Στην χειμερινή εκπτωτική περίοδο στρέφουν τις ελπίδες τους για ανάκαμψη της αγοράς οι έμποροι του Ρεθύμνου, καθώς οι όποιες προσδοκίες τους για άνοδο της κατανάλωσης κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου έπεσαν στο κενό, καθώς οι ιδιοκτήτες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται ακόμη και έως 30% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Η κατακόρυφη πτώση στην κατανάλωση αποτυπώνεται και στα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (Ε.Σ.Ε.Ε.), σύμφωνα με τα οποία ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων την περίοδο των εορτών στο Ρέθυμνο ήταν μειωμένος από 21% έως 30%.
Η νέα μείωση της κίνησης στην αγορά προκαλεί έντονο προβληματισμό και απογοήτευση στις τάξεις των εμπόρων, καθώς ακολουθεί την περσινή «βουτιά» οπότε τα επίπεδα της ζήτησης είχαν αγγίξει ιστορικά χαμηλά ρεκόρ, σημειώνοντας μειώσεις που σε πολλές περιπτώσεις είχαν υπερβεί και το 30%, όπως στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης.
Σε χαμηλά επίπεδα κυμάνθηκε η αγοραστική κίνηση και στους υπόλοιπους νομούς της Κρήτης, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Σ.Ε.Ε., ο τζίρος στα καταστήματα του Ηρακλείου κατέγραψε μείωση από 10% έως 15% και στα Χανιά από 21% έως 30%.
Όπως σημειώνει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, το τελευταίο χριστουγεννιάτικο δώρο αφιέρωσαν σε αγορές και δώρα οι περισσότεροι καταναλωτές την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα, αφού οι επτά στους δέκα εκπρόσωποι των συλλόγων της χώρας αναφέρουν ως καλύτερη από άποψη αγοραστικής κίνησης, την περίοδο πριν τις 25/12.
Την ερχόμενη Τρίτη 15 Ιανουαρίου ξεκινάει επίσημα η περίοδος των εκπτώσεων και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 28 Φεβρουαρίου, εκτός κι αν αποφασιστεί τελικά η εφαρμογή τεσσάρων εκπτωτικών περιόδων μέσα στην χρονιά, επομένως θα μειωθούν οι μέρες για κάθε μια από αυτές.
Πάντως, με δεδομένη την καθίζηση που καταγράφεται στην κατανάλωση, οι έμποροι πλέον έχουν στρέψει την προσοχή τους στην χειμερινή εκπτωτική περίοδο, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει με υψηλά ποσοστά, καθώς στην αγοραστική κίνηση του διμήνου Ιανουάριος-Φεβρουάριος έχουν εναποθέσει τις τελευταίες τους ελπίδες πολλοί έμποροι, προκειμένου να αυξήσουν τις εισπράξεις τους, μετά από μια μακρά περίοδο υποτονικής κίνησης.
Ήδη, αρκετά καταστήματα στην πόλη του Ρεθύμνου έχουν προχωρήσει σε «σιωπηρές» εκπτώσεις, διαθέτοντας μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων σε προσφορές, προκειμένου να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές, ενώ σημειώνεται πως μειωμένες ήταν οι τιμές και κατά την εορταστική περίοδο.
«Πλέον, είμαστε σε μια διαρκή περίοδο εκπτώσεων. Δεν υπάρχει κέρδος για μας. Ο πελάτης ζητάει καλύτερη τιμή, αν δεν την πάρει, δεν θα ψωνίσει. Επομένως, τα περιθώρια έχουν στενέψει για το εμπόριο» είναι τα λεγόμενα επιχειρηματία του Ρεθύμνου, που αποτυπώνουν την κατάσταση που επικρατεί στην τοπική αγορά.
Σε χαμηλά επίπεδα εκτιμούν οι έμποροι του Ρεθύμνου πως θα κυμανθεί η χειμερινή εκπτωτική περίοδος. Παρά τα υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και τις δελεαστικές προσφορές που εκτιμάται ότι θα έχει η πλειοψηφία των τοπικών εμπορικών καταστημάτων από τις πρώτες κιόλας ημέρες, οι καταναλωτές, ελλείψει χρημάτων και με τις οικονομικές υποχρεώσεις τους να αυξάνονται, αδυνατούν να προχωρήσουν στην αγορά ακόμα και βασικών ειδών που έχουν ανάγκη.
«Θα έχουμε ένα πολύ δύσκολο τρίμηνο, η χειμερινή περίοδος των εκπτώσεων είναι δύσκολο να πάει καλά με αυτές τις συνθήκες. Δεν υπάρχει ρευστότητα στην αγορά, ο κόσμος δεν έχει χρήματα, επομένως τι να περιμένουμε; Ακόμα και την περίοδο των εορτών, που πήραν πολλοί Ρεθεμνιώτες χρήματα λόγω των επιδοτήσεων, αυτά τα ποσά δεν έφτασαν ποτέ στην αγορά. Κατέληξαν στις τράπεζες» δήλωσε στην εφημερίδα μας ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Μανώλης Σταματογιαννάκης.
Ο ίδιος εκφράζει στη συνέχεια την άποψη ότι ο θεσμός των εκπτώσεων θα πρέπει να αποκτήσει ξανά νόημα, καθώς όπως σημειώνει το μεγαλύτερο ποσοστό των εμπορικών καταστημάτων αναγκάζεται να μειώνει τις τιμές των προϊόντων σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
Στο ερώτημα αν υπάρχουν περιθώρια μείωσης των τιμών λιανικής πώλησης, ώστε αφενός τα είδη να είναι πιο προσιτά στους καταναλωτές και αφετέρου οι έμποροι να αποφεύγουν τη διαδικασία της έκπτωσης όλο το χρόνο, ο κ. Σταματογιαννάκης απάντησε ως εξής: «Η περίοδος των εκπτώσεων θα έπρεπε να έχει διαφορετικό χαρακτήρα. Να αποφεύγονται τα μηνύματα και οι διαφημίσεις με προσφορές συνεχώς. Άλλωστε, στα είδη ένδυσης-υπόδησης και σε πολλά άλλα είδη, πλην των τροφίμων, οι τιμές έχουν πέσει κατακόρυφα. Το κέρδος για τις επιχειρήσεις είναι πια τόσο χαμηλό, ώστε δεν μπορούν να συντηρηθούν. Η μοναδική λύση για να πέσουν κι άλλο οι τιμές, είναι να μειωθεί ο Φ.Π.Α. Με συνεχή επιβολή φόρων δεν πέφτουν οι τιμές στην αγορά και αυτό θα πρέπει να το καταλάβουν όσοι έχουν την ευθύνη».