Λίγες μέρες πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για εκατοντάδες μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η ανησυχία για την κάλυψη των θέσεων δασκάλων και καθηγητών είναι διάχυτη καθώς η εικόνα μέχρι στιγμής κάθε άλλο παρά θετική είναι.
Ειδικότερα, όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι τόσο της ΕΛΜΕΡ όσο και της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στη διάθεση τους οι κενές θέσεις για καθηγητές στα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας ανέρχεται περίπου σε 220, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός στα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία ξεπερνά τους 550. Όπως δηλώνουν χαρακτηριστικά άγνωστο παραμένει τι θα γίνει με τους πίνακες των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, κάτι που ενδεχομένως αποσαφηνιστεί και εντός της τρέχουσας εβδομάδας, ενώ εκφράζουν αβεβαιότητα σε σχέση με την έγκαιρη στελέχωση των σχολείων με τον απαραίτητο αριθμό ανθρώπινου δυναμικού.
Στις αρχές του μήνα οι αρμόδιες διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναμένεται να αποστείλουν στο υπουργείο Παιδείας τον ακριβή αριθμό των κενών θέσεων, ώστε το επόμενο δεκαήμερο να γίνουν οι πρώτες τοποθετήσεις.
Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ Νίκος Αδράμης μιλώντας στα «Ρ.Ν.» εμφανίστηκε επιφυλακτικός εκφράζοντας φόβους πως και φέτος τα σχολεία της ενδοχώρας θα μείνουν για μεγάλο διάστημα χωρίς εκπαιδευτικούς:
«Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΛΜΕΡ τα λειτουργικά κενά στα γυμνάσια και τα λύκεια του νομού ανέρχονται περίπου σε 220. Ο αριθμός των κενών είναι μεγάλος, όχι όμως μεγαλύτερος από άλλες χρονιές. Το θέμα είναι ότι φέτος υπήρξε καθυστέρηση στις διαδικασίες, υποθέτουμε λόγω των εκλογών, καθώς πέρυσι τέτοια εποχή είχαμε δρομολογήσει βασικά ζητήματα που άπτονται στον καθορισμό των κενών θέσεων στα σχολεία. Μέσα στον Αύγουστο κάναμε αρκετές συνεδριάσεις στο ΠΥΣΔΕ για να ξεκαθαρίσουμε την εικόνα στα σχολεία. Την ίδια στιγμή δεν ξέρουμε ακόμα τι θα κάνει η κυβέρνηση με τους πίνακες των αναπληρωτών. Αν δηλαδή θα προσληφθούν με βάση την προϋπηρεσία τους ή όχι. Είπαν ότι στις 23 Αυγούστου θα ανακοινώσουν τους πρώτους πίνακες, για να ξεκινήσει η διαδικασία των αναπληρωτών. Αυτά όλα τα πράγματα είχαν γίνει ενάμιση μήνα πριν πέρυσι, ενώ φέτος όλα θα είναι στο παρά πέντε. Σε ότι αφορά τις αποσπάσεις αυτές έχουν γίνει και περιμένουμε τώρα τη β’ φάση για την οποία η υπουργός ανέφερε ότι θα γίνει μέχρι τέλος του μήνα. Σε ότι αφορά τις προσλήψεις στην ειδική αγωγή είναι μεν ένα γεγονός παρήγορο, όμως και αυτές δεν θα γίνουν πριν από τα Χριστούγεννα. Συμπερασματικά, δεν πιστεύω τον Σεπτέμβρη να είναι καλυμμένες οι θέσεις των εκπαιδευτικών. Η επαρχία θα έχει πρόβλημα. Αυτή είναι που είναι υποστελεχωμένη».
Αντίστοιχη είναι και η άποψη του προέδρου του συλλόγου δασκάλων και νηπιαγωγών Ρεθύμνου Στέλιου Ορφανουδάκη, ο οποίος ανέφερε πως τα κενά των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ξεπερνούν τα 500.
«Τα τελευταία δύο χρόνια είχαμε συνηθίσει 1 του Σεπτέμβρη να γίνονται προσλήψεις αναπληρωτών και ως εκ τούτου στο πρώτο χτύπημα του κουδουνιού ήταν όλοι οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους και κάθε μαθητής είχε τον δάσκαλό του, τον εκπαιδευτικό του. Τώρα, από κει και πέρα, υπήρχαν και κάποιες άλλες ανάγκες, οι οποίες καλύφθηκαν πιο μετά, όπως ήταν οι ανάγκες στην ειδική αγωγή και στην παράλληλη στήριξη. Φέτος έχουν καθυστερήσει πάρα πολύ οι αιτήσεις προτίμησης περιοχών από τους εν δυνάμει αναπληρωτές, από τους υποψήφιους αναπληρωτές. Το υπουργείο δεν έχει καλέσει ακόμα όλους αυτούς να δηλώσουν περιοχές προτίμησης, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι το χρονοδιάγραμμα μάς πάει όλο και πιο μακριά, όλο και πιο πίσω, με αποτέλεσμα, η εκτίμηση πάντα η δική μου είναι ότι, νομίζω ότι δε θα είναι οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους εγκαίρως. Αυτό το εκτιμώ σύμφωνα και με το πώς έχουν τρέξει τα πράγματα από τη μεριά του υπουργείου. Οι εκπαιδευτικοί που χρειαζόμαστε για κάλυψη των τμημάτων, μέχρι και να λειτουργήσουν πλήρως και τα ολοήμερα προγράμματα, είναι γύρω στους 350 και άλλοι 200 περίπου είναι οι ανάγκες στους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, στο περίπου. Ο προβληματισμός μου εμένα και γενικά της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι πώς θα ξεκινήσει η αρχή της χρονιάς, το πρώτο χτύπημα του κουδουνιού, εάν θα στελεχωθούν τα σχολεία και να θα μπορέσουν να λειτουργήσουν κανονικά ως πρέπει να λειτουργούν. Αυτό που «διεκδικούμε» για τους μόνιμους διορισμούς δεν είναι κάτι εξωπραγματικό, είναι το αυτονόητο. Δηλαδή, ζητάμε όλα τα σχολεία να είναι στελεχωμένα με εκπαιδευτικούς. Δεν νομίζω ότι ζητάμε κάτι παράλογο».
«Τα τελευταία δύο χρόνια είχαμε συνηθίσει 1 του Σεπτέμβρη να γίνονται προσλήψεις αναπληρωτών και ως εκ τούτου στο πρώτο χτύπημα του κουδουνιού ήταν όλοι οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους και κάθε μαθητής είχε τον δάσκαλό του, τον εκπαιδευτικό του. Τώρα, από κει και πέρα, υπήρχαν και κάποιες άλλες ανάγκες, οι οποίες καλύφθηκαν πιο μετά, όπως ήταν οι ανάγκες στην ειδική αγωγή και στην παράλληλη στήριξη. Φέτος έχουν καθυστερήσει πάρα πολύ οι αιτήσεις προτίμησης περιοχών από τους εν δυνάμει αναπληρωτές, από τους υποψήφιους αναπληρωτές. Το υπουργείο δεν έχει καλέσει ακόμα όλους αυτούς να δηλώσουν περιοχές προτίμησης, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι το χρονοδιάγραμμα μάς πάει όλο και πιο μακριά, όλο και πιο πίσω, με αποτέλεσμα, η εκτίμηση πάντα η δική μου είναι ότι, νομίζω ότι δε θα είναι οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους εγκαίρως. Αυτό το εκτιμώ σύμφωνα και με το πώς έχουν τρέξει τα πράγματα από τη μεριά του υπουργείου. Οι εκπαιδευτικοί που χρειαζόμαστε για κάλυψη των τμημάτων, μέχρι και να λειτουργήσουν πλήρως και τα ολοήμερα προγράμματα, είναι γύρω στους 350 και άλλοι 200 περίπου είναι οι ανάγκες στους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, στο περίπου. Ο προβληματισμός μου εμένα και γενικά της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι πώς θα ξεκινήσει η αρχή της χρονιάς, το πρώτο χτύπημα του κουδουνιού, εάν θα στελεχωθούν τα σχολεία και να θα μπορέσουν να λειτουργήσουν κανονικά ως πρέπει να λειτουργούν. Αυτό που «διεκδικούμε» για τους μόνιμους διορισμούς δεν είναι κάτι εξωπραγματικό, είναι το αυτονόητο. Δηλαδή, ζητάμε όλα τα σχολεία να είναι στελεχωμένα με εκπαιδευτικούς. Δεν νομίζω ότι ζητάμε κάτι παράλογο».
Στις 11 Σεπτεμβρίου ανοίγουν τα σχολεία
Στις 11 Σεπτεμβρίου, ημέρα Τετάρτη, ανοίγουν τα σχολεία. Σύμφωνα με το σχετικό προεδρικό διάταγμα για τη λειτουργία των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων, ως «σχολικό έτος» ορίζεται η περίοδος που αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει την 31η Αυγούστου του επόμενου έτους. Από την άλλη, το «διδακτικό έτος» αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει την 21η Ιουνίου του επόμενου έτους.
Το διδακτικό έτος, για τους μαθητές των δημοτικών, χωρίζεται σε 3 τρίμηνα:
Το πρώτο τρίμηνο αρχίζει στις 11 Σεπτεμβρίου και λήγει στις 10 Δεκεμβρίου, το δεύτερο τρίμηνο αρχίζει στις 11 Δεκεμβρίου και λήγει στις 10 Μαρτίου και το τρίτο τρίμηνο αρχίζει στις 11 Μαρτίου και λήγει στις 15 Ιουνίου.
Οι χρονικές περίοδοι από 1 μέχρι 10 Σεπτεμβρίου και από 15 μέχρι και 21 Ιουνίου μπορεί να αξιοποιούνται για την υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.