Αμέσως μόλις το επιτρέψουν οι καιρικές συνθήκες θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του μεγάλου οδικού έργου του αγιοβασιλιώτικου δρόμου, που αφορά στο τμήμα Αρμένοι-Παλέ. Αυτό ανέφερε στα «Ρ.Ν.» η αντιπεριφερειάρχης Μαρία Λιονή υποστηρίζοντας ότι όλες οι διαδικασίες έχουν ολοκληρωθεί και ο εργολάβος θα εγκατασταθεί το προσεχές διάστημα, αφού πρώτα βελτιωθεί ο καιρός.
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 14,8 εκ. ευρώ, έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και χαρακτηρίζεται ως ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα του νομού, καθώς αποτελεί το πρώτο βήμα για την κατασκευή του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ), του λεγόμενου αγιοβασιλιώτικου δρόμου. Η σύμβαση με τον ανάδοχο εργολάβο έχει υπογραφεί από τον περασμένο Δεκέμβριο.
Ειδικότερα, η υπό αναβάθμιση οδός ανήκει στο πρωτεύον επαρχιακό δίκτυο της Π.Ε. Ρεθύμνου με αριθμό 3 «Ρέθυμνο – Σπήλι – Αγία Γαλήνη», περιλαμβάνεται στον πρωτεύοντα (διαπεριφερειακό) Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης (Ν.Ο.Α.Κ.) Ρέθυμνο – Μοίρες – Άνω Βιάννος – Ιεράπετρα, σύμφωνα με το εγκεκριμένο χωροταξικό της περιφέρειας. Το έργο βρίσκεται μεταξύ των οικισμών Αρμένοι και Παλέ και αποτελείται από δύο οδικά τμήματα:
Στο τμήμα Α (παράκαμψη Αρμένων) προβλέπεται η κατασκευή οδού περί τα 3,8 χλμ. με νέα χάραξη. Η αρχή του τμήματος ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού, λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ.Τ.Ε.Ο. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται, επίσης, η αποκατάσταση του θιγόμενου αγροτικού δικτύου καθώς και δύο τετρασκελείς ισόπεδοι κόμβοι.
Στο τμήμα Β, προβλέπεται η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ. περίπου. Η αρχή του τμήματος Β ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού 300 μέτρα πριν τη δεύτερη συμβολή προς τον οικισμό Αμπελάκι και το τέλος λίγο πριν τον κόμβο της Παλέ.
Για τη διέλευση των κατασκευαζόμενων οδικών τμημάτων, απαιτούνται διάφορα τεχνικά έργα, κυρίως μικρά τεχνικά (οχετοί).
Επίσης προβλέπονται συνδέσεις με το τοπικό οδικό δίκτυο και αποκαταστάσεις του.
Η προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι τριάντα (30) μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Το έργο αναμένεται να λύσει τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα.
Με χρήματα της Περιφέρειας ολοκληρώνονται οι μελέτες του ΝΟΑΚ
Συνολικά, οι μελέτες για το τμήμα του ΝΟΑΚ του Ρεθύμνου από τους Αρμένους μέχρι και τον Άγιο Δημήτριο μήκους 28 περίπου χιλιομέτρων έχουν χρηματοδοτηθεί από την Περιφέρεια Κρήτης, με συνολικό προϋπολογισμό 3,4 εκ. ευρώ.
Η ολοκλήρωση των μελετών αποτελεί το πρώτο και βασικό βήμα για να μπορέσει να μπει σε τροχιά υλοποίησης ο Νότιος Οδικός Άξονας, στον οποίο δίδει ιδιαίτερη έμφαση η Περιφέρεια, καθώς το έργο αυτό αναμένεται να δώσει νέα αναπτυξιακή ώθηση στην πρώην επαρχία Αγίου Βασιλείου, συνδέοντας τον βορρά με τον νότο της Κρήτης με ένα δίκτυο σύγχρονο, ασφαλές και λειτουργικό, ελαχιστοποιώντας παράλληλα και την απόσταση.
Παράλληλα, η Περιφέρεια Κρήτης θα χρηματοδοτήσει τις μελέτες που αφορούν στο υποστηρικτικό δίκτυο, δηλαδή τα οδικά τμήματα που θα συνδέουν τα χωριά και τις κοινότητες του δήμου Αγίου Βασιλείου με τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης. Ο προϋπολογισμός των μελετών αυτών εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο 1 εκ. ευρώ.
Ειδικότερα, το οδικό τμήμα Σπήλι-Αγ. Δημήτριος έχει εγκεκριμένες μελέτες που βρίσκονται στο στάδιο της οριστικοποίησης.
«Τα τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά του ΝΟΑΚ (διατομή, ακτίνες, κλίσεις κ.λπ.) ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου άξονα ταχείας κυκλοφορίας. Το συνολικό μήκος του νέου άξονα Παλέ-Άγιος Δημήτριος είναι 25.7 χλμ. Με την προβλεπόμενη ταχύτητα μελέτης 80 χλμ. την ώρα ο χρόνος κάλυψης αυτής της απόστασης έχει υπολογιστεί σε 19,2 λεπτά. Ο κύριος άξονας ΝΟΑΚ εξασφαλίζει τη σύνδεση οικισμών παραγωγικών κέντρων του νότιου τμήματος του νομού Ρεθύμνης με τα αντίστοιχα κέντρα των περιοχών των νομών Ηρακλείου και Χανίων. Καθώς αναπτύσσεται σε ικανή και αναγκαία απόσταση από τις παράκτιες ζώνες και τους παραλιακούς οικισμούς, διαφυλάσσονται τα φυσικά πλεονεκτήματα των περιοχών αυτών αλλά και ο αναγκαίος χώρος για τη μελλοντική ανάπτυξη τους. Η βελτίωση του υποστηρικτικού (του ΝΟΑΚ) τοπικού δικτύου που αξιοποιώντας -κατά το δυνατόν- το υφιστάμενο παραλιακό τοπικό δίκτυο της περιοχής ενοποιεί μέσω της κυκλοφοριακής σύνδεσης τους βασικούς πόλους τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής (Αγ. Γαλήνη, Ροδάκινο, Κάμπο, Τριόπετρα, Αγ. Παρασκευή, Κεραμέ, Πρέβελη, Δαμνόνι, Πλακιάς Σελλιά Ροδάκινο) και αποσυμφορεί τον ΝΟΑΚ από μετακινήσεις τοπικής κλίμακας ή πρόσβασης σε τουριστικούς και λοιπούς πόλους της περιοχής. Ο ΝΟΑΚ και το υποστηρικτικό του δίκτυο αποτελούν ενιαίο σύστημα για τη συνολική μεταφορική εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής και η υλοποίηση του αποτελεί αίτημα των τοπικών φορέων της παραλιακής ζώνης του νομού Ρεθύμνου αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης (δήμος Αγ. Βασιλείου). Για το υποστηρικτικό δίκτυο έχουν ήδη εκπονηθεί προωθημένη αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας (εγκεκριμένη), αναγνωριστική γεωλογική μελέτη (εγκεκριμένη) και προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (εγκεκριμένη) και είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση των οριστικών μελετών», αναφέρεται σε ενημέρωση της τεχνικής υπηρεσίας που παρουσιάστηκε στον πρόσφατο απολογισμό της αντιπεριφερειάρχη.