Τις αντιρρήσεις τους σε σχέση με την εφαρμογή της απλής αναλογικής, όπως αυτή προβλέπεται από το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών, εξέφρασαν χθες τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου κατά τη διάρκεια της συζήτησης του θέματος, με αφορμή και τη διαβούλευση που ολοκληρώνεται στις 14 Μαΐου, αλλά και το προγραμματισμένο κοινό συνέδριο της ΕΝΠΕ και της ΚΕΔΕ το Σάββατο.
Ο δήμαρχος, επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων και δημοτικοί σύμβουλοι, αναφέρθηκαν εκτενώς στις διατάξεις του νομοσχεδίου και κατέθεσαν αναλυτικά τις απόψεις, χωρίς ωστόσο να συνταχθεί ενιαίο ψήφισμα. Αντιθέτως, όπως αποφάσισε το δημοτικό συμβούλιο, κάθε παράταξη θα συντάξει ένα κείμενο με τις θέσεις της και θα σταλούν όλα τόσο στο υπουργείο, όσο και στην ΚΕΔΕ ενώ το θέμα θα συζητηθεί σήμερα και στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης και όσες παρατάξεις έχουν έτοιμο κείμενο, όπως ειπώθηκε, μπορούν να το καταθέσουν και στη σημερινή συνεδρίαση, προκειμένου να κατατεθεί η θέση της περιφέρειας Κρήτης σε σχέση με το νομοσχέδιο.
Τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου συμφώνησαν πως η εφαρμογή του μέτρου της αναλογικής, όπως το αναφέρει το ΥΠΕΣ, δημιουργεί πρόβλημα στην κυβερνησιμότητα και τη λειτουργία των δήμων.
Γ. Μαρινάκης:» Η πρόταση της απλής αναλογικής προκαλεί ακυβερνησία και δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία των ΟΤΑ
Ειδικότερα, ο δήμαρχος στην τοποθέτηση του τόνισε ότι ο «Κλεισθένης» δεν διαφέρει επί της ουσίας από τον Καλλικράτη, παρά μόνο στο κομμάτι που αφορά το εκλογικό σύστημα. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η απλή αναλογική που επικαλείται το υπουργείο προκαλεί ακυβερνησία στους δήμους, δημιουργεί τεράστια προβλήματα στη λειτουργία τους και δημιουργεί αποσύνθεση των παρατάξεων της πλειοψηφίας.
Παράλληλα ο κ. Μαρινάκης επεσήμανε την ανάγκη αφενός να δοθεί επαρκής χρόνος για διάλογο και αν το υπουργείο επιμείνει στην απλή αναλογική να την εφαρμόσει με τρόπο που να ισχύει έστω σε κάποια χώρα της Ευρώπης, βάζοντας ένα πλαφόν στο ποσοστό των παρατάξεων που θα εκλέγονται στο δημοτικό συμβούλιο.
Μεταξύ άλλων στην τοποθέτηση του ο Γιώργος Μαρινάκης ανέφερε: «Έχουμε ένα νομοσχέδιο που εισαγάγει απλή αναλογική. Σε πάρα πολλές περιοχές της Ευρώπης ποικίλει το εκλογικό σύστημα και μέσα στην ίδια τη χώρα. Ασχολούμαστε με ένα εκλογικό σύστημα, το οποίο θεωρώ μη λειτουργικό, αναντίστοιχο με τις παραδόσεις της αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα, το οποίο ταυτόχρονα δεν δημιουργεί κυβερνησιμότητα και κυρίως δεν διασφαλίζει την αντιστοιχία και την απολογία της πλειοψηφίας έναντι της κοινωνίας – όταν η σχετική πλειοψηφία θα εφαρμόζει προϋπολογισμό και τεχνικό πρόγραμμα άλλων σχημάτων που δεν μπορεί να αλλάξει. Με ανησυχεί πάρα πολύ το νομοσχέδιο καθώς αποδυναμώνεται η αρχή της πλειοψηφίας που πρέπει να διέπει τη δημοκρατία και δίνουμε ρόλο σε μειοψηφίες ακόμα και εκτός συνταγματικού τόξου. Πρόταση μου ήταν να υπάρχει ένα πλαφόν».
Αναφέρθηκε επίσης και σε άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου οι οποίες, όπως είπε, είναι σε βάρος των πολιτών. Μεταξύ άλλων τόνισε: «Πολλά θέματα που για μας είναι πολύ κρίσιμα είναι αδιάφορα τελείως για μια άλλη πλειάδα δήμων που δεν έχουν τα δικά μας χαρακτηριστικά. Ούτε αυτό έχει ληφθεί υπ’ όψιν στο νομοσχέδιο. Ενώ κάνει διαφοροποίηση δήμων δεν απαντά πουθενά. Δημιουργεί σύγχυση στην κατανομή ΚΑΠ – όταν λέει ότι αυτή θα γίνει ανάλογα με το ποσοστό ανεργίας μιας περιοχής. Αυτό σημαίνει ότι οι δείκτες αυτοί δεν είναι ασφαλείς. Πως θα κάνω τον προϋπολογισμό μου για να κάνω κατανομή πόρων μισθοδοσίας κ.τ.λ. Βάζει επίσης μια πονηρή διάταξη με την οποία μεταφέρει επιβάρυνση υπηρεσίας πρασίνου στα ανταποδοτικά οφέλη, δηλαδή στα δημοτικά τέλη. Αυτό είναι μια διάταξη που σημαίνει ότι το κράτος απεκδύεται ευθύνη να καλύπτει αυτή τη λειτουργική ανάγκη. Αυτό σημαίνει μείωση της ΚΑΠ και επιβάρυνση των δημοτών στα δημοτικά τέλη. Παράλληλα, το άλλο που κάνει το νομοσχέδιο, που είναι απαράδεκτο και δεν συμφέρει την ενδοχώρα -μπορεί να ικανοποιεί εγωισμούς καπετανέων- αλλά όταν αποσυνδέει τις κοινότητες από το γενικό σχήμα δημοτικής παράταξης και συνδυασμού, ο καθένας μπορεί να νιώθει ότι κατεβαίνει μόνος του στο χωριό. Αν θέλει θα είναι σε αντιστοιχία με κάποιον συνδυασμό, αν δεν θέλει δεν πειράζει και του λένε ότι θα παίρνει κονδύλια από τη ΣΑΤΑ. Αυτή είναι η μεγαλύτερη κοροϊδία. Εγώ λοιπόν θεωρώ ότι ένα τέτοιο σοβαρό νομοσχέδιο θα πρέπει να συζητηθεί στις απόλυτες λεπτομέρειες».
Καταλήγοντας, ο κ. Μαρινάκης υποστήριξε ότι θεωρεί «ότι όπως το εισάγει η κυβέρνηση το σύστημα εμείς πρέπει να πούμε ότι αυτό το νομοσχέδιο δεν έχει καν τις διασφαλίσεις της απλής αναλογικής, είναι αποσύνθεση των δημοτικών συστημάτων, αποσύνθεση των δημοτικών παρατάξεων, δημιουργεί ευκαιριακή μετακίνηση συμβούλων και βάζει από την πίσω πόρτα τη λέξη κοινότητα. Πρέπει εκτιμώ να εκφράσουμε την αγωνία μας ότι απουσιάζει ο διάλογος, ότι δεν δίνεται δηλαδή επαρκής χρόνος διαλόγου και να καταθέσουμε τις προτάσεις μας -η δικιά μας παράταξη θα το κάνει- και να πούμε στο υπουργείο ότι αν επιμείνει στην απλή αναλογική να επιλέξει μια που να ισχύει και σε άλλα μέρη της Ευρώπης -να μπει ένα πλαφόν στο ποσοστό των παρατάξεων που θα εκλέγονται να υπάρχει η δυνατότητα παραταξιακών συνεργασιών και όχι συνάθροιση με μεμονωμένους. Το νομοσχέδιο αυτό δεν έχει καμία επεξεργασία στον βασικό του πυρήνα, η απλή αναλογική είναι ανεπεξέργαστη, αδοκίμαστη, δεν εφαρμόζεται πουθενά στην Ευρώπη και θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα λειτουργίας των δήμων, ενώ θέτει έντονα ζητήματα δημοκρατίας, αφού αποσυνδέει τη λειτουργία του δήμου από την έννοια της πλειοψηφούσας δημοτικής παράταξης. Γι’ αυτό ζητούμε πραγματικό διάλογο και εμείς ως παράταξη θα στείλουμε στο ΥΠΕΣ και στην ΚΕΔΕ τις προτάσεις μας. Δεν έχουμε αυταπάτη ότι θα αλλάξουμε την κυβερνητική απόφαση, αλλά καθένας οφείλει να αναλαμβάνει τις ευθύνες του».
Θ. Νίνος: «Θέλουμε σύστημα που εγγυάται ικανοποιητική διακυβέρνηση χωρίς να φιμώνει αντιπολίτευση και να μην αλλοιώνει εκλογικό αποτέλεσμα»
Αναφερόμενος στα αρνητικά σημεία του νομοσχεδίου ο κ. Νίνος αναφέρθηκε στην απουσία επαρκούς χρόνου για διαβούλευση επί του νομοσχεδίου ενώ συμφώνησε με την άποψη του δημάρχου αναφορικά με τον τρόπο εκλογής των δημοτικών συμβουλίων, όπως αυτό προβλέπεται στο νομοσχέδιο. Τόνισε πως το σύστημα πρέπει να γίνει αναλογικότερο με την προϋπόθεση να διασφαλίζει την κυβερνησιμότητα των δήμων.
Ειδικότερα μεταξύ άλλων είπε: «Στα αρνητικά καταλογίζουμε τον τρόπο με τον οποίο εισάγεται για συζήτηση με τον αιφνιδιασμό τα ολιγοήμερης διαβούλευσης. Η απλή αναλογική είναι ιδιαιτέρα προβληματική, σε ότι αφορά το μέτρο εισόδου στα Δ.Σ., αφήνοντας ενισχυμένη πιθανότητα τοπικισμών και άλλου είδους κακόβουλων πρωτοβουλιών, που πιθανότατα σε ακραίες περιπτώσεις να δημιουργήσουν κίνδυνο και στη λειτουργία της αυτοδιοίκησης και στις τοπικές κοινωνίες. Θα ‘λεγε κανείς ότι το κράτος λειτουργεί με δυο μέτρα και δυο σταθμά. Οι περιπτώσεις λειτουργίας βουλής με την αρχή της δεδηλωμένης -αν μπούμε στη λογική να δεχτούμε το επιχείρημα της απλής αναλογικής- δυσκολεύομαι να αντιληφθώ γιατί στη βουλή υπάρχει πλαφόν 3% ενώ στην αυτοδιοίκηση δεν δείχνουν διάθεση να θεσπίσουν κάτι αντίστοιχο. Ο ορισμός της απλής αναλογικής είναι ότι αποτελεί σύστημα που θεωρητικά και πρακτικά οδηγεί σε καλύτερη αντιπροσώπευση της κοινωνίας σε ένα συλλογικό όργανο, όπως ΔΣ. Αυτό όμως είναι γνωστό ότι μπορεί να προκαλέσει και σοβαρά προβλήματα στη διακυβέρνηση των οργανισμών αυτοδιοίκησης. Σαφέστατα πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνει αναλογικότερο. Άλλο πράγμα η απλή αναλογική και άλλο πράγμα η αντιπροσωπευτικότερη κατανομή των εδρών στο Δ.Σ. Η θέση μας είναι, αναλόγως του ποσοστού που λαμβάνει ένας συνδυασμός, να γίνεται ο καταμερισμός των εδρών την πρώτη Κυριακή και το προτείνουμε με δεδομένο ότι η κυβέρνηση έχει πει ότι θα διατηρήσει το σύστημα με τις δυο διαδοχικές εκλογικές αναμετρήσεις, αν δεν προκύπτει 50% την πρώτη Κυριακή. Λέμε να γίνει καταμερισμός εδρών την πρώτη Κυριακή, ενώ ένα μικρό μέρος των εδρών που θα ενισχύει την κυβερνησιμότητα, τη σταθερή διακυβέρνηση να παραμείνει για διάθεση τη β’ Κυριακή και εκεί αν υπάρχει ανάγκη συνεργασιών να τις κάνουμε. Θέλουμε ένα σύστημα που θα εξασφαλίζει κυβερνησιμότητα γιατί είναι ξεκάθαρο ποιος είναι ο στόχος για εμάς. Θέλουμε ένα σύστημα που να εγγυάται ικανοποιητική διακυβέρνηση, χωρίς να φιμώνει την αντιπολίτευση και να μην αλλοιώνει το εκλογικό αποτέλεσμα. Υπάρχει εύηχο επιχείρημα αναλογικής αντιπροσώπευσης που θεωρώ ότι όλοι μας επί της αρχής μπορεί να το βλέπουμε θετικά όμως στην πράξη και στην ουσία θα φέρει στρέβλωση της πραγματικότητας και θα οδηγήσει τις τοπικές κοινωνίες άλλους να στηρίζουν, άλλους να εκλέγουν και πιθανότατα εν τέλει άλλα προγράμματα να υλοποιούνται. Πολύ πιθανόν είναι να οδηγήσει σε μια εποχή που θα υπάρχουν απροκάλυπτα συναλλαγές θέσεων -τώρα υπήρχαν καλυμμένα- πιθανότατα και άλλα ανταλλάγματα, κάτι που μας βρίσκει κάθετα αντίθετους. Είναι διαφορετικό η πολιτική σύγκλιση σε κάποια θέματα και άλλο ο εξαγορασμός και η ανταλλαγή θέσεων με ευμετάβλητες μειοψηφίες πολλές φορές ίσως και αμφίβολων προθέσεων. Άλλο είναι ο έλεγχος από αντιπολίτευσης στο πλαίσιο μιας υγιούς πολιτικής σχέσης και άλλο η παρεμπόδιση άσκησης πολιτικού έργου σε μια δημοκρατικά εκλεγμένη πλειοψηφία με λάθη, παραλείψεις. Γι’ αυτό υπάρχει και αντιπολίτευση το πιστεύαμε ακράδαντα αυτό. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι το προτεινόμενο σύστημα απλής αναλογικής και κατανομής εδρών στην πρώτη αποκλειστικά Κυριακή αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία κα είναι ασύμβατο δε με την εκλογή και την εκλογική διαδικασία που προβλέπει εκλογή δημάρχου τη β’ Κυριακή. Επίσης προβληματίζει το γεγονός ότι δεν απαντά σε κρίσιμα θέματα, δεν διασαφηνίζεται το μέλλον χρηματοδότησης κοινωνικών υπηρεσιών δήμων, δημιουργούνται προϋποθέσεις αύξησης φορολογικών βαρών, δεν λαμβάνονται πρωτοβουλίες με στόχο πολυεπίπεδη διακυβέρνηση με ταυτόχρονα μεταφορά πόρων από κράτος σε ΟΤΑ. Το μεγαλύτερο ζητούμενο που πρέπει να υπηρετεί η αυτοδιοίκηση δεν επιτυγχάνεται με αυτό το νομοσχέδιο».
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος στην τοποθέτηση του αναφέρθηκε στα θετικά στοιχεία του νομοσχεδίου, μιλώντας για τον θεσμό του διαμεσολαβητή, χαρακτήρισε πρωτοποριακό το γεγονός ότι το υπουργείο προτείνει να έχει πενταετή θητεία με επιτρεπόμενο αριθμό τις δυο θητείες.
Αναφέρθηκε στη διεύρυνση προγραμματικών συμβάσεων με παράλληλη διεύρυνση δυνατοτήτων για ευκολία συμπράξεων, στο ηλεκτρονικό μητρώο δημοτικών ακινήτων και εκμίσθωση αυτών στους διαδημοτικούς συνδέσμους των τεχνικών υπηρεσιών με ταυτόχρονη οικονομική ενίσχυση του πως όπως τόνισε -αφήνει να εννοηθεί από το νομοσχέδιο καθώς και στη δημιουργία διαφορετικών ταχυτήτων ΟΤΑ ακόμα και στον ίδιο νομό.
Αναφέρθηκε στη δυνατότητα ορθολογικότερου υπολογισμού χρέωσης και επιβολής δημοτικών τελών και φόρων, που δίνεται στο παρατηρητήριο των ΟΤΑ, στην επέκταση της δυνατότητας συμμετοχής των ΟΤΑ σε νομικά πρόσωπα αναπτυξιακού χαρακτήρα, καθώς σε νομικά πρόσωπα με αντικείμενο παροχή υπηρεσιών κοινής ωφέλειας ή την αξιοποίηση δημοσίων αγαθών.
Παράλληλα μίλησε για τη σύγκληση διυπουργικών επιτροπών που, όπως είπε, θα προχωρήσουν σε ανακαθορισμό αρμοδιοτήτων.
Μ. Ανδρουλάκης: Θετική τομή η απλή αναλογική στους ΟΤΑ
Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε η παράταξη Ρέθυμνο-Αλληλεγγύη-Ανατροπή με τον επικεφαλής της Μιχάλη Ανδρουλάκη να επισημαίνει τις θετικές διαστάσεις της εφαρμογής του μέτρου της απλής αναλογικής στις εκλογές ενώ πρόσθεσε ότι η συμμετοχή των δημοτικών συμβούλων περισσότερων μελών διευρύνει την εκπροσώπηση στο συμβούλιο και ενισχύει τη δημοκρατία.
Χαρακτηριστικά είπε: «Η επικείμενη αναθεώρηση του Καλλικράτη (Νόμος 3852/2010), η οποία φέρει την ονομασία Κλεισθένης Ι, αποτελεί το πρώτο στάδιο της προγραμματισμένης μεταρρύθμισης της παρούσας κυβέρνησης στη δομή του κρατικού και αυτοδιοικητικού συστήματος. Η εν λόγω μεταρρύθμιση, όμως, θα εφαρμοστεί στις συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας και διαμορφώνονται από τη μνημονιακή επιτροπεία, την αδυσώπητη γραφειοκρατία, την εκκρεμότητα αναθεώρησης του συντάγματος που αφορά την αναβάθμιση και αποσαφήνιση του ρόλου της τοπικής αυτοδιοίκησης σε σχέση με το κράτος, την ένδεια πόρων, την απαξίωση της πολιτικής.
Αυτό, όμως, που ενοχλεί και ανησυχεί τους «ισχυρούς» της αυτοδιοίκησης είναι η καθιέρωση του εκλογικού συστήματος της απλής αναλογικής που εμπεριέχεται στην ανωτέρω μεταρρύθμιση και η οποία θα θέτει προσεχώς ως προϋπόθεση διακυβέρνησης των δήμων και περιφερειών τη διαβούλευση, τη σύνθεση, τη συναίνεση και σαφώς τον σεβασμό του συνομιλητή.
Για να καταλάβετε την υποκρισία και την αγωνία τους, αλλά και γιατί το παρόν εκλογικό σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής συντελεί στη νόθευση της λαϊκής εντολής, αρκεί να συγκρίνετε το αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών του 2014 στον δήμο Ρεθύμνης, εάν βεβαίως αυτές είχαν πραγματοποιηθεί με το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής.
Στην περίπτωση αυτή η δημοτική παράταξη του νυν δημάρχου θα εκπροσωπείτο μόνο με 19 δημοτικούς συμβούλους αντί 25 που εκπροσωπείται σήμερα σε σύνολο 41. Φανταστείτε πόση αλαζονεία και ειρωνεία θα είχε αποτρέψει η αντιπολίτευση στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, πολλώ μάλλον ένας τοπικός ραδιοφωνικός σχολιαστής δεν θα αναγκαζότανε να πει ότι «εξ’ αιτίας του δημάρχου κατεβαίνει το επίπεδο της κουβέντας τόσο χαμηλά». Όσο για το δημοτικό του έργο, αυτό θα ήταν σαφώς ανώτερο.
Η δημοτική παράταξή μας ΡΕΘΥΜΝΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗ θεωρεί εκτός της καθιέρωσης του εκλογικού συστήματος της απλής αναλογικής ως θετικές τομές του επικείμενου νομοσχεδίου παραδείγματος χάριν την κατηγοριοποίηση των δήμων, την ενίσχυση των τοπικών συμβουλίων, τη διερεύνηση ανακατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), τα τοπικά δημοψηφίσματα, την τμηματική ψήφισή του προϋπολογισμού ανά κωδικό δαπάνης και έργου, το ηλεκτρονικό μητρώο δημοτικών ακινήτων και εκμίσθωσής των, τους διαδημοτικούς συνδέσμους των τεχνικών υπηρεσιών, τη θεσμοθέτηση επιτροπής παρακολούθησης και υλοποίησης χωρικών και αναπτυξιακών σχεδίων, τη θεσμοθέτηση επιτροπής διερεύνησης των δυνατοτήτων παρέμβασης στον αγροτικό τομέα και αξιοποίησης των δημοτικών εδαφών.
Σε αντίθεση με τον δήμαρχο Ρεθύμνης που πρόσφατα σε ραδιοφωνική συνέντευξή του εξέφρασε την πλήρη απόρριψη του επικείμενου νομοσχεδίου, προσθέτοντας ότι «υπάρχουν και κάποιες ακραίες συλλογικότητες που τους δίνουμε ρόλο εκεί που δεν έπρεπε να είχαν ρόλο ή να καταδεχόμαστε να τους μιλάμε και όμως τους κάνουμε θεσμικούς υποχρεωτικούς συνομιλητές», εμείς εκτιμούμε ότι η διεύρυνση της εκπροσώπησης ενδυναμώνει τη δημοκρατία».
Κάθετα αντίθετος με το νομοσχέδιο ο Μ. Μανουσογιάννης
Κάθετα αντίθετος με το νομοσχέδιο εμφανίστηκε ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης: «Με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση προχωρά σε νέα ληστεία στο λαϊκό εισόδημα με την ένταξη στην ανταπόδοση και των υπηρεσιών πράσινου. Μέτρο που θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση των ανταποδοτικών τελών από το 2019 και που μπορεί να ξεπεράσει το 50%. Ένας ακόμη αντιλαϊκός μποναμάς που προστίθεται σε σειρά από ήδη ψηφισμένα μέτρα που βουλιάζουν το εισόδημα των λαϊκών νοικοκυριών και που υπογραμμίζει ότι η καπιταλιστική ανάπτυξη πατά πάνω στα αποκαΐδια των λαϊκών δικαιωμάτων και αναγκών. Προχωρά σε σταδιακή μεταφορά νέων φορολογικών βαρών στις πλάτες των λαϊκών νοικοκυριών και νομιμοποίηση παλιών μέσω της τοπικής διοίκησης. Αυτό κατά τη γνώμη μας το προαναγγέλλουν και το προδικάζουν σειρά από διατάξεις, όπως αυτές της κατηγοριοποίησης των δήμων, καθώς και οι άλλες που φέρνουν σειρά από αλλαγές στην κατανομή των ΚΑΠ και τα κριτήρια που εισάγονται π.χ. «ίδια» έσοδα, επιχειρηματικότητα, κ.α. Την ώρα που με βάση ψηφισμένο νόμο και το μεσοπρόθεσμο οι ΚΑΠ παραμένουν καθηλωμένοι και μειωμένοι κατά 62% έως και το 2021 τουλάχιστον. Αυτό που στρατηγικά επιδιώκεται είναι οι πόροι της τοπικής διοίκησης να έχουν ως κύρια πηγή τους την ανταποδοτικότητα και την επιχειρηματικότητα και η κρατική χρηματοδότηση να έχει «χαρακτήρα εξισορρόπησης». Η κρατική χρηματοδότηση να συνεπικουρεί την επιχειρηματικότητα και την φοροεισπρακτική δεινότητα των δήμων.
Με βάση το νομοσχέδιο οι φορείς της τοπικής διοίκησης, δήμοι και περιφέρειες, δημοτικές επιχειρήσεις, αναπτυξιακές Α.Ε. κάθε είδους, διαδημοτικά δίκτυα και οι σύνδεσμοι τους εξοπλίζονται με νέο θεσμικό πλαίσιο, ώστε να συνδράμουν σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, πιο αποφασιστικά τις ανάγκες κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου. Να έχουν πιο ενεργό ρόλο στην εξειδίκευση της αντιλαϊκής πολιτικής στην Περιφέρεια, να κάνουν «πιο ελκυστικό» τον χώρο για την προσέλκυση κεφαλαίων και επενδύσεων. Νομοθετούν μια δήθεν αυτοτελή υπηρεσία με την κύρια αρμοδιότητα σε διορισμένο και με θητεία ανώτερο κρατικό υπάλληλο που προέρχεται από το μητρώο στελεχών, κάτω από τον έλεγχο του υπουργού Εσωτερικών και σειρά από άλλα διαχειριστικά όργανα ελέγχου και διαμεσολάβησης, που ανεξάρτητα από ετικέτες και καινοφανή ονόματα που τους δίνουν, στόχο έχουν την απρόσκοπτη υλοποίηση της γενικής αντιλαϊκής πολιτικής και πυρήνα της την ανάκαμψη της κερδοφορίας του κεφαλαίου. Παραμένει το άρθρο που επιτρέπει να παυτούν αιρετοί και όργανα «για σοβαρούς λόγους δημόσιου συμφέροντος με απόφαση υπουργού» και μένει το ίδιο ασαφές και απειλητικό για όποιον «δεν συνεμορφώθη προς τας υποδείξεις» του αστικού κράτους και του κεφαλαίου, για όποιον κοίταξε προς την μεριά των λαϊκών αναγκών και δικαιωμάτων.
Το ΚΚΕ απορρίπτει και την παλιά και την νέα κόπια των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στην τοπική διοίκηση».
Από την πλευρά του ο Στέλιος Πετράκης τόνισε πως η κυβέρνηση έχει και το μαχαίρι και την πίτα και πως θα ήταν καλύτερο ένα κοινό ψηφοδέλτιο χωρίς δήμαρχο, ώστε οι πολίτες να επιλέγουν με την ψήφο τους.