Η υιοθέτηση άλλων αντιλήψεων που θα στοχεύουν στην χρήση εναλλακτικών μορφών μετακίνησης, όπως το ποδήλατο, τα μέσα συγκοινωνίας και τα ηλεκτρικά οχήματα στην καθημερινότητά μας είναι η αφετηρία για την βιώσιμη κινητικότητα. Η αλλαγή νοοτροπίας και τρόπος σκέψης και όχι κάποιο έργο ή υποδομή είναι αυτό που χρειάζεται για να μπορέσουν οι πολίτες του δήμου να συνειδητοποιήσουν τα οφέλη της βιώσιμης κινητικότητας και να την κάνουν τρόπο ζωής ωφελώντας κατά κύριο λόγο τους ίδιους και κατ’ επέκταση το περιβάλλον.
Αυτό ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» χθες ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργος Μαρινάκης, με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο και τις δράσεις για τα παιδιά που πραγματοποιήθηκαν στην παραλιακή λεωφόρο Ελ. Βενιζέλου, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Βιώσιμης Κινητικότητας.
Χαρακτηριστικά, ο δήμαρχος αναφερόμενος στην ευρωπαϊκή προοπτική και αντίληψη για τη βιώσιμη κινητικότητα αλλά και την πρόσφατη συμμετοχή του στην Πολιτική Επιτροπή του Προγράμματος Civitas Destinations που πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες στην Στοκχόλμη της Σουηδίας, ανέφερε: «Επισκέφτηκα μια πόλη στη Βόρεια Σουηδία, πανεπιστημιούπολη, στην οποία έψαχνα εναγωνίως να βρω αυτοκίνητα. Στη μάνα της αυτοκινητοβιομηχανίας, στους δρόμους, δεν υπάρχουν αυτοκίνητα. Υπάρχουν λεωφορεία, δημόσια συγκοινωνίας, ποδήλατα και άνθρωποι που απολαμβάνουν το δημόσιο χώρο. Και η μεταφορά των εμπορευμάτων γίνεται με ηλεκτρικά ποδήλατα με ένα μεγάλο καλάθι μπροστά. Όλα αυτά τα οποία εμείς εδώ έχουμε κατασκευάσει σαν μύθους, γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά, δείχνει ακριβώς ότι είμαστε ακόμη πίσω από τις εξελίξεις, οι οποίες δεν είναι πλέον θέμα προοδευτικότητας. Έχει να κάνει με ζωτικά πλέον θέματα εάν αυτός ο πλανήτης θα μας ανέχεται για καιρό ακόμη. Τα μηνύματα είναι πλέον επιτακτικά. Πρέπει να κάνουμε μείωση της κατανάλωσης της ενέργειας, μείωση της εκπομπής του διοξειδίου του άνθρακα, να ζούμε μια πιο υγιεινή, πιο κοινωνική και πιο ανθρώπινη ζωή και να συναντιόμαστε και να επικοινωνούμε στους δημόσιους χώρους. Αυτή είναι η σύγχρονη αντίληψη των πόλεων που πραγματικά θα έχουν το βλέμμα προς το μέλλον. Εμείς πολλές φορές από την κακή μας νοοτροπία γυρνάμε την πλάτη μας στο μέλλον και αυτό δεν θα μας το συγχωρήσει κανείς. Μπορεί ευκαιριακά κάποιοι να νομίζουν ότι εξυπηρετούνται αλλά με ένα πολύ δοτικό τρόπο χτίζουμε ‘ένα πολύ κακό μέλλον για εμάς και για τα παιδιά μας. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς σοφός. Μια επίσκεψη χρειάζεται να κάνει στον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο που έχει κι αυτός τις σύγχρονες ανάγκες, που έχει κι εκεί αναπήρους, ανθρώπους ηλικιωμένους, παιδιά, μαθητές, αλλά έχει οργανώσει έτσι τη ζωή του ώστε να γίνονται όλα πολύ πιο φιλικά, πιο ανθρώπινα και πιο οικολογικά» είπε και απευθυνόμενος στους πολίτες του Ρεθύμνου ανέφερε: «Εμείς εδώ στο Ρέθυμνο μπορούμε να ξεκινήσουμε από τα απλά. Δηλαδή ας αποφύγουμε τις περιττές μετακινήσεις, ας αγαπήσουμε τα ποδαράκια μας, το δίκυκλο, το ποδήλατο, τη δημόσια συγκοινωνία. Τουλάχιστον στην οριζόντια κατεύθυνση, Ανατολή – Δύση, καλύπτει τις ανάγκες όλως μας. Εκεί πρέπει σε συνεργασία και με το ΚΤΕΛ να βρούμε έξυπνους τρόπους να προσελκύσουμε τον κόσμο, να χρησιμοποιεί επιτέλους τη δημόσια συγκοινωνία που κι εκείνη πρέπει να αποκτήσει μια μεγαλύτερη ευελιξία και ως προς το μέγεθος του αυτοκινήτου και ως προς την πυκνότητα των δρομολογίων. Αλλά όλα αυτά για να γίνουν θα πρέπει να είναι ελεύθεροι οι δρόμοι, αλλιώς κι εκείνοι έχουν λόγους να λένε ότι δεν μπορούν να είναι συνεπείς. Το ένα φέρνει το άλλο».
Χθες, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας παρέμεινε κλειστή η παραλιακή λεωφόρος Ελ. Βενιζέλου και εκεί είχαν προγραμματιστεί δράσεις για τα παιδιά που περιελάμβαναν τόσο αθλητικές δραστηριότητες όσο και ενημέρωση για τις εναλλακτικές μορφές μετακίνησης και πώς αυτές μπορούν να αντικαταστήσουν στην καθημερινότητά μας το αυτοκίνητο.
Με αφορμή και την χθεσινή Ευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο ο δήμαρχος Ρεθύμνου ανέφερε: «Για δεύτερη χρονιά κλείσαμε την παραλία, ένα μικρό κομμάτι της, καθώς θέλαμε να δείξουμε πως είναι μια βιώσιμη προοπτική μια πόλης που θέλει πραγματικά να ανήκει στους πολίτες.
Αν διαβάσουμε οποιαδήποτε μελέτη συγκοινωνιολόγων, λένε ότι όσους χώρους στάθμευσης και να δημιουργήσεις σε έξι μήνες έχουν κορεστεί. Άρα δημιουργούμε χώρους υποδοχής της ταλαιπωρίας. Το μήνυμα στην Ευρώπη είναι να μετατρέψει τους αυτοκινητόδρομους σε δρόμους, για τους ανθρώπους, για τα ήπια μέσα, για την δημόσια συγκοινωνία. Υπάρχει μια καταπληκτική κατασκευή, ένα παιχνίδι κατά κύριο λόγο που κάνει το Πολυτεχνείο Κρήτης και απευθύνεται στους ενηλίκους και τους ανήλικους. Και ρωτάς «Πώς πας στη δουλειά σου, τι μέσον χρησιμοποιείς;». Σου λέει λοιπόν το σύστημα κατευθείαν πόση ενέργεια καταναλώνεις περισσότερη, πόσο διοξείδιο του άνθρακα εκπέμπεις, πώς θα έκανες τον κόσμο καλύτερο και τι θα γλύτωνες σε καύσιμα, χρήματα, προσβολή του περιβάλλοντος, αν ακολουθούσες ένα πιο ήπιο τρόπο, όπως τη δημόσια συγκοινωνία είτε την ίδια διαδρομή να μην την κάνεις μόνος εγωιστικά αλλά να παίρνεις μαζί σου ακόμη και την οικογένειά σου, να κατεβαίνετε όλοι μαζί με ένα αυτοκίνητο. Σαφώς δεν είμαστε μόνο εμείς έτσι. Στη Ρώμη έχουν το θλιβερό προνόμια να είναι επτά αυτοκίνητα ανά δέκα κατοίκους. Αυτό δεν υπάρχει πόλη που να μπορεί να το σηκώσει και αναγκάζονται τώρα να κάνουν άλλα πράγματα, αυτά που είναι λάθος να τα κάνουμε επειδή αναγκαστήκαμε. Το σωστό είναι να τα κάνουμε επειδή θα έχουμε καταλάβει ότι πρέπει να πάμε προς τα εκεί».