«Λάδι στη φωτιά» της ακρίβειας, που κατακαίει την αγορά, ήρθε να ρίξει το άναμμα του φιτιλιού στην πυριτιδαποθήκη των ρωσο-ουκρανικών συνόρων! Όσο αυξάνεται η ένταση, τόσο θα παίρνουν την ανηφόρα οι τιμές, πολλώ δε μάλλον των καυσίμων. Οι φόβοι και των πιο απαισιόδοξων, δυστυχώς, επαληθεύονται.
Τα πράγματα χειροτερεύουν μέρα με τη μέρα. Όλα παίρνουν τα …πάνω, πλην της κίνησης και των εσόδων νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Κάθε νέο 24ωρο το κόστος ανεφοδιασμού για τα βενζινάδικα γίνεται διαρκώς μεγαλύτερο, με σαφείς επιπτώσεις στους ιδιοκτήτες τους, αλλά και στους οδηγούς. Σαν να έχει δημιουργηθεί μία τεράστια (μαύρη) τρύπα στις τσέπες (και τα ταμεία) πρατηριούχων και πολιτών· κι όσα χρήματα εισρέουν, εξαφανίζονται αμέσως.
Στο Ρέθυμνο, η αμόλυβδη …φλερτάρει ανοιχτά με τα 2 ευρώ. Σε κάποια πρατήρια της ενδοχώρας μάλιστα «έσπασε» το συγκεκριμένο φράγμα, όπως προκύπτει απ’ τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ για πολλούς είναι πλέον ζήτημα χρόνου να συμβεί κάτι αντίστοιχο σχεδόν σε όλο τον νομό. Μια κατάσταση που αν παγιωθεί, αυτομάτως θα παγώσει κι άλλο το καταναλωτικό ενδιαφέρον.
«Δεν βλέπουμε κάτι που θα μπορούσε να αντιστρέψει το κλίμα» ομολογεί ο πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνης και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Ηρακλής Ξυδάκης. Οι ανατιμήσεις καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα. «Ξεκινάνε από τα καύσιμα και δημιουργείται μία αλυσίδα. Κι όλα παίρνουν την ανηφόρα. Συμπαρασύρονται όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι του εμπορίου και πάνε όλα προς πάνω, δυστυχώς» σχολιάζει ο ίδιος στα «Ρ.Ν.».
«Δεν μιλάμε για κέρδος, πλέον»
Μέχρι χθες – διότι όλα μεταβάλλονται συνεχώς – η μέση τιμή του νομού για την αμόλυβδη ήταν 1,92 ευρώ και για το πετρέλαιο 1,60 ευρώ, όπως μας ανέφερε ο κ. Ξυδάκης. «Οι τάσεις είναι ανοδικές, καθημερινά» παρατηρεί. «Το βαρέλι έφτασε να χτυπάει την… πόρτα των 100 δολαρίων. Διαβάζουμε και ακούμε από οικονομικούς αναλυτές, ότι αν συνεχιστεί η κρίση στη Ρωσία, η τιμή του βαρελιού θα ξεπεράσει τα 120 δολάρια. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, οι τιμές των καυσίμων θα γίνουν ανεξέλεγκτες τιμές» μας προετοιμάζει δίνοντας δίκιο στο καταναλωτικό κοινό: «Ο κόσμος είναι λογικό να φωνάζει και να διαμαρτύρεται. Αλλά δυστυχώς, εμείς από την πλευρά μας ως πρατηριούχοι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα» αντιτείνει.
Καιρό τώρα, οι πρατηριούχοι ζητούν πολύ στοχευμένα μέτρα ελάφρυνσης εκ μέρους της κυβέρνησης. «Το μόνο που έχουμε ζητήσει ως Ομοσπονδία, είναι τουλάχιστον όσο κρατάει αυτή η οικονομική συγκυρία και βλέπουμε τις πιέσεις που δέχεται το βαρέλι, αν γινόταν να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης και ο ΦΠΑ. Για να έβλεπε κι ο κόσμος φθηνότερες τιμές στα καύσιμα» διευκρινίζει ο κ. Ξυδάκης.
«Όσο συνεχίζεται αυτό το πράγμα κι εμείς θα βλέπουμε πτώση στα κέρδη μας, γιατί δεν υπάρχει δυστυχώς ζήτηση πλέον. Έχει μειωθεί πολύ. Ο κόσμος κοιτάει να βάλει 5-10-15 ευρώ βενζίνη, να πάει να κάνει τη δουλειά του και τέλος. Οι περιττές μετακινήσεις έχουν σταματήσει. Ούτε βόλτες κάνει, ούτε τίποτα» προσθέτει.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με τον πρόεδρο των βενζινοπωλών Ρεθύμνου «Η μείωση της κίνησης – και των πωλήσεων γενικά – στα πρατήριά μας πάνω από 15%!». Κάθε …χθες και καλύτερα, δηλαδή. Κι όσο θα ελαττώνονται οι πελάτες, τόσο θα μειώνονται οι ήδη λιγοστές δυνάμεις των πρατηριούχων. «Κάθε μέρα, δυστυχώς αυτό βλέπουμε. Μας φθείρει όλους αυτό το πράγμα. Μην ξεχνάτε ότι οι έμποροι, και φυσικά ο κλάδος μας, προερχόμαστε από δέκα χρόνια μνημονίων. Έκατσε και ο κορονοϊός, τώρα ήρθε κι αυτή η οικονομική συγκυρία. Κάθε μέρα αγοράζουμε ακριβότερα! Και πόσο θα απορροφήσεις, για να αντέξεις και να μην βάλεις αυξήσεις στις τιμές;» είναι το ερώτημα που θέτει ο κ. Ξυδάκης, εξηγώντας πως «Τα καύσιμα που θα αγοράσω σήμερα, την Παρασκευή θα τα αγοράσω – τις ίδιες ποσότητες – πιο ακριβά. Θα υπάρχει αύξηση. Δηλαδή, και το όποιο κέρδος έβγαλα είμαι αναγκασμένος να το βάλω για να εφοδιαστώ με καινούργια καύσιμα. Δεν μπαίνει τίποτα στην τσέπη μας. Δεν μιλάμε για κέρδος, πλέον».
Φόβοι για λουκέτα, σανίδα σωτηρίας… ο τουρισμός
Η ακρίβεια έβαλε τους βενζινοπώλες σε ένα σκοτεινό μονοπάτι, σ’ ένα δρόμο που μοιάζει να μην έχει επιστροφή. «Αν δείτε, στη βόρεια Ελλάδα τα πρατήρια κλείνουν. Αλλά κι εμείς θα έχουμε πρόβλημα επιβίωσης» προειδοποιεί ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων. «Θα αναγκαστούμε, οι περισσότεροι, ό,τι προσωπικό έχουμε να το σταματήσουμε για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε! Πώς αλλιώς θα μπορέσουμε, όταν έχουμε αυτές τις αυξήσεις με τα ρεύματα κι όλες τις υπόλοιπες υποχρεώσεις που έχει μία επιχείρηση – χωρίς να έχει κέρδη!».
Στην Κρήτη ίσως να μην δούμε λουκέτα σε βενζινάδικα. Το απεύχεται και ο κ. Ξυδάκης, προσβλέποντας σε οικονομική ανάσα – ανάταξη (έστω και μερική) το αμέσως επόμενο διάστημα: «Καλώς εχόντων των πραγμάτων μπορεί να αντιστραφεί η κατάσταση εδώ στην Κρήτη. Δεν παύει να είμαστε ένας καλός τουριστικός προορισμός. Αν δεν γίνει κάτι σοβαρότερο πάνω στην Ρωσία και την Ουκρανία κι έχουμε τουρισμό, ένας μήνας θα είναι ακόμα ο δύσκολος για εμάς. Αν μετά έχουμε τουρισμό, που λένε ότι θα έχουμε, θα μπορέσουμε να αποφύγουμε τα λουκέτα. Στην υπόλοιπη Ελλάδα όμως, δεν το συζητάμε: Η κατάσταση είναι δραματική».
Επειδή πολλά έχουν δει τα μάτια του (και τα μάτια μας), ο πρόεδρος των βενζινοπωλών Ρεθύμνου παραμένει επιφυλακτικός και κρατάει μικρό καλάθι, ακόμα και για όσους ταξιδιώτες επιλέξουν την πατρίδα μας για τις διακοπές τους: «Δεν ξέρουμε αν γίνει κανένα πατατράκ και δεν έρθει κόσμος, τι θα συμβεί ύστερα. Δεν ξέρουμε πάντως και πώς θα δουλέψουμε με αυτές τις τιμές. Διότι, κι όσοι (τουρίστες) έρθουν μην νομίζετε ότι έχουν μεγάλη οικονομική άνεση. Το φαινόμενο της ακρίβειας είναι παγκόσμιο. Δεν θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να βάζουν βενζίνη με 2 ευρώ» είναι μερικές από τις δεύτερες σκέψεις που κάνει ο κ. Ξυδάκης, θεωρώντας σχεδόν σίγουρο πώς «Αν συνεχιστούν αυτές οι ανατιμήσεις, η τιμή της βενζίνης στο Ρέθυμνο θα ξεπεράσει και θα παγιωθεί στα 2 ευρώ την επόμενη εβδομάδα. Προβλέψεις δεν μπορείς να κάνεις αυτή τη στιγμή. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα συνεχιστεί αυτό το ράλι, δυστυχώς. Ειδικά, όσο συνεχίζεται η ένταση πάνω (στα ρωσο-ουκρανικά σύνορα)» είναι ο επίλογος που βάζει.