O Άρης Γραικούσης αποτελεί μια σημαντική παρουσία στο μουσικό στερέωμα επιμένοντας στον ανήφορο της προσωπικής προσπάθειας, για να αποφύγει τους συμβιβασμούς και τις εκπτώσεις σε ποιότητα που πολλές φορές επιβάλλει η σκληρή, με την υψηλή τέχνη, εποχή μας.
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από το Ελληνικό Ωδείο Αθηνών (δίπλωμα πιάνου – τάξη Ρ. Σχοινά) με Α’ βραβείο και χρυσό μετάλλιο. Παρακολούθησε μαθήματα στα καλοκαιρινά τμήματα της Ακαδημίας «Mozarteum» στο Salzburg με τον καθηγητή J. Paratore. Συνέχισε και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία του Detmold στη Γερμανία, με καθηγητές τους M. Kellig και τον διεθνούς φήμης Γάλλο πιανίστα J.E. Bavouzet, απ’ όπου πήρε το δίπλωμά του (Reifeprufung – Diplom /Master of Music) με άριστα. Κατόπιν, μελέτησε ρεπερτόριο δίπλα στη διακεκριμένη παιδαγωγό Renate Kretschmar – Fischer. Είχε ενεργό συμμετοχή σε πολλά σεμινάρια πιάνου (P.B. Scoda, B.Berthold, Duo Ganev, J.Mounieur, κ.ά.). Εργάστηκε στην Opernshule της Ακαδημίας του Detmold και στη Μουσική Σχολή Καλών Τεχνών του Gütersloh.
Έχει δώσει ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στη Γερμανία στις πόλεις Detmold (Concert Hall και Brahms-Saal της Ακαδημίας), Hannover (Αμφιθέατρο της Waldorfschule και στη Maritin Saal), Bielefeld Wittmund, Paderborn καθώς και στην Πολωνία, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Μουσικές Πέμπτες» του Sopot, στο Gdansk. Στην Ελλάδα, εδώ και 20 χρόνια πραγματοποιεί ρεσιτάλ στο Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο και Ωδείο Athenaeum, στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός» στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, στο Ίδρυμα Κακογιάννη, στο Φεστιβάλ Ηρακλείου Κρήτης (Κηποθέατρο Χατζιδάκις, Βικελαία Βιβλιοθήκη), στο Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνου (Τζαμί Νερατζέ) και ως σολίστ με τη «Δημοτική Συμφωνική Πειραματική Ορχήστρα Ρεθύμνου» στο Ενετικό Κάστρο Fortezza, στο Φεστιβάλ Χανίων, στο Φεστιβάλ Σύμης, στο ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας, στο ιστορικό Μουσείο Ύδρας, καθώς και σε άλλες αίθουσες σε όλη την Ελλάδα. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συναυλία για την «Πανσέληνο του Αυγούστου» το 1999 στη Δήλο, υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού. Ακόμη, έχει διακριθεί σε διαγωνισμό της EPTA (European Piano Teachers Associations) όπου του διοργάνωσαν ατομικό ρεσιτάλ.
Πρόσφατα, είχαν μεγάλη επιτυχία τα τελευταία του προσωπικά ρεσιτάλ «Promenade», ένα αφιέρωμα σε Ρώσους συνθέτες όπου παρουσιάστηκε αρκετές φορές στην Αθήνα, την επαρχία καθώς και στο Herford της Γερμανίας. Tο αφιέρωμα σε συνθέτες ρομαντικής μουσικής στον «Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσού», καθώς και το τελευταίο του πρόγραμμα «Μουσικοί Συσχετισμοί», όπου απέσπασε πολύ θερμές κριτικές στο Διεθνές καλλιτεχνικό κέντρο «Athenaeum» και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ασχολείται ενεργά με τη συνοδεία στο κλασσικό και σύγχρονο τραγούδι και συνεργάζεται με λυρικούς τραγουδιστές/τριες, έχοντας πραγματοποιήσει πολλές συναυλίες με ρεπερτόριο από μπαρόκ συνθέτες, βραδιές με Lied, άριες από όπερες, κύκλους Ελλήνων συνθετών, καθώς και ρεπερτόριο από θεατρικό και κινηματογραφικό μιούζικαλ, τάνγκο και γαλλικά Chansons.
Συνεργάζεται με την ηθοποιό – σκηνοθέτη Μάνια Παπαδημητρίου, όπου παρουσιάζουν με μεγάλη επιτυχία από το 2012 μέχρι και σήμερα τηνμουσικό-θεατρική παράσταση «Ας θυμηθούμε χωρίς νοσταλγία» σε κείμενα της Μ. Παπαδημητρίου. Η παράσταση πραγματοποιήθηκε σε θέατρα, πολυχώρους και φεστιβάλ σε όλη την Ελλάδα.
Συνεργάστηκε με το «Ελληνικό Ωδείο Αθηνών», το «Δημοτικό Ωδείο Περιστερίου» και σήμερα, διδάσκει πιάνο στο Ωδείο «Μουσικοί Ορίζοντες».
Ας μιλήσουμε για την τέχνη
Με την ευκαιρία που θα έχουμε τη χαρά να γνωρίσουμε κι εμείς την ερχόμενη Δευτέρα 13 Ιουνίου, τους «Μουσικούς του συσχετισμούς» που σημείωσαν τόση επιτυχία στο Μέγαρο Μουσικής, μιλήσαμε μαζί του πάνω σε θέματα και προβληματισμούς που γεννούν οι καιροί. Και φυσικά για την κρίση με τις πολλές αλλά το ίδιο σκληρές μορφές.
-Πού οδηγεί σημαντικούς καλλιτέχνες όπως εσείς, η συνεχιζόμενη κρίση;
Έναυσμα είναι η κρίση για μένα, ώστε να εντείνω τις προσπάθειές μου για ουσιαστικότερη επικοινωνία, τόσο με το κοινό όσο και με την τέχνη μου. Κατανόηση για τα προβλήματα των συνανθρώπων και ουσιαστικότερη παρουσία, ώστε να ταξιδεύει η σκέψη και το «είναι» στους μουσικούς δρόμους της φαντασίας και της πνευματικής ανάτασης.
-Αισθάνεστε δικαιωμένος που δεν επιλέξατε το εξωτερικό για να εξασφαλίσετε οφέλη καλλιτεχνικά και οικονομικά, αλλά συνεχίζετε να προσφέρετε στον τόπο σας από τη θεια δωρεά σας;
Οι μετρημένες με ακρίβεια και αυστηρότητα κοινωνίες των κέντρο -ευρωπαίων, που πιστέψτε με, γνώρισα και μελέτησα από κοντά τόσο στα χρόνια των σπουδών μου όσο και στα χρόνια των καλλιτεχνικών μου ερμηνειών, δίνουν τις ευκαιρίες και την αναγνώριση που επιθυμεί ίσως κάθε κλασικός καλλιτέχνης. Η ελευθερία όμως που δίνει στην σκέψη και τη φαντασία η αλλοπρόσαλλη και ανυπότακτη κοινωνία μας, με απογειώνει, με κάνει να πετάω και μου δίνει τη χαρά της δημιουργίας και της προσφοράς.
«Η εκλαΐκευση είναι χυδαία λέξη…»
-Αρκετές δημιουργίες μεγάλων μουσουργών διασκευάζονται αυθαίρετα με το πρόσχημα ότι προσπαθούν να έρθουν πιο κοντά στο νεαρό κοινό; Ποια η γνώμη σας; Χρειάζεται όλη αυτή η εκλαΐκευση; Εξυπηρετεί πραγματικά υγιείς προθέσεις;
Οι νέοι έχουν ανάγκη ν’ ακούσουν και να μάθουν, η αποστείρωση και απομάκρυνση των καλλιτεχνών από τους νέους, μόνο κακό φέρνει στις σχέσεις τους. Η εκλαΐκευση είναι χυδαία λέξη από μόνη της. Οι εμπνευσμένοι καλλιτέχνες οφείλουν να κρατάνε τον πήχη σε υψηλά επίπεδα. Είναι ζήτημα ποιότητας και ευαισθησίας. Επικίνδυνοι δρόμοι που μπορούν όμως να οδηγήσουν σε ενδιαφέρουσες συναντήσεις. Αποφεύγοντας τις χυδαιότητες μέσα από τις οδούς της ποιότητας, μπορούμε να εκφράσουμε υγιείς προθέσεις.
-Πώς κρίνετε τη μουσική παιδεία στην Ελλάδα;
Τα συστήματα που πλαισιώνουν τη μουσική παιδεία έχουν αποδειχτεί ελαττωματικά. Η έλλειψη «Μουσικής Ακαδημίας» ήταν και είναι αισθητή. Χαμένη σ’ ένα δαίδαλο αδιέξοδων λειτουργιών η μουσική έχει χάσει τη δύναμη να έλκει τους νέους. Βασική υπαίτιος είναι βέβαια η δυσλειτουργία της παιδείας.
-Πώς θα μπορούσαμε να σταματήσουμε το ρεύμα ημιμαθών που νομίζουν ότι συνθέτουν, παρασύροντας πλήθη σε μουσική του όχλου;
Είναι σοβαρό πρόβλημα η ημιμάθεια σε όλα τα επίπεδα γνώσεων. Με ωριμότητα και γνώση, με μελέτη και πολλή δουλειά, ίσως μπορέσουμε κάποτε να κτυπήσουμε την ημιμάθεια. Με όραμα την εκπαίδευση του κοινού, ώστε να μην είναι εύκολο θύμα των επιτηδείων, πρέπει όλοι να βοηθήσουμε.
-Μιλήστε μας για τη νέα σας πρόταση στη μουσική σκηνή και την ανταπόκριση ως τώρα του κοινού
Συσχετίζοντας τα κλασικά με τα νεότερα μουσικά ρεύματα, είναι δυνατή η προσέγγιση σε κοινό που μέσα από καινούριους δρόμους μπορεί να μυηθεί σε «διαχρονικά» κλασικές μουσικές. Από τον Rachmaninoff και τον Chopin, στους Piazzolla, Morricone, Tiersen, Καραίνδρου και άλλους, θα ταξιδέψουμε σε αλλιώτικους μουσικούς ορίζοντες.
Δημιουργώντας τους «Μουσικούς συσχετισμούς», είχα τη χαρά να μυήσω και να ξεσηκώσω θα έλεγα, καινούριους φίλους που οδηγηθήκαμε μαζί σε νέα μονοπάτια απόλαυσης.
-Θα θέλατε να στείλετε ένα μήνυμα στα παιδιά που αγαπούν τη μουσική;
Ξεπερνώντας όλες τις δυσκολίες, ν’ αγκαλιάζουν τη μουσική και απογειώνονται μαζί της. Να βλέπουμε τα θετικά και να απολαμβάνουν την «ουσία» της μουσικής.
-Μελλοντικά σχέδια;
Μετά το διεθνές καλλιτεχνικό κέντρο «Athenaeum» και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το μουσικό μου ταξίδι θα συνεχιστεί φέτος στο γειτονικό Ηράκλειο (κηποθέατρο Μ. Χατζιδάκις), στο ίδρυμα Κυδωνιαίων στην Άνδρο, στο Μον Ρεπό στην Κέρκυρα και στο Μέγαρο Μουσικής στην Κωνσταντινούπολη.
Από μας μόνο ευχές για επιτυχία και να συνεχίσει να μας κάνει υπερήφανους, προβάλλοντας μέσα από την καλλιτεχνική του πορεία το Ρέθυμνο.