Η προστασία του περιβάλλοντος βρίσκεται σε απόλυτη προτεραιότητα για το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου, δηλώνει η πρόεδρος του Ρένα Κουτσαλεδάκη. Στο πλαίσιο της έμπρακτης μέριμνας του, όσον αφορά στην προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος, πραγματοποιήθηκε ειδική άσκηση στο λιμάνι για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού θαλάσσιας ρύπανσης, με χρήση εξοπλισμού και πλωτού φράγματος του Δ.Λ.Τ. Ρεθύμνου.
Στόχος της ήταν είναι η άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση ενός περιστατικού ρύπανσης, ειδικά διαρροής πετρελαιοειδούς, καθώς η εξάπλωση μιας πετρελαιοκηλίδας θα είχε τεράστιες επιπτώσεις στο περιβάλλον, στη ζωή των κατοίκων αλλά και την οικονομία του Ρεθύμνου.
Η θεωρητική εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε στις 22 Νοεμβρίου στην αίθουσα του διοικητικού συμβουλίου του ΔΛΤ Ρεθύμνης, παρουσία της προέδρου κας Ειρήνης Κουτσαλεδάκη, με τη συμμετοχή στελεχών του Λιμεναρχείου, του προσωπικού του Λιμενικού Ταμείου, ερασιτεχνών αλιέων, καβοδετών, στελεχών Ελέγχου Ασφαλείας του Λιμένα (ISPS), τον επικεφαλής του σώματος Εθελοντών Σαμαρειτών, Διασωστών και Ναυαγοσωστών Ρεθύμνου, φοιτητών της Σχολής Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης και μελών του Ιστιοπλοϊκού Συλλόγου Ρεθύμνου.
Την 23η Νοεμβρίου οργανώθηκε το πρακτικό σκέλος της εκπαίδευσης. Στο πρώτο μέρος περιελάμβανε επίδειξη όλων των μέσων αντιρρύπανσης που διαθέτει σήμερα το ΔΛΤ Ρεθύμνης, τα οποία είναι επιχειρησιακά τακτοποιημένα εντός δύο (2) Container στο εμπορικό τμήμα του Λιμένα Ρεθύμνου.
Στο δεύτερο μέρος πραγματοποιήθηκε άσκηση αντιμετώπισης θαλάσσιας ρύπανσης με σενάριο διαρροή πετρελαιοειδών αποβλήτων από σκάφος που ελλιμενιζόταν εντός της μαρίνας. Ως εκ τούτου ενεργοποιήθηκε αμέσως το εγκεκριμένο από το Λιμεναρχείο σχέδιο αντιρύπανσης του ΔΛΤ Ρεθύμνου και ειδοποιήθηκε η ομάδα των εθελοντών και το Λιμεναρχείο για το υποτιθέμενο συμβάν.
Για την αντιμετώπιση του συμβάντος αποφασίστηκε η πόντιση 90 εκ των 180 μέτρων πλωτών φραγμάτων εγκεκριμένου τύπου SCORPION 920 που διαθέτει το ΔΛΤ, τα οποία με τη βοήθεια του σκάφους του Λιμενικού Ταμείου και ενός ξύλινου καϊκιού (Pilot) των καβοδετών τοποθετήθηκαν γύρω από την περιοχή της ρύπανσης και την εγκλώβισαν μέσα σε χρονικό διάστημα μικρότερο της μίας ώρας. Αμέσως μετά τοποθετήθηκαν δύο αγκυροβόλια προκειμένου το πλωτό φράγμα να μην παρασυρθεί από τους ανέμους και να είναι δυνατή η μέγιστη ποσότητα συγκέντρωσης πετρελαιοειδών εντός αυτού.
Η άσκηση στέφθηκε με επιτυχία αφού εκτός των άλλων είχε καθολική συμμετοχή, παρά τις εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες (άνεμοι Βόρειοι, εντάσεως περί των 6 Bf).
Με ανακοίνωση του το Κ.Τ ευχαριστεί όλους τους συμμετέχοντες, «με την ελπίδα να μην χρειαστεί να εφαρμόσουμε στην πράξη αυτά για τα οποία εκπαιδευτήκαμε. Ωστόσο, αν απαιτηθεί, είμαστε βέβαιοι ότι μετά τη σημερινή άσκηση, τις μελλοντικές εκπαιδεύσεις αλλά και τις απαραίτητες προσθήκες στον ήδη υπάρχοντα εξοπλισμό, θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το οποιοδήποτε συμβάν στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων μας και σε οποιοδήποτε λιμένα ευθύνης μας».
Η άσκηση πραγματοποιήθηκε επί χάρτου και ακολουθήθηκαν κατά γράμμα όλα όσα προβλέπονται σε μια τέτοια περίπτωση θαλάσσιας ρύπανσης από την εταιρία που έχει πραγματοποιήσει τη συγκεκριμένη μελέτη. Έτσι λοιπόν με βάση το σενάριο και, προκειμένου να αποφευχθεί η επέκταση κηλίδας πετρελαίου στη θάλασσα, όλοι οι φορείς και οι υπηρεσίες αλλά και οι εθελοντές μερίμνησαν για την άμεση τοποθέτηση του φράγματος, το οποίο περιλαμβάνεται στον εξοπλισμό του Λιμενικού Ταμείου και βρίσκεται με εδικά κοντέινερ στον χώρο του εμπορικού λιμένα. Το φράγμα απλώθηκε από το εμπορικό λιμάνι μέχρι και τη μαρίνα και δυο σκάφη.
Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» η πρόεδρος του Δ.Λ.Τ. Ρένα Κουτσαλεδάκη, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Το Λιμενικό Ταμείο έχει μεριμνήσει έχοντας συνάψει συνεργασία με εξωτερικό συνεργάτη και έχει εγκεκριμένη μελέτη για τις ενέργειες που πρέπει να ακολουθήσει σε περίπτωση θαλάσσιας ρύπανσης. Μέχρι όμως να έρθει η βοήθεια και οι τεχνικές γνώσεις από την εταιρία που εδρεύει στην Αθήνα, σε περίπτωση συμβάντος όλοι οι χρήστες του λιμανιού και η υπηρεσία που είναι ο φορέας διαχείρισης σε όλη τη χερσαία ζώνη και το λιμάνι να γνωρίζουμε ακριβώς τι πρέπει να κάνουμε. Την Πέμπτη έγινε το θεωρητικό κομμάτι της άσκησης και χθες το πρακτικό με τη συμμετοχή ιδιωτικών σκαφών αναψυχής, των επαγγελματιών και ερασιτεχνών αλιέων, ατόμων από τον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Ρεθύμνου, υπαλλήλων του Λ.Τ., λιμενεργατών, δυτών και Σαμαρειτών. Με αφορμή και το πρόσφατο συμβάν στην Αγία Ζώνη, για το οποίο μάλιστα προβαλλόταν σχετικό ενημερωτικό βίντεο για το τι ακριβώς είναι πετρέλαιο, το μαζούτ ντίζελ που χρησιμοποιούν τα σκάφη και τα κρουαζιερόπλοια. Υπάρχουν δυο κοντέινερ στο εμπορικό λιμάνι, ιδιοκτησίας του Λ.Τ. που μέσα διαθέτουν όλο τον εξοπλισμό (φράγμα, πετσέτες απορροφητικές, αντλία συλλογής, βαρέλια), απλώθηκε φράγμα από το εμπορικό λιμάνι μέχρι τη μαρίνα όπου κυκλώθηκε συγκεκριμένος χώρος ανάμεσα σε δυο σκάφη που βάσει του σεναρίου έπρεπε τα σκάφη αυτά να προφυλαχτούν από την κηλίδα πετρελαίου. Επειδή οι καιρικές συνθήκες ήταν πιο άσχημες σε συνεργασία με σκάφος που διέθεσαν οι λιμενεργάτες και με το φουσκωτό πραγματοποιήθηκε η άσκηση. Για εμάς είναι πολύ σημαντική αυτή η άσκηση γιατί μας απασχολεί να είμαστε έτοιμοι. Για μας η προστασία του περιβάλλοντος είναι προτεραιότητα γι’ αυτό θέλουμε να γνωρίζουμε επακριβώς τι πρέπει να κάνουμε σε περίπτωση τέτοιου συμβάντος, ώστε να μην εξαπλωθεί μια κηλίδα πετρελαίου σε όλη την περιοχή. Έχουμε μεριμνήσει και διαθέτουμε τον εξοπλισμό, ο οποίος συντηρείται σε κοντέινερ και μπορεί εύκολα να μεταφερθεί σε οποιοδήποτε λιμάνι χρειαστεί που είναι βέβαια στην αρμοδιότητα του διαδημοτικού λιμενικού ταμείου. Μπορεί δηλαδή να μπει στον Πλακιά, στο Πάνορμο, στις Σίσσες, στο Μπαλί και να εξυπηρετήσει όλο τον νομό και ανά πάσα ώρα και στιγμή».