν πίνακες, ζωγραφιές και αποφθέγματα με θέμα την ΕΙΡΗΝΗ.
Εν συνεχεία, επισκεφτήκαμε το Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου όπου μας υποδέχτηκε ο διευθυντής, κος Γιάννης Μαρκαντές και μας μίλησε για τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου. Η καθηγήτρια κα Άννα Πατεράκη μας παρουσίασε το σχολικό ραδιόφωνο, μια πανελλαδική συνεργασία μαθητών, οι οποίοι, με τη βοήθεια των καθηγητών τους, δημιουργούν στο στούντιο του σχολείου podcasts και ακουστικό υλικό, το οποίο εκπέμπουν μέσω του διαδικτυακού σταθμού European school radio.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε στα γραφεία του Ινστιτούτου Ευρωπαϊκής Εκπαίδευσης όπου ο εκπαιδευτικός Πέτρος Σαββαΐδης, μοιράστηκε μαζί μας, με οπτικοακουστικό υλικό, τις σκέψεις του για την συν-δημιουργία και την εφαρμογή της συν-δημιουργίας και της αυτο-καθοδηγούμενης μάθησης, στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ήταν μια εξαιρετική εμπειρία τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές που ενεπλάκησαν στις δράσεις του προγράμματος, και μια ευκαιρία να προβληθεί το έργο εκπαιδευτικών και πολιτιστικών φορέων του Ρεθύμνου σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι επισκέπτες από το εξωτερικό εντυπωσιάστηκαν από τις δράσεις και έφυγαν έχοντας αποκομίσει τις καλύτερες εντυπώσεις από τη θερμή υποδοχή και τη φιλοξενία των σχολείων και των φορέων του Ρεθύμνου.
Σημ.Το πρόγραμμα Erasmus+ είναι το πρόγραμμα της ΕΕ που αφορά τους τομείς της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, της νεολαίας και του αθλητισμού για την περίοδο 2021-2027. Η εκπαίδευση, η κατάρτιση, η νεολαία και ο αθλητισμός είναι βασικοί τομείς που στηρίζουν τους πολίτες στην προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη.
Για το Ινστιτούτο Ευρωπαϊκής Εκπαίδευσης (eeli.edu.gr)
Χρύσα Κουνδουράκη, MSc
Φιλόλογος/Υπεύθυνη Εκπαίδευσης