Δυναμική ανάπτυξη καταγράφει στο Ρέθυμνο ο γαμήλιος τουρισμός με την προσπάθεια του δήμου που ξεκίνησε από το 2007 να συνεχίζεται με αμείωτη ένταση και να έχει αποφέρει ήδη καρπούς, καθιστώντας τον δήμο πόλο έλξης για εκατοντάδες ζευγάρια ανά τον κόσμο που επιλέγουν την πόλη μας για την πιο όμορφη στιγμή της ζωής τους.
Τα τελευταία χρόνια έχουν δραστηριοποιηθεί στον κλάδο πολλοί επιχειρηματίες που αναλαμβάνουν εξολοκλήρου τη διοργάνωση ενός γάμου από το εξωτερικό. Μία διοργάνωση που τις περισσότερες φορές αφορά μεγάλο αριθμό ατόμων που επισκέπτονται την πόλη μας για τρεις έως πέντε μέρες, προκειμένου να παραβρεθούν στη γαμήλια τελετή και τη δεξίωση που είθισται να ακολουθεί, ενώ μέσα από τα γραφεία έχουν τη δυνατότητα να ξεναγηθούν ευρύτερα στη πόλη.
Η εναλλακτική αυτή μορφή τουρισμού ανθίζει χρόνο με τον χρόνο αποφέροντας σημαντικά έσοδα όχι μόνο στα ταμεία του δήμου αλλά στην τοπική οικονομία γενικότερα. Μόνο το 2022 δήμαρχος και αντιδήμαρχοι του δήμου πραγματοποίησαν 200 περίπου γάμους, αριθμός που δεν αποτυπώνει την πραγματικότητα, με δεδομένο ότι πραγματοποιούνται εκατοντάδες εικονικοί γάμοι (άνθρωποι δηλαδή που έχουν κάνει τα χαρτιά τους, τις άδειες γάμου στη χώρα τους), αλλά επιλέγουν την πόλη μας για την τελετή και τη δεξίωσή τους, όπως επίσης και για πολλές εκδηλώσεις που αφορούν σε ανανέωση όρκων αγάπης.
Στο πλαίσιο αυτό και σε μια προσπάθεια περαιτέρω ενίσχυσης του γαμήλιου τουρισμού αλλά και αναβάθμισής του με προσέλκυση επισκεπτών ανώτερων οικονομικών στρωμάτων, χθες το μεσημέρι στο Δημαρχείο Ρεθύμνου παρευρέθηκε ο Θωμάς Πολίτης, πρόεδρος της Ένωσης διοργανωτών εκδηλώσεων (Greek Destination Planners Association – GDPA), που μαζί με τον ΕΟΤ συνεργάζονται για την ανάπτυξη του γαμήλιου τουρισμού πολυτελείας στη χώρα.
Ο τουρισμός πολυτελείας άλλωστε αποτελεί στρατηγικό στόχο του ΕΟΤ για τα επόμενα χρόνια. Όλες οι διεθνείς μελέτες δείχνουν ότι ο γαμήλιος τουρισμός βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης παγκοσμίως, ιδιαίτερα μετά την πανδημία. Η ανάληψη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών προώθησης του γαμήλιου τουρισμού στους ελληνικούς προορισμούς εντάσσεται στη στρατηγική του ΕΟΤ για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, τον εμπλουτισμό του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και την ανάδειξη του τουρισμού εμπειρίας, όλες τις εποχές του χρόνου.
Η Ελλάδα βρίσκεται στο τοπ πέντε των γαμήλιων προορισμών στην Ευρώπη, μαζί με την Ιταλία, την Πορτογαλία, τη Γαλλία και την Τουρκία. Υπολογίζεται ότι το 2019, στην Ελλάδα, τα σωρευτικά έσοδα του κλάδου άγγιξαν τα 200 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, η πλειονότητα των επισκεπτών προέρχεται από ανώτερα και ανώτατα οικονομικά στρώματα και από δυναμικές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό, όπως είναι η Αυστραλία, οι ΗΠΑ, το Ισραήλ, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι αραβικές χώρες. Επιπρόσθετα, η μέση δαπάνη κάθε επισκέπτη είναι τετραπλάσια της μέσης δαπάνης των τουριστών αναψυχής που επισκέπτονται τη χώρα μας.
Ο Θωμάς Πολίτης, πρόεδρος της Ένωσης Διοργανωτών Εκδηλώσεων που αποτελείται από γραφεία από είκοσι διαφορετικές πόλεις της χώρας με κύριο στόχο την ενίσχυση του κλάδου του γαμήλιου τουρισμού πολυτέλειας, συμμετείχε στη σύσκεψη με τον δήμαρχο και την αρμοδία αντιδήμαρχο τουρισμού αλλά και τους ιδιοκτήτες γραφείων του Ρεθύμνου που απασχολούνται με τον γαμήλιο τουρισμό. Στη σύσκεψη παραβρεθήκαν και ο Λεωνίδας Μπαμπάνης γενικός διευθυντής της «Choose Crete» φορέας που δραστηριοποιείται στην τουριστική προβολή και προώθηση προορισμών στο εξωτερικό.
Στη διάρκεια της σύσκεψης συζητήθηκαν οι προοπτικές του κλάδου ενώ και οι επιχειρηματίες του τόπου ανέλυσαν τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν κατά τη διοργάνωση γάμων.
Όπως ανέφερε ο κ. Πολίτης «Πάντα ανάλογα με τις συνθήκες πρέπει να προσαρμοζόμαστε. Η ανάπτυξη του γαμήλιου τουρισμού σε κάθε περιοχή εξαρτάται από τι ανάγκες έχει ο πελάτης, πως μπορεί να εξυπηρετηθεί από το ξενοδοχείο και άλλες παραμέτρους. Για παράδειγμα, μαζί με την αντιδήμαρχο τουρισμού κάναμε μια ξενάγηση στο εξαιρετικό κάστρο της Φορτέτζας. Ανοίγοντας ένα δίαυλο επικοινωνίας με τον δήμο Ρεθύμνου θα μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε αυτόν και σε αντίστοιχους χώρους και να έχουμε και τη συνεργασία των ξενοδόχων για να μπορέσουμε να φέρουμε επισκέπτες σε περιόδους που εξυπηρετεί τουριστικά και τους ξενοδόχους. Δεν μιλάμε για τον Αύγουστο που γνωρίζουμε ότι είναι ένας μήνας αιχμής. Θα μπορούσε να είναι τον Μάιο, ή στα τέλη Σεπτεμβρίου άρα με αυτό τον τρόπο υπάρχουν πολύ μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης μιας και η χώρα μας είναι μέσα στους πέντε δημοφιλείς προορισμούς του εξωτερικού για γαμήλιο τουρισμό».
Όπως είπε ζήτηση για γαμήλιο τουρισμό υπάρχει τόσο από χώρες της Ευρώπης όσο και από το Λίβανο, το Ισραήλ και την Αμερική. Σύμφωνα με τον ίδιο η συνεργασία και οι συνέργειες είναι απαραίτητες για την αναβάθμιση του κλάδου:
«Θέλουμε να συμπράττουν όλοι οι φορείς για ένα καλό αποτέλεσμα. Γι’ αυτό είμαστε εδώ, θέλουμε τη συνεργασία του δήμου και των εμπλεκόμενων του κλάδου και είναι απαραίτητη αυτή για τους μεγάλους γάμους. Συνήθως έρχονται περίπου 80 -120 άτομα ανά γάμο. Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από τη ζήτηση που υπάρχει όχι μόνο για τη φετινή χρονιά αλλά και για τα επόμενα δυο χρόνια, ανέφερε.
Π. Μπιρλιράκη:Το Ρέθυμνο διαθέτει τα πλεονεκτήματα για την προσέλκυση γάμων πολυτελείας
Όπως ανέφερε η αντιδήμαρχος τουρισμού του δήμου Ρεθύμνης Πέπη Μπιρλιράκη, ο δήμος Ρεθύμνου από το 2007 ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στους γάμους επισκεπτών από το εξωτερικό, ανοίγοντας όπως είπε, δημοτικούς χώρους και μνημεία για τη διεξαγωγή τους και πλέον το Ρέθυμνο έχει προσελκύσει μεγάλο αριθμό τουριστών και διαθέτει όλα εκείνα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να προσελκύσει γάμους πολυτελείας. Σε σχετικές δηλώσεις της ανέφερε: «Έχουν ανοίξει πολλές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, τα ξενοδοχεία μας έχουν δικά τους τμήματα εσωτερικά που ασχολούνται μόνο με γάμους και αυτό το προϊόν μπορεί να αποφέρει πολλά περισσότερα στον τόπο μας. Μετά τη συμφωνία που έγινε με το μνημόνιο συνεργασίας με τον ΕΟΤ, φαίνεται ότι και το υπουργείο επενδύει πολύ σοβαρά στο γαμήλιο τουρισμό. Εμείς σαν δήμος είμαστε αποφασισμένοι να στηρίξουμε αυτό το είδος τουρισμού. Ξέρουμε όλοι μας ότι είτε για τους Έλληνες, είτε για τους ξένους, ο γάμος είναι μια στιγμή της ζωής μας που δεν έχουμε φειδώ στα έξοδα. Και για εμάς και για τα παιδιά μας. Νομίζω ότι αυτό θα πρέπει να μας κάνει να καταλάβουμε ότι αν το αξιοποιήσουμε σωστά, ο τόπος μπορεί να εξελίξει αυτό το κομμάτι προς δική του ανάπτυξη. Ξέρουμε εμείς οι άνθρωποι του τουρισμού ότι διαθέτουμε όλα αυτά που δίνουν τη δυνατότητα να γίνουμε ένας προορισμός γαμήλιος. Στους πελάτες που είναι επισκέπτες, στους καλεσμένους του γάμου, στην οικογένεια και στο ίδιο το ζευγάρι παρέχουμε πολλές εναλλακτικές είτε αυτές αφορούν στη γαστρονομία, είτε εκδρομές στη φύση και τα μνημεία είτε στις παραλίες μας και στα ρομαντικά μέρη που διαθέτουμε σαν νησί και σαν Ρέθυμνο, όπου μπορούν να γίνουν οι γάμοι. Ο γάμος είναι χαρά, είναι γλέντι. Είναι περιποίηση των καλεσμένων. Τα ταξιδιωτικά γραφεία, τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, τα πούλμαν, τα εστιατόρια τα εμπορικά από τα οποία παίρνουν σουβενίρ για όσους δεν κατάφεραν να έρθουν στον γάμο αλλά και τα βίντεο που κυκλοφορούν σε όλη την υφήλιο από τους ανθρώπους που έρχονται και παντρεύονται εδώ, όλα αυτά είναι μια δωρεάν διαφήμιση που αν την έκανες κανονικά θα κόστιζε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Για όλους αυτούς τους λόγους και επειδή κατέχουμε το αντικείμενο πολύ καλά και μπορούμε να το κάνουμε και έχουμε τα φόντα για την προσέλκυση γαμήλιου τουρισμού ανώτερου οικονομικού επιπέδου. Ο δήμος μας θα συνεχίσει να στηρίζει με τις δικές του δυνάμεις οι οποίες πολλαπλασιάζονται σε κέρδη για τον τόπο. Το Ρέθυμνο διαθέτει τα πλεονεκτήματα να ακολουθήσει τα βήματα της Σαντορίνης και της Μυκόνου που κάνουν γάμους ανώτατου οικονομικού επιπέδου».
Γ. Μαρινάκης: Το δημοτικό σύστημα είναι υπέρ της διεύρυνσης του γαμήλιου τουρισμού
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργος Μαρινάκης, αναφέρθηκε στην αντίληψη του δημοτικού συστήματος για την εναλλακτική μορφή τουρισμού που αφορά στην εξέλιξη του τόπου σε γαμήλιο προορισμό επισημαίνοντας χαρακτηριστικά: «Ο δήμος Ρεθύμνου στο θέμα του γαμήλιου τουρισμού θεωρείται από τους πιο οργανωμένους της χώρας, και χάρη στην ιδιαίτερη, θα έλεγα, αυτοθυσία των αντιδημάρχων, καθώς είμαστε ένας δήμος ο οποίος εξυπηρετεί όλους εκείνους που είναι γύρω από το γαμήλιο τουρισμό που έχει εξελιχτεί σε τουριστική βιομηχανία. Δεν είναι μόνο η γαμήλια τελετή. Είναι έναν σύνολο ανθρώπων που κινητοποιούνται,επαγγελματίες του τόπου, όπως και δεκάδες και εκατοντάδες πολλές φορές ,που επισκέπτονται το Ρέθυμνο για ένα γάμο. Εκτός του ότι έχουμε επιλέξει καταπληκτικά σημεία όπου γίνονται αυτές οι τελετές είμαστε ο δήμος που δείχνουμε ιδιαίτερη προθυμία για τους γάμους. Άλλοι δήμοι διαθέτουν μια μέρα, μια ώρα, ένα σημείο για τους γάμους. Εμείς όμως το βλέπουμε ότι ως τουριστικός προορισμός πρέπει να είμαστε ευέλικτοι, ανοιχτοί και πιο φιλόξενοι σε ένα κομμάτι θεματικού τουρισμού που μας ενδιαφέρει πάρα πολύ γιατί έρχονται συνήθως νέοι άνθρωποι με τις οικογένειές τους και επειδή αυτές οι στιγμές είναι ιδιαίτερα χαρούμενες για όλους, δημιουργούμε θετικούς πρεσβευτές της πόλης μας και της ποιότητας και των προϊόντων μας και των ανθρώπων μας στο εξωτερικό. Ως δημοτικό σύστημα είμαστε υπέρ της διεύρυνσης του συγκεκριμένου θεματικού τουρισμού και νομίζω ότι το Ρέθυμνο είναι στους τέσσερις καλύτερους προορισμούς γαμήλιου τουρισμού της χώρας».
Αναφερόμενος στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας από το γαμήλιο τουρισμό ο Γ. Μαρινάκης είπε ότι για τον δήμο Ρεθύμνου αυτά δεν ξεπερνούν τις 50.000 ευρώ, σημείωσε ωστόσο ότι είναι τεράστια η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας: «Περίπου 50.000 ευρώ είναι τα έσοδα για τον δήμο Ρεθύμνου. Δεν είναι μεγάλο το ποσό όμως πολλαπλασιαστικά αυτό που μένει στην κοινωνία είναι πολύ μεγάλο καθώς μένουν αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ» είπε κάνοντας εκτενή αναφορά στην ανάγκη στροφής σε βιώσιμες μορφές τουριστικής ανάπτυξης. Χαρακτηριστικά, είπε: «Γενικότερα πρέπει το μυαλό μας να είναι στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και ένα κομμάτι του είναι ο γαμήλιος τουρισμός. Έχω ξαναπεί ότι ο υπερτουρισμός δεν πρέπει να είναι επιδίωξη ενός τόπου. Μακροπρόθεσμα δεν λειτουργεί υπέρ του τουρισμού. Όταν έχεις μεγάλη σπατάλη φυσικών πόρων, δημιουργείς συνθήκες αβίωτες στη λειτουργία της πόλης. Οι πόλεις είναι χτισμένες και δομημένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να φιλοξενούν συγκεκριμένο αριθμό κατοίκων. Όταν αυτός ο αριθμός πενταπλασιάζεται, κάποια στιγμή αυτό θα επιβαρύνει τον προορισμό. Δεν αρκεί ο επιχειρηματίας να έχει μια καλή ξενοδοχειακή μονάδα,- που έχουμε εξαιρετικές τόσο στην πόλη όσο και εκτός πόλεως -, πρέπει γενικότερα να υπάρχει μια αρμονία μεταξύ της ποιότητας της πόλης και του επιχειρείν. Όπως επίσης μια ακόμα μεγαλύτερη αρμονία πρέπει να υπάρχει με το περιβάλλον στο οποίο υποδέχεται η πόλη τους επισκέπτες. Γιατί πλέον οι άνθρωποι έχουν όλοι ευαισθητοποιηθεί στα θέματα του φυσικού περιβάλλοντος και της κλιματικής αλλαγής και της ενεργειακής κατανάλωσης. Αυτό είναι κάτι που πρέπει συνολικά να δούμε για να αναβαθμίσουμε το προϊόν και να πούμε στον επισκέπτη που σε λίγο καιρό θα πληρώνει φόρο επειδή χρησιμοποιεί μέσα ενεργοβόρα για να μετακινηθεί (π.χ. αεροπλάνα) ότι ναι μεν θα έχει αυτό το μειονέκτημα το Ρέθυμνο, ως μακρινός προορισμός από τη βόρεια και κεντρική Ευρώπη, όμως (ο επισκέπτης) θα έρχεται σε μια περιοχή φιλική προς το περιβάλλον, με συγκεκριμένες πολιτικές προστασίας του περιβάλλοντος με ξενοδοχειακές μονάδες που σέβονται το περιβάλλον. Όποιος θέλει να δει μακροπρόθεσμα τα ζητήματα αυτά θα πρέπει να προετοιμάσει και τις μονάδες του και να σκεφτεί το φυσικό περιβάλλον και τους φυσικούς πόρους που πρέπει να προστατεύσει».