Το νομοσχέδιο για την κυβερνησιμότητα των δήμων, το οποίο μετά από δημόσια διαβούλευση που είχε τεθεί, αναμένεται να κατατεθεί σήμερα στη βουλή, απασχόλησε την τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ΚΕΔΕ.
Ένα από τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν από την πολύωρη συνεδρίαση ήταν ότι το επίμαχο νομοσχέδιο έχει αρκετά «μελανά» σημεία. Και αυτό διότι από τις τοποθετήσεις των μελών του οργάνου, εξήχθησαν αμέτρητες παρατηρήσεις, είτε για λάθη είτε για παραλείψεις και που έχουν ως αποτέλεσμα να μην επιλύονται υφιστάμενα αδιέξοδα του «Κλεισθένη» ή να προκαλούνται καινούρια.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γιώργος Πατούλης, κλείνοντας τη μακρά συνεδρίαση, στήριξε τη νομοθετική πρωτοβουλία, χαρακτηρίζοντας αυτήν ως «προσπάθεια να μαζευτούν τα ασυμμάζευτα, προσπάθεια προς τη σωστή κατεύθυνση», σημειώνοντας ότι η σημερινή κυβέρνηση παρά το ότι έχει λίγες ημέρες ζωής, κλήθηκε να διαχειριστεί δεκάδες σημαντικά ζητήματα. Επίσης, ανέφερε παραδείγματα προτάσεων της ΚΕΔΕ που υιοθετήθηκαν, ενώ δεν παρέλειψε να επικρίνει σε αυστηρό τόνο τον υπεύθυνο του «Κλεισθένη», πρώην υπουργό, Πάνο Σκουρλέτη.
Από την παράταξη της πλειοψηφίας επίσης, ο Λάζαρος Κυρίζογλου προέβη σε εκτενέστατη νομική προσέγγιση των προβλημάτων και των νέων ρυθμίσεων, στηλιτεύοντας τον «Κλεισθένη» και επισημαίνοντας ότι το νομοσχέδιο έχει θετικές διατάξεις και κινείται σε θετική κατεύθυνση. Πάντως, εντόπισε σοβαρά σημεία προβληματισμού, όπως για παράδειγμα πως θα λαμβάνονται οι αποφάσεις επί σειράς θεμάτων, που υπάγονται σήμερα υποχρεωτικά στο δημοτικό συμβούλιο και δεν αντιμετωπίζονται με το νομοσχέδιο, καθώς και για την διαδικασία καθορισμού των τελών κλπ.
Από την παράταξη «Αυτοδιοικητικό Κίνημα» ο Απόστολος Κοιμήσης, προέβη και αυτή τη φορά σε εμπεριστατωμένη τοποθέτηση, λέγοντας πως «ενός κακού μύρια έπονται». «Ο «Κλεισθένης», όπως είπε μεταξύ άλλων, δημιούργησε ένα τεράστιο ζήτημα όσον αφορά όχι μόνο την κυβερνησιμότητα, αλλά και τη λειτουργική και οργανωτική αποτελεσματικότητα των δήμων και των περιφερειών και αυτό θα φανεί στην πράξη. Δεν υπάρχει δυνατότητα να αλλάξουν σημαντικές διατάξεις και επειδή ακούγονται ορισμένοι συμβολισμοί (π.χ. ότι το σύστημα γίνεται «δημαρχοκεντρικό»), μπορώ να σας πω ότι με τις διατάξεις αυτές το υφιστάμενο καθεστώς στη λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου και στις εκτελεστικές αρμοδιότητες θα είναι κατά πολύ υπολειπόμενο από τις προηγούμενες δημοτικές περιόδους που υπήρχε το σύστημα της πλειοψηφικής εκλογής. Θα φανεί στην πράξη».
Ο Γ. Ιωακειμίδης από την παράταξη «Νέα Αυτοδιοίκηση» στηλίτευσε αρχικά δύο χαρακτηριστικά του νομοσχεδίου. Πρώτον, τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια που δόθηκαν στους αιρετούς για να εκφράσουν τις απόψεις τους επί του περιεχομένου του, χαρακτηρίζοντας τη διαδικασία «αδιανόητη». Και δεύτερον, ότι το νομοσχέδιο «είναι γονατογράφημα», αναρωτώμενος «είναι κείμενο αυτό για να πάει στη βουλή; Αυτοί που το’φτιαξαν ήταν τόσο άσχετοι που στοιχειώδη πράγματα που έναν δημοτικό σύμβουλο να βάλεις τα ξέρει, δεν τα ξέρανε».
Και ενώ στη συνεδρίαση δεν υπήρξε εκπροσώπηση της αυτοδιοικητικής παράταξης του ΣΥΡΙΖΑ («Ριζοσπαστική Αυτοδιοικητική Πρωτοβουλία»), από το «Συντονισμό Αιρετών», ο Τ. Κανταράς ανέπτυξε την άποψη πως «η κυβέρνηση βάζει το πρώτο αυτογκόλ με αυτό που πάει να φέρει στην αυτοδιοίκηση, παρακάμπτοντας τα τεράστια, τα ουσιαστικά προβλήματα της αυτοδιοίκησης για τα οποία δεν μας είπε τίποτα, μόνο παρέπεμψε σε μια νομοθετική παρέμβαση στο μέλλον».
«Φοβάμαι -είπε χαρακτηριστικά- ότι το βασικό πρόβλημα της κυβέρνησης είναι να φτιάξει αυτό το σύστημα της εξουσίας ενός ανδρός» και χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως «ακόμα μεγαλύτερο λάθος, που θα προκαλέσει αδιέξοδα και νομικές αμφισβητήσεις». «Θα μπορούσε να αφήσει 3-4 μήνες να δοκιμαστούν κάποια πράγματα και να παρέμβει σε κάποια ζητήματα, έχοντας κερδίσει και τη λαϊκή υποστήριξη όταν π.χ. δεν θα μπορούσαν να τα βρουν οι παρατάξεις», συμπλήρωσε.
Τέλος, η κα Παντελάκη από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» υποστήριξε, μεταξύ άλλων, πως «ένα είναι σίγουρο, ότι τα προβλήματα που προκύπτουν δεν τα δημιουργεί το εκλογικό σύστημα». «Ο κόσμος πρέπει να βγάλει συμπεράσματα από το ότι ψήφισε έναν συνδυασμό στις δημοτικές εκλογές και μετά θα του βγει κάτι άλλο, μια κοινή σύμπραξη παρατάξεων που θα ενωθούν και θα εμφανιστούν με ένα κοινό πρόγραμμα, το οποίο και πάλι είναι διαδικαστικό, γιατί από την άποψη της ουσίας εδώ έχουμε δεδομένο το μεσοπρόθεσμο, το δημοσιονομικό σκέλος που θα λειτουργήσουν οι δήμοι, που είναι ασφυκτικά περιορισμένο και από την άλλη η γραμμή είναι προσέλκυση επενδύσεων, ανταγωνιστικότητα, επιχειρηματικότητα κλπ για να μπορέσουν να κάνουν κάποια έργα αφού έχει εξαϋλωθεί και το ΠΔΕ», σημείωσε.
Η τοποθέτηση του Γιώργου Μαρινάκη
Εν τω μεταξύ, αλλαγές στο νομοσχέδιο για την κυβερνησιμότητα των δήμων, βρέθηκαν στο επίκεντρο και του δημάρχου Ρεθύμνου, ο οποίος έδωσε το «παρών» στη συνεδρίαση του οργάνου.
Ο Γιώργος Μαρινάκης, όπως είπε χαρακτηριστικά, στα βασικά σημεία του νέου νομοσχεδίου περιλαμβάνονται η πλειοψηφία που εξασφαλίζεται για τον δήμαρχο σε όλα τα νομικά πρόσωπα κατά τα 3/5, καθώς και η ενίσχυση των δυνατοτήτων της οικονομικής επιτροπής, ενώ αναφέρθηκε και στην μεταφορά θεμάτων σε επίπεδο επιτροπών.
Μιλώντας ο κ. Μαρινάκης στα «Ρ.Ν.» παρατήρησε μεταξύ άλλων και τα παρακάτω: «Είναι προφανές ότι προσπαθούν να ενισχύσουν την κυβερνησιμότητα. Αυτό που είπα στην ΚΕΔΕ, είναι ότι θα έπρεπε να ενισχυθούν περισσότερο οι θεσμικές δικλίδες της υπευθυνότητας των δημοτικών παρατάξεων και ίσως, αν δημιουργούσαμε τέτοια εργαλεία -και τους είπα παραδείγματα- δεν θα χρειαζόταν να δημιουργούμε πλασματικές πλειοψηφίες. Τους είπα δηλαδή, ότι θα ήταν υποχρεωτικό οι παρατάξεις ή να καταθέτουν σχέδια προϋπολογισμού ή τεχνικού προγράμματος ή εν πάση περιπτώσει, εγγράφως, σε επίπεδο της οικονομικής επιτροπής να καταθέτουν τις διαφοροποιήσεις τους στο τεχνικό πρόγραμμα που καταθέτει η πλειοψηφία.
Και λέει κάτι τώρα ο νομοθέτης, ότι όταν καταθέτουν οι άλλες παρατάξεις σχέδια, να υπάρχει και αιτιολογική έκθεση υπηρεσίας. Αυτό που είπα είναι ότι πρέπει να διορθωθεί. Δεν μπορεί μια υπηρεσία να κάνει πέντε διαφορετικές αιτιολογικές εκθέσεις, αλλά προφανώς ο νομοθέτης θέλει να πει ότι πρέπει να υπάρξει κοστολόγηση των προτάσεων που διαφοροποιούνται από την ισοσκελισμένη πρόταση της ήδη πλειοψηφίας. Δεν μπορεί δηλαδή για παράδειγμα, να έρθει αύριο ο επικεφαλής μιας παράταξης και να πει μείωση 30% στα δημοτικά τέλη. Θα του πει η υπηρεσία πως αυτό σημαίνει ότι η ανταποδοτικότητα δε θα μπορεί να βγει. Άρα, για να μην μπορεί ο καθένας να λέει ότι θέλει, αυτό που προανέφερα θα ήταν για μένα η δικλίδα. Διότι τα θέματα στα οποία συγκρουόμαστε στα δημοτικά συμβούλια είναι συνήθως ο προϋπολογισμός και το τεχνικό πρόγραμμα, για να μην πω το τεχνικό πρόγραμμα και μετά ο προϋπολογισμός. Υπάρχουν φυσικά και επιμέρους θέματα τα οποία έχουν τοπικό ενδιαφέρον, που πολλές φορές δεν είναι θέμα παρατάξεων, αλλά είναι θέμα συντεχνιών, μικροσυμφερόντων, νοοτροπίας και αντιλήψεων».