Τροπολογία, η οποία αφορά στην επιδότηση οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας κατατέθηκε από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρο Σκυλακάκη, σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τίτλο: «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών». Το συνολικό ύψος της επιδότησης διαμορφώνεται σε 200 εκατ. ευρώ.
Η τροπολογία προβλέπει πως από τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού του Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης επιδοτείται μέρος των οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.), οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως την 31η Οκτωβρίου 2024 προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.
Για την επιδότηση λαμβάνονται υπόψη τα ταμειακά διαθέσιμα των Δ.Ε.Υ.Α. που μπορούν να διατεθούν για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, που διαπιστώνονται με έκθεση απογραφής, η οποία συντάσσεται από ορκωτό ελεγκτή – λογιστή, σε κάθε Δ.Ε.Υ.Α. με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.
Η επιδότηση μεταφέρεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2024 σε λογαριασμούς των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας σε πιστωτικά ιδρύματα, που υποδεικνύονται από αυτούς στην εταιρεία με την επωνυμία «Διαχειριστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης Ανώνυμη Εταιρεία» (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.), που διαχειρίζεται τον ειδικό λογαριασμό «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης».
Αν υπάρχουν οφειλές μίας Δ.Ε.Υ.Α. προς περισσότερους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, η επιδότηση επιμερίζεται αναλογικά σε όλους τους παρόχους.
Σημειώνεται πως επιδοτείται το 70% της οφειλής κάθε Δ.Ε.Υ.Α. προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας:
α) αν, εντός του 2025, οι αρμοδιότητες της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. περιέλθουν στην Εταιρεία Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης A.E. και στην Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης Α.Ε.
β) αν, εντός 6 μηνών από την έναρξη ισχύος του άρθρου εφαρμόζεται η περίπτωση περί επέκτασης της περιοχής αρμοδιότητας συνιστώμενης επιχείρησης δήμου ή κοινότητας. Σε αυτή την περίπτωση, δύνανται να ρυθμίζουν τη σταδιακή πληρωμή του υπολοίπου της οφειλής τους μετά από την καταβολή της επιδότησης, εντός τεσσάρων ετών.
Αν δεν πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, η εκάστοτε Δ.Ε.Υ.Α. επιδοτείται σε ποσοστό έως 30% της οφειλής της προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, εφόσον τη 15η Ιανουαρίου 2026 πληροί συγκεκριμένες προϋποθέσεις που διασφαλίζουν τη δυνατότητα της ΔΕΥΑ να λειτουργεί αποτελεσματικά (προβλέπονται στις παρ. 3 και 4 του άρθρου 12Β του ν. 4001/2011).
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να καθίστανται δυνητικοί δικαιούχοι της επιδότησης και άλλοι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος, καθώς και να διευκρινίζονται οι λεπτομέρειες αναφορικά με τον προσδιορισμό των δυνητικών δικαιούχων της επιδότησης.
Η αντίδραση της ΕΔΕΥΑ
Η Ε.Δ.Ε.Υ.Α. και με αφορμή τροπολογία (άρθρο 6) που έχει κατατεθεί στο νομοσχέδιο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» αντιτίθεται απολύτως στον τρόπο που το Υπουργείο Περιβάλλοντος επιχειρεί να ακυρώσει τον παραγωγικό διάλογο ανάμεσα στα Υπουργεία Εσωτερικών, Περιβάλλοντος, Οικονομικών και την ΚΕΔΕ και την Ε.Δ.Ε.Υ.Α., διάλογο που αποβλέπει στην ενίσχυση, την ορθή λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α., την εξυγίανση και τη βιωσιμότητά τους.
Σε σχετική ανακοίνωση της αναφέρει: «Με τροπολογία και με πρόσχημα την απώλεια της οικονομικής ενίσχυσης, σε άσχετο νομοσχέδιο άσχετων Υπουργείων προωθεί την απορρόφηση των Δ.Ε.Υ.Α. από την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, καθώς και τις συνενώσεις μεταξύ των Δ.Ε.Υ.Α. ως όρο για την επιδότηση οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Με την τροπολογία αυτή επιδοτούνται σε ποσοστό 70% για το ενεργειακό χρέος μόνο οι Δ.Ε.Υ.Α. που προχωρούν σε εθελούσιες συνενώσεις σύμφωνα με τον ν. 1069/80 ή αυτές που εντάσσονται στην ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και ΕΥΑΘ Α.Ε. σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό τους πλαίσιο. Οι υπόλοιπες επιδοτούνται σε ποσοστό 30% και εφόσον την 15η Ιανουαρίου 2026 πληρούν τις προϋποθέσεις για διαχειριστική επάρκεια και την ανάκτηση κόστους σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την ΡΑΑΕΥ.
Και αυτό, ενώ γνωρίζει πολύ καλά ότι εδώ και μία τριετία οι Δ.Ε.Υ.Α. συζητούν με την Πολιτεία και αναζητούν την οικονομική τους ενίσχυση για τη διαχείριση του χρέους τους προς τους ενεργειακούς παρόχους, ενίσχυση για την οποία είχαν δοθεί ανάλογες υποσχέσεις. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για το ενεργειακό τους χρέος οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν έχουν καμιά απολύτως ευθύνη, αφού το ενεργειακό τους κόστος εκτινάχθηκε σε επίπεδα μη διαχειρίσιμα από το 2021 μέχρι σήμερα, ενώ δεν έχουν λάβει καμιά επιδότηση σύμφωνα με το ενεργειακό τους προφίλ.
Η Ε.Δ.Ε.Υ.Α. προτείνει να δημιουργηθεί Ειδικό Ταμείο ενόψει της μεταρρύθμισης των Δ.Ε.Υ.Α. για την οποία σε κάποια θέματα φαίνεται ότι υπάρχει συναντίληψη, ενώ σε άλλα υπάρχουν περιθώρια συνεννόησης.
Κατόπιν τούτου η Ε.Δ.Ε.Υ.Α. ζητά την τροποποίηση του αρ. 6 της εν λόγω τροπολογίας ώστε η οικονομική ενίσχυση των Δ.Ε.Υ.Α. να διατεθεί με τους όρους και τους κανόνες που θα συμφωνηθούν στο τελικό σχέδιο της μεταρρύθμισης.
Τέλος, επισημαίνει ότι αν αυτό δεν συμβεί και η τροπολογία προωθηθεί ως έχει, θα καταγραφεί ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος παίρνει πρωτοβουλίες που δεν μπορούν να εφαρμοσθούν, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για μια μη νόμιμη και μη λειτουργική μεταρρύθμιση και μη λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις που η ΚΕΔΕ και η Ε.Δ.Ε.Υ.Α. έχουν καταθέσει στα συναρμόδια Υπουργεία για την μεταρρύθμιση των Δ.Ε.Υ.Α».