Την εξασφάλιση της χρηματοδότησης ύψους 541.434 ευρώ για το έργο της βιοκλιματικής ανάπλασης κοινόχρηστων χώρων συγκροτήματος Εργατικών Κατοικιών στην περιοχή της Σαρακίνας ανακοίνωσε στην τελευταία συνεδρίασή του το διοικητικό συμβούλιο του Πράσινου Ταμείου. Το έργο εντάθηκε στον άξονα προτεραιότητας 1 «Αστική αναζωογόνηση» του χρηματοδοτικού προγράμματος «Δράσεις περιβαλλοντικού ισοζυγίου».
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση για την εκτέλεση των εν λόγω έργων απαραίτητη προϋπόθεση είναι η λήψη όλων των προβλεπόμενων αδειοδοτήσεων. Επίσης, για τα έργα διαμόρφωσης παιδικών χαρών, η πιστοποίηση καταλληλότητας λειτουργίας από την αρμόδια επιτροπή αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την αποπληρωμή των αντίστοιχων έργων.
Η μελέτη της περιοχής της Σαρακίνας στο συγκρότημα των Εργατικών Κατοικιών θα ολοκληρώσει την ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής, όπου έχει ήδη ξεκινήσει το έργο της β’ φάσης της οδού Αποστολάκη.
«Το νέο έργο αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της γειτονιάς με την ανάπλαση των περιμετρικών πεζοδρομίων, την εξασφάλιση της προσβασιμότητας των δρόμων σε χρήστες ΑμεΑ, τον φωτισμό των κοινόχρηστων χώρων και τη φύτευση. Καθώς η θέα από το βόρειο σημείο της επέμβασης είναι ιδιαίτερα προνομιούχα, η νέα πλατεία στο βόρειο τμήμα θα μπορούσε να αποτελέσει έναν νέο χώρο συνάθροισης, χώρο κοινωνικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων για επισκέπτες και περιοίκους», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην τεχνική μελέτη.
Όσον αφορά τους δρόμους γύρω από το οικοδομικό τετράγωνο σχεδιάζονται πεζοδρόμια, σύμφωνα με τις προδιαγραφές, τα οποία είναι προσπελάσιμα μέσω ραμπών και στα σπίτια υπάρχουν θέσεις στάθμευσης τόσο για αυτοκίνητα όσο για μοτοσικλέτες, καθώς και νησίδες πρασίνου. Στο βόρειο πεζοδρόμιο υπάρχει ψηλό μεταλλικό κιγκλίδωμα, το οποίο παρόλο που αποτελεί ένα οπτικό εμπόδιο, τελικά διατηρείται λόγω της επικινδυνότητας του μεγάλου ύψους γκρεμού κάτω από αυτό.
Όσον αφορά τη βόρεια πλατεία, ανασχεδιάζεται με κύριο σκοπό τη δημιουργία μίας νέας σχέσης με την πόλη του Ρεθύμνου. Πιο συγκεκριμένα προτείνεται η αμφιθεατρική ένωση του επάνω με το κάτω τμήμα της πλατείας, το ανατολικό τμήμα κατεδαφίζεται και ο νέος τοίχος αντιστήριξης του αμφιθεάτρου χαράσσεται πάνω στη διαγώνια διεύθυνση του άξονα που συνδέει την περιοχές επέμβασης με την πόλη του Ρεθύμνου.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς, αναφέρθηκε στη σημασία του έργου που θα αναβαθμίσει αισθητικά και λειτουργικά την περιοχή τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Για εμάς είναι μια είδηση πολύ ευχάριστη και περιμέναμε την παραπάνω χρηματοδότηση σε ένα πλαίσιο διαστάσεων και έργων που αφορά την περιοχή της Σαρακίνας. Είναι σε συνέχεια του πρώτου έργου που εκτελείται στην περιοχή, ήδη ο εργολάβος για το έργο της α φάσης (συνέχεια της οδού Αποστολάκη) έχει εγκατασταθεί και παίρνει τη σειρά της και η περιοχή των Εργατικών Κατοικιών που είναι ενταγμένο ως προς τη χρηματοδότησή του στο Πράσινο Ταμείο. Είναι ένα έργο που θα αναβαθμίσει την πολύ όμορφη περιοχή, που θα αποκτήσει τις κατάλληλες υποδομές στο δημόσιο χώρο και θα το χαίρονται οι κάτοικοί της. Είναι κάτι πολύ σημαντικό για τον Δήμο μας πάντοτε στους άξονες της βιώσιμης ανάπτυξης και αναβάθμισης του δημόσιου χώρου προς όφελος των δημοτών».
Τι περιλαμβάνει η αιτιολογική και η τεχνική έκθεση του έργου
Η μελέτη αφορά την ανάπλαση των κοινόχρηστων χώρων του οικοδομικού τετραγώνου που περιλαμβάνει το συγκρότημα των εργατικών κατοικιών στην περιοχή της Σαρακίνας.
Το συγκρότημα αυτό χτίστηκε τη δεκαετία του 1970 με σχέδια του Οργανισμού Εργατικών Κατοικιών και έως σήμερα έχουν συντελεστεί αρκετές αλλαγές από την αρχική μορφή του. Οι αλλαγές αυτές έχουν να κάνουν κυρίως με επέμβαση των κατοίκων στα κτίρια, με τη μεταγενέστερη ανάπλαση της βόρειας πλατείας και κάποιες πρόχειρες επεμβάσεις στο οδικό δίκτυο εντός του τετραγώνου. Το οικοδομικό τετράγωνο έχει κλίση ανηφορική με κατεύθυνση από το βορρά προς το νότο, κλίση η οποία οδήγησε στην εφαρμογή κεκλιμένων πλατυσκάλων (ραμπόσκαλας) σε όλους τους διαμήκεις άξονες από το νότο στο βορρά. Ως εκ τούτου το οικοδομικό τετράγωνο δεν είναι προσβάσιμο σε όλη την έκτασή του σήμερα σε ΑμεΑ. Επίσης κάποιες πρόχειρες επεμβάσεις στο αποχετευτικό σύστημα των ομβρίων υπαγορεύουν την γενικότερη εξυγίανση του δικτύου.
Η πλατεία στο βόρειο άκρο του οικισμού σήμερα παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης, ενώ το κοινόχρηστο κτίριο που αρχικά σχεδιάστηκε ως κτίριο με καταστήματα από τον ΟΕΚ σήμερα χρησιμοποιείται σαν αποθηκευτικός χώρος.
Οι δρόμοι γύρω από το οικοδομικό τετράγωνο διατρέχονται από πεζοδρόμια, τα οποία δεν είναι σε καλή κατάσταση και η στάθμευση των οχημάτων της γειτονιάς γίνεται χωρίς να υπάρχει οργάνωση με διαγράμμιση πάνω στο δρόμο.
Τέλος εντός του τετραγώνου υπάρχει ένας κοινόχρηστος χώρος και μια παιδική χαρά που δεν πληρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές.
Η μελέτη αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της γειτονιάς με την ανάπλαση των περιμετρικών πεζοδρομίων, την εξασφάλιση της προσβασιμότητας των δρόμων σε χρήστες ΑμεΑ, το φωτισμό των κοινόχρηστων χώρων και τη φύτευση κι επιλογή ψυχρών υλικών που μειώνουν τη θερμική ακτινοβολία. Καθώς η θέα από το βόρειο σημείο της επέμβασης είναι ιδιαίτερα προνομιούχα, η νέα πλατεία στο βόρειο τμήμα θα μπορούσε να αποτελέσει ένα νέο χώρο συνάθροισης, χώρο κοινωνικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων για επισκέπτες από την πόλη του Ρεθύμνου πέρα από αυτούς καθ’ αυτούς τους περίοικους.
Όσον αφορά τους δρόμους γύρω από το οικοδομικό τετράγωνο σχεδιάζονται πεζοδρόμια σύμφωνα με τις προδιαγραφές, τα οποία είναι προσπελάσιμα μέσω ραμπών και στα οποία υπάρχουν θέσεις στάθμευσης τόσο για αυτοκίνητα όσο για μοτοσικλέτες, καθώς και νησίδες πρασίνου. Στο βόρειο πεζοδρόμιο υπάρχει ψηλό μεταλλικό κιγκλίδωμα, το οποίο παρόλο που αποτελεί ένα οπτικό εμπόδιο, τελικά διατηρείται λόγω της επικινδυνότητας του μεγάλου ύψους του γκρεμού κάτω από αυτό.
Όσον αφορά το εσωτερικό οδικό δίκτυο του οικισμού οι διαμήκεις κλίσεις στον άξονα βορρά-νότου εκτός από το απώτατο ΝΔ δρόμο (21% κλίση) φτάνουν από 8% έως 15%. Ως εκ τούτου είναι δυνατή η καθαίρεση των κεκλιμένων πλατυσκάλων με σκοπό τη διαμόρφωση δρόμων-ενιαίων ραμπών ανά υποτετράγωνο εντός του συγκροτήματος, ώστε να εξασφαλιστεί η λειτουργία των οδών χωρίς τα σκαλοπάτια που δυσχεραίνουν την προσβασιμότητα σήμερα.
Όσον αφορά τη βόρεια πλατεία, η πλατεία ανασχεδιάζεται με κύριο σκοπό τη δημιουργία μιας νέας σχέσης της με την πόλη του Ρεθύμνου. Πιο συγκεκριμένα προτείνεται η αμφιθεατρική ένωση του επάνω με το κάτω τμήμα της πλατείας, το ανατολικό τμήμα κατεδαφίζεται και ο νέος τοίχος αντιστήριξης του αμφιθεάτρου χαράσσεται πάνω στη διαγώνια διεύθυνση του άξονα που συνδέει την περιοχή επέμβασης με την πόλη του Ρεθύμνου.
Το κτίριο στην πλατεία αρχικά σχεδιάστηκε για να λειτουργήσει ως κτίριο καταστημάτων, με ανισόπεδη μάλιστα διάταξη, η οποία όμως δεν εφαρμόστηκε και τελικά το κτίριο αναπτύχθηκε στο ίδιο επίπεδο. Σήμερα η βόρεια όψη του κτιρίου είναι σχεδόν ολόκληρη σφραγισμένη και οι χώροι του κτιρίου λειτουργούν ως αποθήκη. Το κτίριο αυτό ανήκει στον Ο.Ε.Κ., ο σχεδιασμός της πλατείας είναι τέτοιος που δεν εμποδίζει τη μελλοντική χρήση του κτιρίου σαν κτίριο με κοινωνική χρήση ή δημιουργία κάποιου καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος. Στη βόρεια πλευρά του διαμορφώνεται ξύλινη πέργκολα κατόπιν αιτήματος των κατοίκων για εξασφάλιση σκιάς, ώστε να μπορούν να συναντούνται εκεί κατά τους θερινούς μήνες. Ο εξοπλισμός που θα χρησιμοποιηθεί θα είναι κινητός εξοπλισμός που σήμερα φυλάσσεται εντός του κτιρίου. Να σημειωθεί ότι η πέργκολα θα είναι ελαφριά κατασκευή, ώστε να είναι εύκολη η απομάκρυνσή της σε περίπτωση μελλοντικής αποσφράγισης της βόρειας όψης κι επανάχρησης του κτιρίου.
Το αμφιθέατρο διατάσσεται σε 5 επίπεδα, είναι χωρητικότητας 100 περίπου ατόμων με διπλή πλευρική πρόσβαση με σκάλες. Στο άνω του άκρο διαμορφώνεται πεζούλι για λόγους ασφαλείας, ώστε να αποκοπεί η άμεση πτώση με φόρα από το επίπεδο της άνω πλατείας.
Τα υλικά που επιλέγονται είναι υλικά τα οποία είναι παρόμοια με τα υλικά που έχουν εφαρμοστεί έως τώρα στις αναπλάσεις των δρόμων του δήμου Ρεθύμνης κι η επιλογή τους έγινε για το λόγο αυτό, καθώς και λαμβάνοντας την αντοχή τους, το μελλοντικό κόστος συντήρησης και τη βιοκλιματική συμπεριφορά τους. Το κύριο υλικό είναι ο ψυχρός κυβόλιθος, ενώ στους δρόμους με κλίσης για λόγους αντι-ολισθηρότητας προτείνεται χτενιστό βιομηχανικό δάπεδο.