Σε τεράστιο πρόβλημα για τους επιχειρηματίες εστίασης του Ρεθύμνου έχει εξελιχτεί η ακρίβεια και μάλιστα σε είδη πρώτης ανάγκης για τα καταστήματα τους. Η κατάσταση μέρα με τη μέρα χειροτερεύει, με τους επαγγελματίες να αναζητούν στα ράφια των σουπερ μάρκετ και των πολυκαταστημάτων πρώτες ύλες οι οποίες ωστόσο έχουν καταστεί απλησίαστες, ενώ καθημερινά οι τιμές μεταβάλλονται τις περισσότερες φορές προς τα πάνω. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του ηλιέλαιου που για το σύνολο των εστιατορίων θεωρείται είδος πρώτης ανάγκης. Ωστόσο η τιμή του είναι πλέον απλησίαστη. Το δεκάλιτρο ηλιέλαιο είχε αρχική τιμή πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία γύρω στα 14 ευρώ και τώρα ξεπερνά τα 30 ευρώ. Η κατάσταση αυτί έχει ως αποτέλεσμα η αύξηση αυτή να περνά στον καταναλωτή. Ήδη όπως αναφέρει ο πρόεδρος του συλλόγου εστίασης και αναψυχής οι επαγγελματίες του Ρεθύμνου προχώρησαν σε αυξήσεις στους τιμοκαταλόγους από 5 % έως 10%. πρόκειται για μια αύξηση όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος αναγκαία για να μπορέσουν και οι ίδιοι να επιβιώσουν και να διατηρήσουν ανοιχτές τις επιχειρήσεις τους, αλλά ταυτόχρονα να μπορούν να ικανοποιήσουν και τους καταναλωτές. Όπως εξηγεί αρκετοί συνάδελφοί του έχουν εξαιρέσει πλέον από τα μενού τους τα φαγητά εκείνα που απαιτούν μεγάλη ποσότητα ηλιέλαιου λόγω του υψηλού κόστους. Τονίζει πως η μεγαλύτερη αύξηση αφορά στα θαλασσινά τόσο λόγω της αύξησης του ίδιου του προϊόντος όσο κα λόγω της αύξησης του ηλιέλαιου που είναι απαραίτητο για το τηγάνισμα τους.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του σωματείου εστίασης πλέον έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση με τις τιμές τα εστιατόρια οδηγούνται σε μερική αντικατάσταση του ηλιέλαιου με το ελαιόλαδο λόγω τιμής, όχι όμως σε όλα τα είδη.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο κ. Κλαψινός ανέφερε: Εμείς έχουμε κάνει αυξήσεις στις τιμές, οι περισσότεροι από 5εως 10%. Αναγκαστήκαμε να το κάνουμε γιατί δεν πάει άλλο και προσπαθούμε να συντηρηθούμε και εμείς και να διατηρήσουμε ανοιχτά τα καταστήματα μας. Η κατάσταση είναι εξαιρετικά δύσκολη. Καθημερινά βλέπουμε άλλες τιμές στα ράφια των καταστημάτων. Ιδιαίτερα το ηλιέλαιο είναι απλησίαστο. Δυο ηλιέλαια δεκάλιτρα κοστίζουν 76 ευρώ. Οδηγούμαστε σταδιακά σε μερική αντικατάσταση του ηλιέλαιου από ελαιόλαδο. Το ζήτημα είναι ότι στα θαλασσινά δεν είναι κατάλληλο το ελαιόλαδο. Δηλαδή για καλαμάρια κουτσομούρες και όλα τα θαλασσινά δεν ενδείκνυται. Το ηλιέλαιο είναι ποιο πρακτικό για τα θαλασσινά. Πλέον στο εμπόριο η τιμή για ένα λίτρο ελαιόλαδου κυμαίνεται από 4 έως 5 ευρώ το λίτρο και το ηλιέλαιο το λίτρο 3,30 ευρώ το λίτρο. Πολλοί συνάδελφοι αναγκάστηκαν να εξαιρέσουν από τα μενού τους κάποια πιάτα, τα οποία απαιτούν πολύ ηλιέλαιο, λόγω κόστους. Ωστόσο εμείς έχουμε κάνει αυξήσεις στα όρια του εφικτού, έτσι ώστε να μπορεί να έρχεται ο πελάτης να τρώει.
Για παράδειγμα η χοιρινή μπριζόλα προ της ρωσοουκρανικής κρίσης κόστιζε από 6,5 έως 7,5 ευρώ, τώρα φτάνει τα 8,5 με 9,5 ευρώ. Η μεγαλύτερη αύξηση τιμής καταγράφεται στα θαλασσινά. Για παράδειγμα το χταπόδι από 8,5 ευρώ, τώρα φτάνει στα 12 ευρώ».
Τονώνεται σταδιακά η κίνηση στα καταστήματα εστίασης
Παρά την κακή οικονομική κατάσταση τα υπέρογκα λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων, αλλά και την περιορισμένη κατανάλωση, οι επιχειρηματίες εστίασης προσδοκούν το κλίμα να αναστραφεί ήδη από τις επόμενες ήμερες της Μεγαλοβδομάδας και στη συνέχεια του καλοκαιριού εκτιμώντας ότι η κίνηση από Έλληνες και ξένους επισκέπτες θα τονώσει την οικονομία του τόπου και φυσικά τις επιχειρήσεις τους. Ήδη, όπως ανέφερε ο κ. Κλαψινός η παρουσία των τουριστών είναι εμφανής στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος της πόλης και αυτό αποτελεί μια πρώτη ανάσα. Όπως προσθέτει όλος ο κλάδος έχει στρέψει τις ελπίδες τους στην τουριστική περίοδο, για να μπορέσει να ανακάμψει και να καλύψει έστω ένα μέρος των μεγάλων απωλειών των προηγούμενων χρόνων και κυρίως να μπορέσει να καλύψει τα λειτουργικά του έξοδα και τις εκκρεμείς οικονομικές υποχρεώσεις.
«Έχει ξεκινήσει δειλά-δειλά η κίνηση στα καταστήματά μας, κυρίως τα σαββατοκύριακα έχει δουλειά. Βέβαια οι ντόπιοι δεν πολυβγαίνουνε γιατί φοβούνται, αλλά κυρίως δεν έχουν λεφτά και τώρα με την ακρίβεια το σκέφτονται παραπάνω.
Είναι γεγονός ότι πλέον η κατανάλωση είναι περιορισμένη. Οι πελάτες μας είναι φειδωλοί, δεν παραγγέλνουν όπως παλιά, ούτε κάνουν τόσα κεράσματα. Η κατάσταση είναι τέτοια που ο καθένας προσπαθεί όσο πιο οικονομικά γίνεται να εξυπηρετηθεί. Και αυτό το αντιλαμβανόμαστε γιατί γνωρίζουμε τι γίνεται με τα περιορισμένα εισοδήματα και τις αυξημένες οικονομικές υποχρεώσεις των νοικοκυριών σε μια περίοδο που η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος είναι πλέον απλησίαστη γι’ όλους. Παρόλα αυτά ευελπιστούμε και ευχόμαστε από την επόμενη εβδομάδα, λόγω Πάσχα η κίνηση να ανακάμψει».