Το επόμενο ορόσημο για την πορεία υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης είναι η εκδίκαση των προσφυγών που έχουν καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου.
Λίγο πριν την έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στην εκδίκαση των προσφυγών από το ΣτΕ για την υπογειοποίηση τμημάτων του οδικού άξονα.
Για το μείζον θέμα των υπογειοποιήσεων και των παρακάμψεων στα αστικά τμήματα του ΒΟΑΚ δεν έχει βρεθεί η χρυσή τομή παρά την επίμονη αντίδραση των δύο δήμων και τις ενστάσεις που κατέθεσαν στη μελετητική ομάδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αστικού οδικού δικτύου που έχει ο ΒΟΑΚ από τη Νέα Αλικαρνασσό μέχρι και την έξοδο Γαζίου.
Οι δύο δήμοι έχουν καταθέσει προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά των περιβαλλοντικών όρων για τις παρακάμψεις του Ηρακλείου ζητώντας την υπογειοποίηση του ΒΟΑΚ σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου στα αστικά τμήματα.
Εξάλλου, η κρισιμότερη φάση της γραφειοκρατικής διαδικασίας στη δαιδαλώδη διαδρομή μέχρι την αφετηρία των έργων κατασκευής στο τμήμα «Χανιά – Ηράκλειο» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έχει ολοκληρωθεί.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ανακοινώσει και επίσημα προσωρινό ανάδοχο του έργου τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σηματοδοτώντας το φινάλε μίας σύνθετης, δύσκολης και χρονοβόρας διαδικασίας που περιελάμβανε την έγκριση περιβαλλοντικών μελετών, τεχνικών εκθέσεων και προσυμβατικών ελέγχων.
Στο τέλος του … δρόμου αυτής της γραφειοκρατικής διαδικασίας είναι η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη βουλή.
Από το σημείο αυτό και έπειτα, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Σε κάθε περίπτωση, για πρώτη φορά από τη δεκαετία του ’90, όταν και άνοιξε η συζήτηση για την ανάγκη δημιουργίας ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη, διαμορφώνονται ρεαλιστικά δεδομένα για την κατασκευή του ΒΟΑΚ.
Η εξασφάλιση του μεγαλύτερου μέρους των πιστώσεων της εθνικής συμμετοχής στο χρηματοδοτικό πλάνο (μέσω ΕΣΠΑ και Ταμείου Ανάκαμψης) και η συμμετοχή ιδιωτικών επενδύσεων στο project, δημιουργούν προσδοκίες για την υλοποίηση του μεγαλύτερου αναπτυξιακού έργου στο νησί που θα προσδώσει ισχυρή και πολυεπίπεδη δυναμική στην Κρήτη.
Σύμφωνα με πολιτικές και τεχνικές εκτιμήσεις, η κατασκευή του τμήματος «Χανιά – Ηράκλειο» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης θα ξεκινήσει στο τέλος του 2025.