Με κύριο στόχο την έμπνευση και την στήριξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Women do business εδώ και τέσσερα χρόνια δραστηριοποιείται στο χώρο της υποστήριξης όλων των γυναικών που επιθυμούν να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση. Ήδη την τελευταία τετραετία περισσότερες από 2.000 γυναίκες από 30 έως και 70 ετών έχουν υποστηριχτεί μέσα από τον οργανισμό από εκπαιδευτικές ακαδημίες, σεμινάρια ενδυνάμωσης και υποστήριξης με στόχο να τολμήσουν και να ανοίξουν τον δρόμο της δημιουργίας αξιοποιώντας το ταλέντο τους και εξελίσσοντάς το σε επάγγελμα. Στο πλαίσιο των δράσεων εσωστρέφειας και ενεργοποίησης των γυναικών το απόγευμα του Σαββάτου πραγματοποιήθηκε εκδήλωση στο Ρέθυμνο, όπου πετυχημένες επιχειρηματίες από το Ρέθυμνο μίλησαν για την βιωματική τους εμπειρία στην επιχειρηματικότητα.
Όπως ανέφερε η Έρη Παυλάκη, συνιδρύτρια Women do Business μιλώντας για τον Οργανισμό και τη βοήθεια που παρέχει στις γυναίκες για να ξεκινήσουν ή να συνεχίσουν την επιχειρηματική τους δράση: «Τα τελευταία 3,5-4 χρόνια έχουμε υποστηρίξει περισσότερες από 2.000 γυναίκες, είτε είναι στο ξεκίνημα της επαγγελματικής τους πορείας είτε έχουν ήδη μια επιχείρηση την οποία θέλουν να αναπτύξουν ή να αλλάξουν. Συγκεκριμένα, 13 επιχειρήσεις έχουν βγει μέσα από τις ακαδημίες μας. Δημιουργούμε τρίμηνες ακαδημίες γυναικείας επιχειρηματικότητας, που αυτό σημαίνει ότι μέσα από τις ακαδημίες μπήκαν με μια ιδέα και βγήκαν με μια επιχείρηση. Έχουμε ολοκληρώσει πάνω από 90 δράσεις και έχουμε περισσότερες από 110 μέντορες από όλη την Ελλάδα και εξωτερικό στο δίκτυό μας, εξειδικευμένοι συνεργάτες που καθοδηγούν τις γυναίκες. Έχουμε τέσσερις πυλώνες δράσεων. Ο πρώτος είναι οι ενδυνάμωση, που εκεί είναι εκδηλώσεις όπως και αυτή, που αναδεικνύουμε πρότυπα γυναικών, σεμινάρια πως να ξεπεράσουν τον φόβο, τις περιοριστικές πεποιθήσεις, να συνειδητοποιήσουν τα στερεότυπα που είναι βαθιά ριζωμένα, καθώς και εκπαίδευση. Οι εκπαιδεύσεις είναι η κορωνίδα των δράσεών μας με την ακαδημία επιχειρηματικότητας, mentoring καθοδήγηση με προγράμματα, με one on one συναντήσεις με κάθε γυναίκα, με έναν μέντορα για τρεις μήνες με καθοδήγηση και δικτύωση. Φέρνουμε κοντά ανθρώπους, πρωτοβουλίες και κάνουμε εκδηλώσεις καθαρά για τη δημιουργία συνεργασιών. Το μεγαλύτερο ποσοστό των γυναικών, που είναι το target group μας και έχουμε προσελκύσει, είναι γυναίκες πάνω από τα 35 έτη, το οποίο δεν το θεωρούμε καθόλου τυχαίο. Θωρούμε ότι είναι μια ώριμη φάση της γυναίκας που έχει συνειδητοποιήσει τι θέλει και τι δεν θέλει, μπορεί να έχει κάνει οικογένεια ή μπορεί και όχι, πολλές φορές είναι και κίνητρο για να μείνει κοντά στην οικογένειά της ή να κάνει κάτι που τη χαροποιεί ή να έχει ένα εισόδημα επιπλέον με το οποίο βοηθάει και υποστηρίζει όλη την οικογένεια. Οι επιχειρήσεις που έχουμε συνήθως στο δίκτυό μας είναι, είτε κατασκευή κοσμημάτων, είτε υποδήματα, είτε ενδύματα, είτε παροχή υπηρεσιών, coaching, ψυχοθεραπεία, οτιδήποτε είναι ως επί το πλείστον virtual. Οι περισσότερες γυναίκες έχουν μια τάση να φεύγουν από την καθημερινότητα, το έξω, και να θέλουν να είναι μέσα για να έχουν την πρόσβαση στο σπίτι και σε άλλες περιοχές και να δουλεύουν από το σπίτι».
Αναφερόμενη στους φόβους που οι περισσότερες γυναίκες εκφράζουν στα πρώτα τους βήματα, όπως τονίζει η κα Παυλάκη: «όσον αφορά στους φόβους για τα εμπόδια που μπορεί να συναντήσουν στο ξεκίνημα, έχουμε την τάση να θεωρούμε ότι είναι το οικονομικό, όμως γενικότερα εάν ψάξουμε βαθύτερα, αυτό που βλέπουμε από έρευνες σε πανευρωπαϊκό, εθνικό και τοπικό επίπεδο, είναι με την ίδια σειρά προτεραιότητας, πρώτα οι οικογενειακές υποχρεώσεις, έπειτα έρχεται η έλλειψη αυτοπεποίθησης και ακολουθεί η ανυπαρξία υποστήριξης από το περιβάλλον. Εκεί είναι που ερχόμαστε εμείς. Αυτό που έχουμε συνειδητοποιήσει είναι ότι εάν μια γυναίκα νιώθει ότι έχει υποστήριξη – κι εάν δεν είναι από την οικογένεια- από τον σύντροφο, τους γονείς, είναι από μια κοινότητα όπως εμείς, μια υποστηρικτική κοινότητα από οπουδήποτε μπορεί να την πάρει. Εάν έχει λάβει γνώση οπότε νιώθει πιο δυνατή ότι πατάει στα πόδια της και εάν έχει συνειδητοποιήσει τι είναι αυτό που τη σταματάει -γιατί πολλές φορές βλέπουμε γυναίκες δραστήριες, δυναμικές, αλλά κάτι τις σταματάει και δεν ξέρει τι είναι και είναι ακριβώς όλα τα στερεότυπα που έχουμε φορτωθεί, όλα τα καπάκια που μας έχουν φορέσει- όταν λοιπόν μια γυναίκα αντιμετωπίσει όλα αυτά, μπορεί να βρει τα χρήματα. Όλα τα υπόλοιπα παίζουν ρόλο στο να μην μπορέσει να βρει τα χρήματα και την κρατάνε πίσω. Εμείς σαν μη κερδοσκοπικός Οργανισμός, τους δίνουμε απολογιστικά, τους συστήνουμε λογιστές, κάνουμε σεμινάρια για τις νομικές μορφές, χρηματοδοτικές ευκαιρίες σε όλη την Ελλάδα, από μικροδάνεια μέχρι προγράμματα ΔΥΠΑ που μπορεί να βγαίνουν. Είμαστε ένας κόμβος που διαχέουμε την πληροφορία. Η στήριξη είναι συνεχής και όχι μόνο στην έναρξη της επιχείρησης. Κάνουμε δράσεις σχεδόν κάθε μέρα. Έχουμε γυναίκες οι οποίες έκαναν επιχείρηση, παρακολούθησαν όλες τις ακαδημίες μας και πλέον είναι μέντορές μας. Υπάρχει όλο αυτό το οποίο διανθίζει και όταν μια γυναίκα έχει πάρει τόσα πολλά και με κάποιον τρόπο θέλει να το επιστρέψει είναι πολύ ωραίο. Έτσι δημιουργείται ακριβώς η κοινότητα. Έχουμε γυναίκες και μικρότερες από τα 30 έτη, έχουμε και στα 60 έτη. Είναι μια γυναίκα από το Ηράκλειο που μπήκε στα 65 έτη, δεν είχε σκοπό να κάνει επιχείρηση και τελειώνοντας στην ακαδημία δημιούργησε μια επιχείρηση στο Ηράκλειο, κατάστημα με ρούχα. Και είπε «ποιος θα μου το έλεγε ότι στα 65 μου, μετά από εργασία στο δημόσιο πάρα πολλά χρόνια, θα έκανα επιχείρηση με ρούχα».
«Είμαστε εδώ για να ενδυναμώσουμε τις γυναίκες μέσω της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Women do Business με έδρα το Ηράκλειο της Κρήτης» τονίζει από την πλευρά της η Νατάσα Γρηγοράκη, συνιδρύτρια Women do Business, η οποία αναφέρθηκε στις μεγάλες προοπτικές της γυναικείας επιχειρηματικότητας τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Οι προοπτικές για τις γυναίκες είναι απεριόριστες, καθώς έχουμε μια δυναμική που εάν όλες μαζί μεταξύ μας συνεργαστούμε και δημιουργήσουμε συνέργειες, μέσω από την υποστηρικτική κοινότητα που αποτελεί και το Women do Business, μπορούμε να πετύχουμε πράγματα, που μπορούμε να αλλάξουμε και δεδομένα στην οικονομία της χώρα δημιουργώντας νέες επιχειρήσεις, γιατί το ποσοστό της γυναικείας επιχειρηματικότητας είναι ακόμη χαμηλά και έχουμε ακόμη προοπτικές και αυτό φαίνεται μέσω φορέων, όπως εμείς, που θέλουμε να ενδυναμώσουμε γενικότερα τη γυναίκα και να μπορέσει να προχωρήσει και προσωπικά και επαγγελματικά και στον επιχειρηματικό τομέα. Το ποσοστό της γυναικείας επιχειρηματικότητας είναι στο 24% πανελλαδικά, γι’ αυτό λέμε ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο εξέλιξης. Οι καινοτόμες ιδέες υφίστανται στις γυναίκες, αλλά ο τομέας του start up είναι ένας τομέας που δεν έχουν εξελιχθεί πολλές γυναίκες ακόμα, γιατί θεωρείται ανδροκρατούμενος. Τo Women do Business βοηθάει στην ανάπτυξη αυτών των επιχειρήσεων, στην ίδρυσή ή στην έναρξή τους μέσω της κατάργησης των στερεοτύπων. Υπάρχουν πάρα πολλά στερεότυπα ακόμη στον κόσμο αλλά και στην Ελλάδα και κυρίως στην περιφέρεια. Γι’ αυτό αποστολή μας είναι να υποστηρίξουμε την γυναίκα της Κρήτης και της υπόλοιπης Ελλάδας με έμφαση στην περιφέρεια μέσω ενδυνάμωσης, εκπαίδευσης, καθοδήγησης αλλά και της δυνατότητας δικτύωσης με συνεργασίες, να βγει μπροστά στα χωριά και στην ενδοχώρα. Είναι πολύ πιο δύσκολο και από επίσημες έρευνες τα στερεότυπα και η αρχική προβληματισμοί, είναι πολύ διαφορετικοί από αυτούς που υπάρχουν στα μεγάλα αστικά κέντρα. Συγκεκριμένα, με μια έρευνα στις Μοίρες που είχε γίνει, είδαμε ότι η παραβατικότητα ήταν για τις γυναίκες της συγκεκριμένης περιοχής ο νούμερο ένα λόγος να προχωρήσουν σε κάποια πράγματα που ονειρεύονται. Έχουμε πάρα πολλή δουλειά να κάνουμε, γι’ αυτό θέλουμε σαν φορέας να πάμε σε κάθε πόλη και χωριό της Κρήτης. Γι’ αυτό χρειαζόμαστε και την υποστήριξη των δημόσιων φορέων, όπως και των ανθρώπων που είναι σε ηγετικές θέσεις, καθώς το σπάσιμο της γυάλινης οροφής είναι ένα άλλο σημείο που συναντάμε. Δηλαδή συναντάμε περιοχές που υπάρχουν επιχειρήσεις και να δημιουργηθεί μια θέση ηγεσίας για μια γυναίκα είναι πιο σπάνιο απ’ ότι σε άντρες και αρχικά θα πρέπει και οι γυναίκες να ενδυναμωθούν, αλλά και να εκπαιδευτούν με ψηφιακές δεξιότητες που έρχονται μέσω εκπαίδευσης. Είναι ένας τομέας που επίσης ασχολούμαστε ως Women do Business. Κάνουμε εκπαιδευτικά σεμινάρια, κάνουμε ακαδημίες επιχειρηματικότητας που ξεκινάμε με διαφορετικές θεματικές για να μην δώσουμε μόνο την έμπνευση και την ενδυνάμωση, αλλά για να μπορέσουμε να δώσουμε και τη συγκεκριμένη καθοδήγηση μέσω εκπαίδευσης για το πως μπορούν οι γυναίκες να νιώσουν πιο δυνατές μέσω της γνώσης που θα κατακτήσουν.
Η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Σπίτι του Πολιτισμού στο Ρέθυμνο ξεκίνησε με μουσικά ακούσματα του νεαρού πιανίστα Φίλιππου Κλαψινάκη, ο οποίος καταχειροκροτήθηκε από το πολυπληθές κοινό.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης ανακοινώθηκε και η συνεργασία του Women do Business με την Ανδριάνα Μανέτα, marketing director για διεθνή brands, που στόχο έχει την επέκταση των δραστηριοτήτων και σε άλλες περιοχές για την ενδυνάμωση περισσότερων γυναικών ανά την χώρα: «Είχα την τιμή να με καλέσουν οι διοργανώτριες Νατάσσα και Έρη, όπως και οι leaders του οργανισμού Women do Business για να ανακοινώσουμε τη συνεργασία μας, αφού εθελοντικά και εγώ, μαζί με την εταιρεία μου, θα μπορέσουμε να τους βοηθήσουμε στην επέκταση της δραστηριότητας και του τόσο ιερού σκοπού της ενδυνάμωσης γυναικών, με έναν ολιστικό τρόπο, όπως το διαχειρίζεται ο συγκεκριμένος μη κερδοσκοπικός οργανισμός, ώστε να ξεφύγει από τα γεωγραφικά του πια σύνορα. Να μπορέσουμε να φτάσουμε σε ένα πανελλήνιο επίπεδο, και γιατί όχι διεθνές, ώστε να μπορέσουμε να βοηθήσουμε ακόμα περισσότερες γυναίκες να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους, αλλά και να φέρουν brand ambassadors με πολύ μεγαλύτερη επιρροή, γιατί θεωρώ ότι το έργο της Νατάσας και της Έρης, που τυχαίνει να τις γνωρίζει πάρα πολλά χρόνια από προηγούμενες επαγγελματικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες, θεωρώ ότι το αξίζουν, αλλά και ήδη έχουν καταφέρει πάρα πολλά πράγματα. Με συγκίνησαν πάρα πολύ οι αξίες που έχουν τα κορίτσια πίσω από αυτό, που ταυτίζομαι πάρα πολύ και με τις δικές μου τις αξίες, οπότε αμέσως είπα το «ναι» και θεωρώ ότι από εδώ και πέρα θα δούμε πολύ διαφορετικά πράγματα στο κομμάτι της εξωστρέφειας, αλλά σίγουρα διατηρώντας πολύ δικές μας αυτές τις αξίες».
Πετυχημένες γυναίκες από το Ρέθυμνο μιλούν για την εμπειρία τους στον τομέα της επιχειρηματικότητας
Η Πέπη Μπιρλιράκη, ξενοδόχος, με σειρά ετών στο στίβο της αυτοδιοίκησης αναφέρθηκε στον διπλό αυτό ρόλο τονίζοντας ότι για την γυναίκα είναι όλα δυνατά και επισημαίνοντας ότι είναι καιρός πια η χώρα μας να ακολουθήσει άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου οι γυναίκες στην πολιτική είναι πολύ ενεργές και με υψηλά ποσοστά συμμετοχής σε αντίθεση με την Ελλάδα, όπου παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα: «Η γυναίκα από τη φύση της έχει γεννηθεί κάνοντας πολλά πράγματα, μπορεί να συνδυάσει, να συντονίσει πάρα πολλές δράσεις μαζί, όπως και πολλές ιδιότητες. Αυτό μπορούμε να το πούμε όλες εμείς που έχουμε μέχρι τώρα στη ζωή μας αλλάξει πάρα πολλές ιδιότητες χωρίς να απολέσουμε τις υπόλοιπες. Κάθε φορά που προσθέτουμε και μια νέα ιδιότητα στη ζωή μας καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να την προσθέσουμε μαζί σε όλα τα άλλα που ήδη έχουμε καλλιεργήσει και έχουμε δουλέψει. Έτσι λοιπόν ξεκινώντας από τις υποχρεώσεις της εκπαίδευσής μας, πάμε μετά στην καριέρα μας και κάπου στην καριέρα μας αναγκαζόμαστε να κάνουμε πίσω λόγω της οικογένειας ή άλλων υποχρεώσεων. Φυσικά, όταν χρειάζεται να προχωρήσουμε για να προσφέρουμε στα κοινά, με έναν και μόνο σκοπό, να κάνουμε έναν καλύτερο κόσμο, να δώσουμε και εμείς τη βοήθειά μας εκεί που χρειάζεται, όπως τη δίνουμε πάντα σαν γυναίκες όπου χρειάζεται, είτε αυτό είναι οι γονείς μας, είτε τα παιδιά μας, είτε είναι οι φίλοι μας κ.λπ. Αυτή η ιδιότητά του να μπορείς να βοηθάς και να φροντίζεις εκεί που σε χρειάζονται είναι αυτό που χρειάζεται ο δήμος, η αυτοδιοίκηση και γενικά η πολιτεία, κάθε κοινωνία. Θεωρώ απαραίτητο να σκέφτονται από πολύ νωρίς οι γυναίκες να μπαίνουν, να συμμετέχουν ενεργά, όχι μόνο ένα όνομα σε μια λίστα λόγω ποσόστωσης. Να μπαίνουν στα κοινά σε κάποιο πόστο, να παίρνουν όλη αυτήν την ικανοποίηση που έχει κανείς όταν μπορεί και προσφέρει και συγχρόνως να απολαμβάνουν αυτήν την πελώρια εμπειρία, που είναι μια εμπειρία συμπυκνωμένης γνώσης και δράσεων, την οποία δεν μπορείς να την έχεις από ένα και μοναδικό επάγγελμα. Μόνο στα κοινά μπορείς να μάθεις τους ανθρώπους, να μάθεις τον τόπο, να μάθεις οτιδήποτε γίνεται και γιατί γίνεται και πως κινείται το κάθε τι, στη δική σου την κοινωνία και στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό πέρασα εγώ, αυτό συστήνω εγώ και πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα πρέπει να το δούμε πολύ σοβαρά εμείς οι Ελληνίδες και να ακολουθήσουμε τις Γαλλίδες και όλες τις άλλες Ευρωπαίες, οι οποίες συμμετέχουν ενεργότατα με βάση τη σωστή νομοθεσία στη διακυβέρνηση του τόπου τους είτε του μικρόκοσμου είτε της μεγάλης χώρας δίνοντας πάρα πολλά και μάλιστα ολοκληρωμένες δράσεις. Διότι εμείς οι γυναίκες έχουμε μάθει όταν αναλαμβάνουμε κάτι να το ολοκληρώνουμε».
Η Κατερίνα Ξεκάλου, επιτυχημένη επιχειρηματίας στο κλάδο της εστίασης θυμάται τα πρώτα της επιχειρηματικά βήματα στην πόλη, τότε που της έλεγαν «που θα πας να ανοίξεις εκεί (σημερινή Αυλή), θα σε φάνε οι λύκοι» και τονίζει: «Το Ρέθυμνο ήταν μια πάρα πολύ όμορφη πόλη με χαμηλά σπίτια, κήπους, λουλούδια, άχτιστα οικόπεδα, ηρεμία, οι άνθρωποι γνωρίζονταν, χαιρετιόντουσαν, επικοινωνούσαν. Ήταν ένα άλλο Ρέθυμνο. Μέσα σε αυτό το δεδομένο, φοιτήτρια εγώ στο πανεπιστήμιο στην Αθήνα, γνώρισα τον Κώστα Ηλιάκη και εμπλέκομαι στην τρέλα που κουβαλούσε για την αναστήλωση και την αλλαγή αυτής της πόλης. Αυτός το έβλεπε, το είχε μπροστά του όραμα, ίσως ήταν η Φλωρεντία, ίσως ήταν η ικανότητά του, ίσως ήταν οι σπουδές του ή όλο αυτό το πακέτο. Μπήκα σε αυτήν τη διαδικασία και βρέθηκα να ανοίγω μια επιχείρηση σε μια πόλη, που ένας πολύ μεγάλος επιχειρηματίας της πόλης τότε, μου είχε πει «θα σε φάνε οι λύκοι, από εδώ δεν περνάνε μήδε άνθρωποι, μήδε πελάτες». Αντί να με φάνε οι λύκοι, μετά από 37 χρόνια περνάνε και άνθρωποι και πελάτες και έχει γίνει σημείο αναφοράς της πόλης και ευτυχώς σώθηκε το ιστορικό κέντρο. Διότι με ό,τι προβλήματα μπορεί να έχει και με ό,τι δυσκολίες μπορεί να αντιμετωπίζει, γατί εάν δεν είχε σωθεί θα ήταν όπως είναι όλη η υπόλοιπη πόλη».
Επισημαίνει όμως ότι η σκληρή δουλειά, το πείσμα, η υπομονή και η καλή διάθεση πάντα φέρνει αποτέλεσμα: «Νομίζω ότι αυτό που με βοήθησε πολύ ήταν η ξεροκεφαλιά μου, η επιμονή μου, η διάθεσή μου να μαθαίνω και να εξελίσσομαι γιατί ήταν ένας τομέας που δεν τον ήξερα, ήταν άσχετος με τις σπουδές μου. Είχα τρομερή υπομονή και ανθεκτικότητα, το σκέφτομαι εκ των υστέρων. Τότε δεν ήταν γνωστοί οι όροι αυτοί, σήμερα μιλάμε πια για ανθεκτικότητα, προσαρμοστικότητα. Τότε ήταν απλώς ο τρόπος με τον οποίο είχα μεγαλώσει που έλεγε ότι όταν αναλαμβάνεις μια ευθύνη πρέπει να την φέρεις εις πέρας, αλλιώς θα πρέπει να πληρώσεις το κόστος για να αποχωρήσεις. Και εγώ δεν είχα τη δυνατότητα να πληρώσω το κόστος και να αποχωρήσω. Η ζωή δεν είναι εύκολη, κανείς δεν σου χαρίζεται. Εμείς έχουμε μια ιδέα για μια εύκολη ζωή και μια ευτυχία, η οποία επί της ουσίας δεν υπάρχει σε σταθερά, είναι ένα καρδιογράφημα. Οπότε μην περιμένει μια γυναίκα ότι τα πράγματα θα είναι εύκολα, όμως αυτό δεν είναι αρκετό για να την σταματήσει από το να κάνει αυτό που επιθυμεί, να δουλέψει, να ονειρευτεί, να αγαπήσει και να προσφέρει. Οπότε θα έλεγα go on»…
Η Αλεξάνδρα Θεοχάρη έκανε το χόμπι της επάγγελμα και πλέον έχει δημιουργήσει την εταιρία ρούχων με την επωνυμία «Κlotho», που χρόνο με τον χρόνο αναπτύσσεται. Η ίδια αναφέρθηκε στις δυσκολίες και τα εμπόδια που συνάντησε αλλά και την υποστήριξη που είχε, ώστε σήμερα τα ρούχα της να φιγουράρουν σε εμπορικά κέντρα των Αθηνών και εσχάτως και στο αεροδρόμιο Ε. Βενιζέλος: «Χρειάζεται πολύ σκληρή δουλειά και αφοσίωση σε αυτό που κάνει μια γυναίκα και βέβαια χρειάζεται πολύ υποστήριξη από την οικογένεια και τον σύντροφο. Είμαι πολύ τυχερή που είχα αυτήν τη στήριξη από την οικογένειά μου, γιατί περνάω πολλές ώρες στη δουλειά μου. Δεν είχα ποτέ στο μυαλό μου ότι όλο αυτό θα γίνει μια επιχείρηση. Αγαπούσα πολύ τη μόδα, αγαπούσα το σχέδιο, αγαπούσα τις τέχνες. Ουσιαστικά ξεκίνησε ως ένα χόμπι, που σιγά-σιγά έγινε επιχείρηση. Η «Κlotho» είναι μια επιχείρηση που πατάει σε ένα concept, τις αναβίωσης μιας παραδοσιακής τέχνης και της προβολής του πολιτισμού, της ιστορίας και της τέχνης των παραδόσεων του νησιού. Η μεγάλη μας έμπνευση γενικότερα η Ελλάδα και ειδικότερα η Κρήτη. Πάνω λοιπόν σε αυτό το concept στήσαμε την εταιρεία, η οποία ξεκίνησε με πολύ δειλά βήματα στην αρχή. Τώρα, επτά χρόνια μετά είμαι πολύ περήφανη για αυτό που έχει συμβεί. Έχουμε τοποθετήσει σε 30 σημεία σε όλη την Ελλάδα και φέτος για πρώτη φορά είμαστε στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και στο Golnden Hall στην Αθήνα. Δεν ήταν τίποτα εύκολο. Η πορεία αυτή ήταν με πάρα πολλές δυσκολίες, πολλά εμπόδια, πολλές στεναχώριες, πολλές απογοητεύσεις, αλλά και πάρα πολλές χαρές. Κάθε μια χαρά που έρχεται σβήνει όλες τις προηγούμενες απογοητεύσεις. Οπότε, εν τέλει είμαι πολύ ευτυχισμένη με αυτό που κάνω, μου αρέσει να φτιάχνω ωραία πράγματα και αυτός είναι ο στόχος μου».
Η Μαρία Μαλικούτη, διευθύνουσα σύμβουλος σε εταιρία παραγωγής σαπουνιών από την πλευρά της τόνισε: «Στις «διστακτικές» γυναίκες θα έλεγα ότι καλό θα είναι να αντιμετωπίσουν τους φόβους τους. Δεν είναι υπαρκτοί. Υπάρχουν άλλες γυναίκες που τα έχουν καταφέρει, οπότε ακολουθώντας γυναίκες πρότυπα, γυναίκες οι οποίες ανοίγουν τον δρόμο τραβώντας μπροστά και κατά κάποιον τρόπο μας οδηγούν, μπορούν κάλλιστα να αντλήσουν δύναμη και να πετύχουν και εκείνες ανεβαίνοντας σκαλοπάτι-σκαλοπάτι όλα αυτά τα στάδια που θέλουν να ανέβουν και να πετύχουν».