27 °C Rethymno, GR
27/06/2022

ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ERASMUS+ KA2

Ταξίδι  φιλαναγνωσίας στην Ιταλία για το 2ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου 

Στα πλαίσια του προγράμματος    Εrasmus+  με τίτλο “Reading through the lens of STEM “ και με εταίρους από Πολωνία, Λιθουανία, Ρουμανία και Βουλγαρία τo 2ο  Γυμνάσιο Ρεθύμνου συμμετείχε στην πρώτη διά ζώσης   διακρατική συνάντηση στο ISTITUTO COMPRENSIVO N. 6 στην Ίμολα της Ιταλίας από 10\4\2022 έως 15\4\2022. Στη συνάντηση συμμετείχαν 2 εκπαιδευτικοί και 6 μαθητές οι οποίοι φιλοξενήθηκαν σε οικογένειες μαθητών του σχολείου.  

Το  πρόγραμμα αφορά στη φιλαναγνωσία και τη μελέτη συγκεκριμένων βιβλίων που εξετάζονται μέσα από τη σκοπιά της λογοτεχνίας, της επιστήμης και των μαθηματικών.Το βιβλίο προς μελέτη σε αυτή την συνάντηση ήταν το κλασικό μυθιστόρημα του Ρέυ Μπράντμπερυ «Φαρενάιτ 451». Διεθνώς καταξιωμένο, το βιβλίο είναι μια ιστορία για τη λογοκρισία και για τους ανθρώπους που την αψηφούν – ένα βιβλίο εξίσου επίκαιρο σήμερα με την εποχή που πρωτοεκδόθηκε. Είναι μια προφητική αφήγηση για την υποδούλωση του δυτικού πολιτισμού στα μίντια, στα ναρκωτικά και στον κομφορμισμό,  μια ιστορία που αναστατώνει τον αναγνώστη καθώς εξερευνά το τι συμβαίνει όταν η άγνοια -στην πιο ακραία μορφή της- θεωρείται αρετή. (The Times).

Την πρώτη ημέρα των δραστηριοτήτων, έλαβε χώρα θερμή  τελετή υποδοχής στο χώρο του σχολείου, με τη συμμετοχή της σχολικής ορχήστρας. Στη συνέχεια,  οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να «παίξουν» φτιάχνοντας με την τεχνική του origami ιδιαίτερα βιβλιαράκια, όπου κλήθηκαν να γράψουν μια λέξη- έννοια που θέλουν να σωθεί και μια λέξη που θέλουν να καεί. Τα έργα των μαθητών στη συνέχεια παρουσιάστηκαν και εκτέθηκαν σε ένα πόστερ που συμβόλιζε τη φωτιά όπου «θα καίγονταν» όσα δεινά του κόσμου μας θα ήθελαν να χαθούν. Μετά από σύντομο διάλειμμα, οι μαθητές παρακολούθησαν μαθήματα με τους Ιταλούς συμμαθητές ενώ μετά το μεσημεριανό είχαν την ευκαιρία να δουλέψουν βιωματικά πάνω στο θέμα του βιβλίου προς μελέτη «ΦΑΡΕΝΑΙΤ 451» κάνοντας πειράματα με δημιουργία φωτιάς, δημιουργώντας ποιήματα με σημαντικές λέξεις αποσπασμάτων από το βιβλίο και αποφασίζοντας ποια βιβλία θα αποφάσιζαν να σώσουν αιτιολογώντας τη γνώμη τους. Η μέρα ολοκληρώθηκε με κοινό γεύμα, όπου απολαύσαμε τη διάσημη ιταλική πίτσα!

Η επόμενη μέρα περιελάμβανε ξενάγηση στην μεσαιωνική πόλη της Imola  συγκεκριμένα στο περίφημο κάστρο της πόλης Rocca Sforzesca και στο  Palazzo Tozzoni, που αποτελεί σπίτι – μουσείο της ιστορίας μιας ισχυρής οικογένειας γαιοκτημόνων. Ακολούθησε συνάντηση με την αντιδήμαρχο της πόλης στον χώρο του Δημαρχείου, στο οποίο ξεναγηθήκαμε, καθώς πρόκειται για ιστορικό παλάτι της πόλης. Στη συνέχεια οργανώθηκε στην αυλή του σχολείου μια εκδήλωση με τραγούδια και χορούς της περιοχής Emilia Romana από παραδοσιακό συγκρότημα της πόλης ενώ όλοι διασκεδάσαμε μαθαίνοντας χορούς καθεμιάς από τις συμμετέχουσες χώρες. Το απόγευμα ακολούθησε επίσκεψη στην πίστα όπου διεξάγονται οι διάσημοι αγώνες της Formula 1 και στο υπέροχο πάρκο Acque Minerali και το μνημείο μνήμης στον αδικοχαμένο πιλότο Άαρτον Σένα.

Η ακόλουθη μέρα ήταν η τελευταία των μαθημάτων και οι μαθητές συνεργάστηκαν με τους Ιταλούς μαθητές σε μαθήματα ενώ παρακολούθησαν και σχολίασαν την ενδιαφέρουσα ταινία « The dystopia: Black Mirror». Ακολούθησε επίσκεψη στο σχολείο των Καπουτσίνων, μια θερμή παράσταση από τους μαθητές του δημοτικού σχολείου και περιήγηση σε αυτό, όπου ενημερωθήκαμε για τον τρόπο λειτουργίας του ιταλικού σχολείου. Το απόγευμα το πρόγραμμα περιελάμβανε βόλτα με λεωφορείο στη μαγευτική  Κοιλάδα του Σαντέρνο και στο μεσαιωνικό χωριό Castel del Rio  όπου έγινε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Πολεμικό Μουσείο και τη μεσαιωνική γέφυρα Alidosi. Οι μαθητές συμμετείχαν σε μια εικαστική δραστηριότητα ζωγραφίζοντας τη γέφυρα αλλά και φτιάχνοντας ένα  flash mob  για την ειρήνη. Ένα υπέροχο παραδοσιακό δείπνο σε εστιατόριο του χωριού ικανοποίησε όλους, όπου διασκεδάσαμε με την ψυχή μας σε ένα αυθόρμητο ξεφάντωμα με αγαπημένα τραγούδια κάθε χώρας.

Μια βόλτα με τρένο στην πόλη της Ραβέννας υπήρξε αποκαλυπτική και μας εντυπωσίασε όλους. Η πόλη υπήρξε πρωτεύουσα της Δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από το 402 μέχρι την κατάρρευσή της το 476. Αργότερα, η πόλη έγινε πρωτεύουσα του Βυζαντινού Εξαρχάτου της Ραβέννας μέχρι την εισβολή των Φράγκων το 751. Τα παλαιοχριστιανικά της μνημεία αποτελούν Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Κορυφαίο είναι η βασιλική του Αγίου Βιταλίου, ένα από τα σημαντικότερα παραδείγματα της παλαιοχριστιανικής Βυζαντινής τέχνης και αρχιτεκτονικής στη δυτική Ευρώπη (6ος αι). Είναι περισσότερο γνωστή για τον πλούτο των βυζαντινών ψηφιδωτών της, τα μεγαλύτερα και καλύτερα διατηρημένα εκτός Κωνσταντινούπολης. Η εκκλησία είναι τεράστιας σημασίας για τη Βυζαντινή τέχνη, καθώς είναι η μόνη μεγάλη εκκλησία από την περίοδο του Αυτοκράτορα Ιουστινιανού Α΄ που σώζεται ουσιαστικά ανέπαφη μέχρι σήμερα. Ακόμη πιστεύεται ότι απεικονίζει το σχέδιο της Αίθουσας Ακροάσεων του Βυζαντινού Αυτοκρατορικού Ανακτόρου. Είχαμε την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή και να θαυμάσουμε από κοντά υπέροχα, απαράμιλλα δείγματα του βυζαντινού πολιτισμού, τα περίφημα ψηφιδωτά της Ραβένας. Ένα ζωντανό μάθημα ιστορίας και μια αδιανόητη περιήγηση στα μονοπάτια της βυζαντινής τέχνης και θρησκείας σε ένα μαγικό ταξίδι που μας συγκλόνισε. Γεμίσαμε εικόνες ομορφιάς και ανάτασης και οι μαθητές είδαν να ζωντανεύουν μπροστά τους σελίδες της ιστορίας και του πολιτισμού μας.

Την τελευταία ημέρα του προγράμματός μας, ταξιδέψαμε ως την Μπολόνια, γνωστή για τους πύργους της και τις στοές 38 χλμ (portici),  απ’ όπου και θα αναχωρούσαμε. Πήραμε μια σημαντική γεύση από τα ιστορικά μνημεία και επισκεφτήκαμε τον σπουδαίο καθεδρικό ναό και την υπέροχη Piazza Maggiore, όπου δεσπόζει το Παλάτσο Κομουνάλε.

Η φιλοξενία όλες τις μέρες της διαμονής μας υπήρξε υποδειγματική. Αυτό όμως που ήταν το πιο σημαντικό, ήταν η γνωριμία των μαθητών μας με τους μαθητές από τις άλλες χώρες και κυρίως με τις οικογένειες οι οποίες ανέλαβαν τη φιλοξενία. Οι μαθητές μας δημιούργησαν φιλικούς δεσμούς και έζησαν εμπειρίες που θα θυμούνται για πάντα.

 

Από τη διεύθυνση του σχολείου