Έγγραφο υπόμνημα διαμαρτυρίας για τη μερική μόνο καταβολή των ποσών επιχορήγησης του Μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου νησιωτικών επιχειρήσεων για την περίοδο του β’ εξαμήνου του 2022, απέστειλε το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Κρήτης. Ειδικότερα, σύμφωνα με την από 20/06/2025 οδηγία της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής πρόκειται να καταβληθεί άμεσα το 42% του δικαιούμενου από τις επιχειρήσεις ποσού, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα εκταμιευτεί σε επόμενο χρόνο (από Σεπτέμβριο).
Με το σχετικό έγγραφο που υπογράφει ο Πρόεδρος του Π.Ε.Σ.Κ. Γιώργος Γιακουμάκης με παραλήπτες τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, τον αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, καθώς και στους Κυριάκο Πιερρακάκη – υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση – αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών και τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής, Βασίλειο Κικίλια ζητείται η παρέμβαση του πρωθυπουργού για την «άμεση καταβολή ολόκληρου του ποσού επιδότησης του μεταφορικού ισοδύναμου της 11ης Φάσης», προς τις δικαιούχες επιχειρήσεις της Κρήτης. Αναλυτικά, το έγγραφο του Π.Ε.Σ.Κ. έχει ως εξής:
«Με την ανωτέρω σχετική οδηγία, που αναφέρεται στο σε περίληψη θέμα, μεταξύ των άλλων, καλείται ο ΕΦΕΠΑΕ (Ενδιάμεσος Φορέας Επιχειρησιακών Προγραμμάτων Ανταγωνιστικότητας και Επιχειρηματικότητας) να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την πληρωμή των «εντός ελέγχου επιχειρήσεων» της 11ης Φάσης του ΜΙ Επιχειρήσεων (Β’ Εξάμηνο 2022), όσον αφορά στις επιχειρήσεις Κατηγορίας 2, στην οποία υπάγεται η Κρήτη, ως εξής:
Άμεσα το 42% του δικαιούμενου ποσού. Το υπόλοιπο ποσό σε επόμενο χρόνο (από Σεπτέμβριο).
Επειδή:
1.- Η εν λόγω οδηγία αφορά σε πληρωμή επιδότησης κόστους μεταφοράς πρώτων υλών και ετοίμων προϊόντων, από και προς την ηπειρωτική Χώρα, Κρητικών επιχειρήσεων β’ εξαμήνου 2022, δηλαδή σχεδόν τρία χρόνια μετά την πραγματοποίηση τους.
2.- Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν ελεγχθεί εξονυχιστικά, για τη νομιμότητα πληρωμής του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
3.- Οι δικαιούχοι επιχειρήσεις έχουν μειώσει τους τιμοκαταλόγους τους, προκειμένου να είναι ανταγωνιστικές, συνυπολογίζοντας στα έσοδά τους το ποσοστό της δικαιούμενης επιχορήγησης,.
4.- Οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα έντονης έλλειψης ρευστότητας εξαιτίας μείωσης των πωλήσεων, αύξησης εξόδων, αδυναμίας πρόσβασης σε χρηματοδότηση κλπ.
5.-Η πληρωμή του υπόλοιπου ποσού, σύμφωνα με την οδηγία, παραπέμπεται, αορίστως σε επόμενο χρόνο (από Σεπτέμβριο).
Για τους λόγους αυτούς, παρακαλούμε την παρέμβασή σας, για:
1.- Την άμεση καταβολή, και στις επιχειρήσεις της Κρήτης, ολόκληρου του ποσού επιδότησης του μεταφορικού ισοδύναμου της 11ης Φάσης (Β’ Εξάμηνο 2022).
2.- Την ένταξη του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου σε κοινοτικό πρόγραμμα ή πρωτοβουλία, έτσι ώστε να αυξηθούν οι διαθέσιμοι πόροι για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των νησιώτικων επιχειρήσεων και την έγκαιρη εκταμίευση της επιδότησης.
Με τη βεβαιότητα ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στο αίτημά μας, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων».
Επιστολή στα υπουργεία και από την Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης
Αντίστοιχη επιστολή με θέμα «Μεταφορές και μεταφορικό ισοδύναμο για την Κρήτη» απευθυνόμενη στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια, στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη και στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρίστο Δήμα έστειλε η Ομοσπονδία Εμπορικών συλλόγων Κρήτης, ζητώντας στήριξη της Κρητικής επιχειρηματικότητας και προβάλλοντας τα σοβαρά προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει και έχουν ως αποτέλεσμα την επιβάρυνση της ρευστότητας της κοινωνίας. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Εμπορικών συλλόγων Κρήτης: «Η οικονομία της Κρήτης και η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, αντιμετωπίζουν δύο σοβαρά προβλήματα που σχετίζονται μεταξύ τους και επιβαρύνουν έντονα την ρευστότητα της κοινωνίας. Θα σας αναφέρω αυτούσια μία επιστολή κάποιας Ναυτιλιακής Εταιρείας προς τις μεταφορικές εταιρείες ζητώντας προσαρμογή των ναύλων και οι μεταφορικές βεβαίως και αυτομάτως πολλαπλασιαστικά ανεβάζουν τις τιμές με αποτέλεσμα, το κόστος μεταφοράς να είναι δυσβάστακτο».
«Με την παρούσα επιστολή, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για την επικείμενη προσαρμογή των ναύλων μας, στο πλαίσιο της σταδιακής εφαρμογής του FuelEU Maritime Regulation Eu 2023/1805, για την χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο τομέα των μεταφορών καλούνται να ενσωματώσουν μηχανισμούς υπολογισμού και συμψηφισμού των εκπομπών Co2. Ως εκ τούτου, από τις 15 Μαίου 2025 οι ναύλοι θα προσαρμοστούν εκ νέου ώστε να λαμβάνουν υπόψη το νέο πλαίσιο συμμόρφωσης με το «EU ETS SURCHARGE».
Νομίζουμε και αν κάνουμε λάθος να μας διορθώσετε, ότι αυτά τα καύσιμα αγοράζονται από την ελεύθερη αγορά και δεν έχουν ειδικό φόρο κατανάλωσης και ότι οι ναυτιλιακές δεν έχουν φόρο και αυξάνουν απανωτά, από την αρχή του 2025, ενώ το βαρέλι πετρελαίου, ήταν 60$.
Ο Άνταμ Σμιθ έλεγε ότι σε μία εύρυθμη και εύνομη οικονομία, ρυθμίζονται τα πάντα με την ελεύθερη αγορά, αλλά όταν τα μονοπώλια και τα ολιγοπώλια ρυθμίζουν την αγορά, είναι αναγκαίο, η πολιτεία να ελέγχει και να παρεμβαίνει, γιατί στις αγορές των νησιών της χώρας και ειδικά στην Κρήτη, δημιουργούνται μεγάλες δυσλειτουργίες και πιέσεις. Κυριολεκτικά, το μεταφορικό κόστος κατατρώει την ρευστότητα των νοικοκυριών και η κατάσταση έχει αγγίξει τα όρια της ασυδοσίας. Η Κρήτη, το μεγάλο Νησί, με την μεγάλη αγορά, μετά από την μεγάλη πληγή των μεταφορών, έχει δεχτεί και μία άλλη πληγή με το ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ.
Το ισοδύναμο είναι ένα στήριγμα έστω και λειψό, για τις επιχειρήσεις της Κρήτης, για να μπορούν να κρατήσουν φθηνότερο το κόστος για την αγορά και οι επιχειρήσεις να έχουν ανταγωνιστικότητα στις συναλλαγές με τα άλλα νησιά και την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα. Ακόμα εκκρεμεί η αποπληρωμή, από το δεύτερο εξάμηνο του 2022, στις επιχειρήσεις, μέσα από την νομιμότητα. Και η επιχειρηματικότητα της Κρήτης ζητά από την πολιτεία να μας πει τι ακριβώς γίνεται με το ισοδύναμο εδώ στην Κρήτη. Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων που παλεύουν να κρατήσουν την αγορά με χαμηλό κόστος μεταφοράς και την πληγή που στην αρχή μιλήσαμε, ζητά ότι, εφόσον η Κρήτη, είναι νησί θα πρέπει να αντιμετωπίζεται, ισότιμα με όλα τα νησιά της Ευρώπης και της Ελλάδας.
Αν υπάρχουν έστω και ελάχιστες παρατυπίες, τύπου ΟΠΕΚΕΠΕ, πρέπει να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά, να βρεθούν όλοι οι υπαίτιοι και να απαντήσετε, στην επιχειρηματικότητα της Κρήτης, τι σκοπό έχετε να κάνετε».