Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες οι εργασίες βιοκλιματικής ανάπλασης των οδών Σαλαμίνος και Μελισσηνού. Το έργο έχει ξεκινήσει από την ανατολική πλευρά και συγκεκριμένα από το ύψος της Τροχαίας, όπου ήδη τα μηχανήματα του εργολάβου έχουν ξεκινήσει τις εκσκαφές και ένα τμήμα του δρόμου έχει ξεκινήσει ήδη να μεταμορφώνεται. Ωστόσο οι εργασίες που απαιτούνται στη συγκεκριμένη ανάπλαση, είναι εξειδικευμένες κατασκευαστικά και γίνονται με ιδιαίτερη προσοχή, όπως επισημαίνει μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Άγγελος Μαλάς. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει γίνει μεταξύ δήμου και εργολάβου μετά το Πάσχα και πριν την επίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου, οι εργασίες θα σταματήσουν. Εκτιμάται ότι μέχρι τότε θα έχει ολοκληρωθεί ένα τμήμα δρόμου περίπου 200-250 μέτρων, χωρίς ωστόσο να έχουν τοποθετηθεί οι κυβόλιθοι. Θα ληφθούν όμως όλα τα μέτρα ασφάλειας και οι σχετικές σημάνσεις, ώστε ο δρόμος να δοθεί σε κυκλοφορία τότε και να μην υπάρξει καμιά όχληση κυκλοφοριακή στην πόλη.
Σημειώνεται ότι για όσο διάστημα εκτελούνται εργασίες, δηλαδή μέχρι το τέλος του μήνα, απαγορεύεται η διέλευση οχημάτων από την πλατειά Ηρώων Πολυτεχνείου προς τη Μελισσηνού, η οποία παραμένει ανοιχτή μόνο για φορτοεκφορτώσεις και για πρόσβαση στα δυο παρκινγκ της περιοχής. Από την οδό Αρκαδίου γίνεται κανονικά η κυκλοφορία των οχημάτων προς τη Σαλαμίνος μέχρι και την οδό Χιμάρρας, όπου τα αυτοκίνητα καταλήγουν στην οδό Κεφαλογιάννηδων (στον περιφερειακό δρόμο). Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο έργο έχει προϋπολογισμό 1.114.870,63€ και χρηματοδοτείται από το «Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)».
Το έργο είναι εξαιρετικά σημαντικό για το ιστορικό κέντρο της πόλης, καθώς θα αναβαθμίσει αισθητικά και λειτουργικά την περιοχή.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.», ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του δήμου Ρεθύμνου Άγγελος Μαλάς, ανέφερε: «Ο στόχος που έχουμε βάλει σε συνεννόηση με τον ανάδοχο είναι μέχρι το τέλος του μήνα, δηλαδή στην πρώτη φάση των εργασιών να ολοκληρωθεί το πρώτο τμήμα του έργου, σε ένα μήκος δρόμου 200-250 μέτρων, εκεί όπου έχει ανοίξει το εργοτάξιο. Ο στόχος είναι να μπουν τα κράσπεδα και να δώσουμε τον δρόμο σε λειτουργία στη διάρκεια του καλοκαιριού (χωρίς φυσικά να έχει τελειώσει εξολοκλήρου ούτε αυτό το κομμάτι). Κατά πάσα πιθανότητα το έργο θα σταματήσει και θα ξεκινήσει εκ νέου με το πέρας της σεζόν. Αυτά θα τα συζητήσουμε εκ νέου με τον εργολάβο σε λίγες μέρες, γιατί το έργο είναι δύσκολο και κατασκευαστικά συναντάμε δυσκολίες και προβλήματα, τα οποία προσπαθούμε και αντιμετωπίζουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Για μας είναι βασικό να μην δημιουργούμε προβλήματα στους κατοίκους και τους επιχειρηματίες της περιοχής».
Υπενθυμίζεται ότι στις εργασίες περιλαμβάνονται: Κατασκευή νέων, σύγχρονων πεζοδρομίων ευρωπαϊκών προδιαγραφών με όδευση τυφλών ειδικά στο βόρειο τμήμα της οδού Μελισσηνού, όπου το επιτρέπει το πλάτος του πεζοδρομίου, νέα χάραξη οδοστρώματος κυκλοφορίας οχημάτων πλάτους 3,50 μ., δημιουργία διαβάσεων πεζών τοποθέτηση νέων φωτιστικών σωμάτων ανά περίπου 15 μ., μετατόπιση και υψομετρική αναπροσαρμογή φρεατίων υποδοχής ομβρίων στις νέες χαράξεις του δρόμου – πεζοδρομίων, φύτευση δέντρων, κατασκευή νέων καθιστικών και εγκατάσταση κάδων μικρο-απορριμμάτων που θα αναρτηθούν στον εκάστοτε φωτιστικό ιστό, ώστε να αποφεύγεται η διάτρηση των πλακών του πεζοδρομίου, αλλά και σε άλλα σημεία που θα κριθεί απαραίτητο.
Όλα τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή πεζοδρομίων και νέου οδοστρώματος, πέραν της ποιότητας τους, θα είναι συμβατά με τη φυσιογνωμία και το παραδοσιακό χρώμα του Ιστορικού Κέντρου του Ρεθύμνου.
Οι παρεμβάσεις που θα υλοποιηθούν στην οδό Σαλαμίνος – Μελισσηνού
Σε ό,τι αφορά τα χαρακτηριστικά της νέας ανάπλασης, πρόκειται να γίνουν παρεμβάσεις βελτίωσης αισθητικά και λειτουργικά με τη διαμόρφωση πεζόδρομων, σημεία πρασίνου, διαβάσεις τυφλών και σύγχρονο φωτισμό μεταξύ άλλων.
Αναλυτικά, θα υλοποιηθούν οι παρακάτω παρεμβάσεις:
– Αποξήλωση των υφιστάμενων υλικών επίστρωσης του δρόμου και των πεζοδρομίων (άσφαλτος και τσιμέντο).
– Καθαίρεση μεμονωμένων στοιχείων, όπως μεταλλικά κολωνάκια, πινακίδες, υφιστάμενα φωτιστικά.
– Νέα χάραξη οδοστρώματος κυκλοφορίας οχημάτων πλάτους 3,50 μ.
– Εκσκαφές για τη θεμελίωση των πέτρινων κρασπέδων από γρανίτη στα νέα πεζοδρόμια. Τα κράσπεδα είναι από γκρι γρανίτη διαστάσεων 100x15x30 εκ. με αντιολισθηρή επεξεργασία και κατάλληλη απότμηση στις ράμπες.
– Κατάλληλες επιχωματώσεις κάτω από τα πεζοδρόμια – δρόμο, ώστε να έχουμε τις επιθυμητές τελικές υψομετρικές στάθμες.
– Υποβάσεις με θραυστό υλικό οδοστρωσίας 3Α.
– Μικρή οριζόντια μετατόπιση των φρεατίων υδροσυλλογής, για να προσαρμοστούν στις νέες χαράξεις του δρόμου – πεζοδρομίων.
– Ταπείνωση ή ανύψωση των φρεατίων επίσκεψης αγωγών, ώστε να προσαρμοστούν στις τελικές υψομετρικές στάθμες.
– Κατασκευή πλάκας από οπλισμένο σκυρόδεμα C20/25 ως υπόβαση για τον δρόμο.
– Μικροκατασκευές από σκυρόδεμα C20/25 για τη στήριξη των πέτρινων κρασπέδων, την κατασκευή νέων στομίων φρεατίων και για τη θεμελίωση των νέων φωτιστικών και μεταλλικών κολονών πεζοδρομίου.
– Επιστρώσεις του δρόμου με φυσικό κυβόλιθο από πορφυρίτη πελεκητό διαστάσεων 10x10x10 σε αμμοκονίαμα 100γρ. τσιμέντου.
– Διαμόρφωση ρείθρου με κλίση 12% με πλακόστρωση μίας ζώνης με φυσικές πλάκες από πορφυρίτη πελεκητό 15×30 και πάχος 5 cm.
– Δημιουργία διαβάσεων πεζών ανά 55 περίπου μέτρα που ορίζονται με κυβολίθους από λευκό μάρμαρο διαστ. 10x10x5 εκ.
– Επιστρώσεις των νέων πεζοδρομίων με φυσικές πλάκες από πορφυρίτη πελεκητό 10×20 και πάχος 5 cm.
– Επιστρώσεις εγχρώμων τσιμεντόπλακων από σκυρόδεμα που περιέχουν ψυχρά υλικά (coolmaterials) και τσιμέντο φιλικής προς το περιβάλλον τεχνολογίας 10×20 και πάχος 6 cm και κατεργασία τεχνητής παλαίωσης σε επιλεγμένες περιοχές των πεζοδρομίων.
– Τοποθέτηση ανεμπόδιστης πορείας με πλάκες 30×30 γρανίτη με αδρή εγχάρακτη αντιολισθηρή επιφάνεια, ως πλάκες πορείας ή σήμανσης κινδύνου για άτομα με μειωμένη όραση.
– Φωτιστικά σώματα ανά περίπου 15 μ. κυρίως στο βόρειο πεζοδρόμιο και όπου το πλάτος δεν επαρκεί τοποθετούνται αντικριστά στο νότιο. Επιλέγεται τηλεσκοπικός ιστός, παραδοσιακού τύπου, υπέργειου ύψους 4,00 μ. και φωτιστικό σώμα κορυφής ιστού, παραδοσιακού τύπου στεγανό LED 40W.
– Στα νέα δέντρα σχάρες προστασίας τετράγωνες από ελατό (σφαιροειδή) χυτοσίδηρο 900×900ΜΜ Φ450.
– Κατασκευή νέων απλών καθιστικών χωρίς πλάτη από μεταλλικό σκελετό και δοκίδες φυσικής ξυλείας που βιδώνονται στο δάπεδο.
– Κάδοι μικρο-απορριμμάτων από χάλυβα, αναρτώμενοι στον φωτιστικό ιστό, ώστε να αποφεύγεται η διάτρηση των πλακών του πεζοδρομίου και σε επιπλέοντα σημεία πέρα από τα απαραίτητα.