Η θεατρική ομάδα Scarmi από το Ρέθυμνο, συμμετέχει στο πρόγραμμα του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός 2022», με θέμα τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή. Η ομάδα, στο πλαίσιο του θεσμού, θα πραγματοποιήσει στον Αρχαιολογικό Χώρο Γόρτυνας, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης την Τετάρτη 10 και την Πέμπτη 11 Αυγούστου, μια ηλεκτροδυναμική μουσική αφηγηματική performance με τίτλο: «Ξένος, Σμύρνη – Μόρια, 100 χρόνια εξέλιξης».
Η θεατρική ομάδα Scarmi στο σχετικό ενημερωτικό της σημείωμα αναφέρει:
«Ξένο θεωρούμε όποιον μιλάει διαφορετική γλώσσα από εμάς, κατάγεται από άλλη χώρα ή μας είναι άγνωστος. Καθώς και οτιδήποτε διαφορετικό, παράδοξο, μυστήριο ή που δεν μας ανήκει. Το άγνωστο μας ξενίζει, μας προκαλεί φόβο. Την έννοια του ξένου, όλες και όλοι μας τη βιώνουμε σε διάφορες εκφάνσεις της καθημερινότητάς μας όντας διαφορετικοί ή «κοινωνικά κατώτεροι» λόγω του φύλου μας, της κοινωνικής μας θέσης, της οικονομικής μας κατάστασης, των σεξουαλικών μας επιλογών ή των πολιτικών και θρησκευτικών μας πεποιθήσεων. Πόσες φορές δεν νιώσαμε ξένοι στην ίδια μας τη χώρα;
Η φιλοξενία στην αρχαία Ελλάδα ήταν μια ιερή υποχρέωση και ένα δικαίωμα χωρίς όρους. Στην υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών του 1922, υπολογίζεται ότι περίπου 1.500.000 άτομα εγκατέλειψαν τις πατρίδες τους και ήρθαν στην Ελλάδα ως πρόσφυγες υπό άθλιες συνθήκες. Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει έρθει αντιμέτωπη με μια πρωτόγνωρη προσφυγική κρίση, καθώς οι μετακινήσεις πληθυσμών ξεπερνούν κάθε προηγούμενο. Για την αντιμετώπιση της, δημιουργήθηκαν εννέα hotspot προσφυγικοί καταυλισμοί, ένας εξ αυτών στη Μόρια της Λέσβου.
Από τότε έως σήμερα, το φαινόμενο της αναγκαστικής μαζικής μετακίνησης των πληθυσμών δεν είναι πρωτόγνωρο. Ωστόσο, στα νεώτερα χρόνια είναι πρωτόγνωρα σκληρός ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε αυτό το φαινόμενο.
Τι άλλαξε από την αρχαία Ελλάδα έως σήμερα; Τι βίωσαν οι πρόσφυγες της Μικράς Ασίας ερχόμενοι στην Ελλάδα και πως ανταπεξήλθαν; Πώς τους υποδέχτηκαν οι γηγενείς; Πώς τους αντιμετώπισε το τότε Ελληνικό κράτος; Και από την άλλη, πώς αντιμετωπίζονται σήμερα οι πρόσφυγες από την Ελληνική κυβέρνηση και τους Έλληνες πολίτες;
Μια μουσική αφηγηματική θεατρική performance εμπνευσμένη από τις Ικέτιδες του Αισχύλου, μαρτυρίες προσφύγων από την καταστροφή της Σμύρνης και μαρτυρίες κατοίκων της μεταναστευτικής δομής στη Μόρια της Λέσβου, σε συνδυασμό με λογοτεχνικά κείμενα, ηχητικά ντοκουμέντα, σωματικότητα, ποίηση και ζωντανή μουσική.
Ηθοποιός και μουσικοί συμπράττουν, δημιουργώντας ένα «ηλεκτροδυναμικό» μουσικό αφηγηματικό ταξίδι από την αρχαία Ελλάδα έως σήμερα.
Συντελεστές
Σύλληψη – Ερμηνεία – Δραματουργία – Σκηνοθεσία: Αποστολάκη Ελεάννα
Σύνθεση – Εκτέλεση μουσικής: Φλουρής Μιχάλης
Εκτέλεση μουσικής: Πιτσιδήμος Χριστόφορος
Δημιουργία ηχοτοπίου: Γεωργιάδης Κωνσταντίνος
Φωτιστικός σχεδιασμός: Τσάμης Άρης
Επιμέλεια κίνησης: Κτιστάκη Νεφέλη
Επιμέλεια κοστουμιών: Σκορδαλού Ουρανία
Προωθητικό υλικό: Κολεκτίβα Obscura Lab
Ώρα έναρξης: 21:30 μ.μ.
Προκρατήσεις θέσεων στο digitalculture.gov.gr