«Ζεσταίνεται» σταδιακά η κίνηση στα βιβλιοπωλεία του Ρεθύμνου για την αγορά σχολικών ειδών. Ήδη οι γονείς έχουν ξεκινήσει δειλά-δειλά να προμηθεύονται τα απαραίτητα σχολικά είδη για τα παιδιά τους. Τσάντες, μολύβια, κασετίνες και τετράδια είναι τα απαραίτητα είδη για τη νέα σχολική χρονιά και οι βιβλιοπώλες του Ρεθύμνου με ποικιλία προϊόντων, κατάλληλα για όλα τα βαλάντια, περιμένουν να εξυπηρετήσουν γονείς και μαθητές.
Μιλώντας στα «Ρ.Ν.» οι ιδιοκτήτες των βιβλιοπωλείων μας περιγράφουν τις εντυπώσεις τους από την μέχρι στιγμής αγοραστική κίνηση. Ήδη όπως μας είπαν έχουν γίνει οι πρώτες αγορές των οικογενειών που έχουν παιδιά στο νηπιαγωγείο, ενώ οι περισσότεροι περιμένουν τις επόμενες μέρες, αφού πρώτα πραγματοποιήσουν έρευνα αγοράς, για να διαπιστώσουν τις τιμές και την ποικιλία των προϊόντων αλλά και να έχουν στα χέρια τους τη λίστα των δασκάλων.
Σύμφωνα με τους καταστηματάρχες οι γονείς προσπαθούν να κάνουν αγορές σχολικών ειδών που να συνδυάζουν την ποιότητα με προσιτές τιμές.
Οι βιβλιοπώλες του Ρεθύμνου επισημαίνουν ότι οι τιμές στις σχολικές τσάντες κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, και ίσως σε χαμηλότερα με μία μείωση της τάξεως του 2%. Όπως σημειώνει ο κ. Στέλιος Δασκαλάκης, ιδιοκτήτης του βιβλιοπωλείου «Δασκαλάκης»: «Σε σχέση με πέρυσι οι τιμές είναι περίπου στα ίδια επίπεδα, ίσως κάτι κατ’ ελάχιστο χαμηλότερες, όχι όμως με μεγάλες διαφορές, 1,2 ή 3%. Οι μεγάλες αυξήσεις έγιναν την περυσινή χρονιά με την ακρίβεια, και φέτος παραμένουμε σταθεροί». Ειδικότερα, στο σύνολο των βιβλιοπωλείων οι τιμές στις σχολικές τσάντες ξεκινούν από 10€ για τις απλές, ενώ ανάλογα με την ποιότητα της εταιρείας, το σχέδιο, τα ροδάκια και την πλάτη που θα έχουν, αγγίζουν έως και τα 80-100€. Μια «αξιόπιστη» σχολική τσάντα ωστόσο η οποία μπορεί να συνδυάσει ποιότητα και τιμή, σύμφωνα με τους καταστηματάρχες, κυμαίνεται από 28-35€.
Όσον αφορά τα σχέδια που προτιμούνται, αποκλειστικό ρόλο στην επιλογή φαίνεται να έχει η ηλικία των παιδιών, με τα μικρότερα να επιθυμούν τσάντες με σχέδιο τους αγαπημένους τους ήρωες, και κατά βάση με ροδάκια. Η κα. Μαρία Κλαψινάκη, ιδιοκτήτρια της ομώνυμης αλυσίδας βιβλιοπωλείων, μας περιγράφει: «Οι μικρές ηλικίες νηπιαγωγείου και δημοτικού έχουν ξεκινήσει να έρχονται, με τα παιδάκια να είναι αγχωμένα για το αν θα βρουν την τσάντα με τον αγαπημένο τους ήρωα. Περισσότερο ψωνίζουν τις φιγούρες που βλέπουν στην τηλεόραση και ξέρουν, οι γονείς παρότι προτιμούν κάτι πιο εύχρηστο χωρίς ροδάκια, τους κάνουν το χατίρι και αγοράζουν τελικά την τσάντα που θέλουν τα παιδιά».
Από την πλευρά της, η κα. Κατερίνα Τρανταλλίδη, ιδιοκτήτρια του βιβλιοπωλείου «Σελίδα», αναφέρει ότι κυρίως πουλάει μονόχρωμες τσάντες χωρίς σχέδια, που απευθύνονται όμως σε παιδιά γυμνασίου και λυκείου.
Προβληματισμός για το «καλάθι του μαθητή»
Εν τω μεταξύ σε ισχύ τέθηκε από χθες, το «καλάθι των μαθητών». Γονείς και μαθητές μπορούν να βρουν σε πολυκαταστήματα ή βιβλιοπωλεία οικονομικότερες τιμές σε μία λίστα από έντεκα διαφορετικά προϊόντα σχολικών ειδών, ανάμεσα τους μολύβια, τετράδια, μαρκαδόρους, κασετίνες, και σχολικές τσάντες.
Ρωτώντας τους ιδιοκτήτες των βιβλιοπωλείων της πόλης εάν πρόκειται να συμμετέχουν, φάνηκαν αρκετά διστακτικοί προς την αποτελεσματικότητα του μέτρου, αμφισβητώντας τελικά το όφελος που θα φέρει στον καταναλωτή.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Δασκαλάκης εξηγεί: «Θα βγάλουμε το καλάθι των μαθητών, θεωρώ όμως ότι ο καταναλωτής δεν κερδίζει κάτι. Μπορεί να κερδίσει ελάχιστα στην τιμή, αλλά θα χάσει αρκετά στην ποιότητα. Αυτό συνήθως αφορά μεγάλα πολυκαταστήματα που με διάφορους τρόπους αποσκοπούν να σπρώξουν προϊόντα β’ διαλογής στον πελάτη. Αναγκαστικά κάποια είδη θα βγουν έστω και χωρίς περιθώρια κέρδους σε αρκετά χαμηλή τιμή, αλλά δεν νομίζω ότι θα καταφέρει κάτι αυτό το μέτρο. Ο καταναλωτής δεν θα έχει όφελος εν τέλει» και συνεχίζει λέγοντας: «Τα βιβλιοπωλεία επιλέγουν αν θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα, είναι προαιρετικό, όμως λόγω του ότι τα μεγάλα καταστήματα συμμετέχουν, αναγκαστικά υπάρχει μια αγωνία θεωρώ και στα μικρότερα βιβλιοπωλεία. Θα υπάρχουν κάποια μολύβια, τετράδια, και κάποιες σχολικές τσάντες παλαιότερων ετών ή χαμηλότερης ποιότητας σε διαφορετικές τιμές, κι από εκεί και πέρα ο καταναλωτής κρίνει και πράττει».
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο κ. Χρήστος Μυλωνάς, ιδιοκτήτης του βιβλιοπωλείου «Το έντυπο» εστιάζει στην ποιότητα των σχολικών ειδών που παρέχουν τα βιβλιοπωλεία συγκριτικά με τα πολυκαταστήματα. «Ακόμη δεν έχω προσαρμοστεί στα δεδομένα με το πρόγραμμα γιατί προχθές ανακοινώθηκε, αλλά λογικά θα συμμετέχω. Κατά βάση συμμετέχουν τα μεγάλα πολυκαταστήματα ή τα σούπερ μάρκετ που η ποιότητα των προϊόντων τους είναι κακή, υστερεί κατά πολύ σε σχέση με τα προϊόντα των βιβλιοπωλείων.
Εμείς στα βιβλιοπωλεία δεν φέρνουμε π.χ. τετράδια που θα βρει κανείς εκεί, που γράφεις και περνάει στην άλλη σελίδα, η διαφορά στην ποιότητα είναι τεράστια, οπότε το μέτρο αυτό δεν ξέρω αν θα βοηθήσει. Προσωπικά από την στιγμή που θα εισέλθει ο πελάτης στο μαγαζί του ανακοινώνω τις εκπτώσεις μας και το καλάθι, με τις προσφορές στα ποιοτικά προϊόντα, μπορεί εν τέλει να βγαίνουν και στην ίδια τιμή».