Υψηλές πληρότητες που φτάνουν το 95% και σε κάποιες περιπτώσεις το 100% καταγράφονται αυτή την περίοδο στα ξενοδοχεία και τα τουριστικά καταλύματα του νομού, αφού πλέον κορυφώνεται η τουριστική κίνηση. Στους ξένους επισκέπτες προστίθενται αυτή την περίοδο και εκατοντάδες Έλληνες, που αξιοποιώντας τις άδειές τους επιλέγουν την πόλη και τα χωριά για τον Δεκαπενταύγουστο. Η κίνηση είναι αυξημένη στους δρόμους κάτι που φαίνεται από τα αυτοκίνητα αλλά και τους πεζούς που κυκλοφορούν, ενώ γεμάτα είναι και τα καταστήματα εστίασης και αναψυχής.
Άλλωστε αυτή την περίοδο περίμεναν οι ξενοδόχοι και επιχειρηματίες του κλάδου για να ενισχύσουν τα ταμεία τους, αφού περίμεναν περισσότερα τους προηγούμενες μήνες και διαψεύστηκαν.
Η κίνηση θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα μέχρι και το τέλος του μηνά, ενώ υπάρχει ικανοποίηση στον ξενοδοχειακό κλάδο για τις κρατήσεις του Σεπτεμβρίου, που εκτιμάται ότι θα είναι επίσης ένας καλός μήνας από πλευράς πληρότητας των ξενοδοχείων.
Αντίστοιχα υπάρχουν κρατήσεις μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου, ενώ πλέον το ζητούμενο είναι το τι θα γίνει τον Νοέμβριο. Ήδη αρκετοί μεγάλοι τουρ οπερέιτορ όπως είναι ο «Apollo» που εξυπηρετεί Σκανδιναβούς αλλά και η ΤUI που εξυπηρετεί Γερμανούς και Αυστριακούς πελάτες έχουν εκφράσει την ισχυρή βούλησή τους να πραγματοποιήσουν πτήσεις και τον Νοέμβριο σε μια προσπάθεια επιμήκυνσης της σεζόν, εκτιμώντας ως μια καλή παράμετρο τον καιρό.
Προς το παρόν βέβαια όλα αυτά είναι σε επίπεδο πρόθεσης όμως σίγουρα οι επιχειρηματίες του κλάδου θεωρούν ότι πρόκειται για κινήσεις που μόνο καλό κάνουν, αφού ζητούμενο εδώ και πολλά χρόνια αποτελεί η επέκτασή της.
«Η πορεία της σεζόν θα φανεί όταν κάνουμε ταμείο»
Αναμενόμενη χαρακτηρίζεται η κίνηση του Δεκαπενταύγουστου για τους ξενοδόχους οι οποίοι όπως λένε παρά την αύξηση των αφίξεων καταγράφουν μείωση των διανυκτερεύσεων τους σε σχέση με το 2019 και η οποία αύξηση καταγράφεται σε σχέση με πέρυσι, αφορά σε ξενοδοχεία δυο και τριών αστέρων. Το γεγονός αυτό αιτιολογείται εξαιτίας της τεράστιας αύξησης του τουριστικού πακέτου, απόρροιά της γενικότερης ακρίβειας και του υψηλού πληθωρισμού ενώ η ανησυχία για το ταμείο που θα γίνει στο τέλος της σεζόν είναι διάχυτη.
Χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος του συλλόγου Ξενοδόχων Μανόλης Τσακαλάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανάφερε:
«Αυτή την περίοδο κορυφώνεται το κομμάτι των διακοπών και από τους Έλληνες. Παραδοσιακά οι Έλληνες το πρώτο δεκαπενθήμερο – εικοσαήμερο του Αυγούστου θέλουν να κάνουν διακοπές. Η έξοδος έχει ξεκινήσει από τα τέλη του προηγούμενου μήνα, και θα διαρκέσει έως τις 20 Αυγούστου. Ο εσωτερικός τουρισμός έχει ανακάμψει, μπορεί να μην είναι ακόμη στα επίπεδα προ κορονοϊού, αλλά είναι σε υψηλά επίπεδα. Επομένως είναι λογικό οι ξενοδοχειακές μονάδες να έχουν αυτή τη στιγμή μια πληρότητα που είναι πάνω από 95%. Πάρα πολλά ξενοδοχεία είναι γεμάτα, κάποια έχουν λίγα κενά, κάποια ξαναγεμίζουν, κάποια είναι όβερ. Σε γενικές γραμμές δεν μπορεί να πει κανείς ότι δεν είμαστε ευχαριστημένοι από την κίνηση. Από την άλλη πλευρά όμως, το καθαρό κέρδος είναι αυτό που πραγματικά μας ενδιαφέρει εμάς, διότι όταν θα περάσει ο καιρός και θα χρειαστεί να κάνουμε την ανακαίνιση που κάνουμε κάθε μερικά χρόνια, αλλά και κάθε χειμώνα κάποιες επιδιορθώσεις και όλα αυτά, θα πρέπει να γίνονται με χρήματα που έχει το ταμείο. Αν περιμένουμε όλα αυτά να γίνονται με δάνεια χάνεται η δουλειά. Το είδαμε και στο παρελθόν. Ακόμα και τις καλές χρονιές μας συμβαίνει αυτό, πόσο μάλλον τώρα που είναι αυξημένο το κόστος κατά 30% και εμείς δεν μπορούμε να μετακυλήσουμε όλο το ποσό και όλη την αύξηση στον εν δυνάμει καταναλωτή, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν έχει να το πληρώσει. Ταμείο βέβαια κάνουμε πάντα στο τέλος της σεζόν».
Ο κ. Τσακαλάκης τονίζει ότι η αύξηση του τουριστικού πακέτου όπως είναι φυσικό και επόμενο περιορίζει την αγοραστική δύναμη των πελατών. Αυτός είναι και ο λόγος που ήδη από φέτος καταγράφεται μείωση του χρόνου διαμονής αλλά και επιλογή καταλυμάτων χαμηλότερης κατηγορίας, άρα φθηνότερα ενώ από την άλλη όπως λέει οι ξενοδόχοι απορροφούν και οι ίδιοι σημαντικό ποσοστό από τις ανατιμήσεις σε πρώτες ίλες και προϊόντα, με αποτέλεσμα να περιορίζεται και σε κάποιες περιπτώσεις όπως λέει να εξανεμίζεται το όποιο κέρδος. Χαρακτηριστικά αναφέρει: «Στο τέλος Οκτωβρίου που θα κάνουμε ταμείο, τι θα δούμε; Θα δούμε τις διανυκτερεύσεις μας, που μέχρι στιγμής υπολείπονται από το 2019 στο Ρέθυμνο, πιθανόν τα έσοδα να είναι στα ίδια επίπεδα ή ίσως λίγο παραπάνω από το 2019, παρόλα αυτά τα καθαρή κέρδη είναι πολύ λιγότερα και από τα περσινά και από του ’19. Αυτή είναι αυτή τη στιγμή η υπάρχουσα κατάσταση. Αυτό οφείλεται στο ότι αυξήθηκε κατά 30% το κόστος μας, μεσοσταθμικά, και εμείς μπορέσαμε και μετακυλήσαμε στον τελικό καταναλωτή μόνο ένα 10%. Οπότε το 20% το απορρόφησε η εταιρία, δηλαδή οι ξενοδόχοι. Και είναι ορισμένοι οι οποίοι δεν δούλευαν με τέτοιο ποσοστό κέρδους με αποτέλεσμα τώρα να είναι χαμένοι και να «μπαίνουν μέσα». Γι’ αυτό λέω ότι υπάρχει κίνδυνος να «ξανακοκκινήσουνε» τα δάνεια, διότι αυξηθήκανε και τα επιτόκια, αυξήθηκε το κόστος και δυστυχώς για μας δεν έχει τέλος αυτή η κατάσταση. Είδες ότι από μέρα σε μέρα, ακόμη και τον προηγούμενο μήνα αυξηθήκανε οι τιμές των προϊόντων και των ειδών διατροφής, και συνεχίζουνε να αυξάνονται».
«Η υψηλή φορολογία καθιστά μη ανταγωνιστικούς τους ελληνικούς προορισμούς»
Ο πρόεδρος του συλλόγου Ξενοδόχων θέτει εκ νέου το ζήτημα της υψηλής φορολογίας που σε συνδυασμό με την ακρίβεια δημιουργεί ένα εκρηκτικό μείγμα που έχει σοβαρές επιπτώσεις, όπως αναφέρει, στο τουριστικό προϊόν. Εξηγεί ότι με δεδομένο τον υψηλό πληθωρισμό και την ακρίβεια που πλήττει την Ευρώπη και με δεδομένες τις περικοπές των ταξιδιωτών, όταν οι ελληνικοί προορισμοί αποτελούν ακριβές επιλογές, τότε αυτόματα θα απορρίπτονται από τους επισκέπτες. Ειδικότερα, εξηγεί:
«Τα στατιστικά στοιχεία του συλλόγου καταγράφουν τον προηγούμενο μήνα αύξηση στις διανυκτερεύσεις +3,5 από πέρυσι, και υστέρηση σε σχέση με το 2019. Η αύξηση που καταγράφεται οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στα καταλύματα δύο και τριών αστέρων, δηλαδή τα μικρότερης κατηγορίας. Επομένως γίνεται αντιληπτό ότι ο επισκέπτης περιορίζει τις απαιτήσεις του. Δηλαδή κάποιος που μπορεί να επισκεφτεί τη χώρα μας, το κάνει μειώνοντας και τις διανυκτερεύσεις του, για παράδειγμα αντί για δύο βδομάδες θα έρθει μία ή λιγότερες φορές, ή θα πάει σε φθηνότερο κατάλυμα. Όσοι δεν μπορέσανε να έρθουν γιατί δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα, αναγκαστήκαν να πάνε Αίγυπτο, Τυνησία, Μαρόκο, ακόμη και Ισπανία που είναι πιο φθηνή από εμάς, γιατί τα ναύλα προς τους προορισμούς αυτούς είναι φθηνότερα εκεί γιατί υπάρχει ανταγωνισμός και δουλεύει ο υγιής ανταγωνισμός. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ανταγωνισμός, έχουμε μία εταιρεία, δύο, γι αυτό και τα αεροπορικά εισιτήρια αυτών των δύο εταιρειών είναι στα ύψη. Πελάτες που θέλουν τον Μάιο μήνα να έρθουν από το Μόναχο τους ζητάνε 800 ευρώ το εισιτήριο πήγαινε-έλα, που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 350 ευρώ. Με τα ίδια χρήματα μπαίνει σε ένα αεροπλάνο και πάει στην Τουρκία σε ένα πεντάστερο μία εβδομάδα, με όλες τις ανέσεις. Επομένως εμείς για να μπορούμε να ανταγωνιστούμε, θα πρέπει να ανταγωνιστούμε πτήσεις, να έχουμε δηλαδή και εμείς κάποιο ανάλογο κόστος. Αυτό δημιουργείται με πολλούς τρόπους με βασικότερο αυτόν της μείωσης της φορολογίας το οποίο και αποτελεί πάγιο αίτημά μας».
«Με σταθερά βήματα μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος της επιμήκυνσης της σεζόν»
Με σταθερά βήματα μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος της επιμήκυνσης της σεζόν, τονίζει ο πρόεδρος του συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανόλης Τσακαλάκης, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για τις προθέσεις μεγάλων τουρ οπερέιτορς να επεκτείνουν τις πτήσεις τους μέχρι τον Νοέμβριο. Ξεκαθαρίζει ότι προς το παρόν πρόκειται για πρόθεση και τίποτα δεν είναι βέβαιο γιατί και στο παρελθόν αντίστοιχες προσπάθειες έγιναν χωρίς αποτέλεσμα. Όμως όπως λέει η αρχή είναι το ήμισυ του παντός και η όποια προσπάθεια γίνεται, αγκαλιάζεται από τους ξενοδόχους οι οποίοι επί σειρά ετών επιθυμούν την επέκταση της τουριστικής περιόδου.
«Ανέκαθεν διακαής πόθος και δικός μας ήταν η επέκταση της σεζόν έστω και κατά ένα μήνα. Με έναν μήνα επιπλέον δουλειά αυξάνεται το εισόδημα του εργαζόμενου κατά 11-12%, με δύο μήνες πάει 33% στο εισόδημα του, και από την άλλη πλευρά, όταν τα ξενοδοχεία είναι κλειστά έχουνε ζημιά. Όταν πάει ο ξενοδόχος να το ανοίξει την επόμενη χρονιά χρειάζεται πολλά χρήματα, ενώ αν είναι ανοιχτό και λειτουργεί καλύπτονται ευκολότερα τα έξοδα. Οπότε για μας είναι πάρα πολύ ευχάριστο αν όχι τον Απρίλιο, καθώς η σεζόν φαίνεται ότι «μετακομίζει» προς τα πίσω, να μπορέσουμε να κερδίσουμε τον Νοέμβριο. Φέτος έχουν εξαγγείλει την πρόθεση τους τουρ οπερέιτορς για πτήσεις όλο τον Νοέμβριο. Αυτό τώρα μένει να το επικοινωνήσουν στο αγοραστικό κοινό κι αυτό να ανταποκριθεί, γιατί και άλλες φορές έχουμε εκφράσει αυτή την επιθυμία και δεν ανταποκριθήκαν οι πελάτες και το ακύρωσαν. Θα το δούμε».
Και προσθέτει ότι: «Όταν λέμε για σεζόν μέχρι τον Νοέμβριο, προφανώς δεν εννοούμε ότι θα είναι όλα τα ξενοδοχεία ανοιχτά. Μιλάμε για μια δυο πτήσεις την εβδομάδα στην Κρήτη με μικρό αριθμό επιβατών. Όμως αυτό που επιχειρείται είναι να καθιερωθεί στο μυαλό του Ευρωπαίου καταναλωτή ότι η Κρήτη είναι ένας προορισμός ελκυστικός και τον Νοέμβριο. Δηλαδή να αντικατασταθεί η άποψη ότι η σεζόν στην Κρήτη είναι από Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο και ότι μπορεί να διαρκέσει μέχρι τον Νοέμβριο. Να περάσει το μήνυμα ότι και τον Νοέμβριο η Κρήτη έχει τουρισμό. Και σιγά-σιγά αν το καταφέρουμε αυτό θα πιάσουμε πλέον το 7μηνο, και κάτι που είχαμε παλιά. Με αποτέλεσμα να δουλεύουν πέντε μήνες καλά τα ξενοδοχεία και επτά να υπολειτουργούν».